Hogyan ne lépjünk idén is ugyanabba a (diéta)folyóba?
Az Ăşj Ă©v kezdete sokak Ă©letĂ©ben az egĂ©szsĂ©gĂĽk megĹ‘rzĂ©sĂ©t szolgálĂł cĂ©lok kijelölĂ©sĂ©vel indul. Ă–nmagában ez egy jĂł irány annak Ă©rdekĂ©ben, hogy mind fizikailag, mind mentálisan jĂłl vagy jobban Ă©rezzĂĽk magunkat, ugyanakkor fontos, hogy a cĂ©ljaink számunkra reálisak legyenek, az ezekhez kapcsolĂłdĂł stratĂ©giánk megvalĂłsĂthatĂł legyen, Ă©s a megfelelĹ‘ eszközöket alkalmazzuk a kijelölt cĂ©ljaink elĂ©rĂ©sĂ©hez.
Az Ă©v eleji diĂ©tarobbanásban azonban ezek a feltĂ©telek ritkán állnak össze. Gyakori, hogy ilyenkor olyan cĂ©lokat tűzĂĽnk ki, amelyek számunkra nem reálisak - legyen szĂł akár fogyásrĂłl, akár valamilyen más, szándĂ©kaink szerint az egĂ©szsĂ©gĂĽnket támogatĂł cĂ©lrĂłl, Ă©s az is gyakori, hogy ezekhez nem egy fenntarthatĂł, hanem valamifĂ©le gyors megoldásokat ĂgĂ©rĹ‘, az egĂ©szsĂ©gĂĽnkre inkább károsan hatĂł stratĂ©giát Ă©s eszközrendszert választunk.
A januári lendĂĽlet kevesek Ă©letĂ©ben tart tovább pár hĂ©tnĂ©l (esetleg hĂłnapnál), aminek alapvetĹ‘en a fentiek az okai: a kĂvĂĽlrĹ‘l magunkra hĂşzott, gyors “sikereket” ĂgĂ©rĹ‘, az Ă©letĂĽnkkel, a testi működĂ©sĂĽnkkel nem összhangban lĂ©vĹ‘, a szemĂ©lyre szabottságot nĂ©lkĂĽlözĹ‘ sablonmegoldások elĹ‘bb-utĂłbb összefeszĂĽlnek a saját valĂłs aktuális Ă©lethelyzetĂĽnkkel, Ă©s “kikopnak” az Ă©letĂĽnkbĹ‘l. Amikor elĂ©rkezĂĽnk ehhez az állapothoz, akkor általában magunkat okoljuk a “kudarcĂ©rt”, hogy “nem vagyunk elĂ©g kitartĂłak”, hogy “nincs elĂ©g akaraterĹ‘nk”, hogy “nem vagyunk elĂ©g fegyelmezettek”, pedig valĂłjában nem ezek az okok állnak a háttĂ©rben, hanem inkább az, hogy akár a cĂ©ljaink nem voltak reálisak, akár a kiválasztott stratĂ©gia Ă©s eszköztár nem volt szemĂ©lyreszabott, Ă©s Ăgy nem volt összeegyeztethetĹ‘ az aktuális helyzetĂĽnkkel, lehetĹ‘sĂ©geinkkel, szĂĽksĂ©gleteinkkel.
Ha azt szeretnénk, hogy az egészségmegőrzési célunkhoz kapcsolódó, adott esetekben új, az eddigi életünkben nem vagy kis mértékben jelenlévő szokásokat is tartalmazó szokásrendszer fenntartható legyen, akkor érdemes olyan célokat, stratégiákat és eszközöket keresnünk, kipróbálnunk és alkalmaznunk, amelyek nem kizárólag a külső elvárásokra, szabályokra támaszkodnak, hanem elsősorban az aktuális fizikai és mentális állapotunkra, jóllétünkre.
Az fenntartható egészségmegőrzés egyik ilyen pillére lehet a mindfulness, és ezen belül is a mindful eating, azaz a “jelentudatos evés” gyakorlata.
