fogyókúra

Az utóbbi évtizedekben, szerte a világon, így nálunk is, egyre népszerűbbek - és nem csak a nők, hanem a férfiak körében is - azon sebészeti beavatkozások, amelyek a szerzett vagy öröklött testi aránytalanságok korrigálására hivatottak. A szépészeti, vagy kozmetikai célú műtétek többnyire azt a célt szolgálják, hogy az ideális külsőre vágyó páciensek nagyobb önbizalommal "közlekedjenek" az életben. A plasztikai sebésznek valójában nem csak mesterségbeli tudással, hanem emberismerettel, sőt esztétikai ismeretekkel (az arányok, formák egyensúlyának megtaláláshoz szükséges képességek) is rendelkeznie kell.

A megnyerő külsőhöz, a jó megjelenéshez elengedhetetlen a szép, egészséges bőr. A kiegyensúlyozott táplálkozás, az optimális tápláltsági állapot bőrünkön is látható, míg egyes tápanyagok hiánya bőrünkön is nyomot hagy. Táplálkozásunk általában energiában és egyes tápanyagokban bőséges, más tápanyagokból viszont gyakran kisebb hiány mutatkozik.

Ismét népszerű a fűző

A fűző a derék, a csípő és a mell formálására, karcsúsítására viselt ruhadarab, amely a XIV. század második felében vált divatossá. Ebben az időben a nők egy vékony fapántot varrtak a ruhájukba, hogy derekukat vékonyabbra szorítsák, de a fiatal férfiak is hasonló módszerrel karcsúsították magukat.

A XV. század második felében, Spanyolországban tűnt fel a vasból készült fűző, amely szinte páncélként fogta körül a testet. A XVI. század első felében az angol és francia udvarban is ezzel a fűzőtípussal próbáltak nőiesebb formát kölcsönözni maguknak a nők.

Felelőtlenség lenne, ha biztosan leadott kilókról, hamarosan újra feszessé váló bőrről beszélnénk. Nincs két egyforma ember, tehát mindenkire másként hatnak az általános tanácsok. Lesznek olyanok, akiknél már az első hónap végén kedvező változást mutat a mérleg, de lehet, hogy sokan csak a harmadik hónapban éreznek majd valamilyen apró változást.

Amit ígérhetünk az az, hogy május végére olyan életformát alakíthat ki, amely alapja és kezdete lesz egy más, egészségesebb életnek. És mindezt erőlködés és önsanyargatás nélkül. Ami most egy kicsit szokatlan még, az néhány hónap múlva természetessé válik: a mindennapos testmozgás, zsírszegény étrend. Tartson velünk!

Teljességre nem törekvő táblázat az elfogyasztott táplálék összetételének előnyösebbé tételére.

Megjegyzés: betegség, mozgáshiány, mértéktelen alapfogyasztás esetén (pl. alkoholtartalmú italok) a táblázatban foglaltak korlátozottan irányadóak!

Enni vagy nem enni

A háztartási statisztikai adatok azt mutatják, hogy 1989-1997 között az egy főre eső évi húsfogyasztás 10 kg-val csökkent.

Egyik napilapunktól kerestek meg azzal a kérdéssel, hogy a húsfogyasztás csökkenését lehet-e azzal magyarázni, mint egyes politikusok teszik, hogy a lakosság ma már egészségesebben táplálkozik, s ezért nem eszünk annyi sertés-, borjú illetve marhahúst mint korábban.

Táplálkozási szokásainkat, életmódunkat számos tényező befolyásolja. Széleskörű választékot nyújtó élelmiszerellátás esetén a legfontosabb a jövedelem és a táplálkozási ismeretek szintje.

A metabolikus (anyagcsere) szindróma

Bár az érelmeszesedés és komplikációi, elsősorban a szív- és érrendszeri megbetegedések okozta halálozás 1994-től bizonyos mértékben csökkent, sajnos még mindig vezető halálokként szerepelnek.

Az étkezés és a stressz

Az étkezés nem csak élettani szükséglet, de örömforrás is. Jó érzés, mikor családunkkal, barátainkkal megosztjuk az ételünket, terített asztallal várjuk a vendégeket. Az étkezést követő komfortérzés jó közérzetet jelent. Az is igaz persze, hogy az ember "hogyléte"is meghatározó lehet abban, milyen kedvvel fogyasztjuk el az ételt. A betegségek, a gondok, a stresszel teli élet hatással van arra, hogy mit, és mennyit eszünk. Bizony, egy-egy rossz hír hallatán megkeseredik szánkban a falat.

A szépségről, az ideális alkatról minden kornak meg van a maga elképzelése. A képzőművészeti alkotások jól példázzák, hogy ezek az eszményképek időről időre milyen változáson mentek keresztül. Hasonlítsuk csak össze Rubens telt (mai szemmel nézve kifejezetten kövér) nőalakjait Modigliani légies hölgyeivel vagy Degas balerináival. De elég a közelmúltra tekinteni. Az ötvenes években még Marilyn Monroe nőies idomai jelentették az etalont, ma pedig a csontsovány Kate Moss a kifutók sztárja.A média a reklámok, a magazinok, és egyéb tömegkommunikációs csatornák segítségével elénk állít egy „tökéletes", tehát utánozni való idolt. Ezért főleg a fiatalabb korosztály tagjaira jellemző, hogy nem azért kezdenek el fogyókúrázni, mert aggódnak az egészségük miatt, hanem mert meg akarnak felelni a divat által sulykolt elvárásoknak. Nem is lenne ezzel semmi baj, ha mindenki reálisan ítélné meg saját testét, és túlzásoktól mentesen próbálná önmagából a legjobbat kihozni.

