C-vitamin

[gac]

Segítő ételek

Asztmás vagyok, sportolhatok-e így? Erre a kérdésre néhány évtizeddel ezelőtt még szigorú nemmel válaszoltak az orvosok. Azóta e vélemény megváltozott, melyet az a tény is bizonyít, hogy az olimpiai játékokon szereplő élsportolók közel 10 százaléka szenved ebben a betegségben.

Remek dolog minden nap tanulni valamit, akár kutatva, saját elhatározásból, akár készen tálalva, gyűjteményesen, "instant" jutunk hozzá. Utóbbi példája egy írás az alkohol metabolizmusáról, amely közelmúltban jelent meg az egyik vezető hírportálon.

Két cikkünket is ennek apropóján ajánljuk figyelmükbe, melyek a témában reményeink szerint még emészthető módon mélyednek el és világítják meg az összefüggéseket.

Nemcsak hazánkban, de Európában is a leggyakrabban előforduló betegségek közé sorolhatóak a szív- és érrendszeri betegségek, amelyek a halálozások több mint 50%-ért felelősek. A második helyen a daganatos betegségek állnak, mintegy 25%-os arányban. A szív- és érrendszeri betegségek vonatkozásában a tudomány azonosította azokat a fő rizikófaktorokat, a dohányzást, magas vérnyomást, magas koleszterin szintet, elhízást és cukorbetegséget, melyek a betegségek kialakulásáért felelősek. Ezek csökkentésére világszerte jelentős intervenció indult el, melynek hatására az Egyesült Államokban mintegy 35%-al csökkent az infarktus okozta halálozás, 10%-al a lakosság koleszterin szintje, és drasztikusan csökkent a dohányzás.

Táplálkozás és immunitás

Ezen a télen gyakran hallottunk riasztó híreket a TV-ben és a rádióban a légúti fertőzések számának emelkedéséről, az influenzás megbetegedésekről, és főleg a katonaság körében fellépő agyhártyagyulladásos esetekről. A különféle fertőzések kialakulása nemcsak a kórokozók számától és virulenciájától, hanem a szervezet ellenállóképességétől is függ.

Már Hippokratész is megfigyelte, hogy a rosszul táplált emberek fogékonyabbak a fertőző betegségekre. A nagy éhínségeket a történelem során mindig nagy járványok követték.

A szoptatott csecsemő az anyatejjel a D- és a K-vitaminon kívül mindent megkap.A vitaminok a szervezet létfontosságú összetevői, az anyagcserefolyamatok mozgatórugói. Természetesen igaz ez a kisgyermekeknél is. A vitaminok közös jellemzője, hogy a szervezet teljességükben nem képes őket szintetizálni, legfeljebb előanyagaikból átalakítani. Ezért rendszeres bevitelükről a táplálkozással kell gondoskodni.

Fáink, cserjéink közül kevés van, amely olyan gyakori lenne, mint a bodza, pontosabban a fekete bodza. Ez az akár néhány méteres magasságot is elérő cserje - melyet jogosan fának is tarthatunk - történelmi múltra visszatekintő gyógynövény is. A középkori német néphit szerint a bodzában lakott a parasztudvar jó szelleme, amely megóvta a családot a tűztől és más bajoktól. Az első magyar nyelvű füveskönyv, Melius Juhász Péter Herbáriuma (1578) főleg hurutos megbetegedések ellen ajánlotta, valamint: "torokgyékot mosd az vizével..., köszvényes lábra jó a levelét párlani". Cserjénk egyéves hajtásai zöldek, az idősebbek szürkésbarna színűek, felületükön jellegzetes paraszemölcsökkel.

A megnyerő külsőhöz, a jó megjelenéshez elengedhetetlen a szép, egészséges bőr. A kiegyensúlyozott táplálkozás, az optimális tápláltsági állapot bőrünkön is látható, míg egyes tápanyagok hiánya bőrünkön is nyomot hagy. Táplálkozásunk általában energiában és egyes tápanyagokban bőséges, más tápanyagokból viszont gyakran kisebb hiány mutatkozik.

A multivitamin pezsgőtabletták ált. 60 mg C-vitamint tartalmaznak. Ez önmagában fedezi teljes napi C-vitamin szükségletünket.Egy az USA-ban végzett vizsgálat szerint a C-vitamin megvédheti a passzív dohányosokat a füst által okozott ártalmaktól.
A kísérlet során azon passzív dohányosokban, akik két hónapon át napi 500 mg C-vitamint vettek magukhoz, átlagosan 11-12 százalékkal alacsonyabb koncentrációban mérték a jelenlétét egy, a sejtmembránt oxidatív úton károsító ún. lipid peroxidáznak. A kontrollcsoportba tartozó passzív dohányosok placebot (azaz C-vitamint nem tartalmazó, "üres" tablettákat) kaptak.

Magok, termések, áltermések

Az erdőt-mezőt járó ember még januárban is sok érdekességgel találkozhat a természetben, hiszen a cserjék és fák rövidebb-hosszabb ideig őrzik terméseiket, magjaikat, melyek majd új és új növénygenerációkat hoznak létre. A magvak, termések sokszor nemcsak látványosak, hanem hasznos anyagokat is tartalmazhatnak. Ismerkedjünk meg néhány gyakori, közönséges képviselőjükkel.