Mindfulness – tudatos jelenlét
Az utóbbi években egyre többet hallhatunk, olvashatunk a mindfulnessről. Az eredetileg a buddhista életszemléletből származó koncepció már egy ideje foglalkoztatta a nyugati kultúrák kutatóit, szakembereit, majd a tudományos érdeklődés a múlt század vége felé kapott nagyobb lendületet. A 2010-es évek elejére már több mint 1500 tudományos publikáció született a mindfulness és ennek klinikai alkalmazhatósága témájában. Ezek a kutatások többek között a mindfulness jóllétünkre kifejtett hatását vizsgálták, illetve hozzájárultak a test és tudat kapcsolatának, a stressznek, a fájdalomnak és egyes betegségek jobb megértéséhez.
A Cambridge ÉrtelmezĹ‘ szĂłtár szerint a mindfulness (fn) annak gyakorlata, hogy tudatában vagyunk a testĂĽnknek, elmĂ©nknek Ă©s Ă©rzĂ©seinknek a jelen pillanatban, ezáltal egyfajta nyugalomĂ©rzĂ©st elĂ©rve. Jon Kabat-Zinn amerikai professzor, a tĂ©ma kutatásának Ă©s klinikai alkalmazásának egyik legismertebb szakĂ©rtĹ‘je szerint: a mindfulness a gyakorlatban a cĂ©lzott figyelembĹ‘l származĂł tudatos, ĂtĂ©lkezĂ©smentes jelenlĂ©t az adott pillanatban.
A mindfulness technikákat egyre több terĂĽleten alkalmazzák az egĂ©szsĂ©g megĹ‘rzĂ©sĂ©t támogatĂł terápiás folyamatokban, amilyen pl. a Kabat-Zinn által jegyzett Mindfulness AlapĂş StresszcsökkentĹ‘ Terápia (Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy - MBSRT) illetve egyes kognitĂv viselkedĂ©sterápián alapulĂł mĂłdszerekben.
A mindfulness koncepciĂłjához kapcsolĂłdĂł, az evĂ©ssel valĂł viszonyunkat Ă©s Ăgy közvetlenĂĽl az evĂ©ssel kapcsolatos döntĂ©seinket (mikor? mennyit? mit? egyĂĽnk) segĂtĹ‘ eszköz a mindful eating avagy jelentudatos evĂ©s.
Mindful eating avagy a “jelentudatos evés”
Sokak számára az evĂ©s gyakran vagy akár dominánsan egy automatikus, nem fĂłkuszáltan tudatos viselkedĂ©s. MĂg emberkĂ©nt eredendĹ‘en kĂ©pesek vagyunk arra, hogy tudatosan figyeljĂĽnk az evĂ©sre az adott pillanatban, Ă©s a testi Ă©hsĂ©g- Ă©s teltsĂ©gjelzĂ©seinkre hallgassunk abban, hogy mikor Ă©s mennyit eszĂĽnk, bizonyos környezeti elemek Ă©s hatások, pl. kĂnálás, nagy kiszerelĂ©sű csomagolt Ă©lelmiszerek, Ă©ttermi adagok, kondicionálások (pl.: “Addig nem állsz fel az asztaltĂłl, amĂg…!”), figyelemelterelĹ‘ tĂ©nyezĹ‘k - eltompĂtják vagy kiiktatják ezt a kĂ©pessĂ©gĂĽnket.
A jelentudatos evĂ©s gyakorlatában az evĂ©s során vĂ©gig teljes mĂ©rtĂ©kben tudatában vagyunk a folyamatnak, Ă©rzĂ©kelve mind az evĂ©ssel járĂł kellemes Ă©rzĂ©st, mind azokat a kĂĽlsĹ‘ Ă©s belsĹ‘ tĂ©nyezĹ‘ket, amelyek hatással vannak az Ă©hsĂ©gĂ©rzetĂĽnkre Ă©s jĂłllakottságunkra, Ă©s az Ă©telhez kapcsolĂłdĂł vágyakozásra. Ebben a megközelĂtĂ©sben az evĂ©st, mint Ă©rzĂ©kszervi Ă©lmĂ©nyt tapasztaljuk meg tudatos, fĂłkuszált odafigyelĂ©sen keresztĂĽl.
A jelentudatos evĂ©s gyakorlatában a megfigyelĹ‘ figyelmĂ©t az Ă©tel ĂzĂ©nek, állagának, illatának, aromájának, szĂneinek tudatosĂtására, Ă©s az Ă©tel elfogyasztásához kapcsolĂłdĂł testi Ă©rzetek (pl. Ă©hsĂ©g- Ă©s teltsĂ©gĂ©rzet) Ă©s gondolatok felĂ© fordĂtja. Ennek a folyamatnak alapvetĹ‘ jellemzĹ‘je, hogy az Ă©tellel, az evĂ©ssel kapcsolatban bennĂĽnk megjelenĹ‘ Ă©rzĂ©seket, Ă©rzeteket, gondolatokat semlegesen, ĂtĂ©lkezĂ©smentesen fogadjuk, azaz nincs jĂł vagy rossz megoldás.
