A potenciazavarok okai

A potenciazavarok kialakulásának többféle oka lehet.

Pszichés okok

A pszichés eredetű potenciazavarok - a szakemberek megítélése szerint - a rendeléseken jelentkező páciensek alig valamivel több mint 15 százalékát érintik. Ezt a számot nemzetközi adatok is alátámasztják.
Az állapot huzamosabb ideig fennálló szervi okhoz is társulhat.
Lehet a partnertől független, és lehet a partnerhez kötött.
Általában a megszokott helyen, tehát például otthon "jól működik" az illető, de egy új kapcsolatban, szokatlan szituációban csődöt mond.
Ám ennek ellenkezője sem ritka.
Ki ne ismerne olyan történeteket, hogy a férj csak a szomszédasszonnyal tud "érdemi módon" együtt lenni? Az is elég gyakran előfordul, hogy valakinek csinos felesége van ugyan, mégis hatalmas energiát fordít arra, hogy minél gyakrabban váltogassa partnereit - sokszor válogatás nélkül ", így bizonyítva teljesértékűségét, mert otthon kudarcok érték.
Sokszor szerepe lehet az erotikusan tehetetlen feleségnek, aki esetleg kötelességnek fogja fel a házaséletet.
E kategóriába tartoznak a pszichoszexuális fejlődés során elszenvedett sérülések is.

Hormonális ok

Ide tartozik az az eset, amikor hiányzik a férfi nemi hormon, vagy a férfi és női nemi hormonok aránya eltolódik a női nemi hormonok irányába. Az ilyen betegek ritkán kerülnek orvoshoz. Általában véletlenül derül ki a betegség, ami azzal magyarázható, hogy a hormonális okból kialakult potenciazavar a nemi vágy hiányával, illetve jelentős csökkenésével jár. Ebből következik, hogy ezeknek a férfiaknak nincs betegségtudatuk, vagyis számukra nem jelent betegséget az impotencia.
Ha ilyen betegre bukkanunk - részletes hormonszint-meghatározás után - a hiányzó hormon adagolásával vagy az adott hormont termelő szerv serkentésével az egyensúly visszaállítható.

Gyógyszeres mellékhatások

Gyógyszerhabzsoló korban élünk, az emberek elképesztő mennyiségű pirulát szednek be.
Mint minden külső tényező, amely a szervezettel kapcsolatba kerül, így a gyógyszerek is, kívánt és nem kívánt hatásokat fejtenek ki.
Számos, igen fontos gyógyszer hosszas szedés után potenciazavart okozhat. Vannak köztük nyugtatók, az epilepszia bizonyos gyógyszerei, egyes vérnyomáscsökkentők, néhány, a gyomorfekély kezelésére használt gyógyszer.
Senki ne gondolja, hogy az impotencia gyógyítását minden baj kezelése elé helyezem és fontos, életmentő gyógyszerek szedéséről akarok lebeszélni embereket. Erről szó sincs!
Mindig mérlegelni kell: mi a várható haszon és a várható kár.
Vannak, akik saját elhatározásból vagy felületes indikáció alapján hosszú ideig szednek számukra nélkülözhető gyógyszereket, amelyek esetleg elhagyhatók, vagy mással helyettesíthetők lennének.

(folytatjuk)

Dr. Török Alexander

urológus szakorvos
uro-szexológus

forrás: Patika Tükör - 2004-06-04

Egyszerű szöveg

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Restricted HTML

  • Engedélyezett HTML jelölők: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.