Gyorsan változĂł világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihĂvás vár Ă©s könnyen elfoghatja Ĺ‘ket a bizonytalanság Ă©rzĂ©se, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándĂ©k, amit egy szĂĽlĹ‘ adhat. A saját kĂ©pessĂ©gekbe vetett bizalom, illetve a kudarccal törtĂ©nĹ‘ megbirkĂłzás alapvetĹ‘ feltĂ©tel a boldog, kiegyensĂşlyozott Ă©lethez.
A gyerekek szĂĽletĂ©sĂĽktĹ‘l fogva szĂ©dĂtĹ‘ sebessĂ©ggel sajátĂtanak el Ăşj kĂ©szsĂ©geket, Ă©s ezekkel az Ăşj kĂ©pessĂ©gekkel egyĂĽtt önbizalmat is szereznek ezek használatához, ami hosszĂş távon ugyanolyan fontos. Az önbizalomhiányos gyerek nem szeret Ăşj vagy kihĂvást jelentĹ‘ dolgokat kiprĂłbálni, mert fĂ©l attĂłl, hogy elbukik vagy csalĂłdást okoz másoknak, ami a lányokra mĂ©g inkább igaz. Ez a fĂ©lelem visszatarthatja Ĺ‘ket, Ă©s megakadályozhatja, hogy sikeresen helyt álljanak kĂ©sĹ‘bbi Ă©letĂĽkben.
De vajon hogyan segĂthetĂĽnk gyermekeinknek, hogy magabiztosan szálljanak szembe a hĂ©tköznapok kihĂvásaival?
Erre kaphatunk választ a következĹ‘ 10 pontos ĂştmutatĂłban, amelyet a LEGO Csoport szakemberei állĂtottak össze:
- A tökĂ©letessĂ©g helyett a fejlĹ‘dĂ©sre koncentráljunk! – Sok gyerek Ă©rzi Ăşgy, ha lehet a lányok mĂ©g inkább, hogy tökĂ©letesnek kell lennie a társadalom, a kultĂşra vagy Ă©pp a saját gondolatai miatt. De a megfogalmazás megváltoztatásával enyhĂthetjĂĽk ezt a feszĂĽltsĂ©get. Ahelyett, hogy a hibátlan eredmĂ©nyekre összpontosĂtanánk, szurkoljunk a fejlĹ‘dĂ©s aprĂł lĂ©pĂ©seinek. PĂ©ldául mondjuk azt, hogy: "Imádom a szĂneket, amiket választottál!"
- ĂśnnepeljĂĽk a kudarcokat! – Ezek valĂłjában nem kudarcok, hanem növekedĂ©si lehetĹ‘sĂ©gek! Mutassuk meg a gyereknek, hogy milyen Ă©rtĂ©kes a saját hibáinkbĂłl valĂł tanulás, azzal, hogy megosztjuk Ĺ‘ket. Csináljuk játĂ©kosan! PĂ©ldául kĂ©szĂtsĂĽnk egy „Jutalomtáblázatot” akár LEGO kockákbĂłl Ă©s jelöljĂĽk rajta valahányszor egy családtag megoszt egy törtĂ©netet, amelyben tĂşljutott egy kudarcon.
- Játsszunk a szavakkal! – ĂśgyeljĂĽnk a nemi sztereotĂpiákra, amikor kreatĂv ötletekrĹ‘l beszĂ©lĂĽnk! Mindannyian beleesĂĽnk ebbe a csapdába, Ă©s tudjuk, hogy a társadalom egĂ©sze is ezt teszi – amikor a fiĂşkat dicsĂ©rjĂĽk gyakrabban használunk olyan szavakat, mint a „zseni”, „okos” Ă©s „bátor”. MĂg a „szĂ©p”, „aranyos” Ă©s „gyönyörű” szavakat nagyobb valĂłszĂnűsĂ©ggel használjuk a lányok esetĂ©ben.1 KeverjĂĽk össze! BátorĂtsuk arra a gyerekeket, hogy tegyenek fel kĂ©rdĂ©seket, Ă©s vitassák meg ezeket a sztereotĂpiákat. Fontos, hogy nyĂltan beszĂ©lgessĂĽnk arrĂłl, hogy a társadalom nĂ©ha mást vár el a fiĂşktĂłl Ă©s a lányoktĂłl.
- TanĂtsuk meg megbirkĂłzni a frusztráciĂłval! – A magabiztos gyerekek, akik bĂznak saját kĂ©pessĂ©geikben könnyebben tĂşllĂ©pnek a kudarcon. Találjunk ki egy szĂłrakoztatĂł kihĂvássorozatot, amely akár lehet akár egy Ă©pĂtĂ©si kihĂvás is! Ha vĂ©geztĂĽnk, osszuk meg milyen nehĂ©zsĂ©gekkel szembesĂĽltĂĽnk a feladat megoldása során, osszuk meg gondolatainkat Ă©s Ă©rzĂ©seinket ezzel kapcsolatban, Ă©s rĂ©szletezzĂĽk, hogy milyen stratĂ©giákat alkalmaztunk a felmerĂĽlĹ‘ meglepetĂ©sek kikĂĽszöbölĂ©sĂ©re!
