ételallergia

[gac]

Tejcukorérzékenyeknek

Számos kérdés vetődik fel bennünk, amikor kiderül, hogy a panaszaink tejcukor-érzékenység miatt alakultak ki. Például ezek:

  • mi okozza a tejcukor-érzékenységet?
  • elmúlhat-e az érzékenység
  • ihatok-e tejet
  • ehetek-e sajtot, túrót, kefirt stb.
  • vannak-e tejcukormentes tejtermékek
  • lehet-e más élelmiszerekben is tejcukor?

Itt a nyár, fellélegezhetünk! Végre elérkezett a jól megérdemelt pihenés ideje, egész évben ezért dolgoztunk. Sajnos azonban nem mindenkinek ilyen örömteli a nyaralás gondolata. Az allergiás és az asztmás betegek számára nem kis odafigyelést igényel a nyaralás megszervezése.
Európát tekintve a lakosság közel harmada szenved allergiában. Az előrejelzések szerint 2020-ra minden második európai érintett lesz valamilyen allergiás megbetegedésben, amely szinte minden korosztályt érint. Az utóbbi negyed században megkétszereződött a betegek száma, az allergia népbetegséggé nőtte ki magát.
A Magyar Allergológiai és Klinikai Immunológiai Társaság ajánlása szerint sok mindenre oda kell figyelni, hogy a nyaralás alkalmával ne érje váratlan „meglepetés” az allergiában szenvedőket.

A két betegség kapcsolata

Minden 100 újszülöttből 40 atopiás alkattal jön világra, azaz hajlama van valamilyen allergiás betegség megjelenésére. Ez a hajlam természetesen nem jelenti azt, hogy az emberiség 40 százaléka valóban valamilyen allergiabetegségben kell hogy szenvedjen.

Talán érdemes - néhány sorban legalább - a leggyakoribb allergiás betegségeket felsorolni.

Csecsemőkorban legelőször általában az ekcéma alakul ki. Ennek kiváltója többnyire valamilyen étel, a hazai csecsemőtáplálási szokások mellett leggyakrabban a tehéntej, a tojás, újabban a szója okozhatja.

Reggeli: narancsital, aszpikos sonka zöldborsóval, 25 százalékos zsírtartalmú margarinkrém, zöldpaprika, vizes zsemle

Tízórai: őszibarack

Ebéd: nyári csirkeraguleves, mákos nudli, szilva

Uzsonna: epres tofukrém

Vacsora: spenótfőzelék (laktózmentes tejjel), sült virsli, diákcsemege

Receptek

(4 személyre)

Nyári csirkeraguleves

Kora tavasszal a citrusfélék jelentik a legjobb C-vitamin-forrást

A téli és a kora tavaszi hónapokban, amikor az idénygyümölcsökből kicsi a választék, megnő a citrusfélék - a narancs, a mandarin, a grépfrút, és a citrom fogyasztásának a jelentősége.

Nyáron, amikor a zöldségeseknél a legkülönfélébb gyümölcsöktől és zöldségektől roskadoznak a polcok, nem jelenthet gondot a vitamindús étkezés. (Ha ezt a pénztárcánk is megengedi...) Télutón azonban már csak étrendünk tudatos összeállításával sikerülhet szervezetünk vitaminigényét fedezni.

Kevés gyümölcsöt eszünk

A védőoltások

A különféle egészségstatisztikai adatok azt bizonyítják, hogy jó néhány súlyos betegség tekintetében hazánk a negatív rangsor élén áll. Van azonban, amire méltán büszkék lehetünk. A magyar lakosság - köszönhetően a kötelező védőoltások rendszerének - egységesen védettnek mondható a különféle járványos megbetegedésekkel szemben. A fertőző kórokkal szembeni védekezésben tehát igen nagy jelentőségük van a védőoltásoknak, melyeknek köre egyébként ma is napról napra bővül.

Miben segít a Táplálékallergia és Táplálékintolerancia Adatbank?

Jutkának gyakran fáj a feje. Mondhatnánk erre, hogy a fejfájás banális panasz, valamennyiünkkel megesik pl. olyankor, ha reggeli nélkül rohanunk a munkahelyünkre, s délután, esetleg már csak a fejfájás figyelmeztet arra, hogy az ebédet is elmulasztottuk.

Feliratkozás ételallergia csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×