Nemzeti ĂĽnnepĂĽnkön milliĂłnyi nĂ©zĹ‘je volt a fĹ‘városban a profi műrepĂĽlĹ‘ pilĂłták versenyĂ©nek, de elĹ‘tte Ă©s utána is lĂ©legzetelállĂtĂł lĂ©gibemutatĂłknak lehettĂĽnk szemtanĂşi. A sokakra mĂ©ltán mĂ©ly benyomást tevĹ‘, bámulatos manĹ‘verek rengeteg gyakorlást Ă©s kifogástalan fizikális kondĂciĂłt követelnek.
Érdemes egy kicsit körüljárni, hogy az extrém erőbehatások által meggyötört arcvonásokon túlmenően mivel is kell még számolni a műrepülésre alkalmas gépmadarak fedélzetén.
AmĂg a repĂĽlĹ‘gĂ©pek teljesĂtmĂ©nye a maiakĂ©tĂłl mĂ©g messze elmaradt, a pilĂłták Ă©s orvosaik nem fordĂtottak kĂĽlönösebb hangsĂşlyt az emberi szervezet Ă©letani folyamatainak repĂĽlĂ©s közbeni változásaira, pontosabban a gyorsulás-lassulás, illetve a kĂĽlönfĂ©le manĹ‘verek által kiváltott, változĂł irányultságĂş Ă©s intenzitásĂş erĹ‘hatások okozta testi reakciĂłkra. Ezek akkoriban nem is lehettek feltűnĹ‘ek. Bár már korábban is megtapasztalhatták, 1918-bĂłl származik az elsĹ‘ olyan, az Ă©lettani megfigyelĂ©seket rĂ©szletesebben taglalĂł dokumentum, melynek pilĂłta jegyzĹ‘je szerint egy gyors fordulĂłban egy pillanatra Ăşgy tűnt, mintha az Ă©g elszĂĽrkĂĽlt volna. Ez a ma már jĂłl ismert "grayout" jelensĂ©g, melynek során a szĂnek kimosĂłdnak, a látĂłtĂ©r elszĂĽrkĂĽl.
1927-ben egy Doolittle nevű amerikai mĂ©rnökhallgatĂł elsĹ‘kĂ©nt szerelt fel egy Fokker tĂpusĂş repĂĽlĹ‘gĂ©p műszerfalára egy – a repĂĽlĂ©s közben mĂ©rt Ă©rtĂ©keket el is tárolĂł – gyorsulásmĂ©rĹ‘t, egy Ăşn. G-mĂ©rĹ‘t. A "G" a gravitáciĂł szĂłbĂłl származik; ez a Föld tömegvonzása, mely mindannyiunkra hat, Ă©rtĂ©ke tengerszinten 9.81 m/s2 (Ă©rtĂ©kadásnál, kĂ©pletben "g" használatos). UtĂłbbi felel meg 1G-nek, ekkor testtömegĂĽnk pont annyi, mint amit otthon, közönsĂ©ges szemĂ©lymĂ©rlegĂĽnkrĹ‘l leolvashatunk.
Doolittle már látásának pillanatnyi teljes elvesztĂ©sĂ©rĹ‘l is beszámolt akkor, amikor a műszer 4.7G terhelĂ©st mutatott. EnnĂ©l az Ă©rtĂ©knĂ©l egy 70 kg-os embert csaknem 330 kg-nak megfelelĹ‘ erĹ‘ szorĂtja a pilĂłtaĂĽlĂ©sbe. A manĹ‘ver, illetve az erĹ‘hatás iránya persze lehet olyan is, hogy a pilĂłta elveszĂteni Ă©rzi testsĂşlyát, pillanatokra akár sĂşlytalansághoz közeli állapotba kerĂĽlhet. Ekkor a "G" negatĂv elĹ‘jelet kap. UtĂłbbi kisebb mĂ©rtĂ©kű (ez a G-mĂ©rĹ‘k beosztásán is látszik: általában -4, -6-tĂłl +8, +12-ig terjedĹ‘ skálázást láthatunk rajtuk), de a megfigyelĂ©sek szerint a bemutatĂłk során annál jobban reprezentál, hiszen a teljes repĂĽlĹ‘idĹ‘ kb. 50%-ára a negatĂv tartományba esĹ‘ Ă©rtĂ©kek jellemzĹ‘k.
A G-hatások alapvetően az érrendszerben lévő véreloszlást változtatják meg. Minél nagyobb G-hatás éri a pilótát, annál jelentősebb ez a változás, annál nagyobb terhelés szorongatja valahol a véredények falát.
A látás elszürkülése 4G terhelés körül kezdődik, 4.7G körül a látótér a retina megfelelő vérellátásának súlyosbodó zavara miatt már elfeketedhet (blackout). Ekkor a pilóta még tudatánál van, de az agy elégtelen vérátáramlása okán már a mozgáskoordinációja is akadozhat.
