MűvĂ©szet Ă©s tudomány. ElsĹ‘ pillantásra ellentĂ©tes fogalmak. MűvĂ©szek Ă©s tudĂłsok. ElsĹ‘ pillantásra kĂĽlön oldalon állnak. Persze csak elsĹ‘ pillantásra... Ă–rkĂ©ny István, TömörkĂ©ny István, Csontváry Kosztka Tivadar, Rippl-RĂłnai JĂłzsef. Mi lehet a közös bennĂĽk, azon tĂşl termĂ©szetesen, hogy mind a nĂ©gyen művĂ©szetĂĽkkel – irodalmi munkásságukkal illetve festĂ©szetĂĽkkel – Ărták be magukat a nagy magyar alkotĂłk közĂ©? Ha Ă©letrajzukat lapozgatjuk, a következĹ‘ mondatok bukkannak fel: „... a fiĂş követi a családi hagyományt, maga is gyĂłgyszerĂ©sz szakot vĂ©gez." vagy „a diploma megszerzĂ©se után, Ă©vekig IglĂłn dolgozik gyĂłgyszerĂ©szkĂ©nt" Ă©s „Kaposváron volt patikussegĂ©d, majd mesteroklevelet szerzett" aztán „ gyakornoki vizsgája után egy szegedi gyĂłgyszertárban dolgozott:"
A kiragadott mondatok – sorrendben – Ă–rkĂ©ny, Csontváry, Rippl-RĂłnai Ă©s TömörkĂ©ny Ă©letĂ©nek egy-egy mozzanatát idĂ©zik. Mind a nĂ©gyen Ăşgy indultak tehát, hogy a tára mögött állva, gyĂłgyszerek között töltik majd el Ă©letĂĽket. Aztán elragadta Ĺ‘ket a művĂ©szet világa, bár pĂ©ldául Csontváry – aki anyagi fĂĽggetlensĂ©gĂ©t Gácson alapĂtott patikája bevĂ©telĂ©nek köszönhette – hosszabb ideig napi kapcsolatban volt a gyĂłgyszerĂ©szet tudományával.
Csontváry 41 Ă©ves volt, amikor elkezdett rendszeresen festeni tanulni, s ezt mint önĂ©letrajzában leĂrja, egy Ă©gi sugallatnak köszönhette.
„A patikus Csontváry egy napon Ă©gi szĂłzatot hall, mely arra jelöli ki Ĺ‘t, hogy RafaelnĂ©l (Rafaello – a szerk) kĂĽlönb kĂ©peket alkosson, s ezáltal magasabb tettre hĂvja az emberisĂ©get! A mánia Ă©s a művĂ©sz egyetlen közös pillanatban szĂĽletik meg benne (...) EttĹ‘l kezdve a festĂ©szet lesz mindene (...) TĂz Ă©v gigászi gigász erĹ‘feszĂtĂ©se után Ăşgy Ă©rzi: teljesĂtette kĂĽldetĂ©sĂ©t. Párizsban Ă©s Pesten kiállĂtást rendez, s nem akarja tudomásul venni, hogy a várt siker elmarad: a prĂłfĂ©ta szava pusztába vĂ©sz. „ ( RĂ©szlet Pilinszky János: Csontváry olvasásakor cĂmű ĂrásábĂłl. Ăšj ember, 1962)
A meg nem értés, a magány megbontja Csontváry lelki egyensúlyát, lappangó elmebaja egyre jobban elhatalmasodik rajta.
„...Ă©rniök kell a dolgoknak, hogy Ă©rthetĹ‘bbek legyenek. Vagy mĂ©g helyesebben: a dolgok várnak, mĂg az emberek megĂ©rtĂ©se hozzájuk fejlĹ‘dik."
A fenti idĂ©zet a már Ă©letĂ©ben is sikeres Ă©s elismert egykori kaposvári patikussegĂ©d, Rippl-RĂłnai JĂłzsef nevĂ©hez fűzĹ‘dik. Már az egyetemi Ă©vek alatt – Pestre jön, hogy kitanulja a gyĂłgyszerĂ©szi mestersĂ©get – vonzĂłdik a festĂ©szethez. A dunántĂşli gyĂłgyszerĂ©szĂ©letet nĂ©hány Ă©v mĂşlva felcserĂ©li a szĂnek Ă©s vásznak világára: MĂĽnchenben, majd Párizsban tanul Ă©s Ă©r el sikereket.
