OktĂłber 27-Ă©n Ășjra ködös reggelre Ă©bredtĂŒnk Budapesten. FĂŒstködös reggelre. Ăgy vĂ©ltem, itt a legjobb alkalom arra, hogy a közelmĂșltban beszerzett lĂ©gszennyezettsĂ©g mĂ©rĆ mƱszerem szĂĄmokba foglalja azt, amivel mĂĄr napok Ăłta voltunk kĂ©nytelenek szembesĂŒlni a fĆvĂĄrosban.
MegelĆzĆen az AirVisual nevƱ telefonos applikĂĄciĂłval gĂłrcsĆ alĂĄ vettem a hivatalos mĂ©rĆhĂĄlĂłzat adatait Budapesten Ă©s a nagyobb vidĂ©ki vĂĄrosokban egyarĂĄnt. Az Ă©rtĂ©kek egyĂĄltalĂĄn nem voltak szĂvderĂtĆek, kĂŒlönösen az Ășn. PM2.5, azaz a 2.5 ”m-nĂ©l kisebb porszemcsĂ©k tekintetĂ©ben.
A hangulatomat rontotta, de a kĂvĂĄncsisĂĄgomat fokozta, hogy a mĂĄsodik emeleti lakĂĄsunk erkĂ©lyĂ©n ĂĄltalam mĂ©rt szĂĄllĂłpor-szennyezettsĂ©g messze meghaladta a legközelebbi mĂ©rĆĂĄllomĂĄs ĂĄltal mutatottakĂ©t. Vettem tehĂĄt egy nagy levegĆt â termĂ©szetesen mĂ©g a lakĂĄsban, valahol a lĂ©gtisztĂtĂł berendezĂ©s mellett â Ă©s elindultam a mĂ©rĆkörutamra.
A VĂĄrosmajor utcĂĄban, valamint a Krisztina körĂșt Ă©s Csaba utca utca sarkĂĄn a PM2.5 Ă©rtĂ©kek csaknem azonosak voltak: 87-88 ”g/m3. A SzĂ©ll KĂĄlmĂĄn tĂ©ren ugyanez 79 ”g/m3-nek, a SzĂ©na tĂ©ren pedig 85 ”g/m3-nek bizonyult közvetlenĂŒl a hivatalos mĂ©rĆĂĄllomĂĄs mellett, ami ekkor Ă©s ebben a mĂ©rettartomĂĄnyban 27 ”g/m3 pormennyisĂ©get jelentett az AirVisual hivatalos forrĂĄsbĂłl merĂtĆ adata szerint.
Az ĂĄltalam mĂ©rt PM10 Ă©rtĂ©kek mĂ©g markĂĄnsabb kĂŒlönbsĂ©get mutattak. Noha ezek tömeges jelenlĂ©te is szĂĄmottevĆ egĂ©szsĂ©gĂŒgyi kockĂĄzatot hordoz, a PM2.5 veszĂ©lyessĂ©gĂ©hez kĂ©pest hatĂĄrozottan kisebbet. FĂ©lreĂ©rtĂ©s ne essĂ©k, ezzel nem a 10 ”m-nĂ©l kisebb, de 2.5 ”m-nĂ©l nagyobb porrĂ©szecskĂ©k emberi szervezetre gyakorolt hatĂĄsĂĄt bagatellizĂĄlom, hanem a 2.5 ”m-nĂ©l kisebb porszemcsĂ©k sĂșlyos egĂ©szsĂ©gkĂĄrosĂtĂł potenciĂĄljĂĄt emelnĂ©m ki.
Ugyanebben az idĆben az ErzsĂ©bet tĂ©ren hatvanhoz közelĂtĆ, a KosztolĂĄnyi DezsĆ tĂ©ren ezt el is Ă©rĆ, Debrecenben ennĂ©l magasabb, Szegeden pedig ennek csaknem kĂ©tszeresĂ©t(!) jeleztĂ©k a mĂ©rĆĂĄllomĂĄsok. Azt sajnos korĂĄban megszokhattuk, hogy Budapesten a SzĂ©na tĂ©r örökös bajnok, de minimum dobogĂłs a lĂ©gszennyezettsĂ©g tekintetĂ©ben.