Fontos kiemelni, hogy a jelentudatos evĂ©s gyakorlata nem egy Ăşjabb tiltĂłlistákon, merev szabályokon nyugvĂł diĂ©tás, fogyĂłkĂşrás rendszer, amelyet idĹ‘szakosan fenntartva elĂ©rhetjĂĽk pl. fogyási cĂ©lunkat, hanem egy olyan viselkedĂ©s, egyĂ©ni “itt-Ă©s-most” tapasztalat, amely a saját testi Ă©rzeteinkhez kapcsolĂłdva segĂthet minket az evĂ©s Ă©lmĂ©nyĂ©nek megĂ©lĂ©sĂ©ben, Ă©s ennek mentĂ©n az evĂ©ssel kapcsolatos döntĂ©seink - mit? mikor? mennyit egyĂĽnk? - meghozatalában, optimalizálásában.
A jelentudatos evés jellemzői
- FĂłkuszált jelenlĂ©t Ă©s figyelem az evĂ©s során: a fĂłkuszált jelenlĂ©t megvalĂłsĂtásának egyik alapja, hogy az evĂ©si folyamat során biztosĂtjuk azokat a körĂĽlmĂ©nyeket, amelyek segĂtik, hogy minĂ©l inkább ráhangolĂłdhassunk a bennĂĽnk megjelenĹ‘ testi Ă©rzetekre, gondolatokra. Ezt segĂti, ha kizárjuk a minket ebben zavarĂł tĂ©nyezĹ‘ket, pl. evĂ©s közben nem dolgozunk, nem nĂ©zzĂĽk, pörgetjĂĽk a telefonunkat, nem telefonálunk, nem nĂ©zĂĽnk vizuális tartalmat (tv-t vagy videĂłt) stb.
Az evĂ©sben valĂł jelenlĂ©tet segĂti mĂ©g az Ă©telek Ă©rzĂ©kszervi tulajdonságainak: ĂzĂ©nek, illatának, aromájának, állagának, szĂnĂ©nek tudatos jelenidejű megtapasztalása. - RáhangolĂłdás a testi jelzĂ©sekre (interoceptĂv tudatosság): biolĂłgiai működĂ©sĂĽnkben alapvetĹ‘ szerepe van az Ă©hsĂ©gĂ©rzetnek, hiszen Ăgy jelzi a szervezetĂĽnk, hogy szĂĽksĂ©ge van energiára Ă©s tápanyagokra. Az Ă©hsĂ©gĂ©rzetnek lehetnek fizikai jelei (pl. gyomorkorgás), vagy gondolati jelei (pl. megjelenik a gondolatainkban a következĹ‘ Ă©tkezĂ©sĂĽnk esemĂ©nye, Ă©s várakozĂłan tekintĂĽnk erre). Az Ă©hsĂ©gĂ©rzetnek lehetnek szubjektĂv, csak az egyĂ©nre jellemzĹ‘ jelei is. A jelentudatos evĂ©s gyakorlata során elsajátĂthatĂł a saját Ă©hsĂ©gjelek felismerĂ©se, beazonosĂtása, amelyeket aztán figyelembe vehetĂĽnk az evĂ©si döntĂ©seinkkel kapcsolatban. Az egyĂ©ni biolĂłgiai Ă©hsĂ©gjelek beazonosĂtása segĂthet abban, hogy ezt az Ă©rzetet megkĂĽlönböztethessĂĽk a nem biolĂłgiai Ă©hsĂ©gĂ©rzetektĹ‘l, mint pl. az Ă©rzelmi evĂ©s, stresszevĂ©s, unalomevĂ©s stb.
