A tápláló csonthéjas



Ó mi jó a dió!

Sok család asztalánál ünnepi alkalmakkor a mai napig elmaradhatatlan a diós és a mákos kalács.

Régen a diót ilyenkor mézben főzve, de csak úgy magában is, bőséggel fogyasztották. A dió ugyanis sok népnél mitologikusan jeles növény. "Külön tiszteletnek örvend a fája, lombja, gyümölcse, a tisztaságnak és maradandóságnak a jelképe." (Kövi Pál: Erdélyi lakoma)

A diófa díszfa, kedvező körülmények között több száz évig is elél. Erős illata elriasztja a bogarakat. Levelét és zöld burkát a gyógyászatban hasznosítják: festéket és hajolajat készítenek belőle. Asztali gyümölcsként frissen hámozva fogyasztható, tészták, sütemények, sültek készítésénél hasznosítják, vagy zölddió befőttet, kandírozott gyümölcsöt, diólikőrt stb. készítenek belőle.

Ugyancsak Kövi Pál előbb említett könyvében azt olvassuk, hogy "...a dió kitűnő alapozás a borhoz, sokat felvesz belőle és tisztítja az ínyet, így érzékelhetőbbé teszi az aromákat, és ami ugyancsak nyom a latban: fokozza a szerelmi gerjedelmet. Szükség van erre, hiszen jön a farsang!..."

Noha a dióbél nemcsak rendkívül értékes csemege, hanem energiaértéke és tápanyag tartalma is igen nagy, mégis az egy főre jutó évi fogyasztás csak kb. 0,5 kg-ra tehető.

A dió száraz termésű héjas gyümölcs. Az ehető belső magrészt ehetetlen külső burok és héjrész (csonthéj) veszi körül.

Rendszertanilag a Juglans nemzetséghez tartozik. Nevét a "Jovis glans" (Jupiter makkja) elnevezésről kapta.

Perzsiából és Elő-Ázsiából származik. Egész Európában elterjedt. Amerikában a bevándorlók honosították meg. Az egész világon termesztik. Fajtáit a héj keménysége alapján osztályozzák. Papír és kemény héjúaknak, a termék nagysága szerint kis és nagy gyümölcsűeknek tartják.

A diót ízletes, energia és tápanyagokban gazdag magjáért termesztik.

100g dióbél energia- és tápanyagtartalma

(Bíró Gy. - Lindner K. Tápanyagtáblázat) alapján

Energia 654 kcal (2747 kJ)

Tápanyag  / Mennyiség

  • Fehérje 8,6g
  • Lipid (olaj) 57,0g
  • Szénhidrát 11,7g
  • Víz 8,2g
  • Hamu 1,7g

Vitaminok

  • E-vitamin 24,7mg
  • B1-vitamin 400µg
  • B2-vitamin 100µg
  • B6-vitamin 0,34mg
  • biotin 6,3µg
  • folsav 33µg

Ásványi anyagok

  • nátrium 10,5mg
  • kálium 1710,0mg
  • kalcium 202,0mg
  • foszfor 400mg
  • magnézium 25,6mg
  • vas 3,8mg
  • réz 0,86mg
  • cink 4,2mg
  • mangán 1,85mg

Olajtartalma fajtánként 45-72% között váltakozik. Fehérje tartalma 13-25% közötti. A fehérje és az olaj mennyisége között negatív összefüggés tapasztalható. A kiemelkedően nagy olajtartalmú fajtákban viszonylag kevesebb a fehérje. Bár a nagy fehérjetartalmú fajták értékesebbek, a nagyobb olajtartalmúakat érezzük ízletesebbnek. A dió ízét, élvezeti értékét növeli 4-6% körüli cukortartalma. Kalciumot, káliumot, magnéziumot, foszfort, cinket, mangánt és rezet is tartalmaz nagyobb mennyiségben. B1-, B2- és E-vitamin tartalma is jelentős. Ne feledkezzünk meg arról, hogy néhány szem feltört diót tegyünk mindig a gyümölcsös tálra, s díszítsük dióval a salátákat is.

Napi 1-2 szem dió elfogyasztása étkezéseink mind élvezeti értékét, mind táplálkozás-élettani értékét növeli.

 

Dr. Barna Mária
tanszékvezető főiskolai tanár

(forrás: Patika Tükör - 02012000)

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Kép CAPTCHA
Kérjük, írja be a képen látható karaktereket, ügyelve a kis- és nagybetűkre.

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×