Az a bizonyos bomba... A kcal a gyakorlatban kalóriát jelent.Néhány mondatban összefoglaljuk, mit kell tudni az energiáról és mértékegységeiről a félreértések elkerülése, a honlapunkon található kalkulátorok és táblázatok használatának megkönnyítése érdekében.

A mértékegységek nemzetközi rendszerében (International System of Units – SI) a munka, ill. a munkavégzéshez szükséges energia mértékegysége a joule (ejtsd: zsúl). Definíciója szerint ez 1N (newton) erő kifejtését jelenti 1 m távolságon. Ennek megfelelően 1 J (joule) = 1 Nm.

Hétköznapibb meghatározása szerint 1 J (joule) 1 kilogrammnyi tömeg 10 cm magasra emeléséhez szükséges energiával egyenlő (bolygónkon és a tengerszinten, de a fizikai részletekben inkább ne vesszünk el).

A fogyókúra reneszánszát éljük. Különféle diéták terjednek, egyre több, biztos fogyással kecsegtető receptkönyv jelenik meg. Sok olyan módszer él a köztudatban, amelyek - rövid távon - biztos sikerrel járnak. Azonban a tartós "kilók feletti győzelem" nem következik be, mivel a leadott súly gyorsan visszarakódik. Ennek oka legtöbbször az, hogy olyan diétás megoldásokkal próbálkozunk, amelyek távol állnak a kiegyensúlyozott táplálkozástól, hosszú távon nem tarthatók, az anyagcserét – sokszor a hormonrendszer működését is – előnytelenül befolyásolják.

Levek, nektárok, italok

Az alkoholmentes italok fogyasztása az emberi táplálkozás egyik legfontosabb része. Az emberiség ősidők óta fogyasztja a gyümölcsök kipréselt levét, ám a világ népességének jelentős növekedése illetve az igények kielégítése miatt, az élelmiszeriparnak elő kell állítani biztonságos italokat.
Az alkoholmentes italok "királya" a gyümölcslé, mely az adott gyümölcsből préseléssel, sajtolással nyert, a gyümölcs levére jellemző színű, illatú lé. Gyümölcslének tekintendő a sűrítményből előállított termék is, ha az a gyümölcsből közvetlenül nyert lével azonos érzékszervi és analitikai tulajdonságokkal rendelkezik. A gyümölcslé tehát 100 százalékban az adott gyümölcs leve, amely hozzáadott cukrot, színezéket és tartósítószert nem tartalmazhat!

Napjainkban kevés olyan népszerű táplálkozási önterápia él a mindennapi gyakorlatban, mint a méregtelenítés, a böjt. Sokan - főleg a tavasz közeledtével - úgy döntenek, hogy nem evésbe kezdenek. Azonban az effajta próbálkozás sokszor ájuláshoz, akár életveszélyes állapothoz is vezethet. Eredményessége csak szigorú orvosi felügyelet mellett valósítható meg.

Mit nevezünk böjtnek?

A sikeres és helyes fogyókúrához bizony türelem kell és kitartás. No meg idő. Ne hetekben gondolkodjunk, hanem hónapokban, ha valóban tartósan szeretnénk fölösleges kilóinktól megszabadulni. Készüljünk fel az előttünk álló feladatra és ne csüggedjünk, ha két nap elteltével még nem jön ránk a kisebb méretű szoknya.

És még egy: mozgás nélkül nincs fogyás! Bármennyire is betartunk mindenféle táplálkozási előírást, ha ezt nem támogatjuk meg a nekünk legmegfelelőbb mozgásformával, nem érhetünk el megfelelő hatást. S itt nem kell "bonyolult" dolgokra gondolni: elég, ha lépcsőn megyünk lift helyett, vagy sétálunk mindennap legalább egy-két buszmegállónyit, esetleg táncolunk, ha éppen kedvünk tartja. Ezekhez pedig nem kell külön szervezés, ráadásul pénzbe sem kerülnek.

Potenciális szívbetegek a kövér gyerekek

Ropit, cukorkát, csokoládét, cukrozott üdítő italokat akarnak étel helyett is Évszázadokon keresztül hitték, hogy a kövér gyermek az egészséges gyermek. Ma, amikor már állandó női foglalatossággá vált a fogyókúrázás, még mindig ott bujkál szülők, nagyszülők tudatában az egykori tévhit.

Férfias típusú, hasra lokalizálódó elhízás.A fogyókúrázás nem jelent koplalást, csupán a táplálék helyes kiválasztását és elkészítését. Naponta legalább 4-5 étkezést javasolunk. A fogyókúra idejére teljesen elhagyjuk az étrendből a cukrot, mézet, édességeket, cukrászkészítményeket, cukorral tartósított gyümölcskészítményeket, szörpöket, édes alkoholos italokat.

Férfias típusú elhízásMagyarországi táplálkozási felmérések számszerűen is jelzik, hogy a lakosság energiafelvétele a kilencvenes évek elejére a nyolcvanas évek adataihoz képest jelentősen emelkedett. Ez azért is igen riasztó adat, mert a lakosság több mint ötven százaléka túlsúlyos vagy elhízott. Az Egyesült Államokban végzett felmérések is az elhízás rohamos növekedését észlelték, ezzel párhuzamosan azt is kimutatták, hogy a felvett energia mennyisége is nőtt.

Feliratkozás fogyókúra csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×