Szinkronban lenni a zenĂ©vel összetett folyamat eredmĂ©nye, nem pusztán az agy ritmushoz valĂł automatikus igazodása – derĂĽlt ki az ELTE PedagĂłgiai Ă©s PszicholĂłgiai Kar (PPK) kutatĂłinak legĂşjabb kutatásábĂłl, amelynek során azt vizsgálták, hogy mi segĂti az embereket abban, hogy tartsák a ritmust, miközben zenĂ©lnek vagy táncolnak.
Az emberi agy és a zene ritmusának bonyolult összhangja régóta foglalkoztatja a kutatókat – olvasható az ELTE közleményében.
"Ahhoz, hogy egyĂĽtt mozogjunk a zenĂ©vel, mozgásunkat össze kell hangolni a ritmussal, agyunknak Ă©rzĂ©kelnie kell a zene ismĂ©tlĹ‘dĹ‘, hangsĂşlyos pontjait, követnie kell a 'lĂĽktetĂ©st'" – Ărták. Az, hogy mikĂ©nt törtĂ©nik ez, az alapja annak is, hogy egyĂĽtt tudjunk zenĂ©lni, táncolni vagy akár csak tapsolni egy koncerten.
MegjegyeztĂ©k, hogy az emberek nem egyformák a zenei kĂ©pessĂ©gekben: vannak, akik könnyedĂ©n tartják a ritmust, pontosan tapsolnak vagy dobolnak, mĂg másoknak ez nehezebben megy.
Az eddigi kutatások szerint a háttérben a szaknyelvben neurális entrainmentnek nevezett folyamat áll, döntően ennek minősége szabja meg, hogy az agy mennyire képes szinkronizálódni a ritmushoz.
Az ELTE PPK kutatĂłi – Maria de Lourdes Noboa, KertĂ©sz Csaba Ă©s HonbolygĂł Ferenc – a Nature Scientific Reports folyĂłiratban nemrĂ©g megjelent tanulmányukban azt vizsgálták, hogy a ritmikus mintákhoz valĂł neurális entrainment mennyire jelzi elĹ‘re a szinkronizáciĂłs kĂ©szsĂ©get felnĹ‘tteknĂ©l. Ehhez olyan kognitĂv jellemzĹ‘ket is vizsgáltak, mint a munkamemĂłria Ă©s a zenei kĂ©pzettsĂ©g.
A vizsgálat során EEG segĂtsĂ©gĂ©vel mĂ©rtĂ©k a rĂ©sztvevĹ‘k agyi aktivitását, miközben Ĺ‘k rövid, ritmikus zenei rĂ©szleteket hallgattak, amelyekkel semmilyen feladatuk nem volt. Ezek között voltak szabályos hangsĂşlyĂş, nem szinkĂłpált, valamint hiányos, szinkĂłpált ritmusok is.
A résztvevőknek ezt követően metronóm által játszott ütemre ujjukkal kopogniuk kellett, hogy felmérhessék ritmikai képességeiket. A kutatók vizsgálták a résztvevők rövid távú emlékezetét is. Azt már korábban számba vették, ki rendelkezik zenei képzettséggel.
MeglepĹ‘ eredmĂ©ny szĂĽletett: azok, akiknek agya jobban követte a szabályos, hangsĂşlyos ritmusokat, gyengĂ©bben teljesĂtettek a kopogási feladatban, vagyis kevĂ©sbĂ© pontosan Ă©s következetesen szinkronizálĂłdtak a lĂĽktetĂ©shez. Ezzel szemben azok, akiknek jobb volt a munkamemĂłriájuk, pontosabban Ă©s egyenletesebben tudtak kopogni. A zenei kĂ©pzettsĂ©g nem bizonyult meghatározĂł tĂ©nyezĹ‘nek, ami arra utal, hogy a zenetanulás nem feltĂ©tlenĂĽl fejleszti a ritmusszinkronizáciĂłs kĂ©szsĂ©get, Ă©s lehet valaki zenĂ©sz gyenge ritmuskĂ©szsĂ©ggel is.
Mindez arra utal, hogy "szinkronban lenni" a zenĂ©vel összetett folyamat eredmĂ©nye, nem pusztán az agy ritmushoz valĂł automatikus igazodása. Az erĹ‘teljes lĂĽktetĂ©shez valĂł tĂşlzott igazodás akár csökkentheti is mozgásaink idĹ‘zĂtĂ©sĂ©nek rugalmasságát. Ezzel szemben Ăşgy tűnik, hogy a jĂł emlĂ©kezeti működĂ©s fontosabb szerepet játszik a ritmushoz valĂł sikeres alkalmazkodásban, mint korábban gondolták.
A kutatás Ăşj nĂ©zĹ‘pontot kĂnál a ritmusĂ©rzĂ©k megĂ©rtĂ©sĂ©hez, Ă©s rámutat arra, hogy ez egy összetett, többfĂ©le terĂĽletet Ă©rintĹ‘ kĂ©pessĂ©g.
"Mivel egyes fejlődési zavarokban, mint például a diszlexia, a dadogás vagy a figyelemzavar, gyakran sérül a ritmusérzék, annak mélyebb megértése lehetőséget adhat arra, hogy célzott ritmusfejlesztéssel ne csak a zenei, hanem más, ezzel összefüggő készségeket is fejlesszünk" – összegezték a kutatók.
(MTI)