„...az ember – Ă©lete delĂ©nek vĂ©gĂ©n – sokat látott, s tán kifáradt szemĂ©vel öntudatlanul is keresi a felfrissĂĽlĂ©st, s ezt a szĂngazdagságban találja meg..." (Rippl-RĂłnai JĂłzsef)
„Ez az Ă©letrajz kissĂ© zavaros, de nem Ă©n zavartam össze, hanem az Ă©let. Ott kezdĹ‘dik, hogy 1866. december 23-án szĂĽlettem CeglĂ©den, a vasĂşti állomáson. Édesapám abban az idĹ‘ben pár Ă©vig bĂ©rben bĂrta az osztrák államvasuttársaságtĂłl a ceglĂ©di vasĂşti vendĂ©glĹ‘t, Ăgy esett meg, hogy a szegedi szĂĽletĂ©sű többi 5 testvĂ©remmel szemben nem a szűkebb haza homokján láttam napvilágot." Ezekkel a mondatokkal kezdĹ‘dik TömörkĂ©ny István Ă©letrajza. A rövid elbeszĂ©lĹ‘ műfaj e sikeres művelĹ‘je is gyĂłgyszertárban dolgozik – a megfelelĹ‘ vizsgák letĂ©tele után –, mielĹ‘tt vĂ©gleg az Ărás felĂ© fordulna. Drámai törtĂ©nĂ©sekrĹ‘l, emberi sorsokrĂłl Ăr TömörkĂ©ny. Higgadtan, tárgyilagosan, tĂ©nyszerűen. A pontos leĂrásokhoz nagy „segĂtsĂ©gĂ©re" van, hogy rengeteget van emberek között: jĂłformán nem is Ă©l otthon. Kocsmák, vasĂştállomások, tanyák: egyik helyrĹ‘l a másikra vándorol, hogy megismerje az ott Ă©lĹ‘k mindennapjait. A halál is munka közben Ă©ri. Kora tavasszal gyalog járja a tanyavilágot, megfázik, tĂĽdĹ‘gyulladást kap. MĂ©g csak 51 Ă©ves, mikor 1917 áprilisában meghal.
Ă–rkĂ©ny István egĂ©szen más környezetbĹ‘l indul: a jĂłmĂłdĂş polgári otthon, a tekintĂ©lyes fĹ‘városi gyĂłgyszerĂ©sz Ă©desapa megadja az induláshoz szĂĽksĂ©ges indĂttatást, a fiĂş is követi a családi hagyományt. ElĹ‘ször elvĂ©gzi a gyĂłgyszerĂ©sz szakot, utána a vegyĂ©sz diplomát is szerez. Az irodalom azonban már a gimnáziumi Ă©vek alatt szerves rĂ©sze az Ă©letĂ©nek, a Piarista Gimnáziumban SĂk Sándor az irodalomtanára, s osztálytársai közĂĽl is többen ĂrĂłnak kĂ©szĂĽlnek. Egyetemista korában kĂĽlönbözĹ‘ folyĂłiratokban jelennek meg novellái. Sokat utazik – hála a mĂłdos családi háttĂ©rnek –, latinul, angolul, franciául, nĂ©metĂĽl Ăr, olvas, beszĂ©l, kĂ©sĹ‘bb – a hadifogság alatt – oroszul is megtanul.
MacskajátĂ©k, TĂłtĂ©k, hogy csak a legismertebb műveit emlĂtsĂĽk. És termĂ©szetesen az Egyperces novellák, amelyekben, ahogy Ă–rkĂ©ny Ărja „ a közlĂ©s minimuma áll szemben (...) a kĂ©pzelet maximumával." AlapvetĹ‘ emberi helyzetek, törtĂ©nelmi Ă©s lĂ©thelyzetek rövid, lĂ©nyegre törĹ‘, frappáns megfogalmazásai ezek a pompás Ărások. Ă–rkĂ©ny patikamĂ©rlegen mĂ©ri a szĂłt, hiszen tanult szakmája miatt is pontosan tudja: a pontatlan adagolás – az irodalomban is – árt az egĂ©szsĂ©gnek.
Máger Judit
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 060705)