10 tipp, hogyan neveljĂĽnk magabiztosabb gyerekeket

kislány jelmezben – supergirl...
(illusztráció)

Gyorsan változó világunkban, ahol a gyerekekre nap mint nap számos kihívás vár és könnyen elfoghatja őket a bizonytalanság érzése, az önbizalom az egyik legnagyobb ajándék, amit egy szülő adhat. A saját képességekbe vetett bizalom, illetve a kudarccal történő megbirkózás alapvető feltétel a boldog, kiegyensúlyozott élethez.
A gyerekek születésüktől fogva szédítő sebességgel sajátítanak el új készségeket, és ezekkel az új képességekkel együtt önbizalmat is szereznek ezek használatához, ami hosszú távon ugyanolyan fontos. Az önbizalomhiányos gyerek nem szeret új vagy kihívást jelentő dolgokat kipróbálni, mert fél attól, hogy elbukik vagy csalódást okoz másoknak, ami a lányokra még inkább igaz. Ez a félelem visszatarthatja őket, és megakadályozhatja, hogy sikeresen helyt álljanak későbbi életükben.

De vajon hogyan segíthetünk gyermekeinknek, hogy magabiztosan szálljanak szembe a hétköznapok kihívásaival?
Erre kaphatunk választ a következő 10 pontos útmutatóban, amelyet a LEGO Csoport szakemberei állítottak össze:

