dehidráltság

[gac]

Néhány praktikus tanács nagy meleg esetére Próbáljuk meg úgy alakítani a napunkat, hogy legalább a legforróbb déli órákban ne kelljen az utcára menni. Ez főleg az idősekre, a gyerekekre és a krónikus betegségben szenvedőkre vonatkozik. Igyunk meg legalább napi 3-4 liter folyadékot, akkor is igyunk, ha éppen nem érzünk szomjúságot. A kisgyerekek és az idős emberek különösen hajlamosak a kiszáradásra.

Télen a hideg levegő és a meleg, száraz hőmérséklet a jól fűtött szobában különösen nagy igénybevételt jelent az egészséges bőrűeknek is. Még nagyobb problémát okoz azonban a téli bőrápolás azoknak, akiknek bőre veleszületetten száraz, esetleg ekcémára is hajlamos.

A különböző allergiás bőrbetegségek az utóbbi évtizedekben egyre nagyobb arányban fordulnak elő. Az allergiás bőrbetegség korai felismerése, kezelése javítja a gyógyulás esélyeit, javítja az életminőséget, sok lelki és anyagi tehertől szabadít meg.

Levek, nektárok, italok

Az alkoholmentes italok fogyasztása az emberi táplálkozás egyik legfontosabb része. Az emberiség ősidők óta fogyasztja a gyümölcsök kipréselt levét, ám a világ népességének jelentős növekedése illetve az igények kielégítése miatt, az élelmiszeriparnak elő kell állítani biztonságos italokat.
Az alkoholmentes italok "királya" a gyümölcslé, mely az adott gyümölcsből préseléssel, sajtolással nyert, a gyümölcs levére jellemző színű, illatú lé. Gyümölcslének tekintendő a sűrítményből előállított termék is, ha az a gyümölcsből közvetlenül nyert lével azonos érzékszervi és analitikai tulajdonságokkal rendelkezik. A gyümölcslé tehát 100 százalékban az adott gyümölcs leve, amely hozzáadott cukrot, színezéket és tartósítószert nem tartalmazhat!

Húsból, zöldségből, gyümölcsből

Szervezetünk 70 százaléka víz. A tüdőn át kilégzéskor, a bőrön át verejtékezéssel, a széklettel, vizelettel folyadékot veszítünk, melyet mindenképpen pótolni kell!

Az elfogyasztott folyadék egy része víz, mellyel szomjunkat csillapítjuk. A többit táplálékunk víztartalma szolgáltatja. Legnagyobb folyadéktartalmú ételünk a leves, melyet már a kalandozó magyarok is ismertek. Korabeli krónikák szerint őseink már a zacskós levest is kitalálták.

A jó idő beköszöntével a szülők nagy része retteg a gyerekekre leselkedő veszélyektől. A nyarat beárnyékoló események döntő többségét nem a klasszikus értelemben vett balesetek okozzák, hanem a kellő odafigyelés és józan belátás, a megelőzés hiánya.
Az izommunka, azaz a mozgás, szaladgálás, játék fokozott hőtermeléssel és folyadékvesztéssel járnak. A nagy melegben azonban jóval nehezebb a hőleadás, ezért könnyen bekövetkezhetnek a különböző hőártalmak. Ez a hőkimerüléssel kezdődhet, de ha nem vigyázunk, napszúráshoz és – nagyon ritkán – akár hőgutához vezethet, ami életveszélyes is lehet. A gyerekek könnyen belefeledkezhetnek a játékba a tűző napon is, ezért a szülőknek oda kell figyelniük a nap- és hővédelemre, a folyadékpótlásra és az ésszerű határok betartására.

A leggyakoribb bőrpanasz

A bőr szárazsága csecsemőkortól az öregkorig gyakran előfordul, éghajlatunkon az emberek kb. egyharmadának száraz a bőre. A hűvösebb időjárás a legpuhább bőrt is kiszáríthatja, a kinti hideg, szeles, száraz levegő és a meleg fűtött lakás száraz levegőjének együttes hatása még a zsíros bőrön is kiszáradást, hámlást, viszketést okozhat.

A nyári melegben hamar megszomjazunk, több folyadékot fogyasztunk. Ennek egyik magyarázata a szervezet hőszabályozása, melynek segítségével a legkülönbözőbb környezeti hőmérsékletekhez alkalmazkodunk.

Állandó testhőmérsékletünk fenntartása a bőrünk felső rétegében található kiterjedt hajszálérhálózatnak köszönhető, mely hideg környezetben összeszűkül, nagy melegben kitágul, ilyenkor a verejtékmirigyek működése fokozódik, izzadunk. A bőr felületéről elpárolgó verejték hőt von el, hűti a bőrfelületet. A bőr felületéről elpárolgó nedvességet általában nem is észleljük, de magas környezeti hőmérsékleten végzett munka, sport, teniszezés, tánc stb. igen nagy hőtermeléssel jár, ezekben az esetekben a szervezet hőleadását az izzadás biztosítja. Különleges körülmények között a verejték térfogata néhány óra alatt akár több liter is lehet. Az elveszített folyadékot pótolni kell.

Feliratkozás dehidráltság csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×