5.4-5.5G terhelĂ©snĂ©l eszmĂ©letvesztĂ©s következhet be, mely akár másodpercekig eltarthat, a feleszmĂ©lĂ©s utáni megfelelĹ‘ tájĂ©kozĂłdĂłkĂ©pessĂ©g visszanyerĂ©sĂ©hez szĂĽksĂ©ges idĹ‘rĹ‘l már nem is beszĂ©lve. A műrepĂĽlĂ©s során a pilĂłtákra hatĂł erĹ‘k dinamikusan változnak, szĂ©les skálán, negatĂv Ă©s pozitĂv tartományban oszlik el az összterhelĂ©s, extrĂ©m G-hatásnak hosszĂş ideig nincsenek kitĂ©ve, az ilyet nyilvánvalĂłan – saját Ă©rdekĂĽkben – el is kerĂĽlik.
A repĂĽlĹ‘gĂ©p orrirányĂş, hosszĂş szabadesĂ©sbĹ‘l törtĂ©nĹ‘ felhĂşzásánál (pull up) pl. egĂ©szen elkĂ©pesztĹ‘ terhelĂ©st kell elviselni, szerencsĂ©re csak pillanatokig. Ekkor egy 75 kg-os ember háromnegyed tonnányi tömeggel prĂ©selĹ‘dhet az ĂĽlĂ©sbe. El lehet kĂ©pzelni, mit kell kibirnia az ideg- Ă©s Ă©rzĂ©kszervrendszerek mellett a passzĂv Ă©s aktĂv mozgásszervrendszernek, a nyaknak, gerincnek, izĂĽleteknek Ă©s az ezeket áthidalĂł, stabilizálĂł, illetve működĂ©sben tartĂł izmoknak.
NegatĂv G esetĂ©n vĂ©rtolulás jelentkezik a fej-nyaki rĂ©giĂłban, legegyszerűbb esetben fellĂ©p a "redout" effektus – a pilĂłta vörösen lát, a szem erei tágulnak, az arc is kipirul, fejfájás jelentkezhet. A vĂ©rtolulás a mellkasban is pangást okoz, ez akár arritmiát, azaz ritmusvesztett szĂvműködĂ©st eredmĂ©nyezhet, enyhĂ©bb esetben csak a szĂvösszehĂşzĂłdások frekvenciájának rövid ideig tartĂł, de számottevĹ‘ csökkenĂ©sĂ©vel (bradycardia).
Az időfaktor több tekintetben is fontos. Nem csak a behatás időtartamára vonatkozóan, hanem a dinamikát, az erőhatások változását illetően is: ha a szélsőértékek távol vannak, és mindkettőt rövid időn belül tapasztalja meg a pilóta, az több veszélyt rejt magában (például egy vertikális nyolcasban -5G-től +5G-ig, 10-15 mp-en belül).
A G-hatások tűrĂ©se egyĂ©nenkĂ©nt más Ă©s más. A már fentebb leĂrtak átlagĂ©rtĂ©kek, melyektĹ‘l jelentĹ‘s eltĂ©rĂ©seket is tapasztalhatunk. A műrepĂĽlĹ‘ pilĂłták magátĂłl Ă©rtetĹ‘dĹ‘en a legellenállĂłbbak, hiszen az egyedi adottságok mellett a tűrĹ‘kĂ©pessĂ©g fejleszthetĹ‘. Nem szegĹ‘dik hozzájuk a blackout jelensĂ©g akár 7G-nĂ©l sem, a pillanatnyi eszmĂ©letvesztĂ©s pedig csak 8.5-9G körĂĽl vagy ezen Ă©rtĂ©k felett lĂ©p fel náluk.
Aki már repĂĽlt az tudja, hogy betegen igen kellemetlen, ellenjavallt vagy egyenesen tilos akár mĂ©g egy kĂ©nyelmes, öreguras utasszállĂtĂł repĂĽlĹ‘gĂ©pre is felszállni. Kisebb, banális fertĹ‘zĂ©sek is csökkentik a G-hatásokkal szembeni tűrĹ‘kĂ©pessĂ©get, de hasonlĂł hátrányt okoz az alacsony, ritkábban a magas vĂ©rnyomás, kĂĽlönfĂ©le gyĂłgyszerek szedĂ©se, idegi stressz, tĂşl hosszĂşra nyĂşlt állĂł vagy ĂĽlĹ‘ tevĂ©kenysĂ©g, vagy Ă©ppen egy megelĹ‘zĹ‘, tĂşlzott napozás.
Aki sport- vagy műrepĂĽlni kĂván, annak jĂłzan, cĂ©ltudatos Ă©letvezetĂ©sre kell berendezkednie, megfontolt Ă©trendet javasolt követnie, meg kell Ĺ‘riznie szĂv- Ă©s Ă©rrendszerĂ©nek egĂ©szsĂ©gĂ©t. A hosszĂştávfutás kivĂ©telĂ©vel (ami Ă©rdekes mĂłdon csökkentheti a G-hatásokkal szembeni toleranciát) nincs sport, ami ne lenne ajánlhatĂł. Ahogy a repĂĽlĹ‘gĂ©pek karbantartásánál kĂĽlönös gonddal kell eljárni, Ăşgy a pilĂłta fizikai felkĂ©szĂĽlĂ©se, kondĂciĂłjának megĹ‘rzĂ©se is kiemelt jelentĹ‘sĂ©ggel bĂr.
Váli Béla Edgár
orvosiLexikon.hu
(050823)