Kérdezzük nem egyszer, amikor mentőautót látunk szirénázva elhaladni mellettünk.
Valóban, a mentőgépkocsik (főként a rohammentők) – a forgalmi helyzettől függően – jóval nagyobb sebességgel is hajthatnának, legtöbbször mégsem teszik ezt.
A sofőrnek ugyanis nemcsak a beteg vagy sérült mielőbbi kórházba juttatására kell törekednie, hanem fokozottan ügyelnie kell a többiek – járművel vagy gyalogosan közlekedők – biztonságára is.
Utóbbi fontosságával már csak az vetekszik, hogy a mentőben fekvő embert szállításból eredő komplikációk, azaz szállítási trauma nélkül kell szakintézménybe szállítani.
A fentieknek megfelelni nem egyszerű feladat. A mentőautóban a sérültet a gyorsulás-lassulás, a bólintó-ringó mozgás, a süllyedés-emelkedés és a vibráció egyaránt terheli. Ezeket kell a sofőrnek – a lehetőségekhez képest – minimálisra csökkentenie.
A gyorsulás és a lassulás a beteg véroszlopára gyakorolhat komoly befolyást (például agyi vérátáramlás), ingert jelenthet a vérnyomást szabályozó receptoroknak az aorta falában. Hasonló módon, de függőleges irányban hat (a fekvő betegen) a főként a sebességtől és az útviszonyoktól függő lengés. Kóros, illetve az egyébként is esendő beteg állapotát negatív irányban befolyásoló fokozott reflexaktivitás mutatkozhat.
A lengés, az emelkedő és süllyedő mozgás, valamint a kanyarban fellépő változó irányú szöggyorsulás okozta vegetatív instabilitás súlyos betegnél életveszélyt jelenthet. Ebben az esetben a mentőgépkocsinak az állapot stabilizálása végett meg kell állnia.
Még helikopteres vagy repülőgéppel történő szállítás esetén is előfordulhat, hogy a beteg érdekében az utat meg kell szakítani és le kell szállni. Egészséges embereknél is előfordul az ún. kinetosis, az utazási betegség. Egyéni érzékenységétől függően talán már Ön is megtapasztalta. Legyakrabban szédülés, hányinger, hányás, fejfájás fordul elő.
A mentőautók tehát nem száguldozhatnak fejvesztve. Figyelni kell a gyorsulásra, lassulásra, kanyarodásra, útviszonyokra egyaránt. A sofőr higgadt, körültekintő munkavégzésén kívül a mentőgépkocsi műszaki tulajdonságai is rendkívül fontosak. Előnyös a minél nagyobb tengelytáv, az alacsonyan fekvő súlypont, a jó futómű (rugózás, lengéscsillapítás).
A hordágynak a két tengely között kell elhelyezkednie, saját rugózását pedig össze kell hangolni a futómű és a karosszéria rugózásával. Ezzel számottevően csökkenthetőek a lengőmozgások és a vibrácó.
Váli Béla Edgár
orvosiLexikon.hu
(050603)