A karácsony a szeretet, az ĂşjjászĂĽletĂ©s ĂĽnnepe. A keresztĂ©nysĂ©g JĂ©zus szĂĽletĂ©sĂ©t ĂĽnnepli december 25-Ă©n. Az elsĹ‘ adatok szerint már a rĂ©gi RĂłmában, I. Gyula pápa idejĂ©n – a IV. században – ĂĽnnepnek számĂtott ez a nap, majd az egĂ©sz keresztĂ©ny világban elterjedt. A nem hivĹ‘k a Napisten szĂĽletĂ©snapját ĂĽnnepeltĂ©k ezen a napon. Aurelianus császár pĂ©ldául elrendelte, hogy december 25-Ă©n birodalma egĂ©sz terĂĽletĂ©n ĂĽnnepeljĂ©k meg a fĂ©ny ĂşjjászĂĽletĂ©sĂ©t, a napfordulĂłt, azaz a legyĹ‘zhetetlen, örök, isteni Napot.
A keresztĂ©ny világban hosszĂş Ă©vszázadok alatt a karácsonynak a hĂşsvĂ©thoz hasonlĂłan kialakult az elĹ‘kĂ©szĂĽleti ideje Ă©s az ĂĽnnepköre. Az ĂĽnnepi kĂ©szĂĽlĹ‘dĂ©s a lĂ©lek Ă©s test felkĂ©szĂtĂ©sĂ©t szolgálta. Nem vĂ©letlen, hogy akárcsak a hĂşsvĂ©thoz, a karácsonyi ĂĽnnepekhez is a teljes testi, lelki, kĂĽlsĹ‘ Ă©s belsĹ‘ megtisztuláson át vezetett az Ăşt.
A karácsonyi ünnepkörhöz tartozónak tekinthetjük már december 13-át, Luca napját is, (amely nevet ugyancsak a fény, azaz a lux szóra származtatnak vissza) s amelyet gonoszjáró, boszorkányűző napnak tartott a néphit. A Tápió vidékén például fokhagymával keresztet rajzoltak az ólak ajtajára, az Ipoly menti falvakban pedig ugyancsak ezzel kenték be az állatok fejét, hogy távol tartsák tőlük a rontást. Sok helyütt a család tagjai fokhagymagerezdet nyeltek lefekvés előtt, hogy elűzzék maguktól a gonoszt, azaz a boszorkányok által előidézhető bajokat.
A gonoszsággal, az ártĂł lĂ©nyekkel szembeni vĂ©dekezĂ©s eszköze volt a Luca-szĂ©k is, amelyet december 13-átĂłl karácsonyig kellett elkĂ©szĂteni (mĂ©gpedig meghatározott számĂş Ă©s fajtájĂş fábĂłl). E tákolmányra kellett felállni a december 24-ei Ă©jfĂ©li misĂ©n, mert csak errĹ‘l lehetett meglátni, hogy kik is a boszorkányok.
A megtisztulás szertartásai
A karácsonyt megelőző napok egyébként más értelemben is a testi-lelki, külső-belső megtisztulás, felkészülés jegyében teltek. A férfiak a ház körül, az asszonyok a házban teremtettek rendet és tisztaságot, az ünnepet megelőző napokban pedig megkezdődött a sütés-főzés. December 24-én a keresztény családok reggeltől estig böjtöltek.
Este azonban az asztal körĂ© ĂĽlt a család apraja-nagyja. A karácsonyi vacsorát mĂ©g a szegĂ©ny családokban is ĂĽnnepĂ©lyes kĂĽlsĹ‘sĂ©gek – ĂĽnnepi terĂtĂ©k, a fogások meghatározott rendje, ĂĽnnepi öltözĂ©k, kimĂ©rt, illedelmes viselkedĂ©s – jellemeztĂ©k. Tilos volt pĂ©ldául a karácsonyi asztalra könyökölni Ă©s az asztal mellĹ‘l az Ă©tkezĂ©s vĂ©ge elĹ‘tt felállni (ez a "fegyelmezetlensĂ©g" a ház körĂĽli állatok termĂ©kenysĂ©gĂ©t befolyásolta, azaz ahol ezt megszegtĂ©k, ott nem tojtak a következĹ‘ Ă©vben a tyĂşkok, elhullottak a barmok, a haszonállatok).
Az ĂĽnnepi asztalra az Ăşgynevezett karácsonyi abrosz kerĂĽlt, amelyet csupán ekkor használtak, s amely az ĂĽnnep utolsĂł, harmadik napjáig, vagy akár január 6-áig, az aprĂłszentek napjáig maradt felterĂtve. Egyes vidĂ©keken az asztalra, egy kĂĽlön erre a cĂ©lra rendszeresĂtett edĂ©nyben, másutt az asztal alá kĂĽlönfĂ©le gabonamagvakat (szĂ©nát, szalmát) szĂłrtak, majd kĂ©sĹ‘bb ezzel kĂnálták (vagy almozták) a háziállatokat, hogy egĂ©szsĂ©gesek Ă©s termĂ©kenyek legyenek a következĹ‘ Ă©vben is. A nĂ©phit a karácsonyestĂ©nek Ă©s a karácsonyi Ă©teleknek is Ă©vkezdĹ‘, jövĹ‘jĂłslĂł szerepet tulajdonĂtott.
