Kérdezzük nem egyszer, amikor mentőautót látunk szirénázva elhaladni mellettünk.
Valóban, a mentőgépkocsik (főként a rohammentők) – a forgalmi helyzettől függően – jóval nagyobb sebességgel is hajthatnának, legtöbbször mégsem teszik ezt.
A sofőrnek ugyanis nemcsak a beteg vagy sérült mielőbbi kórházba juttatására kell törekednie, hanem fokozottan ügyelnie kell a többiek – járművel vagy gyalogosan közlekedők – biztonságára is.
UtĂłbbi fontosságával már csak az vetekszik, hogy a mentĹ‘ben fekvĹ‘ embert szállĂtásbĂłl eredĹ‘ komplikáciĂłk, azaz szállĂtási trauma nĂ©lkĂĽl kell szakintĂ©zmĂ©nybe szállĂtani.
A fentieknek megfelelni nem egyszerű feladat. A mentőautóban a sérültet a gyorsulás-lassulás, a bólintó-ringó mozgás, a süllyedés-emelkedés és a vibráció egyaránt terheli. Ezeket kell a sofőrnek – a lehetőségekhez képest – minimálisra csökkentenie.
A gyorsulás Ă©s a lassulás a beteg vĂ©roszlopára gyakorolhat komoly befolyást (pĂ©ldául agyi vĂ©rátáramlás), ingert jelenthet a vĂ©rnyomást szabályozĂł receptoroknak az aorta falában. HasonlĂł mĂłdon, de fĂĽggĹ‘leges irányban hat (a fekvĹ‘ betegen) a fĹ‘kĂ©nt a sebessĂ©gtĹ‘l Ă©s az ĂştviszonyoktĂłl fĂĽggĹ‘ lengĂ©s. KĂłros, illetve az egyĂ©bkĂ©nt is esendĹ‘ beteg állapotát negatĂv irányban befolyásolĂł fokozott reflexaktivitás mutatkozhat.
A lengĂ©s, az emelkedĹ‘ Ă©s sĂĽllyedĹ‘ mozgás, valamint a kanyarban fellĂ©pĹ‘ változĂł irányĂş szöggyorsulás okozta vegetatĂv instabilitás sĂşlyos betegnĂ©l Ă©letveszĂ©lyt jelenthet. Ebben az esetben a mentĹ‘gĂ©pkocsinak az állapot stabilizálása vĂ©gett meg kell állnia.
MĂ©g helikopteres vagy repĂĽlĹ‘gĂ©ppel törtĂ©nĹ‘ szállĂtás esetĂ©n is elĹ‘fordulhat, hogy a beteg Ă©rdekĂ©ben az utat meg kell szakĂtani Ă©s le kell szállni. EgĂ©szsĂ©ges embereknĂ©l is elĹ‘fordul az Ăşn. kinetosis, az utazási betegsĂ©g. EgyĂ©ni Ă©rzĂ©kenysĂ©gĂ©tĹ‘l fĂĽggĹ‘en talán már Ă–n is megtapasztalta. Legyakrabban szĂ©dĂĽlĂ©s, hányinger, hányás, fejfájás fordul elĹ‘.
A mentĹ‘autĂłk tehát nem száguldozhatnak fejvesztve. Figyelni kell a gyorsulásra, lassulásra, kanyarodásra, Ăştviszonyokra egyaránt. A sofĹ‘r higgadt, körĂĽltekintĹ‘ munkavĂ©gzĂ©sĂ©n kĂvĂĽl a mentĹ‘gĂ©pkocsi műszaki tulajdonságai is rendkĂvĂĽl fontosak. ElĹ‘nyös a minĂ©l nagyobb tengelytáv, az alacsonyan fekvĹ‘ sĂşlypont, a jĂł futĂłmű (rugĂłzás, lengĂ©scsillapĂtás).
A hordágynak a két tengely között kell elhelyezkednie, saját rugózását pedig össze kell hangolni a futómű és a karosszéria rugózásával. Ezzel számottevően csökkenthetőek a lengőmozgások és a vibrácó.
Váli Béla Edgár
orvosiLexikon.hu
(050603)