Kritikus a levegő minősége a magyar nagyvárosokban, és ez egyre inkább igaz a kisebb településeken, a háztartásaikban ki tudja mivel fűtő falvakban is. A földrajzi elhelyezkedés, a domborzati viszonyok szinte megágyaznak a pornak, de magát a port magunknak köszönhetjük.
A lĂ©gszennyezettsĂ©g sĂşlyosan károsĂthatja egĂ©szsĂ©gĂĽnket, a kitettsĂ©gĂĽnk pedig Ă©vrĹ‘l Ă©vre egyre rosszabb. Ezzel szemben – döntĂ©shozĂłi szinten – vajmi kevĂ©s törtĂ©nik a helyzet kezelĂ©se Ă©s a megelĹ‘zĂ©s tekintetĂ©ben. Budapest Ă©s Miskolc levegĹ‘je lehangolĂł mĂłdon rendre Peking levegĹ‘minĹ‘sĂ©gi mutatĂłival vetekszik, Ă©s ebben a dicstelen versenyben egyre több magyar város zárkĂłzik fel hozzájuk.
Ilyen viszonyok között kifejezetten veszĂ©lyes a kipufogĂłgáz jelenlĂ©te, mivel a bennĂĽk lĂ©vĹ‘ szennyezĹ‘ anyagok a lĂ©gutak mĂ©lyĂ©re behatolni kĂ©pes 10 mikromĂ©ter alatti porszemcsĂ©k felĂĽletĂ©n megtapadva jutnak a lĂ©gutak mĂ©lyĂ©re. Ebben a tekintetben majdnem mindegy, hogy a potyautas kĂ©miai szennyezĹ‘anyagok levegĹ‘ben mĂ©rhetĹ‘ koncentráciĂłja határĂ©rtĂ©k alatti vagy sem. MindenkĂ©ppen jelen vannak, Ă©s minĂ©l több a szállĂłpor, annál több utazik velĂĽk a tĂĽdĹ‘nkbe. A legkárosabbak a dĂzel gĂ©pjárművek, kĂĽlönösen a koros, elhanyagolt pĂ©ldányok – ilyenek a fĹ‘városi tömegközlekedĂ©s fĂĽstöt okádĂł buszai. Egy-egy stadion projekt Ă©s sportfinanszĂrozás mellett magunk rĂ©szĂ©rĹ‘l örömmel ĂĽdvözölnĂ©nk ezek teljes cserĂ©jĂ©t, melynek azonnali egĂ©szsĂ©gĂĽgyi hozadĂ©ka lenne. FĂ©lreĂ©rtĂ©s azonban ne essĂ©k: minden dĂzel gĂ©pjármű káros, technolĂłgiai zsákutca, emlĂ©kezzĂĽnk csak vissza az emissziĂłs Ă©rtĂ©kekkel, egyben az egĂ©szsĂ©gĂĽnkkel skrupulusok nĂ©lkĂĽl játszĂł, csalĂł autĂłgyárakra.
A szmogrendeleteknek szigorĂşbbaknak, a határĂ©rtĂ©keknek pedig alacsonyabbnak kellene lenniĂĽk. A telepĂtett mĂ©rőállomásokon kĂvĂĽl is rendszeres mĂ©rĂ©sekkel, következetes intĂ©zkedĂ©sekkel Ă©s kötelezĹ‘ Ă©rvĂ©nyű vĂ©grehajtással. EurĂłpa egyes városaiban már megkezdĹ‘dött a dĂzelĂĽzemű járművek kiszorĂtása, szaporodnak az autĂłmentes övezetek, javulnak a feltĂ©telek egy Ă©lhetĹ‘bb városi környezet kialakĂtásához. Ideje lenne lĂ©pnĂĽnk.
(–VBE–)
A probléma főleg a chip tuning, a "smoke and charm" mozgalom.
JĂł lenne hatĂłsági lĂ©pĂ©seket látni, pĂ©ldául helybeni emissziĂł mĂ©rĂ©s (sĹ‘t, szemre is láthalĂł) Ă©s ennek megfelelĹ‘en kivonni forgalombĂłl az ilyen házilag tuningolt autĂłkat. Majd ha visszaalakĂtotta, leműszakiztatta, ismĂ©t mehet vele.
Leghamarabb a tudományos alapot teljes mĂ©rtĂ©kben nĂ©lkĂĽlözĹ‘, hozzá nem Ă©rtĹ‘, dĂzel-ellenesekkel szemben kĂ©ne valamit tenni vĂ©gre, mielĹ‘tt mindent tönkretesznek körĂĽlöttĂĽnk a megalapozatlan hisztijĂĽkkel.
Gondolom, az sem Ă©rdekli Ĺ‘ket, hogy a fosszilis energiahordozĂłkat használĂł gĂ©pek, berendezĂ©sek, erĹ‘művek közĂĽl a dĂzel motor a legkevesebb fajlagos kibocsátásĂş, eleve a működĂ©si elve, az Ă©gĂ©si folyamatának magas műszaki szintű szabályozása, a jelentĹ‘s lĂ©gfelesleg miatt (a tökĂ©letes Ă©gĂ©shez ez biztosĂtja a legtöbb levegĹ‘t ugyanannyi ĂĽzemanyaghoz) .