HasonlĂł fiziolĂłgiás biolĂłgiai jelzĂ©s a teltsĂ©g jelzĂ©se is, aminek szintĂ©n lehetnek egyĂ©nre jellemzĹ‘ formái is. A kellemes teltsĂ©gĂ©rzet felismerĂ©se, beazonosĂtása segĂt az adott Ă©tkezĂ©sre elfogyasztott Ă©tel mennyisĂ©gĂ©nek meghatározásában, a tĂşlevĂ©s megelĹ‘zĂ©sĂ©ben. - Az evĂ©si viselkedĂ©st kiváltĂł Ă©rzelmi- Ă©s stresszhelyzetek felismerĂ©se Ă©s megĂ©rtĂ©se: A jelentudatos evĂ©s gyakorlata segĂthet beazonosĂtani azokat az Ă©rzelmi- Ă©s stresszhelyzeteket, amelyekre az evĂ©st használjuk megkĂĽzdĂ©skĂ©nt. Ezek felismerĂ©se, beazonosĂtása hozzájárulhat ahhoz, hogy ezekre a helyzetekre - szĂĽksĂ©g esetĂ©n szakember bevonásával - más megkĂĽzdĂ©si stratĂ©giákat alakĂthassunk ki, Ă©s Ăgy csökkentsĂĽk a nem biolĂłgiai szĂĽksĂ©glet kielĂ©gĂtĂ©sĂ©t cĂ©lzĂł evĂ©si helyzetek gyakoriságát.
- Az impulzĂv illetve automatizmusokon alapulĂł evĂ©si epizĂłdok gyakoriságának csökkentĂ©se, megszĂĽntetĂ©se: Az Ă©hsĂ©g- Ă©s a teltsĂ©gĂ©rzet felismerĂ©se Ă©s figyelembe vĂ©tele a döntĂ©seinknĂ©l, valamint az evĂ©si viselkedĂ©st kiváltĂł helyzetek, Ă©rzelmek beazonosĂtása segĂt az impulzĂv, automatikus evĂ©si viselkedĂ©sek felismerĂ©sĂ©ben, Ă©s megelĹ‘zĂ©sĂ©ben.
- Az evĂ©si folyamat - relatĂv - lassĂşsága: Az evĂ©s lassabb tempĂłja segĂt a figyelem fĂłkuszát az evĂ©sen tartani, Ă©s az Ă©telek Ă©rzĂ©kszervi tulajdonságainak a megtapasztalásában. A közismert hiedelemmel szemben ez nem azt jelenti, hogy egy-egy falatot kilencvenkilencszer kellene megrágni, de a kis falatok szájba helyezĂ©se, az Ă©tel alapos megrágása segĂti az evĂ©s tempĂłjának lassĂtását. Ez a folyamat pedig hozzájárulhat a teltsĂ©gĂ©rzet korábbi felismerĂ©sĂ©hez, valamint az Ă©tel Ă©lvezeti Ă©rtĂ©kĂ©nek jelenbeli megĂ©lĂ©sĂ©hez is.
- ĂŤtĂ©lkezĂ©smentessĂ©g az Ă©telekkel, evĂ©si döntĂ©sekkel kapcsolatban: A mindfulness koncepciĂłnak Ă©s a jelentudatos evĂ©s gyakorlatnak is alapvetĹ‘ eleme, hogy az Ă©rzĂ©seinket, tapasztalatainkat kritikus gondolatok, ĂtĂ©lkezĂ©s nĂ©lkĂĽl szemlĂ©ljĂĽk. A jelentudatos evĂ©s gyakorlatán belĂĽl ez magában foglalja az Ă©telek választásával kapcsolatos bűntudat vagy szĂ©gyenĂ©rzet elengedĂ©sĂ©t, Ă©s ezek helyett az Ă©tellel valĂł pozitĂv kapcsolat elĹ‘segĂtĂ©sĂ©t. Ennek megfelelĹ‘en nincs jĂł vagy rossz döntĂ©s, nincs jĂł vagy rossz Ă©tel.
- Fontos szerepet tölt be az Ă©tellel valĂł elĂ©gedettsĂ©g: Az automatikus, nem fĂłkuszált evĂ©si helyzetekben gyakori, hogy nem Ă©ljĂĽk meg az evĂ©sben az elĂ©gedettsĂ©get. Az Ă©tellel valĂł elĂ©gedettsĂ©g, Ă©s annak az evĂ©s során, jelenlĂ©tben valĂł megtapasztalása segĂtheti a teltsĂ©gĂ©rzet felismerĂ©sĂ©t, a jĂłllakottság kialakulását, a tudatos Ă©telválasztást. Az elĂ©gedettsĂ©g elĂ©rĂ©sĂ©t segĂti a lelassult evĂ©s, Ă©s az Ă©tel Ă©rzĂ©kszervi tulajdonságainak (Ă©s ezek változásának) evĂ©s közbeni megĂ©lĂ©se.
