PozitĂv alapĂ©rzelmeink, az öröm, a boldogság - Ă©rdekes mĂłdon - nincsenek olyan jĂłl körĂĽlĂrva a pszicholĂłgiában, mint negatĂv állapotaink, a stressz, a fĂ©lelem, vagy akár a depressziĂł.
A pszichiátriában, a pszicholĂłgiában fĹ‘leg a negatĂv állapotokkal foglalkozunk, pedig talán legalább annyira Ă©rdekes lenne arrĂłl is beszĂ©lni, hogy vajon hogyan, mibĹ‘l Ă©pĂtsĂĽk fel jĂł Ă©rzĂ©seinket, boldogságunkat, elĂ©gedettsĂ©gĂĽket.
Tulajdonképpen miért is fontosak az érzelmek? Mit befolyásolnak életünkben?
Az teljesen természetesnek, logikusnak tűnik, hogy érzelmeink alapvetően meghatározzák a másik emberrel, a környezetünkkel való kapcsolatot. Ha valaki mosolytalan, rosszkedvű vagy esetleg arrogáns, jóval nagyobb esélye van arra, hogy magával szemben is ezt a fajta hozzáállást váltsa ki.
HosszĂş távon azok az Ă©rzelmek Ă©rkeznek vissza hozzánk, melyeket mi magunk is sugárzunk. Ugyanakkor kimutatott tĂ©ny az is, hogy Ă©rzelmeink befolyásolják egĂ©szsĂ©gi állapotunkat. PszichoimmunolĂłgiai vizsgálatokkal igazolták, hogy pl. depressziĂłs, örömtelen állapotban csökken szervezetĂĽnk immunvĂ©dekezĂ©se, mĂg az örömteli állapotok kifejezetten inspirálják belsĹ‘ vĂ©dekezĂ©si rendszerĂĽnket.
Saját kreativitásunkat - hogy mennyit hozunk elő önmagunkból -, szintén nagymértékben befolyásolják az érzelmek. Már Platon is úgy véli, hogy a tanulás pusztán emlékezés. Ez utalás arra, amit pl. Jung vagy a keleti filozófiák hangsúlyoznak: minden tudás, minden lehetőség ott lappang saját tudattalanunkban. Ha tudatunk és tudattalanunk közé egy szimbolikus falat képzelünk el, azt is mondhatnánk, hogy ezt a bizonyos falat kell átjárhatóvá tenni, hogy a bennünk lévő (tudattalanunkban rejtőző) kincseket "előbányásszuk".
Ennek a bizonyos falnak az átjárhatĂłsága is nagy mĂ©rtĂ©kben fĂĽgg a bennĂĽnk lappangĂł Ă©rzelmektĹ‘l. Ha hiszĂĽnk magunkban, ha van önbizalmunk, jĂłval nagyobb az esĂ©lyĂĽnk a jĂł ötletek "elĹ‘hĂvására", mint ha fĂ©lĂĽnk Ă©s szorongunk, ami gátolja a kreativitást, a fal átjárhatĂłságát. (A stressz egy bizonyos fokig "falbontĂł", nagyobb mĂ©rtĂ©kben azonban negatĂvan hat.)
A másik emberrel valĂł kapcsolatomon, önmagamon, egĂ©szsĂ©gi állapotomon, kreativitásomon tĂşl azonban feladataim elvĂ©gzĂ©sĂ©t, a világhoz valĂł viszonyulásomat - önmegvalĂłsĂtásomat - is alapvetĹ‘en befolyásolják az Ă©rzelmek. JĂłval nagyobb esĂ©lyem van a sikerre, ha pozitĂvan, jĂł Ă©rzĂ©sekkel állok neki valamilyen feladat megoldásának. Maga a hozzáállás meghatározza a feladat elvĂ©gzĂ©sĂ©nek kimenetelĂ©t.
Ha valĂłban ilyen fontosak az Ă©rzĂ©seink, akkor hogyan tehetnĂ©nk szert pozitĂv Ă©rzelmekre, hogyan lehetnĂ©nk boldogok?
A nyugati Ă©s keleti kultĂşrákban erre számtalan egyezĹ‘ Ă©s - rĂ©szben - kĂĽlönbözĹ‘ utat ajánlanak. A pozitĂv gondolkodás - számunkra talán kissĂ© felszĂnesnek tűnĹ‘ - amerikai vonulatában elhangzĂł jelszavak: "be happy", "keep smiling" mögött mĂ©lyebb Ă©rtelmezĂ©st is találhatunk.
PĂ©ldául megvizsgálták, hogy mi törtĂ©nik, amikor egy szĂnĂ©sz eljátssza az öröm Ă©rzĂ©sĂ©t. ValĂłban vidámabb lesz-e, vagy csak Ăşgy tesz, "mintha". A mimikai izmainkat nem igazán tudjuk az Ă©rzelmek gerjesztĂ©se nĂ©lkĂĽl működtetni. Az izmok bizonyos helyzete Ă©s az Ă©rzelmek megĂ©lĂ©se feltĂ©teles reflexszerűen összekapcsolĂłdik. Tehát a mosoly jellegű mimikai izomváltozás mintegy kiváltja - önmagában is - a mosoly Ă©rzĂ©sĂ©t, sĹ‘t az ezzel járĂł pozitĂv biokĂ©miai változást.
