LĂ©gszennyezĂ©s – mit sem sejtƑ emberek?

Szmog a Budai VĂĄrbĂłl
Szmog a Budai VĂĄrbĂłl – a nap is kĂŒszködik...

OktĂłber 27-Ă©n Ășjra ködös reggelre Ă©bredtĂŒnk Budapesten. FĂŒstködös reggelre. Úgy vĂ©ltem, itt a legjobb alkalom arra, hogy a közelmĂșltban beszerzett lĂ©gszennyezettsĂ©g mĂ©rƑ mƱszerem szĂĄmokba foglalja azt, amivel mĂĄr napok Ăłta voltunk kĂ©nytelenek szembesĂŒlni a fƑvĂĄrosban.

MegelƑzƑen az AirVisual nevƱ telefonos applikĂĄciĂłval gĂłrcsƑ alĂĄ vettem a hivatalos mĂ©rƑhĂĄlĂłzat adatait Budapesten Ă©s a nagyobb vidĂ©ki vĂĄrosokban egyarĂĄnt. Az Ă©rtĂ©kek egyĂĄltalĂĄn nem voltak szĂ­vderĂ­tƑek, kĂŒlönösen az Ășn. PM2.5, azaz a 2.5 ”m-nĂ©l kisebb porszemcsĂ©k tekintetĂ©ben.

A hangulatomat rontotta, de a kĂ­vĂĄncsisĂĄgomat fokozta, hogy a mĂĄsodik emeleti lakĂĄsunk erkĂ©lyĂ©n ĂĄltalam mĂ©rt szĂĄllĂłpor-szennyezettsĂ©g messze meghaladta a legközelebbi mĂ©rƑállomĂĄs ĂĄltal mutatottakĂ©t. Vettem tehĂĄt egy nagy levegƑt – termĂ©szetesen mĂ©g a lakĂĄsban, valahol a lĂ©gtisztĂ­tĂł berendezĂ©s mellett – Ă©s elindultam a mĂ©rƑkörutamra.

A mĂ©rƑmƱszer

A VĂĄrosmajor utcĂĄban, valamint a Krisztina körĂșt Ă©s Csaba utca utca sarkĂĄn a PM2.5 Ă©rtĂ©kek csaknem azonosak voltak: 87-88 ”g/m3. A SzĂ©ll KĂĄlmĂĄn tĂ©ren ugyanez 79 ”g/m3-nek, a SzĂ©na tĂ©ren pedig 85 ”g/m3-nek bizonyult közvetlenĂŒl a hivatalos mĂ©rƑállomĂĄs mellett, ami ekkor Ă©s ebben a mĂ©rettartomĂĄnyban 27 ”g/m3 pormennyisĂ©get jelentett az AirVisual hivatalos forrĂĄsbĂłl merĂ­tƑ adata szerint.

Az ĂĄltalam mĂ©rt PM10 Ă©rtĂ©kek mĂ©g markĂĄnsabb kĂŒlönbsĂ©get mutattak. Noha ezek tömeges jelenlĂ©te is szĂĄmottevƑ egĂ©szsĂ©gĂŒgyi kockĂĄzatot hordoz, a PM2.5 veszĂ©lyessĂ©gĂ©hez kĂ©pest hatĂĄrozottan kisebbet. FĂ©lreĂ©rtĂ©s ne essĂ©k, ezzel nem a 10 ”m-nĂ©l kisebb, de 2.5 ”m-nĂ©l nagyobb porrĂ©szecskĂ©k emberi szervezetre gyakorolt hatĂĄsĂĄt bagatellizĂĄlom, hanem a 2.5 ”m-nĂ©l kisebb porszemcsĂ©k sĂșlyos egĂ©szsĂ©gkĂĄrosĂ­tĂł potenciĂĄljĂĄt emelnĂ©m ki.