A megalapozatlan politikai hangulatkeltĂ©s, a tĂ©nyleges, összehasonlĂthatĂł mĂ©rĂ©si eredmĂ©nyek helyetti "sárdobálás" valĂłban nem vezet sehova, ez ellen valĂłban sĂĽrgĹ‘sen tenni kĂ©ne...
MiĂ©rt nem vizsgálják meg inkább pĂ©ldául azt, hogy milyen hatása van az emberi szervezetre, a környezetre az öreg, másutt már rĂ©g levetett, nagy hengerűrtartalmĂş, kikopott hengerű benzinmotorok kipufogĂłgázának, melyben az elĂ©gett motorolaj adalĂ©kaibĂłl nagyrĂ©szt ismeretlen, az ismertek között pedig rengeteg sokkal veszĂ©lyesebb anyag kerĂĽl a környezetĂĽnkbe. (MellĂ©kesen megjegyzem, hogy ilyen állapot a dĂzel motoroknál gyakorlatilag kizárt, mivel a sokkal magasabb műszaki szĂnvonal miatt jĂłval nagyobb az Ă©lettartamuk, kĂ©sĹ‘bb jelentkezik a motor kenĹ‘olajának elĂ©getĂ©sĂ©t okozĂł hengerkopás, illetve, ha az bekövetkezik, a kompressziĂłviszony leesik, s a motor saját magát letiltja, nem tud tovább ĂĽzemelni.)
Ugye nem gazdasági lobbi Ă©rdekek diktálják a dĂzelek elleni, tudományos alapot nĂ©lkĂĽlözĹ‘ politikai hadjáratot? Nem arrĂłl van szĂł, hogy a dĂzelek hosszabb Ă©lettartama akadályozza a mĂ©g több autĂł eladását? Nem okoz problĂ©mát az olajtársaságoknak, hogy egysĂ©gnyi kĹ‘olajbĂłl mennyi benzin Ă©s mennyi gázolaj nyerhetĹ‘, illetve hova tegyĂ©k a benzint, amit nem használnak fel sehol másutt?
Amennyiben tárgyilagos szakĂ©rtĹ‘i vĂ©lemĂ©nyekre volna esetleg mĂ©gis kĂváncsi bárki, Ăşgy a figyelmĂ©be ajánlom az avatott szakemberek elĹ‘adásait, munkáit, melyek bármilyen hihetetlennek tűnik is, szintĂ©n elĂ©rhetĹ‘k a világhálĂłn. PĂ©ldául Dr. habil. Hanula Barna DĂ©kán Ăšr elĹ‘adásai, nyilatkozatai rendkĂvĂĽl tanulságosak a tĂ©mával kapcsolatban, s valĂłdi eredmĂ©nyeken, tudományos alapon nyugszanak.
MĂ©g egy "aprĂłcska" megjegyzĂ©s: a jelenlegi dĂzelmotorok ha bocsátanak is ki - mint emlĂtettem, más berendezĂ©seknĂ©l lĂ©nyegesen kevesebb - káros anyagot, az nem a motor működĂ©sĂ©nek, hanem a közforgalomban kaphatĂł ĂĽzemanyagnak a hibája! Magyarán: ha semmit nem csinálnának a gyárak a hagyományos dĂzelmotorokkal, de tisztább - kĂ©n Ă©s korom kĂ©pzĹ‘dĂ©st okozĂł anyagoktĂłl mentes - ĂĽzemanyagot használhatnának, a meglĂ©vĹ‘ szennyezĂ©s nagyon nagy rĂ©sze is megszűnne. (SĹ‘t megfontolandĂł volna a motorok fejlesztĂ©sĂ©nek "visszafordĂtása" a kompressziĂł vonatkozásában, mivel a nitrogĂ©noxidok megjelenĂ©séért pontosan a tudományos alapot nĂ©lkĂĽlözĹ‘ hiszti Ă©s az egysĂ©gnyi lökettĂ©rfogatra jutĂł teljesĂtmĂ©ny növelĂ©sĂ©nek igĂ©nye által kikĂ©nyszerĂtett sűrĂtĂ©si vĂ©gnyomás növelĂ©s a felelĹ‘s.)
KöszönjĂĽk hozzászĂłlását! Tiszteletben tartjuk vĂ©lemĂ©nyĂ©t, megközelĂtĂ©sĂ©t.
Rendszeresen futok. Sokszor tapasztalom, hogy a "korszerű", fiatal dĂzeleknek kesernyĂ©s, fullasztĂł bűze van fĂĽstölĂ©s nĂ©lkĂĽl is. HasonlĂł korĂş benzineseknĂ©l semmit nem Ă©rzek. Az öreg Ă©s fĂĽstös dĂzel furgonok persze sokkal rosszabbak. A BKV buszai pedig pedig... ha más nem, akkor ezek mikor tiltják már le saját magukat??