- A fejlĹ‘dĂ©s fĂłkuszĂş gondolkodásmĂłd kialakĂtása – Ez a szemlĂ©letmĂłd azt jelenti, hogy hiszĂĽnk abban, hogy kemĂ©ny munkával, ha nem adjuk fel, kĂ©pesek vagyunk a fejlĹ‘dĂ©sre, ahelyett, hogy azt gondoljuk, hogy bizonyos kĂ©pessĂ©gekkel szĂĽletĂĽnk, amelyen nem tudunk változtatni. Ha a gyerekekben sikerĂĽl elĂĽltetni ezt a gondolkodásmĂłdot, könnyebben jutnak tĂşl a nehĂ©zsĂ©geken Ă©s szĂvesebben tanulnak Ăşj dolgokat, mĂ©g ha az bonyolultnak tűnik is.
- CsökkentsĂĽk a nyomást! – Ezt legkönnyebben Ăşgy Ă©rhetjĂĽk el, ha a kĂ©pessĂ©gekkel szemben az erĹ‘feszĂtĂ©st dicsĂ©rjĂĽk. PĂ©ldául ahelyett, hogy azt mondanák: „Remek művĂ©sz vagy”, mondjuk inkább azt, hogy „Olyan Ă©rdekes szĂneket Ă©s mintákat választottál”, vagy „Szeretem nĂ©zni, ahogy beleviszed az egyĂ©nisĂ©ged a munkáidba”.
- Legyen a játĂ©k a szupererĹ‘nk! – Használjuk ki a játĂ©kidĹ‘t Ă©s tegyĂĽnk fel nyĂlt kĂ©rdĂ©seket, amivel arra biztatjuk a gyerekeket, hogy többet osszanak meg, Ă©s bátrabbak legyenek! PĂ©ldául egy szerepjátĂ©k során megkĂ©rdezhetjĂĽk: „ElmesĂ©led a törtĂ©netet, amelyet most játszol?”, vagy „Mit szeretsz a legjobban ebben a játĂ©kban?”
- Mutassunk inspirálĂł pĂ©ldakĂ©peket! – SegĂtsĂĽnk gyermekeinek pĂ©ldakĂ©pet találni, aki felkelti az Ă©rdeklĹ‘dĂ©sĂĽket Ă©s inspirálja Ĺ‘ket! BeszĂ©lgessĂĽnk a gyerekekkel saját pĂ©ldakĂ©peinkrĹ‘l! Legyen barát, családtag vagy valaki, akit messzirĹ‘l csodálunk, magyarázzuk el, hogy az eredmĂ©nyeik mikĂ©nt bizonyĂtják, hogy mindannyian kĂ©pesek vagyunk nagy dolgokat elĂ©rni.
- Mozduljunk ki a komfortzĂłnánkbĂłl! – A gyerekek abbĂłl tanulnak legtöbbet, ha figyelik, mit csinálnak a felnĹ‘ttek. Amikor azt látják, hogy Ăşj dolgokat prĂłbálunk ki, mĂ©g akkor is, ha nehĂ©z, ez megtanĂtja nekik, hogy gyakorlással idĹ‘vel jobbá válhatunk a dolgokban. SzĂłval miĂ©rt ne prĂłbálhatnánk ki valami Ăşjat közösen? PĂ©ldául az akvarellfestĂ©st? NĂ©zzĂĽnk meg közösen egy oktatĂłprogramot, Ă©s ha a dolgok bonyolulttá válnak, mutassuk meg, hogyan fĂłkuszálunk a fejlĹ‘dĂ©sre, pĂ©ldául: "MĂ©g nem vagyok jĂł ebben." Vagy poroljuk le a görkorcsolyánkat, Ă©s prĂłbáljuk ki, mĂ©g akkor is, ha Ă©vek Ăłta nem volt a lábunkon. Hadd lássák a gyerekek, hogy kockázatot vállalunk, tanulunk, Ă©s ami a legfontosabb, mindeközben milyen jĂłl Ă©rezzĂĽk magunkat!
- KövessĂĽk nyomon a fejlĹ‘dĂ©st! – A tanácsok megvalĂłsĂtását ĂĽltessĂĽk be a mindennapokba, tudatosĂtsunk minden aprĂł elĹ‘relĂ©pĂ©st Ă©s ĂĽnnepeljĂĽnk meg a sikert!
Az önbizalom megerĹ‘sĂtĂ©sĂ©t Ă©s a kudarc megismerĂ©sĂ©t támogatja most a LEGO Csoport felhĂvása is, amely során a gyerekek megmutathatják, Ĺ‘k hogyan látják a kudarcot. Ha pedig feltöltik az alkotásukat, esĂ©lyĂĽk van megnyerni áprilisban a 30 db LEGO kĂ©szlet egyikĂ©t! További informáciĂł: www.lego.hu/playunstoppable