mediterrán étrend

[gac]

A cukorbaj egy komplex anyagcsere-betegség, amelyre az jellemző, hogy az inzulinelválasztás, illetve ennek hatása nem megfelelő. Ha ezt a bajt nem kezelik, magas vércukorszint alakul ki, amit kis és nagy érszövődmények kísérhetnek. A cukorszintet befolyásolni tudjuk, s ezen keresztül befolyásoljuk az egész anyagcserét is, mégpedig úgy, hogy pótoljuk az inzulint vagy hatását javítjuk. Többféle cukorbetegség létezik.

Nemcsak hazánkban, de Európában is a leggyakrabban előforduló betegségek közé sorolhatóak a szív- és érrendszeri betegségek, amelyek a halálozások több mint 50%-ért felelősek. A második helyen a daganatos betegségek állnak, mintegy 25%-os arányban. A szív- és érrendszeri betegségek vonatkozásában a tudomány azonosította azokat a fő rizikófaktorokat, a dohányzást, magas vérnyomást, magas koleszterin szintet, elhízást és cukorbetegséget, melyek a betegségek kialakulásáért felelősek. Ezek csökkentésére világszerte jelentős intervenció indult el, melynek hatására az Egyesült Államokban mintegy 35%-al csökkent az infarktus okozta halálozás, 10%-al a lakosság koleszterin szintje, és drasztikusan csökkent a dohányzás.

Egyre több tudományos eredmény támasztja alá a mediterrán étrend hatékonyságát a szív- és é rendszeri, valamint a daganatos megbetegedésekben is.
A mediterrán étrend elnevezés a huszadik század közepén keletkezett: a mediterrán térségben élő népek hagyományos étkezésére vonatkozott.
A különböző nemzetek étkezésében vannak különbségek és hasonlóságok is. Legnagyobb különbség a zsírtartalomban van: a Krétán élők étrendjében az energia 40 százaléka, míg a Dél-Olaszországban élőkében 25-30 százaléka származik zsiradékból.

Kora tavasszal a citrusfélék jelentik a legjobb C-vitamin-forrást

A téli és a kora tavaszi hónapokban, amikor az idénygyümölcsökből kicsi a választék, megnő a citrusfélék - a narancs, a mandarin, a grépfrút, és a citrom fogyasztásának a jelentősége.

Nyáron, amikor a zöldségeseknél a legkülönfélébb gyümölcsöktől és zöldségektől roskadoznak a polcok, nem jelenthet gondot a vitamindús étkezés. (Ha ezt a pénztárcánk is megengedi...) Télutón azonban már csak étrendünk tudatos összeállításával sikerülhet szervezetünk vitaminigényét fedezni.

Kevés gyümölcsöt eszünk

A dohányzás alapvető veszélyei – nagyításához kattintson a képre! (Médiatár)Földünkön több mint egy milliárd ember fújja nap, mint nap a füstöt. A dohányzás 3 millió ember halálát okozza évente. Törvényi beavatkozás és a józan belátás, az egészségtudatos gondolkodásmód megerősödése nélkül ez a szám a következő évezred '20-as, '30-as éveire akár 10 millióra emelkedhet.
A dohányosok nagy többsége 18 éves kora előtt már kipróbált valamilyen dohányterméket. Ha ennek a tendenciának nem tudunk gátat szabni, akkor becslések szerint az egész életen át tartó dohányzás 250 millió ma élő gyermek halálát fogja okozni. 151 országot tekintve a serdülő korú lányok körülbelül 7, míg a fiúk közel 12 %-a hódol ennek a rendkívül káros szenvedélynek.
Hazánk a világranglistán dobogós helyre került. Évente csaknem 30 ezer ember veszíti életét a dohányzással összefüggő betegségek következtében. Ez az egy évben előforduló halálesetek húsz százalékát teszi ki. Magyarországon minden harmadik ember dohányzik, és ezt az arányt évek hosszú sora óta nem sikerül visszaszorítani. A fiatalok egyre hamarabb kezdik, minden ötödik 10 éves már elszívta az első cigijét. A 13 évesek között már 50 százalékos az arány, 10 kezdő középiskolásból pedig már 7 cigarettázott. Sokan a szüleiket követik. Minden ötödik gyermek egy doboz cigarettát szív el passzív dohányosként egyetlen hétvége alatt.

Nemzetközileg elismert tény, hogy a mediterrán étrend különösen egészséges és természetes módja az étkezésnek. A mediterrán életstílus napjainkban egyre inkább integrálódik az egyéb kultúrákba, mivel teljes értékű és hosszú életet garantál.

Feliratkozás mediterrán étrend csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×