Egy amerikai oktatófilmben négy jó tanács hangzik el arra vonatkozóan, hogyan tudja az ember a napjait "boldogabbá" tenni.
Tedd játékossá munkádat, napjaidat!
Ahol tudod, hagyd előbújni magadból a mindenkiben ott lappangó gyereket. A humor, a játék, a nevetés közismerten jó hatású. Sajnos a ma sugallott ideálkép inkább egy komoly üzletember ideális képe, aki sikeres, jól menő, jó döntéseket hoz, kellően határozott, magabiztos "felnőtt". Az érzelmeink kimutatása mintha egyre inkább tabuvá válna a szocializáció során.
Szerezz a másiknak egy jó napot!
TermĂ©szetes rĂ©sze Ă©letĂĽnknek, hogy hangulatunk - szemĂ©lyisĂ©gĂĽnktĹ‘l fĂĽggĹ‘en - ingadozik. A válságok, kudarcok fontos állomások, az Ăşj, a tanulás kibontakozásának lehetĹ‘sĂ©gĂ©t hordozzák magukban. MĂ©gis termĂ©szetes, hogy ha valaki mĂ©lyponton van, ritkán tud örĂĽlni Ă©s pozitĂvan viszonyulni a válsághoz, hiszen a bajjal járĂł szenvedĂ©st Ă©li meg. Fontos azonban a válsághoz valĂł alapvetĹ‘ viszonyulás. A buddhizmusban pl. azt mondják, hogy a jĂł Ă©s a rossz viszonya nem egymással szemben állĂł ellentĂ©tpár, hanem olyan, mint a nap Ă©s a felhĹ‘. A felhĹ‘ csak átmenetileg takarhatja el a napfĂ©ny sugárzását.
Amikor válságban vagyunk, nagyon gyakran arra várunk, hogy kĂvĂĽlrĹ‘l Ă©rkezzen a megoldás. Várunk egy segĂtĹ‘ kĂ©zre, amely utánunk nyĂşl Ă©s kihĂşz bennĂĽnket a gödörbĹ‘l. Nem tudom, tapasztalta-e már, hogy nĂ©ha a másokra valĂł figyelĂ©s, a segĂtsĂ©gnyĂşjtás önmagában is olyan, mintha nekĂĽnk segĂtene valaki. Érdekes mĂłdon mások támogatásával, az adás Ă©lmĂ©nyĂ©vel saját magunkon is segĂtĂĽnk.
Daganatos betegekkel vĂ©gzett vizsgálatok igazolták, hogy azok a betegek, akik nem hagyják el magukat, Ă©s önsegĂtĹ‘, öntevĂ©keny csoportokban prĂłbálnak meg társaikon segĂteni, növelik saját tĂşlĂ©lĂ©si esĂ©lyeiket. A másik felĂ© valĂł odafordulás, az adakozás önzetlen gesztusa pozitĂvan hat vissza saját pszichĂ©s állapotunkra.
Légy jelen!
Az egyik legnagyobb problĂ©mánk, hogy Ă©letĂĽnket nem a jelenben Ă©ljĂĽk. Vagy a mĂşlton rágĂłdunk, vagy a jövĹ‘tĹ‘l szorongunk. ValamennyiĂĽnknek van az idĹ‘vel kapcsolatban egy alapvetĹ‘ tĂ©vhite: Ăşgy Ă©rezzĂĽk, hogy egy bizonyos idĹ‘ eltelte után majd több idĹ‘nk lesz. És majd akkor ezt meg azt tesszĂĽk... Gyakran nem vagyunk jelen az adott pillanatban. Holott az igazi boldogság a jelenben valĂł minĂ©l intenzĂvebb jelenlĂ©t.
Te magad döntöd el, hogyan állsz hozzá a dolgokhoz!
Amikor felkelĂĽnk reggel, eldönthetjĂĽk, hogy hogyan csináljuk vĂ©gig a napot: jĂłkedvűen, mosolyogva, vagy kĂ©nyszeredetten, lekonyulĂł szájjal. ĂŤgy is, Ăşgy is tennĂĽnk kell a dolgunkat, de igenis van választási lehetĹ‘sĂ©gĂĽnk. Az ember kĂ©pes befolyásolni pillanatnyi állapotát, tudatosan is. PĂ©ldául azzal, hogy mĂşltbeli, pozitĂv Ă©lmĂ©nyeket idĂ©z fel, s Ăşjra átĂ©li azokat.
Dr. PiczkĂł Katalin
pszichiáter szakorvos
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 040201)