A mozgásfejlődés állomásai születéstől három éves korig.
Életkor (hónap) | Helyzet- és helyváltoztatás | Finommozgás, manipuláció |
---|---|---|
0-1 | Világrajövetelt követĹ‘en Ă©szlelhetĹ‘: vĂ©gtagok vĂ©letlenszerű, holokinetikus mozgása. KĂ©sĹ‘bb hason fekve fejĂ©t rövid ideig emeli, fejĂ©t kismĂ©rtĂ©kben Ă©s rövid ideig oldalra fordĂtja. | |
1-2 | Hason fekvő helyzetben fejét emeli, emelt helyzetben néhány másodpercig megtartja. | |
2-3 | Hason fekvĹ‘ helyzetben felemelt fejĂ©t stabilan megtartja. Testtartásával segĂt, amikor felemelik. | |
3-4 | SegĂt, alkalmazkodik a felemelĂ©shez. Háton fekve hát- illetve gerinc melletti izomzatát megfeszĂtve törzsĂ©t emelgeti. | Játszik a kezĂ©vel, megĂ©rinti a felĂ©je nyĂşjtott tárgyakat. |
4-5 | Hátán fekve fejét, vállát emeli. Hátáról oldalra fordul. Támasztékkal ül, fejét egyenesen, stabilan tartva. | A meglátott tárgy felé nyúl, a kezébe adott tárgyat rázza, lóbálja, szájába veszi. |
5-6 | Hason fekvő helyzetben alkarjára támaszkodva mellkasát felemeli. Hátáról a hasára fordul. | A meglátott, elérhető tárgyat két kézzel megragadja és megtartja (kb. fél percig). Kis tárgyat felemel. |
6-7 | Támaszték nélkül is ülve marad (rövidebb ideig), hasáról a hátára fordul, hason kúszni kezd. | Két tárgyat is megtart, a tárgyakat egyik kezéből a másikba átteszi. |
7-8 | TámasztĂ©k nĂ©lkĂĽl ĂĽl (kitámaszt), kapaszkodva feláll, segĂtsĂ©ggel áll. | Egy tárgyat másik (nyugvĂł) tárgyhoz ĂĽtöget. |
8-9 | Önállóan felül, kapaszkodva áll, négykézláb mászik . | Két tárgyas manipuláció: két tárgyat egymáshoz ütöget. |
9-10 | Ă–nállĂłan leĂĽl, ĂĽlve játszik. ĂślĂ©sbĹ‘l mászĂłhelyzetbe billen. Egy kĂ©zzel fogĂłdzkodva áll, kĂ©t kezĂ©nĂ©l fogva jár. | MutatĂłujj-hĂĽvelykujj szembeállĂtásával (oppozĂciĂł) emel fel kisebb tárgyakat. |
10-12 | Kapaszkodva feláll, állĂł helyzetĂ©t önállĂłan megtartja. Jár, ha egyik kezĂ©nĂ©l fogva vezetik. | Tárgyakat egymásba tesz. Pontos oppozĂciĂłval (ld. fentebb) aprĂłbb tárgyat is felemel. |
12-15 | Ă–nállĂł járás – szĂ©les alapĂş, teli talpas. | Labdát gurĂt, cipĹ‘jĂ©t lehĂşzza, megjelenik a három tárgyas manipuláciĂł, a Montessori karikákat leszedegeti. |
15-18 | Biztos járásĂş, lĂ©pcsĹ‘n felmászik. | A Montessori-tornyot felĂ©pĂti (mĂ©ret Ă©s szĂnek figyelembe vĂ©tele nĂ©lkĂĽl). |
18-21 | Kézen fogva le-, majd felmegy a lépcsőn. | Cipőjét kifűzi, labdát dob. |
21-24 | Guggolva játszik. | Labdát dob és elkap, nagy lyukú gyöngyöt fűz. |
24-27 | Önállóan fel- és lemegy a lépcsőn, ügyesen szalad. | |
27-30 | Egy lábra áll (rövidebb ideig), páros lábbal fel tud ugrani. | |
30-33 | Lábujjhegyen jár, rajzolt vonalon pontosan végigsétál. | Gombokat kioldja. |
33-36 | Lépcsőn váltott lábbal közlekedik, egy lábon ugrál, szökdécsel. | Ki- és begombol, cipőjét befűzi (még nem szabályosan). |
Életkor (hónap) | Koordinált szemmozgás |
---|---|
0-1 | Fényt követ, nyugalomban levő tárgyat fixál. |
1-2 | MozgĂł tárgyat vĂzszintesen követ. |
2-3 | Mozgó tárgyat függőlegesen, majd körbe követ. |
3-4 | Tárgyakat tekintetével végigpásztáz. |
4-5 | Embert tekintetével követ, mozgó tárgyat bármely mozgáspályán követ. |
KapcsolĂłdĂł Ărás: A kisgyermek mozgásfejlĹ‘dĂ©se – nagymozgások
Közzétéve: 2016. 04. 06. 00:29
CĂmkĂ©k