Csak a szélben bízhatunk?

Elhanyagolt dízelüzemű jármű erősen füstöl.
BeterĂ­t a fĂĽst...

Kritikus a levegő minősége a magyar nagyvárosokban, és ez egyre inkább igaz a kisebb településeken, a háztartásaikban ki tudja mivel fűtő falvakban is. A földrajzi elhelyezkedés, a domborzati viszonyok szinte megágyaznak a pornak, de magát a port magunknak köszönhetjük.

A légszennyezettség súlyosan károsíthatja egészségünket, a kitettségünk pedig évről évre egyre rosszabb. Ezzel szemben – döntéshozói szinten – vajmi kevés történik a helyzet kezelése és a megelőzés tekintetében. Budapest és Miskolc levegője lehangoló módon rendre Peking levegőminőségi mutatóival vetekszik, és ebben a dicstelen versenyben egyre több magyar város zárkózik fel hozzájuk.

Ilyen viszonyok között kifejezetten veszélyes a kipufogógáz jelenléte, mivel a bennük lévő szennyező anyagok a légutak mélyére behatolni képes 10 mikrométer alatti porszemcsék felületén megtapadva jutnak a légutak mélyére. Ebben a tekintetben majdnem mindegy, hogy a potyautas kémiai szennyezőanyagok levegőben mérhető koncentrációja határérték alatti vagy sem. Mindenképpen jelen vannak, és minél több a szállópor, annál több utazik velük a tüdőnkbe. A legkárosabbak a dízel gépjárművek, különösen a koros, elhanyagolt példányok – ilyenek a fővárosi tömegközlekedés füstöt okádó buszai. Egy-egy stadion projekt és sportfinanszírozás mellett magunk részéről örömmel üdvözölnénk ezek teljes cseréjét, melynek azonnali egészségügyi hozadéka lenne. Félreértés azonban ne essék: minden dízel gépjármű káros, technológiai zsákutca, emlékezzünk csak vissza az emissziós értékekkel, egyben az egészségünkkel skrupulusok nélkül játszó, csaló autógyárakra.

A szmogrendeleteknek szigorúbbaknak, a határértékeknek pedig alacsonyabbnak kellene lenniük. A telepített mérőállomásokon kívül is rendszeres mérésekkel, következetes intézkedésekkel és kötelező érvényű végrehajtással. Európa egyes városaiban már megkezdődött a dízelüzemű járművek kiszorítása, szaporodnak az autómentes övezetek, javulnak a feltételek egy élhetőbb városi környezet kialakításához. Ideje lenne lépnünk.

 

(–VBE–)

Egyszerű szöveg

  • A HTML jelölĹ‘k használata nem megengedett.
  • A webcĂ­mek Ă©s e-mail cĂ­mek automatikusan kattinthatĂł hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat Ă©s bekezdĂ©seket a rendszer automatikusan felismeri.

2020. 07. 29., sze – 09:43 | Vendég

A probléma főleg a chip tuning, a "smoke and charm" mozgalom.
JĂł lenne hatĂłsági lĂ©pĂ©seket látni, pĂ©ldául helybeni emissziĂł mĂ©rĂ©s (sĹ‘t, szemre is láthalĂł) Ă©s ennek megfelelĹ‘en kivonni forgalombĂłl az ilyen házilag tuningolt autĂłkat. Majd ha visszaalakĂ­totta, leműszakiztatta, ismĂ©t mehet vele.

2019. 08. 23., p – 23:03 | Én

Leghamarabb a tudományos alapot teljes mértékben nélkülöző, hozzá nem értő, dízel-ellenesekkel szemben kéne valamit tenni végre, mielőtt mindent tönkretesznek körülöttünk a megalapozatlan hisztijükkel.
Gondolom, az sem érdekli őket, hogy a fosszilis energiahordozókat használó gépek, berendezések, erőművek közül a dízel motor a legkevesebb fajlagos kibocsátású, eleve a működési elve, az égési folyamatának magas műszaki szintű szabályozása, a jelentős légfelesleg miatt (a tökéletes égéshez ez biztosítja a legtöbb levegőt ugyanannyi üzemanyaghoz) .
A megalapozatlan politikai hangulatkeltés, a tényleges, összehasonlítható mérési eredmények helyetti "sárdobálás" valóban nem vezet sehova, ez ellen valóban sürgősen tenni kéne...
Miért nem vizsgálják meg inkább például azt, hogy milyen hatása van az emberi szervezetre, a környezetre az öreg, másutt már rég levetett, nagy hengerűrtartalmú, kikopott hengerű benzinmotorok kipufogógázának, melyben az elégett motorolaj adalékaiból nagyrészt ismeretlen, az ismertek között pedig rengeteg sokkal veszélyesebb anyag kerül a környezetünkbe. (Mellékesen megjegyzem, hogy ilyen állapot a dízel motoroknál gyakorlatilag kizárt, mivel a sokkal magasabb műszaki színvonal miatt jóval nagyobb az élettartamuk, később jelentkezik a motor kenőolajának elégetését okozó hengerkopás, illetve, ha az bekövetkezik, a kompresszióviszony leesik, s a motor saját magát letiltja, nem tud tovább üzemelni.)

Ugye nem gazdasági lobbi érdekek diktálják a dízelek elleni, tudományos alapot nélkülöző politikai hadjáratot? Nem arról van szó, hogy a dízelek hosszabb élettartama akadályozza a még több autó eladását? Nem okoz problémát az olajtársaságoknak, hogy egységnyi kőolajból mennyi benzin és mennyi gázolaj nyerhető, illetve hova tegyék a benzint, amit nem használnak fel sehol másutt?

Amennyiben tárgyilagos szakértői véleményekre volna esetleg mégis kíváncsi bárki, úgy a figyelmébe ajánlom az avatott szakemberek előadásait, munkáit, melyek bármilyen hihetetlennek tűnik is, szintén elérhetők a világhálón. Például Dr. habil. Hanula Barna Dékán Úr előadásai, nyilatkozatai rendkívül tanulságosak a témával kapcsolatban, s valódi eredményeken, tudományos alapon nyugszanak.

Még egy "aprócska" megjegyzés: a jelenlegi dízelmotorok ha bocsátanak is ki - mint említettem, más berendezéseknél lényegesen kevesebb - káros anyagot, az nem a motor működésének, hanem a közforgalomban kapható üzemanyagnak a hibája! Magyarán: ha semmit nem csinálnának a gyárak a hagyományos dízelmotorokkal, de tisztább - kén és korom képződést okozó anyagoktól mentes - üzemanyagot használhatnának, a meglévő szennyezés nagyon nagy része is megszűnne. (Sőt megfontolandó volna a motorok fejlesztésének "visszafordítása" a kompresszió vonatkozásában, mivel a nitrogénoxidok megjelenéséért pontosan a tudományos alapot nélkülöző hiszti és az egységnyi lökettérfogatra jutó teljesítmény növelésének igénye által kikényszerített sűrítési végnyomás növelés a felelős.)

Köszönjük hozzászólását! Tiszteletben tartjuk véleményét, megközelítését.

Rendszeresen futok. Sokszor tapasztalom, hogy a "korszerű", fiatal dízeleknek kesernyés, fullasztó bűze van füstölés nélkül is. Hasonló korú benzineseknél semmit nem érzek. Az öreg és füstös dízel furgonok persze sokkal rosszabbak. A BKV buszai pedig pedig... ha más nem, akkor ezek mikor tiltják már le saját magukat??