A jelentudatos evĂ©s ĂtĂ©lkezĂ©smentes gyakorlatára jellemzĹ‘, hogy egyfajta kĂváncsisággal Ă©s kĂsĂ©rletezĹ‘ kedvvel fordulunk az evĂ©si viselkedĂ©sĂĽnk felĂ©. Az evĂ©s közbeni tudatos jelenlĂ©t kialakĂtásához, megtartásához jĂł gyakorlat lehet az Ăşn. mazsolameditáciĂł, amelyben egy mazsolaszem elfogyasztásán keresztĂĽl tapasztaljuk meg a jelenlĂ©tet. (A gyakorlat rĂ©szletes leĂrása a hĂrlevĂ©l vĂ©gĂ©n találhatĂł). TermĂ©szetesen ez a gyakorlat elvĂ©gezhetĹ‘ más Ă©tellel is. A mazsolameditáciĂł megvalĂłsĂtása minden Ă©tkezĂ©snĂ©l elsĹ‘ látásra nem feltĂ©tlenĂĽl tűnik reálisnak, azonban ha rendszeresen gyakorlunk (akár hetente pár Ă©tkezĂ©snĂ©l, amikor biztosĂtani tudjuk a magunk számára nyugodt körĂĽlmĂ©nyeket Ă©s idĹ‘t), akkor az egyĂ©ni tapasztalatokra támaszkodva idĹ‘vel kĂ©szsĂ©gszintre fejlĹ‘dhet ez a viselkedĂ©s.
A jelentudatos evés gyakorlatának előnyei
A mĂşlt század vĂ©ge Ăłta egyre nagyobb figyelmet kapnak a mindfulness Ă©s jelentudatos evĂ©si technikák az egĂ©szsĂ©g megĹ‘rzĂ©sĂ©nek támogatásában. Számos kutatás vizsgálta, hogy a hagyományos, Ă©trendi korlátozásokon Ă©s fokozott fizikai aktivitáson alapulĂł testsĂşlycsökkentĹ‘ intervenciĂłk helyett a mindfulness technikák Ă©s a jelentudatos evĂ©s, mint viselkedĂ©stechnikai eszköz hozzájárulhat-e a testsĂşly csökkentĂ©sĂ©hez, illetve az alacsonyabb testsĂşly hosszĂş távĂş fenntartásához. Bár erre egyelĹ‘re nincsenek bizonyĂtĂ©kok, ugyanakkor ezek a technikák segĂthetik:
- a nem biológiai éhséghez kapcsolódó evési helyzetek (pl. érzelmi evés, stresszevés) előfordulási gyakoriságának csökkenését,
- a biolĂłgiai Ă©hsĂ©g- Ă©s teltsĂ©gĂ©rzet beazonosĂtását, Ă©s az ezekhez kapcsolĂłdĂł evĂ©si döntĂ©sek (mikor / mennyit egyek?) optimalizálását,
- az evĂ©si helyzetekben a figyelemelterelĹ‘, zavarĂł környezeti tĂ©nyezĹ‘k megszĂĽntetĂ©sĂ©t, Ăgy segĂtve az automatikus, nem tudatos evĂ©si viselkedĂ©s megelĹ‘zĂ©sĂ©t, valamint
- falászavarral (BED - Binge Eating Disorder) élőknél a falásrohamok gyakoriságának és a falási epizódok során elfogyasztott ételek mennyiségének csökkentését.
Az utĂłbbi Ă©vtizedek kutatási eredmĂ©nyei rámutattak arra, hogy a mindfulness illetve az ehhez kapcsolĂłdĂł technikák, mint pl. a jelentudatos evĂ©s tartĂłs pozitĂv hatással vannak mind a mentális, mind a fizikai jĂłllĂ©tĂĽnkre, egĂ©szsĂ©gĂĽnk megĹ‘rzĂ©sĂ©re, Ă©s Ă©rdemes további kutatásokat folytatni ezen a terĂĽleten.
A fentiek ismeretében egyéni szinten a kampányszerű, ideig-óráig fenntartható, az egészségünknek gyakran kárt okozó szokások helyett érdemes inkább ezekbe az megoldásokba fektetni az időnket, energiánkat.
