stresszkezelés

Felkészülés az őszi vizsgaidőszakra...A vizsgadrukk Hamuszürke, sápadt arc, kiszáradt száj, szapora szívverés: nem nehéz e „kórképet" azonosítani. Talán nincs is olyan ember, aki életében legalább egyszer ne élte volna át a vizsgadrukk kínzó érzését. Mindannyian másként reagálunk a vizsga okozta stresszhelyzetre. Vannak, akik az izgalomtól jobban teljesítenek, növekszik koncentrációs, asszociációs képességük, és van, akikre a feszültség éppen ellenkezőleg hat: drasztikus teljesítménycsökkenéshez vezet. A vizsgát megelőző szorongásra, lámpalázra nehéz magyarázatot adni, de talán C. F. Bond amerikai pszichológus úgynevezett énmegjelenítés elmélete közelebb vihet e lelki jelenség megértéséhez.

Feszült? Ingerlékeny? Semmire nincsen ideje? – A stressz sajnos mindennapi életünk kísérőjévé vált. Ha túl sok stressz ér valakit, az komoly hatással lehet az egyén érzelmi, szellemi és fizikai állapotára.
A stressz a magas vérnyomásnak is az egyik jelentős rizikófaktora, ami odafigyeléssel, tudatos életvezetéssel jórészt megelőzhető lenne.

A hemodinamikai elváltozás több mint kétmillió embert érint Magyarországon – a felgyorsult életvitel, a túlhajszolt, feszült munkakörnyezet pedig egyre tovább növeli ezt a számot. Leírni könnyebb, de tény, hogy a stressztényezők kiküszöbölésével vagy csökkentésével számottevően mérsékelni lehet a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát.

Milyen jelei lehetnek a stressznek?
Amikor valaki huzamosabb ideig testet-lelket szorongató stressz hatása alatt él, szervezete a folyamatos feszültség hatására elkezd lemerülni. A figyelmeztető jeleknek sokszor nem tulajdonítunk kellő jelentőséget, pedig az egészségügyi problémák megelőzése érdekében érdemes ekkor egy kis szünetet tartani, „hátrébb lépni”, hogy a szervezet visszanyerje ellenálló képességét, fel tudjon töltődni.

Könnyebb lenne a fakanál mellett?

Dr. Piczkó Katalin pszichiáter írása

Azt még nem tudjuk, hova rohanunk, de oda egyre gyorsabban"
" mondta nemrégiben egy kvantumfizikus.
Mintha a XX. században megváltozott volna az időélményünk, úgy érezzük, felpörgetett világunkban egyre kevesebb időnk marad megélni az életünket. "Majd emberekké" váltunk, nem vagyunk jelen az aktuális pillanatokban, rágódunk a múlton vagy - talán manapság még inkább - szorongunk a jövőtől. Néha meg eszeveszetten, hatalmas energiákkal tervezzük, szervezzük a jövőt, amelyben egyszer majd kiegyensúlyozott, békés életet élünk a karosszék kényelmében és mindenre jut időnk.

Laskai Nóra klinikai szakpszichológus írása

"Nem történt semmi, csak elválunk csendben..." - hangzik el a jól ismert dalban. Ám a valóság ennél sokkal bonyolultabb.

A válás - az esetek többségében - nem történik zökkenőmentesen, indulatok csapnak össze, hangos veszekedések, viták zajlanak. A gyerekek számára ez nagyon nehezen érthető és elfogadható helyzet, hiszen azokat a személyek látják magukból kifordulva, akik régen szerették egymást, akikkel közös élményeik voltak, akikkel boldogságban éltek.

Érezd jól magad!

Pozitív alapérzelmeink, az öröm, a boldogság - érdekes módon - nincsenek olyan jól körülírva a pszichológiában, mint negatív állapotaink, a stressz, a félelem, vagy akár a depresszió.

