testsúlycsökkentés

[gac]

A nőknél 54%-ra, a férfiaknál 46%-ra tehető a szívinfarktus okozta halálozás. Ennek visszaszorítása érdekében idén egy nagyszabású jótékonysági kampány indul a PaN keretében, amellyel a szervezők szeretnék felhívni arra a figyelmet, hogy a szív- és érrendszeri betegségek nemcsak a férfiakat, de a nőket is komoly mértékben érintik, noha a betegség megfelelő odafigyeléssel megelőzhető lenne.

A kampányhoz neves közéleti személyiségek is csatlakoztak, ezzel egyidejűleg elkészült a Szív dala is.

A hipertónia, más néven magas vérnyomás a legelterjedtebb szív-érrendszeri megbetegedések közé tartozik. Világszerte 9,4 millió ember halálát okozza évente és mintegy 1,5 milliárd embert érint. Sokszor emlegetik „csendes gyilkosként” is, mivel sokáig tünetmentes, súlyos szövődményei csak évek múltával jelentkeznek. A Hipertónia Világnapjának célja az emberek tájékoztatása a szív-érrendszeri megbetegedések megelőzési lehetőségeiről, tüneteiről, illetve kezelési módjairól.
Sokszor csak legyintünk, amikor megtudjuk, hogy valakinek magas a vérnyomása, hiszen mindenkié magas, a szomszédasszonyé is. Egyébként sem okoz fájdalmakat és gyógyszerekkel illetve odafigyeléssel könnyen szabályozható. A magas vérnyomás azonban annak ellenére, hogy fájdalommentes, nagyobb károkat okoz a szervezetünkben, mint gondolnánk.

A diabétesz és a szív-érrendszeri betegség kockázataA világon 387 millióan szenvednek cukorbetegségben, Magyarországon ez a szám a jelenlegi 800.000-ről 2025-re várhatóan 1 millióra nő.

A cukorbetegek száma folyamatosan, évente 5-10%-kal emelkedik, 2035-re a világon várhatóan 592 millió   ember szenved majd ettől a betegségtől. De mit tehetünk a betegség megelőzése érdekében, illetve cukorbetegként mire kell odafigyelnünk a mindennapok során?

GYAKORISÁG

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásai szerint az elhízás az európai lakosság körében 10-20%-ra tehető. A kelet-európai államokban, így Magyarországon az elhízottak aránya még magasabb, egyes felmérések szerint a túlsúlyosak, illetve az elhízottak aránya kb. 40-50 %. Az utóbbi néhány évtizedben az elhízás gyakorisága a fejlett országokban nőtt.

DEFINÍCIÓ/DIAGNÓZIS

Az elhízáson a szervezet zsírtartalmának kóros megnövekedését értjük.

Annak a megállapítására, hogy az elhízás milyen mértékű, számos eljárás van használatban.

Az Elhízás Elleni Világnap a probléma gyökerére hívja fel a figyelmet március 4-én.

Napjainkban meglehetősen népszerű a közbeszédben az elhízás témája. Felmerülhet az érintettek hibáztatása helyzetükért, életmódbeli és étkezési szokásaik elítélése. Sokan nem tudják, hogy az elhízás lehet krónikus, illetve más betegségeknek az előjele, melyek számtalan okban gyökerezhetnek.

Teljességre nem törekvő táblázat az elfogyasztott táplálék összetételének előnyösebbé tételére.

Megjegyzés: betegség, mozgáshiány, mértéktelen alapfogyasztás esetén (pl. alkoholtartalmú italok) a táblázatban foglaltak korlátozottan irányadóak!

A testmagasság cípő nélkül, a testtömeg ruházat nélkül mérendő.