A helyzet nĂ©mileg javulhatott a minisztĂ©riumi Ă©pĂŒlet lebontĂĄsĂĄval Ă©s a buszĂĄllomĂĄs ĂĄthelyezĂ©sĂ©vel, ennek ellenĂ©re zavarba ejtĆ volt a szemmel is lĂĄthatĂł szennyezettsĂ©ghez kĂ©pest viszonylag alacsony, de mĂĄr Ăgy is a WHO 24 ĂłrĂĄs kĂŒszöbe fölĂ© kĂșszott szĂĄm, mĂ©g inkĂĄbb a hivatalos Ă©s sajĂĄt mĂ©rĂ©si eredmĂ©ny közötti aggasztĂł kĂŒlönbsĂ©g.
Az AirVisual ebben Ă©s a korĂĄbbi idĆszakban nehezen Ă©rtelmezhetĆ, csapongĂł Ă©rtĂ©keket is mutatott az idĆjĂĄrĂĄs Ă©s egyĂ©b befolyĂĄsolĂł körĂŒlmĂ©nyek vĂĄltozĂĄsa nĂ©lkĂŒl. Volt, hogy az ĂĄllomĂĄs tiszta levegĆt jelzett, miközben â megelĆzĆen Ă©s tovĂĄbbra is â szmog borĂtotta az egĂ©sz vĂĄrost. Tapasztalataim szerint kimaradĂĄsok is elĆfordulnak, ilyenkor egy-egy ĂĄllomĂĄs nem mƱködik, vagy adatai nem elĂ©rhetĆek, illetve ezekkel csak rĂ©szben szolgĂĄl: mĂ©r bizonyos összetevĆket, de szĂĄllĂłport, legtöbbször PM2.5-t nem.
VisszatĂ©rve a sajĂĄt mĂ©rĂ©seimhez, a SzĂ©na tĂ©r utĂĄn a Budai VĂĄrnegyed felĂ© vettem az irĂĄnyt. KĂvĂĄncsi voltam, vajon a szĂł szoros Ă©rtelmĂ©ben is kiemelkedĆ, a turistĂĄk ĂĄltal nagy nĂ©pszerƱsĂ©gnek örvendĆ elsĆ kerĂŒleti vĂĄrosrĂ©sz hacsak kevĂ©ssel is, de tisztĂĄbb levegĆvel bĂr-e.
A rövid vĂĄlasz az, hogy nem. Mind a BĂ©csi kapunĂĄl, mind a MĂĄtyĂĄs templomnĂĄl ugyanolyan rossz volt a levegĆ, mint a SzĂ©na tĂ©ren vagy a Krisztina körĂșton. SĆt, a PM10 tekintetĂ©ben mĂ©g rosszabbnak bizonyult. EgyedĂŒl a TĂłth ĂrpĂĄd sĂ©tĂĄnyon (a Lant utcĂĄnĂĄl) mĂ©rtem valamivel kevesebbet PM2.5-bĆl, ez itt szĂĄm szerint 71 ”g/m3 volt.
Nem szerepelt a terveimben, de az elszomorĂtĂł tapasztalatok utĂĄn szerettem volna egy kicsit jobb levegĆt szĂvni, Ăgy elhatĂĄroztam, hogy a VĂĄr utĂĄn a budapestiek kedvelt zöld kirĂĄndulĂłhelyĂ©t, a NormafĂĄt is felkeresem egy-egy gyors mĂ©rĂ©s erejĂ©ig. VĂ©rmes remĂ©nyeim nem voltak, de errĆl majd kĂ©sĆbb.
ElĆtte mĂ©g â a VĂĄrbĂłl törtĂ©nĆ leereszkedĂ©st követĆen â a VĂĄrosmajor Park levegĆminĆsĂ©gĂ©t is szerettem volna megmĂ©rni. A parkban elĂ©g sokan voltak, jĂĄtszĂłtĂ©ren, sportpĂĄlyĂĄkon egyarĂĄnt, a futĂłkörön is kocogtak nĂ©hĂĄnyan. Ezt, mĂĄrmint a sportolĂĄst ilyen körĂŒlmĂ©nyek között ĆszintĂ©n szĂłlva nem Ă©rtem. Azt gondolnĂĄm, hogy nem kell kĂŒlönösebben kifinomult Ă©rzĂ©kszervekkel rendelkezni ahhoz, hogy valaki konstatĂĄlhassa a levegĆ ilyen mĂ©rtĂ©kƱ szennyezettsĂ©gĂ©t, ĂĄporodottsĂĄgĂĄt, ĂĄrulkodĂł fĂĄtyolossĂĄgĂĄt.