Ugyanebben az idƑben az ErzsĂ©bet tĂ©ren hatvanhoz közelĂ­tƑ, a KosztolĂĄnyi DezsƑ tĂ©ren ezt el is Ă©rƑ, Debrecenben ennĂ©l magasabb, Szegeden pedig ennek csaknem kĂ©tszeresĂ©t(!) jeleztĂ©k a mĂ©rƑállomĂĄsok. Azt sajnos korĂĄban megszokhattuk, hogy Budapesten a SzĂ©na tĂ©r örökös bajnok, de minimum dobogĂłs a lĂ©gszennyezettsĂ©g tekintetĂ©ben.

A helyzet nĂ©mileg javulhatott a minisztĂ©riumi Ă©pĂŒlet lebontĂĄsĂĄval Ă©s a buszĂĄllomĂĄs ĂĄthelyezĂ©sĂ©vel, ennek ellenĂ©re zavarba ejtƑ volt a szemmel is lĂĄthatĂł szennyezettsĂ©ghez kĂ©pest viszonylag alacsony, de mĂĄr Ă­gy is a WHO 24 ĂłrĂĄs kĂŒszöbe fölĂ© kĂșszott szĂĄm, mĂ©g inkĂĄbb a hivatalos Ă©s sajĂĄt mĂ©rĂ©si eredmĂ©ny közötti aggasztĂł kĂŒlönbsĂ©g.

Az AirVisual ebben Ă©s a korĂĄbbi idƑszakban nehezen Ă©rtelmezhetƑ, csapongĂł Ă©rtĂ©keket is mutatott az idƑjĂĄrĂĄs Ă©s egyĂ©b befolyĂĄsolĂł körĂŒlmĂ©nyek vĂĄltozĂĄsa nĂ©lkĂŒl. Volt, hogy az ĂĄllomĂĄs tiszta levegƑt jelzett, miközben – megelƑzƑen Ă©s tovĂĄbbra is – szmog borĂ­totta az egĂ©sz vĂĄrost. Tapasztalataim szerint kimaradĂĄsok is elƑfordulnak, ilyenkor egy-egy ĂĄllomĂĄs nem mƱködik, vagy adatai nem elĂ©rhetƑek, illetve ezekkel csak rĂ©szben szolgĂĄl: mĂ©r bizonyos összetevƑket, de szĂĄllĂłport, legtöbbször PM2.5-t nem.

VisszatĂ©rve a sajĂĄt mĂ©rĂ©seimhez, a SzĂ©na tĂ©r utĂĄn a Budai VĂĄrnegyed felĂ© vettem az irĂĄnyt. KĂ­vĂĄncsi voltam, vajon a szĂł szoros Ă©rtelmĂ©ben is kiemelkedƑ, a turistĂĄk ĂĄltal nagy nĂ©pszerƱsĂ©gnek örvendƑ elsƑ kerĂŒleti vĂĄrosrĂ©sz hacsak kevĂ©ssel is, de tisztĂĄbb levegƑvel bĂ­r-e.

A rövid vĂĄlasz az, hogy nem. Mind a BĂ©csi kapunĂĄl, mind a MĂĄtyĂĄs templomnĂĄl ugyanolyan rossz volt a levegƑ, mint a SzĂ©na tĂ©ren vagy a Krisztina körĂșton. SƑt, a PM10 tekintetĂ©ben mĂ©g rosszabbnak bizonyult. EgyedĂŒl a TĂłth ÁrpĂĄd sĂ©tĂĄnyon (a Lant utcĂĄnĂĄl) mĂ©rtem valamivel kevesebbet PM2.5-bƑl, ez itt szĂĄm szerint 71 ”g/m3 volt.

Nem szerepelt a terveimben, de az elszomorĂ­tĂł tapasztalatok utĂĄn szerettem volna egy kicsit jobb levegƑt szĂ­vni, Ă­gy elhatĂĄroztam, hogy a VĂĄr utĂĄn a budapestiek kedvelt zöld kirĂĄndulĂłhelyĂ©t, a NormafĂĄt is felkeresem egy-egy gyors mĂ©rĂ©s erejĂ©ig. VĂ©rmes remĂ©nyeim nem voltak, de errƑl majd kĂ©sƑbb.