* * *
Mazsolameditáció
- BiztosĂts nyugodt, zavarásmentes, lehetĹ‘leg termĂ©szetes fĂ©nyben lĂ©vĹ‘ környezetet a magad számára, 10-15 percnyi idĹ‘re! HalkĂtsd le, Ă©s tedd el szem elĹ‘l vagy kapcsold ki a telefonodat, bármi egyĂ©b eszközt, ami hangot adhat ki!
- A gyakorlat elvégzésekor ne legyél éhes, és ne is legyél tele! Próbálj meg egy olyan időpontot választani erre, amikor az éhség- és a teltségérzeted semleges állapotban van!
- KĂ©szĂts ki pár szem mazsolát egy tányĂ©rban!
- Helyezkedj el kényelmes, ülő helyzetben, figyelj arra, hogy ne feszüljön a tested, ne legyen semmi kemény, ne nyomjon semmi. Kényelmes, laza ruhában legyél, és ha úgy érzed, menj el a mosdóba a gyakorlat megkezdése előtt!
- Az orrodon keresztĂĽl vegyĂ©l 3-5 mĂ©ly levegĹ‘t - ugyanolyan tempĂłban kifĂşjva, mint beszĂvva. Amikor Ăşgy Ă©rzed, hogy elĂ©rtĂ©l egy nyugodt, bĂ©kĂ©s állapotot, akkor vegyĂ©l fel egy szem mazsolát, Ă©s helyezd el az egyik tenyeredben!
- Helyezd a teljes figyelmedet, a fókuszt most erre a mazsolára!
- Járd körbe a tekinteteddel ezt a mazsolát, mintha elĹ‘ször látnál ilyet! NĂ©zd meg az alakját, a ráncokat a felszĂnĂ©n, a szĂnĂ©t, a szĂnárnyalatok változását, az aprĂł kis dudorokat, száraz foltokat! NĂ©zd meg, hogy esik rá a fĂ©ny, hol tompább, hol fĂ©nyesebb! NĂ©zd, van-e rajta szár, ha igen, az hogy kapcsolĂłdik a bogyĂłhoz! Vizsgáld messzebbrĹ‘l, Ă©s vizsgáld meg egĂ©sz közelrĹ‘l is, mintha mikroszkĂłppal nĂ©znĂ©d! NĂ©zd semleges Ă©rdeklĹ‘dĂ©ssel, kĂváncsisággal!
- Ezt követĹ‘en a másik kezeddel fogd a mazsolát a mutatĂł Ă©s a hĂĽvelykujjad közĂ©! Forgasd körbe, nĂ©zd meg több oldalrĂłl, hol, milyenek a ráncok, a foltok, a szĂnek!
- Most irányĂtsd a figyelmed a mazsola tapintására! Hol Ă©rdesebb, hol kemĂ©nyebb, hol puhább, esetleg ragadĂłs vagy sima.
- Nyomd meg finoman, Ă©rezd, ahogy akár puhábban, akár kemĂ©nyebben összenyomĂłdik az ujjaid alatt! Finom nyomást gyakorolva a bogyĂłra görgesd az ujjaid között, figyeld, ahogy a rugalmassága megjelenik! A figyelmedet fĂłkuszban tartva tudatosĂtsd ezeket az Ă©rzeteket, tapasztalatokat!
- Ez után emeld a mazsolát az orrodhoz, és szagold meg! Próbáld meg felfedezni az illatát, még ha enyhe is! Figyeld meg, hogy változik-e az érzet erőssége az egyes lélegzetvételek során, és ha igen, akkor hogyan!
- A következĹ‘ lĂ©pĂ©sben a szádba helyezed majd a mazsolát! KĂ©szĂĽlj fel erre röviden gondolatban, Ă©s figyeld, hogy eközben mi törtĂ©nik a szájĂĽregedben! LassĂş, tudatos fĂłkuszált mozdulattal helyezd a mazsolát a szádba, a nyelvedre. Ha segĂti a fĂłkuszálást számodra, akkor hunyd be a szemed!
- MĂ©g mielĹ‘tt elkezdenĂ©d a mazsolát a szádban körbeforgatni, rágni, figyeld meg, hogy hogy reagál a szád belseje a mazsolára! Érzel-e már Ăzt, Ă©rzed-e a sĂşlyát, Ă©rzel-e bármifĂ©le aktivitást a szádban?
