A magas vérnyomás diétája

[gac]
7020

Higanyoszlopos vérnyomásmérőA magas vérnyomás alattomos betegség, évekig nem okoz panaszt. A vérnyomás időszakos emelkedése normális jelenség (pl. erősebb fizikai munkavégzésnél, stresszhelyzetben), kórosnak akkor tekintjük amikor tartósan magas értéket mérnek. A magasvérnyomás betegség diétás kezelésének alapja a sószegénység. Az ételek ízesítéséhez és készítéséhez kevesebb sót illetve sószegény nyersanyagokat kell használni.

A közepesen sószegény diétában napi 2 gramm só van.

Kifejezetten magas sótartalmuk miatt a következő ételek kerülendők:

- füstölt húsok
- füstölt halak
- füstölt felvágottak
- ringli
- mustár
- piros arany
- sózott péksütemény
- levesporok
- chipsek
- sóval konzervált főzelékek

Az ételeket olyan konyhatechnikai eljárással (pirítás, párolás) ajánlott készíteni, ami a sós ízt pótolja. Főleg húsfélék készítésekor válik be ez az eljárás. Készíthetünk rostos ételeket is alufóliában, teflon edényben vagy grillezve.

A diéta gerincét a zöldségek és főzelékek alkotják. Kellemes íze van a kevés vajon párolt zöldborsónak, sárgarépának vagy karalábénak. Kedvező hatásúak a közbeiktatott gyümölcsnapok is, a gyümölcsök magas vitamin- és ásványianyagtartalma miatt. Ha a magas vérnyomásban szenvedőnek túlsúlya is van, akkor kifejezetten ajánlottak az előbbi étrendi megfontolások.

Állati eredetű fehérjék közül elsősorban a tojás (napi 1 db), a tej és tejtermékek illetve kevés hús ajánlott.

Ha nincs túlsúly akkor a főtt-sült tészták fogyasztását nem kell korlátozni.

Fűszerek közül a következőket bátran lehet alkalmazni: kapor, petrezselyem, fahéj, szegfűszeg, kakukkfű, babérlevél, kömény, szerecsendió, fokhagyma, vöröshagyma.

Legalább 4-5 alkalommal javasolt étkezni, egyszerre keveset. A bőséges étkezések még ünnepnapon is kerülendők.

A diéta mellett nem feledkezhetünk meg a rendszeres testmozgás előnyös hatásáról sem.

 

Tillinger Tiborné
dietetikus

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Kép CAPTCHA
Kérjük, írja be a képen látható karaktereket, ügyelve a kis- és nagybetűkre.







Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×