Ăśnnepi szimbĂłlumok
A bab, a borsó, a lencse bőségszimbólumok voltak, azaz aki ezekből a hüvelyesekből evett, arra jólét várt az elkövetkező évben. A mákos ételek, tésztaféleségek (mákos guba, derelye, mákos metélt, később a bejgli) fogyasztásától ugyancsak bőséget és egészséget remélték.
Az alma, a diĂł a szĂ©psĂ©g Ă©s egĂ©szsĂ©g megidĂ©zĂ©sĂ©re, a rossz távoltartására szolgált. Aki mĂ©zet vagy sĂĽlt tököt evett, az egĂ©sz Ă©vben felvĂ©rtezve Ă©rezhette magát a torokbetegsĂ©gek ellen (gondoljunk csak arra, hogy akárcsak egy Ă©vszázada is milyen rettegett betegsĂ©gnek számĂtott a torokgyĂk, azaz a diftĂ©ria).
A karácsonyi asztalnál feltálalt – Ă©s el nem fogyasztott – sĂłval a mĂ©hĂ©szek a mĂ©hek betegsĂ©gĂ©t, a megmaradt mĂ©zzel pedig Ă©v közben a családtagok torokfájását kĂşrálgatták. A karácsonyi asztalnál elfogyasztott fokhagyma (egyes vidĂ©keken mĂ©zbe áztatták, másutt savanyĂşságkĂ©nt fogyasztották), a családtagok következĹ‘ Ă©vi egĂ©szsĂ©gĂ©nek vĂ©delmĂ©t "biztosĂtotta".
Az ünnepkor többfelé elosztott alma a család összetartozását jelképezte, annyi cikkelyre vágták, ahányan az asztalt körülülték, s azt remélték, hogy ha valamely családtag eltéved, eszébe jut, kivel ette együtt az almát, és hazatalál. A karácsonyi asztalra egyébként aszalt gyümölcsök és italok (pálinka, bor) is kerültek.
A karácsonyi bőséges lakmározás hagyománya ugyancsak az ókori Rómába nyúlik vissza. A húsos étrendhez ugyancsak valamiféle jólét képzete kapcsolódik.
A karácsonyi vacsoraszimbĂłlumok között nagyon nagy fontossága, mágikus jelentĂ©se volt az asztalon maradt morzsának. Eredetileg a karácsonykor elfogyasztott Ă©telek morzsáját, maradĂ©kát egy erre a cĂ©lra odakĂ©szĂtett tálban összegyűjtöttĂ©k – egyes vidĂ©keken minden asztalra kerĂĽlĹ‘ Ă©telbĹ‘l az edĂ©nybe tettek egy kanálnyit, az ország más terĂĽletein pedig csak az Ăşgynevezett jellegzetes karácsonyi Ă©telekbĹ‘l (kalács, kenyĂ©r, mák, diĂł, fokhagyma) tettek fĂ©lre egy csipetnyit – s ezt a maradĂ©kot vagy rögtön felhasználták, vagy egĂ©sz Ă©vben megĹ‘riztĂ©k. E maradĂ©kot a beteg emberek Ă©s állatok – fĂĽstölĂ©ssel valĂł – gyĂłgyĂtására használták. Sok helyen a gyĂĽmölcsfák alá szĂłrták, vagy megetettĂ©k a csirkĂ©kkel, libákkal, kacsákkal.
Bizonyos Ă©telek egyĂ©bkĂ©nt nemcsak a karácsonyi asztal mágikus kellĂ©kei voltak, hanem a karácsonyfára is kerĂĽlt belĹ‘lĂĽk. A karácsonyfa-állĂtás szokása egyĂ©bkĂ©nt a XVII. századi ElzászbĂłl származik. Magyarországon a karácsonyfa-állĂtás szokása – osztrák közvetĂtĂ©ssel – a XIX. században terjedt el, elsĹ‘sorban arisztokrata Ă©s polgári körökben, s csak jĂłval kĂ©sĹ‘bb honosodott meg a falvakban.
Az ugyancsak termĂ©kenysĂ©get, örök Ă©letet, Ă©letfát jelkĂ©pezĹ‘ örökzöldet dĂszĂtĹ‘ gyertyák (fĂ©nyszimbĂłlumok) mellĂ© felkerĂĽlt a gazdagságot, bĹ‘sĂ©get Ă©s egĂ©szsĂ©get jelkĂ©pezĹ‘ alma, diĂł. KĂ©sĹ‘bb pedig a jĂłlĂ©t szimbĂłlumának számĂtĂł Ă©dessĂ©gek (elĹ‘ször a kalács, majd a századfordulĂłn a házilag, kĂ©sĹ‘bb nagyiparilag előállĂtott szaloncukor, habkarika, majd a kĂĽlönfĂ©le csokoládĂ©figurák).
A karácsonyi ajándékozás szokása alakult ki a legkésőbb, s csak a XIX. század végén, a XX. század első évtizedeiben terjedt el hazánkban. Eleinte ajándékot csupán a gyerekek kaptak, mégpedig egy kendőre tett dió, alma, mézeskalács formájában. Később már ruhadarabok is kerültek a fa alá, mondván a "Jézuska hozta".
Bár ma már sokféleképpen ünnepeljük a karácsonyt is, ez az egyik legfontosabb családi ünnepünk. Napjainkra ugyan már kevesen gondolnak arra, hogy varázslatos jelentésük lehet az ilyenkor feltálalt ételeknek, én azért még mindig apró szeletekre porciózom a karácsonyi almát, hogy szeretteim jövőre is visszataláljanak egymáshoz és hozzám...
T. Puskás Ildikó
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 031103)