A mozgásfejlődés állomásai születéstől három éves korig.
Életkor (hónap) | Helyzet- és helyváltoztatás | Finommozgás, manipuláció |
---|---|---|
0-1 | Világrajövetelt követően észlelhető: végtagok véletlenszerű, holokinetikus mozgása. Később hason fekve fejét rövid ideig emeli, fejét kismértékben és rövid ideig oldalra fordítja. | |
1-2 | Hason fekvő helyzetben fejét emeli, emelt helyzetben néhány másodpercig megtartja. | |
2-3 | Hason fekvő helyzetben felemelt fejét stabilan megtartja. Testtartásával segít, amikor felemelik. | |
3-4 | Segít, alkalmazkodik a felemeléshez. Háton fekve hát- illetve gerinc melletti izomzatát megfeszítve törzsét emelgeti. | Játszik a kezével, megérinti a feléje nyújtott tárgyakat. |
4-5 | Hátán fekve fejét, vállát emeli. Hátáról oldalra fordul. Támasztékkal ül, fejét egyenesen, stabilan tartva. | A meglátott tárgy felé nyúl, a kezébe adott tárgyat rázza, lóbálja, szájába veszi. |
5-6 | Hason fekvő helyzetben alkarjára támaszkodva mellkasát felemeli. Hátáról a hasára fordul. | A meglátott, elérhető tárgyat két kézzel megragadja és megtartja (kb. fél percig). Kis tárgyat felemel. |
6-7 | Támaszték nélkül is ülve marad (rövidebb ideig), hasáról a hátára fordul, hason kúszni kezd. | Két tárgyat is megtart, a tárgyakat egyik kezéből a másikba átteszi. |
7-8 | Támaszték nélkül ül (kitámaszt), kapaszkodva feláll, segítséggel áll. | Egy tárgyat másik (nyugvó) tárgyhoz ütöget. |
8-9 | Önállóan felül, kapaszkodva áll, négykézláb mászik . | Két tárgyas manipuláció: két tárgyat egymáshoz ütöget. |
9-10 | Önállóan leül, ülve játszik. Ülésből mászóhelyzetbe billen. Egy kézzel fogódzkodva áll, két kezénél fogva jár. | Mutatóujj-hüvelykujj szembeállításával (oppozíció) emel fel kisebb tárgyakat. |
10-12 | Kapaszkodva feláll, álló helyzetét önállóan megtartja. Jár, ha egyik kezénél fogva vezetik. | Tárgyakat egymásba tesz. Pontos oppozícióval (ld. fentebb) apróbb tárgyat is felemel. |
12-15 | Önálló járás – széles alapú, teli talpas. | Labdát gurít, cipőjét lehúzza, megjelenik a három tárgyas manipuláció, a Montessori karikákat leszedegeti. |
15-18 | Biztos járású, lépcsőn felmászik. | A Montessori-tornyot felépíti (méret és színek figyelembe vétele nélkül). |
18-21 | Kézen fogva le-, majd felmegy a lépcsőn. | Cipőjét kifűzi, labdát dob. |
21-24 | Guggolva játszik. | Labdát dob és elkap, nagy lyukú gyöngyöt fűz. |
24-27 | Önállóan fel- és lemegy a lépcsőn, ügyesen szalad. | |
27-30 | Egy lábra áll (rövidebb ideig), páros lábbal fel tud ugrani. | |
30-33 | Lábujjhegyen jár, rajzolt vonalon pontosan végigsétál. | Gombokat kioldja. |
33-36 | Lépcsőn váltott lábbal közlekedik, egy lábon ugrál, szökdécsel. | Ki- és begombol, cipőjét befűzi (még nem szabályosan). |
Életkor (hónap) | Koordinált szemmozgás |
---|---|
0-1 | Fényt követ, nyugalomban levő tárgyat fixál. |
1-2 | Mozgó tárgyat vízszintesen követ. |
2-3 | Mozgó tárgyat függőlegesen, majd körbe követ. |
3-4 | Tárgyakat tekintetével végigpásztáz. |
4-5 | Embert tekintetével követ, mozgó tárgyat bármely mozgáspályán követ. |
Kapcsolódó írás: A kisgyermek mozgásfejlődése – nagymozgások
Közzétéve: 2016. 04. 06. 00:29
Címkék