Fel kellene merĂŒlnie, hogy itt Ă©s most nem biztos, hogy a tĂŒdĆnket lĂ©gtisztĂtĂł ĂŒzemmĂłdban kellene hasznĂĄlnunk. Fizikai aktivitĂĄs sorĂĄn a tĂŒdĆk rengeteg levegĆt megmozgatnak Ă©s tĂ©nylegesen meg is tisztĂtanak, de ezzel egyĂŒtt sem tartom valĂłszĂnƱnek, hogy a parkban mĂ©rt 67 ”g/m3 ennek lett volna köszönhetĆ. Mindenesetre hajszĂĄlnyival jobb volt a levegĆ, mint addig bĂĄrhol mĂĄsutt, mĂĄr ha a nagyon rossz Ă©s a lesĂșjtĂłan rossz között Ă©rdemes kĂŒlönbsĂ©get tennĂŒnk.
Halogattam, de most mĂĄr tĂ©nyleg idekĂvĂĄnkozik nĂ©hĂĄny hatĂĄrĂ©rtĂ©k:
PM mĂ©ret (”m) / idĆszak | WHO hatĂĄrĂ©rtĂ©k (”g/m3) | EU hatĂĄrĂ©rtĂ©k (”g/m3) |
---|---|---|
PM2.5 / 24 ĂłrĂĄs | 25 | nincs |
PM2.5 / éves | 10 | 25 |
PM10 / 24 ĂłrĂĄs | 50 | 50 |
PM10 / éves | 20 | 40 |
PM2.5-re az EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi VilĂĄgszervezet 24 ĂłrĂĄra vonatkoztatott egĂ©szsĂ©gĂŒgyi hatĂĄrĂ©rtĂ©ke 25 ”g/m3. Ez szennyezett levegĆt jelent, 50 ”g/m3 felett pedig mĂĄr erĆsen szennyezettet, sĂșlyos egĂ©szsĂ©gĂŒgyi kockĂĄzattal. Ăves expozĂciĂłban a WHO hatĂĄrĂ©rtĂ©k 10 ”g/m3. SajnĂĄlatos Ă©s Ă©rthetetlen is nĂ©mileg, hogy az UniĂłs Ă©rtĂ©kek Ă©ves szinten jĂłval megengedĆbbek, illetve PM2.5 esetĂ©ben â 24 ĂłrĂĄs expozĂciĂłra â ilyen gyakorlatilag nincs is meghatĂĄrozva, noha PM10 esetĂ©ben ez mind a WHO-nĂĄl, mind EU-ban 50 ”g/m3. ĂvesnĂ©l azonban a kĂŒlönbsĂ©g Ășjra tetten Ă©rhetĆ, a WHO esetĂ©ben 20 ”g/m3, az EU-ban ennek kĂ©tszerese, azaz 40 ”g/m3. VĂ©lemĂ©nyem szerint â jĂłl felfogott nemzeti Ă©rdekbĆl Ă©s hatĂĄskörben â az EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi VilĂĄgszervezet hatĂĄrĂ©rtĂ©keit lenne szĂŒksĂ©ges itthon is alapul vennĂŒnk.
PM10 esetĂ©ben az erĆs szennyezettsĂ©g 80 ”g/m3 porkoncentrĂĄciĂłt jelent, amit körutam sorĂĄn minden mĂ©rĂ©si eredmĂ©nyem messze-messze meghaladt, legszembeszökĆbben a Krisztina körĂșt Ă©s Csaba utca sarkĂĄn, valamint a MĂĄtyĂĄs templomnĂĄl.
A sok gyaloglĂĄs utĂĄn minĂ©l hamarabb szerettem volna eljutni a NormafĂĄhoz. AutĂłba ĂŒltem, nem vĂ©letlenĂŒl. Sokan Ășgy tartjĂĄk, hogy szokĂĄsos szellĆztetĂ©si gyakorlatnĂĄl az utastĂ©rben rosszabb lehet a levegĆ, mint a kĂŒltĂ©rben, Ăgy az utĂłbbi Ă©vekben rutinszerƱen olyan mĂłdon szellĆztetek, hogy ez minĂ©l kevesebbszer fordulhasson elĆ. A kulcs a belsĆ keringtetĂ©s. Szmogban is Ăgy Ă©rdemes elindulni, feltĂ©ve, hogy autĂłnkat a korĂĄbbi utunk vĂ©geztĂ©vel mĂłdunkban ĂĄllt tisztĂĄbb levegĆvel ĂĄtszellĆztetni, lezĂĄrt szellĆzĆkkel leĂĄllĂtva. Több mint egy hĂ©ttel korĂĄbban Ăgy tettem, joggal bĂztam benne, hogy az autĂłban kedvezĆbbek lesznek az Ă©rtĂ©kek.