Egészséges mama, egészséges baba - a terhesség alatti vitamin- és ásványianyag-szükségletről

Elvesző vitaminok

A vitaminok olyan anyagok, melyek ahhoz kellenek, hogy ne legyünk betegek.
(Szent-Györgyi Albert)

A zöldségek, gyümölcsök a szervezet számára nélkülözhetetlen vitaminok, ásványi
anyagok széles skáláját kínálják. Vajon mi történik a fagyasztás vagy a befőzés hatására?
Mennyire tartják meg a finomságok vitamintartalmukat?

Dr. Sipos Andrea könyvében a következőket írja a vitaminokról: Olyan kis molekulasúlyú, kalóriaérték nélküli (!) szerves vegyületek, melyek a szervezet számára nélkülözhetetlenek. Zsírban és vízben oldódó vitaminokat különböztethetünk meg.

Ötletek a konyhából lázra, meghűlésre

A megfelelő gyógyszeres kezelés mellett a helyesen összeállított étrend is gyorsíthatja a gyógyulást.

Mit tegyünk és főleg mit együnk, hogy jobban legyünk?

Láz esetén sok folyadékot és ásványi anyagot veszítünk, amit pótolni kell:

• mézzel és citrommal ízesített teával (csipkebogyó, kamilla, hársfa, kakukkfű)

Kora tavasszal a citrusfélék jelentik a legjobb C-vitamin-forrást

A téli és a kora tavaszi hónapokban, amikor az idénygyümölcsökből kicsi a választék, megnő a citrusfélék - a narancs, a mandarin, a grépfrút, és a citrom fogyasztásának a jelentősége.

Nyáron, amikor a zöldségeseknél a legkülönfélébb gyümölcsöktől és zöldségektől roskadoznak a polcok, nem jelenthet gondot a vitamindús étkezés. (Ha ezt a pénztárcánk is megengedi...) Télutón azonban már csak étrendünk tudatos összeállításával sikerülhet szervezetünk vitaminigényét fedezni.

Kevés gyümölcsöt eszünk

"A memória az a hogyishívják, ami minden izéket megmozgat" - olvashatjuk Dévényi Tibor könyvében. Ám sajnos nem csak humoros írásokban, hanem a mindennapi beszédben is találkozunk ilyen és ehhez hasonló fordulatokkal. Azt is sokszor hallhatjuk a környezetünkben, hogy "nem jut az eszembe, öregszem, romlik a memóriám"

Sugárbaleset során az ionizáló sugárzásnak kitett személy határértéket meghaladó sugárterhelést szenved el. A test szöveteiben elnyelt energia a sugárdózissal jellemezhető. Ha 1 kg tömegben 1 joule energia nyelődik el, a sugárdózis 1 J/kg, azaz 1 Gy (gray).

Informatívabb az ún. dózisegyenérték, mely a sugárzás körülményeit, illetve a sugárzás minőségét is figyelembe veszi. A sugárzás fajtája döntő jelentőségű, példának okáért a neutron- és alfa-részecskék hússzoros veszélyt jelentenek a röntgensugárzáshoz képest. Nem véletlen, hogy a viszonylag csekély fizikai pusztítást okozó neutronbomba fejlesztésénél a cél éppen a nagy energiájú részecskék minél magasabb arányú emissziója volt.

A gyógynövényeket, mióta ember él a földön hasznosítják, sőt már előtte is, hiszen az állatok, főként a ragadozók legelészése sem a véletlen műve.

Tüsszögés, köhögés, torokfájás

Hogyan "fázunk meg"?

Az elasztintól a jojobaolajig

Elasztin

Az elasztin a bőr kötőszövetében található. A kötőszövetek kollagén- és elasztinrostjainak összeszövődése biztosítja a bőr megfelelő mechanikai tulajdonságait. Az öregedés folyamata során a rostokra lipidek rakódnak le, a rostok megvastagodnak, vízfelvevő képességük jelentősen csökken, a bőr rugalmatlanná válik. Az elasztint tartalmazó készítmények elősegítik az elasztin újraképződését a bőrben. Arc- és hajápoló kozmetikumokban egyaránt használják, feszessé, rugalmassá teszi a bőrt.

Kollagén

Diétás praktikák lázas gyerekek ápolásához

A tél sajnos nem csak a havas sportok, a fenyőillatú ünnepek és a vidám farsangi mulatságok ideje. Ebben az időszakban a leggyakoribbak az influenzás megbetegedések is. A láz, a köhögés, az eldugult orr és a számos egyéb kísérő tünet napokra tönkreteheti gyermekeink jó hangulatát, közérzetét. A megfelelő gyógyszeres kezelés mellett a gondosan összeállított étrend is segítheti a gyógyulást, lerövidítheti a betegség idejét.

Azzal szinte mindenki tisztában van, hogy bizonyos vitaminoknak és nyomelemeknek fontos szerepük van számos betegség megelőzésében, és hogy étrendünk vitamintartalmának döntő kihatása van egészségünkre. Arra azonban Magyarországon még kevesen figyeltek fel, hogy táplálkozási szokásaink szemünk egészségét, látásunk élességét is befolyásolják.

Oldalak

Feliratkozás C-vitamin csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×