  1. A tökĂ©letessĂ©g helyett a fejlĹ‘dĂ©sre koncentráljunk!  â€“ Sok gyerek Ă©rzi Ăşgy, ha lehet a lányok mĂ©g inkább, hogy tökĂ©letesnek kell lennie a társadalom, a kultĂşra vagy Ă©pp a saját gondolatai miatt. De a megfogalmazás megváltoztatásával enyhĂ­thetjĂĽk ezt a feszĂĽltsĂ©get. Ahelyett, hogy a hibátlan eredmĂ©nyekre összpontosĂ­tanánk, szurkoljunk a fejlĹ‘dĂ©s aprĂł lĂ©pĂ©seinek. PĂ©ldául mondjuk azt, hogy: "Imádom a szĂ­neket, amiket választottál!"
  2. ĂśnnepeljĂĽk a kudarcokat! – Ezek valĂłjában nem kudarcok, hanem növekedĂ©si lehetĹ‘sĂ©gek! Mutassuk meg a gyereknek, hogy milyen Ă©rtĂ©kes a saját hibáinkbĂłl valĂł tanulás, azzal, hogy megosztjuk Ĺ‘ket. Csináljuk játĂ©kosan! PĂ©ldául kĂ©szĂ­tsĂĽnk egy „Jutalomtáblázatot” akár LEGO kockákbĂłl Ă©s jelöljĂĽk rajta valahányszor egy családtag megoszt egy törtĂ©netet, amelyben tĂşljutott egy kudarcon. 
  3. Játsszunk a szavakkal! – Ügyeljünk a nemi sztereotípiákra, amikor kreatív ötletekről beszélünk! Mindannyian beleesünk ebbe a csapdába, és tudjuk, hogy a társadalom egésze is ezt teszi – amikor a fiúkat dicsérjük gyakrabban használunk olyan szavakat, mint a „zseni”, „okos” és „bátor”. Míg a „szép”, „aranyos” és „gyönyörű” szavakat nagyobb valószínűséggel használjuk a lányok esetében.1 Keverjük össze! Bátorítsuk arra a gyerekeket, hogy tegyenek fel kérdéseket, és vitassák meg ezeket a sztereotípiákat. Fontos, hogy nyíltan beszélgessünk arról, hogy a társadalom néha mást vár el a fiúktól és a lányoktól.
  4. Tanítsuk meg megbirkózni a frusztrációval! – A magabiztos gyerekek, akik bíznak saját képességeikben könnyebben túllépnek a kudarcon. Találjunk ki egy szórakoztató kihívássorozatot, amely akár lehet akár egy építési kihívás is! Ha végeztünk, osszuk meg milyen nehézségekkel szembesültünk a feladat megoldása során, osszuk meg gondolatainkat és érzéseinket ezzel kapcsolatban, és részletezzük, hogy milyen stratégiákat alkalmaztunk a felmerülő meglepetések kiküszöbölésére!
  5. A fejlődés fókuszú gondolkodásmód kialakítása – Ez a szemléletmód azt jelenti, hogy hiszünk abban, hogy kemény munkával, ha nem adjuk fel, képesek vagyunk a fejlődésre, ahelyett, hogy azt gondoljuk, hogy bizonyos képességekkel születünk, amelyen nem tudunk változtatni. Ha a gyerekekben sikerül elültetni ezt a gondolkodásmódot, könnyebben jutnak túl a nehézségeken és szívesebben tanulnak új dolgokat, még ha az bonyolultnak tűnik is.
  6. Csökkentsük a nyomást! – Ezt legkönnyebben úgy érhetjük el, ha a képességekkel szemben az erőfeszítést dicsérjük. Például ahelyett, hogy azt mondanák: „Remek művész vagy”, mondjuk inkább azt, hogy „Olyan érdekes színeket és mintákat választottál”, vagy „Szeretem nézni, ahogy beleviszed az egyéniséged a munkáidba”.
  7. Legyen a játék a szupererőnk! – Használjuk ki a játékidőt és tegyünk fel nyílt kérdéseket, amivel arra biztatjuk a gyerekeket, hogy többet osszanak meg, és bátrabbak legyenek! Például egy szerepjáték során megkérdezhetjük: „Elmeséled a történetet, amelyet most játszol?”, vagy „Mit szeretsz a legjobban ebben a játékban?”
  8. Mutassunk inspiráló példaképeket! – Segítsünk gyermekeinek példaképet találni, aki felkelti az érdeklődésüket és inspirálja őket! Beszélgessünk a gyerekekkel saját példaképeinkről! Legyen barát, családtag vagy valaki, akit messziről csodálunk, magyarázzuk el, hogy az eredményeik miként bizonyítják, hogy mindannyian képesek vagyunk nagy dolgokat elérni.
  9. Mozduljunk ki a komfortzónánkból! – A gyerekek abból tanulnak legtöbbet, ha figyelik, mit csinálnak a felnőttek. Amikor azt látják, hogy új dolgokat próbálunk ki, még akkor is, ha nehéz, ez megtanítja nekik, hogy gyakorlással idővel jobbá válhatunk a dolgokban. Szóval miért ne próbálhatnánk ki valami újat közösen? Például az akvarellfestést? Nézzünk meg közösen egy oktatóprogramot, és ha a dolgok bonyolulttá válnak, mutassuk meg, hogyan fókuszálunk a fejlődésre, például: "Még nem vagyok jó ebben." Vagy poroljuk le a görkorcsolyánkat, és próbáljuk ki, még akkor is, ha évek óta nem volt a lábunkon. Hadd lássák a gyerekek, hogy kockázatot vállalunk, tanulunk, és ami a legfontosabb, mindeközben milyen jól érezzük magunkat!
  10. Kövessük nyomon a fejlődést! – A tanácsok megvalósítását ültessük be a mindennapokba, tudatosítsunk minden apró előrelépést és ünnepeljünk meg a sikert!

Az önbizalom megerĹ‘sĂ­tĂ©sĂ©t Ă©s a kudarc megismerĂ©sĂ©t támogatja most a LEGO Csoport felhĂ­vása is, amely során a gyerekek megmutathatják, Ĺ‘k hogyan látják a kudarcot. Ha pedig feltöltik az alkotásukat, esĂ©lyĂĽk van megnyerni áprilisban a 30 db LEGO kĂ©szlet egyikĂ©t! További informáciĂł: www.lego.hu/playunstoppable 

 

Egyszerű szöveg

  • A HTML jelölĹ‘k használata nem megengedett.
  • A webcĂ­mek Ă©s e-mail cĂ­mek automatikusan kattinthatĂł hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat Ă©s bekezdĂ©seket a rendszer automatikusan felismeri.