- Forgasd körbe a mazsolát a szádban a nyelved segĂtsĂ©gĂ©vel! PrĂłbáld meg Ă©rzĂ©kelni a felszĂnĂ©t, a ráncait, a kemĂ©nysĂ©gĂ©t, a puhaságát! Akár hozzá is nyomhatod a szájĂĽreged oldalához, a szájpadlásodhoz! Figyeld meg, hogy jelenik meg a nyál a szádban!
- Majd vedd a fogaid közĂ© a mazsolát, Ă©s Ăłvatosan gyakorolj rá nyomást! Figyeld meg, ahogy benyomĂłdik, majd ahogy elkezded rágni, megnyĂlik a felszĂne, elveszti korábbi alakját, állagát! Figyeld meg a rágás során a nyelved hogy vesz rĂ©szt ebben a folyamatban, Ă©s hogy keveredik össze a nyál a változĂł állagĂş mazsolával! Rágd lassan, figyelmedet tarts a rágáson, a mazsola változásán, a szádban zajlĂł folyamatokon! Figyeld meg az állkapcsod mozgását, a fogaid Ă©s a mazsola Ă©rintkezĂ©sĂ©t! Adj idĹ‘t ennek a folyamatnak, mielĹ‘tt a mazsolát lenyeled!
- Mielőtt lenyelnéd a falatot, figyeld meg, hogy miként születik meg ez a döntés a gondolataidban! Mik azok az érzetek, amik alapján úgy döntesz, hogy a falat lenyelhető? Milyen mozdulatok szükségesek ehhez, és hogy készül fel a lenyelésre a szájüreged, a garatod, a nyelőcsöved és a gyomrod?
- Miközben lenyeled a falatot, próbáld meg követni az útját a nyelőcsövedben, és megfigyelni a pillanatot, amikor leér a gyomrodba!
- Figyeld meg, hogy milyen Ă©rzet maradt a szádban, milyen Ăz, milyen aroma, mennyi nyál!
- Ha korábban behunytad a szemed, akkor most lassan nyisd ki, Ă©s kezdd el Ă©rzĂ©kelni a kĂĽlvilágot! A helyisĂ©g látványát, az aprĂł neszeket, zajokat, illatokat! Figyeld meg a tested, ahogy Ă©rintkezik a szĂ©kkel, amin ĂĽlsz, figyeld meg a lĂ©gzĂ©sed! Az orrodon keresztĂĽl vegyĂ©l 3-5 mĂ©ly levegĹ‘t - ugyanolyan tempĂłban kifĂşjva, mint beszĂvva.
forrás: MDOSZ
Felhasznált irodalom
1. Kabat-Zinn J. Full Catastrophe Living. New York: Bantam Books; 2013
2. Cambridge Dictionary online - (https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/mindfulness)
3. Ie A, Ngnoumen CT, Langer EJ. The Wiley Blackwell Handbook Of Mindfulness. New York: John Wiley & Sons, Ltd.; 2014
4. Nelson JB. Mindful Eating: The Art of Presence While You Eat. Diabetes Spectr. 2017 Aug;30(3):171-174. doi: 10.2337/ds17-0015. PMID: 28848310; PMCID: PMC5556586.
5. Olson KL, Emery CF. Mindfulness and weight loss: a systematic review. Psychosom Med. 2015 Jan;77(1):59-67. doi: 10.1097/PSY.0000000000000127. PMID: 25490697.
6. Winiarz A, Wokurka W, Turek M, Szlendak P, Toś K, Wojtala K, Grosman S, Węgrzyniak A, Drobek D, Wąsala K, (2023). Mindfulness based interventions in the treatment of obesity. Journal of Education, Health and Sport. 19. 17-21. 10.12775/JEHS.2023.19.01.002.
7. Kristeller JL, Wolever RQ. Mindfulness-based eating awareness training for treating binge eating disorder: the conceptual foundation. Eat Disord. 2011 Jan-Feb;19(1):49-61. doi: 10.1080/10640266.2011.533605. PMID: 21181579.
8. Perczel-Forintos, D. Tudatosság Ă©s önreflexiĂł: A mindfulness mĂłdszerek szerepe az elhĂzás kezelĂ©sĂ©ben. MentálhigiĂ©nĂ© Ă©s Pszichoszomatika 18 (2017) 2, 125–148 DOI: 10.1556/0406.18.2017.006