A pszichiátriában, a pszichológiában főleg a negatív állapotokkal foglalkozunk, pedig talán legalább annyira érdekes lenne arról is beszélni, hogy vajon hogyan, miből építsük fel jó érzé-seinket, boldogságunkat, elégedettségüket.

OrbáncfűA gyógyszerkutatásnak és -gyártásnak köszönhetően az evidencia alapú orvoslás fegyvertárában számos készítmény található, melyek elsődleges feladata és hatása a felborzolt idegek elsimítása, nyugtatás, szorongásoldás, (el)alvászavarok leküzdése. Esetükben kézzelfogható veszély a hozzászokás és függőség kialakulása, mellékhatástól többnyire nem mentesek, tompíthatják a figyelmet, lassíthatják a reflexeket (gépkocsivezetés), huzamos alkalmazásuk abúzushoz, narkomániához, önveszélyes cselekedetekhez vezethetnek.

A természetgyógyászat fitoterápia szakágában alkalmazott, szelíden nyugtató gyógynövények mentesek a fenti kockázatoktól, használatuk nem vezet kirívó pszichés következményekhez, nem befolyásolják az akaratot, érzékelést és reflexeket, magasabb dózis esetén sem valószínűsíthetők komplikációk, toxikus mellékhatások. Gyógynövények alkalmazásakor nem kell tartanunk a hozzászokástól (tolerancia, hatáscsökkenés), sem a függőség (dependencia) kialakulásától.

A szorongásról

Elég gyakran történik velünk, hogy gombócot érzünk a torkunkban, görcsbe rándul a gyomrunk, elönt a hideg veríték. Sokszor érthetetlen, hogy mi történik ilyenkor. Ijedtek vagyunk, pedig semmi nem ijesztett meg, és mégis...

A pontosan leírható félelem határán túl kezdődik a szorongás titokzatos és baljós világa. Félelem a "semmitől" vagy ahogy Camus fogalmazta: Félelem a nihiltől.

A szorongásra való képesség a lelki működés egyik fontos eleme, segítségével figyelünk fel a veszélyforrásokra.

Nem csak az iskolakezdés jelenthet nehézséget egy gyermek életében, hanem az iskolaváltás is. Ezt nagyban meghatározza, hogy milyen okból, és mikor kerül rá sor.

Alapszabály a nevelés során, hogy amennyire lehetséges, próbáljuk minimalizálni azoknak az alkalmaknak a számát, amikor halmozzuk a változásokat egy gyermek életében – ez sajnos nem minden esetben lehetséges. Ne időzítsünk például iskolaváltást a testvér születésének időpontjára, vagy igyekezzünk egy esetleges válás során a környezeti változások csökkentésére: ha nem muszáj, ne vegyük ki a megszokott iskolájából, főleg ne év közben!

Irritábilis bélszindróma

IBS, azaz irritábilis bélszindróma. Egy népbetegségnek számító tünetegyüttest illetnek a szakemberek ezzel a névvel, melyben Magyarország lakosságának legalább 15-20 százaléka szenved. A betegség tehát nagyon gyakori, mégis szinte ismeretlen, hiszen a betegek háromnegyed része soha nem fordul orvoshoz panaszaival.

Relaxáció nőknek - minden időben

Minden nő életében vannak olyan időszakok, amikor úgy érzi, összecsapnak feje fölött a hullámok. A relaxáció hasznos eszköz ahhoz, hogy ilyen helyzetekben békés szigetet teremtsünk magunk számára, ahová visszavonulhatunk feltöltődni, és erőt gyűjteni.

A stressz ellen szelíd módszerekkel

Modern, felgyorsult világunkban a stressz állandó kísérőnkké vált.

Normális "dózisban" (I. stádium) a stressz fontos az életben maradáshoz: munkára serkent, motivál, még az immunsejteket is fokozott szaporodásra serkenti. A túlzott stressz azonban megterheli a szervezetet.

Feliratkozás stresszkezelés csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×