A nő életének legnagyobb boldogsága a gyermekáldás, egyik legmeghatározóbb élménye a gyermekvárás és szülés folyamata. A várandós nő a várakozás hónapjai alatt többek között a szülészeti fizioterápia gyakorlati technikái által tud felkészülni a harmonikus szülésre, majd a derűs anyaságra. Azt figyelték meg a szakemberek, hogy a felkészítésben részesített kismamák sokkal  könnyebben és problémamentesebben viselik terhességüket, szülés után pedig hamarabb nyerik vissza erejüket, munkaképességüket, alakjukat. A szakszerű terhestornát és szülésre felkészítést meghatározott időben érdemes elkezdeni: a terhesség második felében, de legalább három hónappal a szülés előtt.

Az a bizonyos bomba... A kcal a gyakorlatban kalóriát jelent.Néhány mondatban összefoglaljuk, mit kell tudni az energiáról és mértékegységeiről a félreértések elkerülése, a honlapunkon található kalkulátorok és táblázatok használatának megkönnyítése érdekében.

A mértékegységek nemzetközi rendszerében (International System of Units – SI) a munka, ill. a munkavégzéshez szükséges energia mértékegysége a joule (ejtsd: zsúl). Definíciója szerint ez 1N (newton) erő kifejtését jelenti 1 m távolságon. Ennek megfelelően 1 J (joule) = 1 Nm.

Hétköznapibb meghatározása szerint 1 J (joule) 1 kilogrammnyi tömeg 10 cm magasra emeléséhez szükséges energiával egyenlő (bolygónkon és a tengerszinten, de a fizikai részletekben inkább ne vesszünk el).

Szívhang néven országos kampányt indít a szív és érrendszeri betegségek megelőzésének, a rizikófaktorok karbantartásának, valamint a szűrővizsgálatok népszerűsítésére a Magyar Kardiológusok Társasága (MKT), amelyhez számos közéleti személység is csatlakozott.
A magyarok több mint fele szív- és érrendszeri betegségben hal meg. Csaknem 2,5 millió ember szenved magas vérnyomásban, 1 millióan cukorbetegek, a lakosság fele pedig túlsúlyos. Az uniós átlaghoz képest hazánkban jóval többen dohányoznak és fogyasztanak alkoholt, ugyanakkor sokkal kevesebb zöldséget és gyümölcsöt esznek, nem beszélve a mozgásszegény életmódról. Ezek az okok felelősek a szív- és érrendszeri halálozások csaknem 80 százalékáért.
A Szívhang Program célja, hogy mindenki vállaljon felelősséget saját egészségéért, ismerje meg rizikófaktorait, legyen tisztában a szűrővizsgálatok jelentőségével. Az MKT ugyanakkor szeretne javítani az orvosok, nővérek és betegek együttműködésének minőségén is.

A Nemzetközi Rákellenes Unió (UICC) 2000. február 4-én írta alá azt a dokumentumot, amely világméretű összefogásra szólít fel a rák ellen.

A nemzetközi és a hazai elszomorító statisztikák is jelzik azt, hogy évről-évre érdemes felhívni a figyelmet arra, hogy mit tehetünk önmagunkért a betegség megelőzése érdekében, vagy rákos betegként a gyógyulásért.

Férfias típusú, hasra lokalizálódó elhízás.A fogyókúrázás nem jelent koplalást, csupán a táplálék helyes kiválasztását és elkészítését. Naponta legalább 4-5 étkezést javasolunk. A fogyókúra idejére teljesen elhagyjuk az étrendből a cukrot, mézet, édességeket, cukrászkészítményeket, cukorral tartósított gyümölcskészítményeket, szörpöket, édes alkoholos italokat.

Mozgás? Mozgás!

Ha beköszönt a hideg, nyirkos idő, szívesebben húzódunk be a lakásba, ritkán kirándulunk, abbahagyjuk kedvenc sportjainkat. Hiszen túl hideg van, túl nagy a hó vagy túl sok az eső. (Indokot mindig bőven találunk.) A téli hónapokban nemcsak kevesebbet mozgunk, de többet is eszünk, így aztán nem csoda, ha tavasszal megrettenünk a mérlegre lépve. Hogy ne legyen ellenségünk a tükör, szánjunk mindennap legalább negyedórát a mozgásra!

Feliratkozás testsúlycsökkentés csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×