ElƑtte mĂ©g – a VĂĄrbĂłl törtĂ©nƑ leereszkedĂ©st követƑen – a VĂĄrosmajor Park levegƑminƑsĂ©gĂ©t is szerettem volna megmĂ©rni. A parkban elĂ©g sokan voltak, jĂĄtszĂłtĂ©ren, sportpĂĄlyĂĄkon egyarĂĄnt, a futĂłkörön is kocogtak nĂ©hĂĄnyan. Ezt, mĂĄrmint a sportolĂĄst ilyen körĂŒlmĂ©nyek között ƑszintĂ©n szĂłlva nem Ă©rtem. Azt gondolnĂĄm, hogy nem kell kĂŒlönösebben kifinomult Ă©rzĂ©kszervekkel rendelkezni ahhoz, hogy valaki konstatĂĄlhassa a levegƑ ilyen mĂ©rtĂ©kƱ szennyezettsĂ©gĂ©t, ĂĄporodottsĂĄgĂĄt, ĂĄrulkodĂł fĂĄtyolossĂĄgĂĄt.

Fel kellene merĂŒlnie, hogy itt Ă©s most nem biztos, hogy a tĂŒdƑnket lĂ©gtisztĂ­tĂł ĂŒzemmĂłdban kellene hasznĂĄlnunk. Fizikai aktivitĂĄs sorĂĄn a tĂŒdƑk rengeteg levegƑt megmozgatnak Ă©s tĂ©nylegesen meg is tisztĂ­tanak, de ezzel egyĂŒtt sem tartom valĂłszĂ­nƱnek, hogy a parkban mĂ©rt 67 ”g/m3 ennek lett volna köszönhetƑ. Mindenesetre hajszĂĄlnyival jobb volt a levegƑ, mint addig bĂĄrhol mĂĄsutt, mĂĄr ha a nagyon rossz Ă©s a lesĂșjtĂłan rossz között Ă©rdemes kĂŒlönbsĂ©get tennĂŒnk.

Halogattam, de most mår tényleg idekívånkozik néhåny hatårérték:

PM mĂ©ret (”m) / idƑszak WHO hatĂĄrĂ©rtĂ©k (”g/m3) EU hatĂĄrĂ©rtĂ©k (”g/m3)
 PM2.5 / 24 ĂłrĂĄs 25 nincs
 PM2.5 / Ă©ves 10 25
 PM10 / 24 ĂłrĂĄs 50 50
 PM10 / Ă©ves 20 40

 

PM2.5-re az EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi VilĂĄgszervezet 24 ĂłrĂĄra vonatkoztatott egĂ©szsĂ©gĂŒgyi hatĂĄrĂ©rtĂ©ke 25 ”g/m3. Ez szennyezett levegƑt jelent, 50 ”g/m3 felett pedig mĂĄr erƑsen szennyezettet, sĂșlyos egĂ©szsĂ©gĂŒgyi kockĂĄzattal. Éves expozĂ­ciĂłban a WHO hatĂĄrĂ©rtĂ©k 10 ”g/m3. SajnĂĄlatos Ă©s Ă©rthetetlen is nĂ©mileg, hogy az UniĂłs Ă©rtĂ©kek Ă©ves szinten jĂłval megengedƑbbek, illetve PM2.5 esetĂ©ben – 24 ĂłrĂĄs expozĂ­ciĂłra – ilyen gyakorlatilag nincs is meghatĂĄrozva, noha PM10 esetĂ©ben ez mind a WHO-nĂĄl, mind EU-ban 50 ”g/m3. ÉvesnĂ©l azonban a kĂŒlönbsĂ©g Ășjra tetten Ă©rhetƑ, a WHO esetĂ©ben 20 ”g/m3, az EU-ban ennek kĂ©tszerese, azaz 40 ”g/m3. VĂ©lemĂ©nyem szerint – jĂłl felfogott nemzeti Ă©rdekbƑl Ă©s hatĂĄskörben – az EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi VilĂĄgszervezet hatĂĄrĂ©rtĂ©keit lenne szĂŒksĂ©ges itthon is alapul vennĂŒnk. 