A szĂĄmok igazoltĂĄk a vĂĄrakozĂĄsomat. Az utastĂ©rben a PM2.5 18 ”g/m3-nek a PM10 52 ”g/m3-nek bizonyult. MĂ©g a beszĂĄllĂĄs elĆtt, az autĂł mellett 70 ”g/m3 PM2.5, valamint 250 ”g/m3-t elĂ©rĆ PM10 volt mĂ©rhetĆ. Hatalmas kĂŒlönbsĂ©g tehĂĄt, de a szellĆzĆket termĂ©szetesen csak addig szabad zĂĄrva tartanunk, amĂg van elegendĆ oxigĂ©n Ă©s nem szaporodik fel tĂșlsĂĄgosan a szĂ©n-dioxid mennyisĂ©ge. Ez egy-kĂ©t szemĂ©ly esetĂ©n mĂ©g kisebb autĂłban sem következik be hamar, Ăgy a NormafĂĄig Ă©n sem aggĂłdtam, inkĂĄbb örĂŒltem a tisztĂĄbb benti levegĆnek...
Itt Ă©rdemes megjegyezni, hogy a belsĆ keringtetĂ©st fĂŒstokĂĄdĂł buszok mögött szmog nĂ©lkĂŒl is kötelezĆ bekapcsolni, de ugyanĂgy minden egyĂ©b fĂŒstölgĆ-bƱzölgĆ motorkerĂ©kpĂĄr, szemĂ©lykocsi, furgon Ă©s teherautĂł mögött is, nyilvĂĄnvalĂłan az összes ablak zĂĄrva tartĂĄsa mellett. A szellĆzĆrendszer szƱrĆjĂ©ben nem Ă©rdemes bĂzni, mĂ©g a legjobb minĆsĂ©gƱ pollenszƱrĆk Ă©s azok aktĂvszenes vĂĄltozatai sem kĂ©pesek a szennyezett levegĆ tĂĄvoltartĂĄsĂĄra.
Az utastĂ©ri levegĆt az ismeretszerzĂ©s oltĂĄrĂĄn felĂĄldozva, a belsĆ keringtetĂ©s hasznossĂĄgĂĄrĂłl visszaĂșton meg is gyĆzĆdtem: a kĂŒlsĆ levegĆt kĂ©t-hĂĄrom percig kizĂĄrĂłlag a szellĆzĆkön beengedve, a szmog mĂ©rĂ©sem szerint az utastĂ©rben is ellentmondĂĄst nem tƱrĆen vette ĂĄt az uralmat.
A NormafĂĄnĂĄl zsĂșfolĂĄsig tele voltak a parkolĂłk, de szerencsĂ©re a tĂĄvolabbiban sikerĂŒlt letennem az autĂłt. Innen gyalog folytattam az utamat. Nagyon sokan gondoltĂĄk Ășgy, hogy a hĂ©tvĂ©gĂ©n a Normafa felĂŒdĂŒlĂ©st hozhat szĂĄmukra, de egy-egy szippantĂĄs a levegĆbe mĂĄr itt sejtetni engedte szĂĄmomra, hogy vĂĄlasztĂĄsuk ezĂșttal nem feltĂ©tlenĂŒl volt szerencsĂ©s.
Az elsĆ mĂ©rĂ©st a rĂ©tesezĆ közelĂ©ben vĂ©geztem. A PM10 â nem egĂ©szen vĂĄratlanul â nagyon magasnak bizonyult, de ezt betudtam a sĂŒtöde közelsĂ©gĂ©nek. A PM2.5-re azonban mĂĄr nem talĂĄltam mentsĂ©get: 73 ”g/m3... LehangolĂł volt, de halvĂĄny remĂ©nyt mĂ©g lĂĄttam arra, hogy az Anna-rĂ©ten jobb lesz a helyzet. Folytattam az utam, s pĂĄr perc alatt oda is Ă©rtem utolsĂł mĂ©rĂ©si helyszĂnemre, a jĂĄtszĂłtĂ©r közelĂ©be.
Ezen a nagy, sok ember befogadĂĄsĂĄra Ă©s kikapcsolĂłdĂĄsĂĄra alkalmas nyĂlt tĂ©ren a legtöbben azt gondolhattĂĄk, hogy jĂł helyen vannak, idĆtöltĂ©sĂŒk a szabadban egĂ©szsĂ©gĂŒket szolgĂĄlhatja. Sajnos csak utĂłlag, de â tanulsĂĄggal szolgĂĄlva Ă©s a jövĆre nĂ©zve ĂłvatossĂĄgra intve â ki kell ĂĄbrĂĄndĂtanom Ćket. A levegĆ szennyezettsĂ©ge az Anna-rĂ©ten is nagyon magas volt. A PM2.5 koncentrĂĄciĂłja elĂ©rte a WHO 24 ĂłrĂĄs hatĂĄrĂ©rtĂ©kĂ©nek kĂ©tszeresĂ©t, 50 ”g/m3-t. A PM10 pedig a WHO 24 ĂłrĂĄs hatĂĄrĂ©rtĂ©kĂ©nek hĂĄromszorosa fölĂ© kĂșszott, 158 ”g/m3-t mĂ©rtem.
