Tisztelt Szerkesztőség!
A lányom 14 Ă©ves. Idáig szĂłfogadĂł, szerĂ©ny gyerek volt. Minden tĹ‘lĂĽnk telhetĹ‘t megadtunk neki. Nyár Ăłta viszont kĂĽlönbözĹ‘ kiadásaira zsebpĂ©nzt kĂ©r, s ha nem kap, dĂĽhös, idĹ‘nkĂ©nt sĂr. Tanácstalan vagyok: hány Ă©ves kortĂłl tanácsos zsebpĂ©nzt adni Ă©s mennyit?
* * *
A mai társadalmi helyzetben a gyermekek egyre kĂ©sĹ‘bb válnak "önállĂłvá", vagyis egyre kĂ©sĹ‘bbi Ă©letkorukban lesznek pĂ©nzkeresĹ‘k, Ăgy Ĺ‘k a "fizetĂ©sĂĽket" a szĂĽleiktĹ‘l kapják, zsebpĂ©nz formájában. A legtöbb családnál a költĹ‘pĂ©nz termĂ©szetes, "jár" a gyermeknek.
Szerencsés esetben nevelési eszköz szerepét tölti be a zsebpénz, melynek megkülönböztetett célja van.
ElsĹ‘sorban a gyerek tapasztalatot szerez abban, hogyan kell a pĂ©nzt használni, beosztani. Ez a tapasztalat hatását veszti, ha tĂşlságosan kontrolláljuk: állandĂłan kĂ©rdezgetjĂĽk, hogy mire költötte, vagy irányĂtani prĂłbáljuk, hogy mire költse a pĂ©nzt.
Ehelyett inkább arra van szĂĽksĂ©g, hogy a gyermek Ă©rezze, mi mire szánjuk a neki adott költĹ‘pĂ©nzt, mit kell fedeznie belĹ‘le - pĂ©ldául Ă©dessĂ©g, tĂzĂłrai, stb.
Ahogy növekszik a gyermek, úgy érdemes a zsebpénz nagyságát is emelni, hogy ezzel egyéb igényeit is maga tudja fedezni. Ezzel egy másfajta lehetőséget is rá tudunk ruházni - például fedezni tudja a szórakozása költségeit.
Számolnunk kell azonban azzal is, hogy a zsebpénzt nem jól használja fel gyerek, előfordulhat, hogy nem tudja beosztani, hamar elkölti. Ilyen esetben komolyan beszéljük meg vele a történteket, s próbáljunk meg olyan megoldást találni, ami mindkettőnknek megfelel. Ha csemeténk több alkalommal is túl korán költi el a havi zsebpénzét, adjuk egy ideig heti részletekben.
Helytelen,
- ha a zsebpĂ©nz megvonásával valamilyen teljesĂtmĂ©nyre, vagy engedelmessĂ©gre akarjuk buzdĂtani,
- ha valamiért haragszunk rá, s ezért nem kapja meg a zsebpénzét,
- ha "jókedvünkben" önkényesen növeljük a pénz összegét,
- ha a környezet által ránk kĂ©nyszerĂtett elvárások miatt több zsebpĂ©nzt adunk a gyereknek, mint amenynyit megengedhetĂĽnk magunknak.
Mennyi zsebpénzt adjunk?
Erre a kĂ©rdĂ©sre nincs általános Ă©rvĂ©nyű szabály, viszont jĂł, ha ez az összeg alkalmazkodik a család költsĂ©gvetĂ©sĂ©hez. Ha a gyermekĂĽnknek nem tudjuk megadni az ĂgĂ©rt zsebpĂ©nzt, mondjuk meg neki, hogy "mi is szeretnĂ©nk többet adni, de ennĂ©l többre most nem telik". Ez sokkal hitelesebb, mintha igyekeznĂ©nk meggyĹ‘zni arrĂłl, hogy valĂłjában nincs is több pĂ©nzre szĂĽksĂ©ge, mert Ăşgyis megveszĂĽnk számára mindent.
Ha a gyereknek még nincs kellő tapasztalata, könnyen előfordulhat, hogy rosszul használja fel a pénzt. Ezért a költőpénz ne legyen nagyobb összegű, mint amit kezelni tud. Ideálisabb kevesebb zsebpénzzel kezdeni - melyet azután időről időre növelhetünk -, mert a túl sok pénzzel túlterheljük a gyermeket.
A legideálisabb, ha az első osztályos kisiskolás már kap zsebpénzt. Így megtanulja a pénz számolását, felváltását is.
Dr. Nemes Rozália
Dr. PiczkĂł Katalin
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 040106)