PM10 esetĂ©ben az erƑs szennyezettsĂ©g 80 ”g/m3 porkoncentrĂĄciĂłt jelent, amit körutam sorĂĄn minden mĂ©rĂ©si eredmĂ©nyem messze-messze meghaladt, legszembeszökƑbben a Krisztina körĂșt Ă©s Csaba utca sarkĂĄn, valamint a MĂĄtyĂĄs templomnĂĄl.

A sok gyaloglĂĄs utĂĄn minĂ©l hamarabb szerettem volna eljutni a NormafĂĄhoz. AutĂłba ĂŒltem, nem vĂ©letlenĂŒl. Sokan Ășgy tartjĂĄk, hogy szokĂĄsos szellƑztetĂ©si gyakorlatnĂĄl az utastĂ©rben rosszabb lehet a levegƑ, mint a kĂŒltĂ©rben, Ă­gy az utĂłbbi Ă©vekben rutinszerƱen olyan mĂłdon szellƑztetek, hogy ez minĂ©l kevesebbszer fordulhasson elƑ. A kulcs a belsƑ keringtetĂ©s. Szmogban is Ă­gy Ă©rdemes elindulni, feltĂ©ve, hogy autĂłnkat a korĂĄbbi utunk vĂ©geztĂ©vel mĂłdunkban ĂĄllt tisztĂĄbb levegƑvel ĂĄtszellƑztetni, lezĂĄrt szellƑzƑkkel leĂĄllĂ­tva. Több mint egy hĂ©ttel korĂĄbban Ă­gy tettem, joggal bĂ­ztam benne, hogy az autĂłban kedvezƑbbek lesznek az Ă©rtĂ©kek.

A szĂĄmok igazoltĂĄk a vĂĄrakozĂĄsomat. Az utastĂ©rben a PM2.5 18 ”g/m3-nek a PM10 52 ”g/m3-nek bizonyult. MĂ©g a beszĂĄllĂĄs elƑtt, az autĂł mellett 70 ”g/m3 PM2.5, valamint 250 ”g/m3-t elĂ©rƑ PM10 volt mĂ©rhetƑ. Hatalmas kĂŒlönbsĂ©g tehĂĄt, de a szellƑzƑket termĂ©szetesen csak addig szabad zĂĄrva tartanunk, amĂ­g van elegendƑ oxigĂ©n Ă©s nem szaporodik fel tĂșlsĂĄgosan a szĂ©n-dioxid mennyisĂ©ge. Ez egy-kĂ©t szemĂ©ly esetĂ©n mĂ©g kisebb autĂłban sem következik be hamar, Ă­gy a NormafĂĄig Ă©n sem aggĂłdtam, inkĂĄbb örĂŒltem a tisztĂĄbb benti levegƑnek...

Itt Ă©rdemes megjegyezni, hogy a belsƑ keringtetĂ©st fĂŒstokĂĄdĂł buszok mögött szmog nĂ©lkĂŒl is kötelezƑ bekapcsolni, de ugyanĂ­gy minden egyĂ©b fĂŒstölgƑ-bƱzölgƑ motorkerĂ©kpĂĄr, szemĂ©lykocsi, furgon Ă©s teherautĂł mögött is, nyilvĂĄnvalĂłan az összes ablak zĂĄrva tartĂĄsa mellett. A szellƑzƑrendszer szƱrƑjĂ©ben nem Ă©rdemes bĂ­zni, mĂ©g a legjobb minƑsĂ©gƱ pollenszƱrƑk Ă©s azok aktĂ­vszenes vĂĄltozatai sem kĂ©pesek a szennyezett levegƑ tĂĄvoltartĂĄsĂĄra.