MindebbĆl szĂĄmomra az következik, hogy ha a vĂĄrosban napok Ăłta szmog van, akkor gyakorlatilag nincs menekvĂ©s. A fĂŒstköd több szĂĄz mĂ©ter vastagsĂĄgban borĂtja be a vĂĄrost, felĂŒlemelkedni rajta a budai hegyekben sincs igazĂĄn mĂłd.
ĂrzĂ©keink alapjĂĄn nem mindig könnyƱ megĂtĂ©lni, hogy a levegĆ minĆsĂ©ge milyen. FigyeljĂ©k a hivatalos mĂ©rĆhĂĄlĂłzat interneten elĂ©rhetĆ adatait, akĂĄr itt is, Ă©s ne csak a legközelebbi ĂĄllomĂĄsĂ©t, hanem regionĂĄlisan, tendenciĂĄjĂĄt is tekintve, a vĂĄrhatĂł idĆjĂĄrĂĄs figyelembevĂ©telĂ©vel. MĂ©rvadĂłnak az EgĂ©szsĂ©gĂŒgyi VilĂĄgszervezet hatĂĄrĂ©rtĂ©keit tekintsĂ©k.
KĂŒltĂ©ri szabadidĆs Ă©s egyĂ©b tevĂ©kenysĂ©geiket mindezek fĂ©nyĂ©ben tervezzĂ©k meg. A fĆvĂĄrosra rĂĄtelepedĆ fĂŒstködben nem tanĂĄcsos a NormafĂĄra Ă©s hasonlĂł helyekre kirĂĄndulni. FurcsĂĄn hangozhat, de tĂ©ny: egĂ©szsĂ©gĂŒket azzal vĂ©dik jobban, ha inkĂĄbb otthon maradnak, zĂĄrt ablakok mellett.
A sok rossz utĂĄn jĂł hĂrem is van. Egyre inkĂĄbb tĂĄmaszkodhatunk az önkĂ©ntes közössĂ©gi mĂ©rĂ©sekre, melyet itthon a LevegĆ Munkacsoport karolt fel Ă©s tĂĄmogat. Ennek keretĂ©ben magĂĄnemberek egyszerƱen összeĂ©pĂthetĆ Ă©s beĂŒzemelhetĆ, a levegĆ minĆsĂ©gĂ©t megbĂzhatĂłan mĂ©rĆ Ă©s monitorozĂł mƱszereket ĂĄllĂthatnak szolgĂĄlatba, valĂłs alternatĂvĂĄjĂĄt kĂnĂĄlva a hivatalos mĂ©rĆĂĄllomĂĄsok hĂĄlĂłzatĂĄnak.
A civil mƱszerek mĂ©rĂ©sei döntĆ jelentĆsĂ©gƱek lehetnek a vĂĄrosrĂ©szek, utcĂĄk, terek, szƱkebb környezetĂŒnk lĂ©gszennyezettsĂ©gĂ©nek felmĂ©rĂ©sĂ©ben. AnnĂĄl is inkĂĄbb, mert amikor âhivatalosanâ nincs is szmog, kĂ©pet kaphatunk pĂ©ldĂĄul a gĂ©pjĂĄrmƱforgalommal fokozottan terhelt utak Ă©s utcĂĄk levegĆjĂ©nek tĂ©nyleges minĆsĂ©gĂ©rĆl.
Våli Béla Edgår
orvosiLexikon.hu
KapcsolĂłdĂł tartalom:
Sport a fĂŒstködben
Civilek megdöbbentĆ mĂ©rĂ©si eredmĂ©nyei
LĂ©pjen be Budapest a tiszta levegĆjƱ vĂĄrosok klubjĂĄba!
Az iskolĂĄk környĂ©kĂ©n kĂŒlönösen veszĂ©lyes lehet a gyerekekre a rossz levegĆ
KötelezĆ erejƱ intĂ©zkedĂ©sekre lenne szĂŒksĂ©g a levegĆminĆsĂ©gi tervekben