Az utastĂ©ri levegƑt az ismeretszerzĂ©s oltĂĄrĂĄn felĂĄldozva, a belsƑ keringtetĂ©s hasznossĂĄgĂĄrĂłl visszaĂșton meg is gyƑzƑdtem: a kĂŒlsƑ levegƑt kĂ©t-hĂĄrom percig kizĂĄrĂłlag a szellƑzƑkön beengedve, a szmog mĂ©rĂ©sem szerint az utastĂ©rben is ellentmondĂĄst nem tƱrƑen vette ĂĄt az uralmat.

Sorokban ĂĄramlanak az emberek a NormafĂĄnĂĄl.

A NormafĂĄnĂĄl zsĂșfolĂĄsig tele voltak a parkolĂłk, de szerencsĂ©re a tĂĄvolabbiban sikerĂŒlt letennem az autĂłt. Innen gyalog folytattam az utamat. Nagyon sokan gondoltĂĄk Ășgy, hogy a hĂ©tvĂ©gĂ©n a Normafa felĂŒdĂŒlĂ©st hozhat szĂĄmukra, de egy-egy szippantĂĄs a levegƑbe mĂĄr itt sejtetni engedte szĂĄmomra, hogy vĂĄlasztĂĄsuk ezĂșttal nem feltĂ©tlenĂŒl volt szerencsĂ©s.

Az elsƑ mĂ©rĂ©st a rĂ©tesezƑ közelĂ©ben vĂ©geztem. A PM10 – nem egĂ©szen vĂĄratlanul – nagyon magasnak bizonyult, de ezt betudtam a sĂŒtöde közelsĂ©gĂ©nek. A PM2.5-re azonban mĂĄr nem talĂĄltam mentsĂ©get: 73 ”g/m3... LehangolĂł volt, de halvĂĄny remĂ©nyt mĂ©g lĂĄttam arra, hogy az Anna-rĂ©ten jobb lesz a helyzet. Folytattam az utam, s pĂĄr perc alatt oda is Ă©rtem utolsĂł mĂ©rĂ©si helyszĂ­nemre, a jĂĄtszĂłtĂ©r közelĂ©be.

Ezen a nagy, sok ember befogadĂĄsĂĄra Ă©s kikapcsolĂłdĂĄsĂĄra alkalmas nyĂ­lt tĂ©ren a legtöbben azt gondolhattĂĄk, hogy jĂł helyen vannak, idƑtöltĂ©sĂŒk a szabadban egĂ©szsĂ©gĂŒket szolgĂĄlhatja. Sajnos csak utĂłlag, de – tanulsĂĄggal szolgĂĄlva Ă©s a jövƑre nĂ©zve ĂłvatossĂĄgra intve – ki kell ĂĄbrĂĄndĂ­tanom Ƒket. A levegƑ szennyezettsĂ©ge az Anna-rĂ©ten is nagyon magas volt. A PM2.5 koncentrĂĄciĂłja elĂ©rte a WHO 24 ĂłrĂĄs hatĂĄrĂ©rtĂ©kĂ©nek kĂ©tszeresĂ©t, 50 ”g/m3-t. A PM10 pedig a WHO 24 ĂłrĂĄs hatĂĄrĂ©rtĂ©kĂ©nek hĂĄromszorosa fölĂ© kĂșszott, 158 ”g/m3-t mĂ©rtem.

A tĂĄjon megĂŒlƑ fĂŒstköd

MindebbƑl szĂĄmomra az következik, hogy ha a vĂĄrosban napok Ăłta szmog van, akkor gyakorlatilag nincs menekvĂ©s. A fĂŒstköd több szĂĄz mĂ©ter vastagsĂĄgban borĂ­tja be a vĂĄrost, felĂŒlemelkedni rajta a budai hegyekben sincs igazĂĄn mĂłd.

ÉrzĂ©keink alapjĂĄn nem mindig könnyƱ megĂ­tĂ©lni, hogy a levegƑ minƑsĂ©ge milyen. FigyeljĂ©k a hivatalos mĂ©rƑhĂĄlĂłzat interneten elĂ©rhetƑ adatait, akĂĄr itt is, Ă©s ne csak a legközelebbi ĂĄllomĂĄsĂ©t, hanem regionĂĄlisan, tendenciĂĄjĂĄt is tekintve, a vĂĄrhatĂł idƑjĂĄrĂĄs figyelembevĂ©telĂ©vel. MĂ©rvadĂłnak az EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi VilĂĄgszervezet hatĂĄrĂ©rtĂ©keit tekintsĂ©k.

KĂŒltĂ©ri szabadidƑs Ă©s egyĂ©b tevĂ©kenysĂ©geiket mindezek fĂ©nyĂ©ben tervezzĂ©k meg. A fƑvĂĄrosra rĂĄtelepedƑ fĂŒstködben nem tanĂĄcsos a NormafĂĄra Ă©s hasonlĂł helyekre kirĂĄndulni. FurcsĂĄn hangozhat, de tĂ©ny: egĂ©szsĂ©gĂŒket azzal vĂ©dik jobban, ha inkĂĄbb otthon maradnak, zĂĄrt ablakok mellett.

A sok rossz utĂĄn jĂł hĂ­rem is van. Egyre inkĂĄbb tĂĄmaszkodhatunk az önkĂ©ntes közössĂ©gi mĂ©rĂ©sekre, melyet itthon a LevegƑ Munkacsoport karolt fel Ă©s tĂĄmogat. Ennek keretĂ©ben magĂĄnemberek egyszerƱen összeĂ©pĂ­thetƑ Ă©s beĂŒzemelhetƑ, a levegƑ minƑsĂ©gĂ©t megbĂ­zhatĂłan mĂ©rƑ Ă©s monitorozĂł mƱszereket ĂĄllĂ­thatnak szolgĂĄlatba, valĂłs alternatĂ­vĂĄjĂĄt kĂ­nĂĄlva a hivatalos mĂ©rƑállomĂĄsok hĂĄlĂłzatĂĄnak.

A civil mƱszerek mĂ©rĂ©sei döntƑ jelentƑsĂ©gƱek lehetnek a vĂĄrosrĂ©szek, utcĂĄk, terek, szƱkebb környezetĂŒnk lĂ©gszennyezettsĂ©gĂ©nek felmĂ©rĂ©sĂ©ben. AnnĂĄl is inkĂĄbb, mert amikor „hivatalosan” nincs is szmog, kĂ©pet kaphatunk pĂ©ldĂĄul a gĂ©pjĂĄrmƱforgalommal fokozottan terhelt utak Ă©s utcĂĄk levegƑjĂ©nek tĂ©nyleges minƑsĂ©gĂ©rƑl.

 

VĂĄli BĂ©la EdgĂĄr         
orvosiLexikon.hu

KapcsolĂłdĂł tartalom:         
Sport a fĂŒstködben         
Civilek megdöbbentƑ mĂ©rĂ©si eredmĂ©nyei         
LĂ©pjen be Budapest a tiszta levegƑjƱ vĂĄrosok klubjĂĄba!         
Az iskolĂĄk környĂ©kĂ©n kĂŒlönösen veszĂ©lyes lehet a gyerekekre a rossz levegƑ         
KötelezƑ erejƱ intĂ©zkedĂ©sekre lenne szĂŒksĂ©g a levegƑminƑsĂ©gi tervekben

EgyszerƱ szöveg

  • A HTML jelölƑk hasznĂĄlata nem megengedett.
  • A webcĂ­mek Ă©s e-mail cĂ­mek automatikusan kattinthatĂł hivatkozĂĄsokkĂĄ alakulnak.
  • A sorokat Ă©s bekezdĂ©seket a rendszer automatikusan felismeri.