A gyermekszemĂ©szetben elĆfordulĂł leggyakoribb elvĂĄltozĂĄs a lĂĄtĂĄsgyengesĂ©g. Az ĂłvodĂĄs-, iskolĂĄskorĂș nĂ©pessĂ©g közel egynegyedĂ©nek van, ill. lenne szĂŒksĂ©ge szemĂŒvegre. Nem ennyire gyakori, de lĂĄtvĂĄnyosabb, s ezĂ©rt hamarabb kerĂŒlnek szakember elĂ© a kancsal gyerekek.
Kevesebb, de nem kevĂ©sbĂ© jelentĆs a koraszĂŒlĂ©sekkel jĂĄrĂł Ă©rzĂ©kszervi kĂĄrosodĂĄsok betegsĂ©gcsoportja. Viszonylag korĂĄn felismerhetĆk a kĂŒlönbözĆ veleszĂŒletett fejlĆdĂ©si rendellenessĂ©gek, jelentkezhetnek egyes daganatos megbetegedĂ©sek. A gyerekek hajlamosabbak fertĆzĂ©sekre, Ă©s nĂĄluk a banĂĄlis hurutok is hevesebb lefolyĂĄst mutathatnak.
ĂrzĂ©kszervi kĂĄrosodĂĄs szempontjĂĄbĂłl fokozottan veszĂ©lyeztetettnek kell tekinteni azt a csecsemĆt vagy gyermeket, aki:
- koraszĂŒlött, vagy igen nehĂ©z, komplikĂĄlt szĂŒlĂ©ssel jött vilĂĄgra
- olyan terhessĂ©gbĆl szĂŒletett, melynek folyamĂĄn anyja fertĆzĆ betegsĂ©gen esett ĂĄt
- az elsĆ napokban sĂșlyos sĂĄrgasĂĄgon ment keresztĂŒl vagy Ă©letĂ©nek elsĆ hĂłnapjaiban sĂșlyos beteg volt
- szĂŒletĂ©se utĂĄn lĂ©gzĂ©si zavarok miatt mestersĂ©ges lĂ©legeztetĂ©st kapott vagy egyĂ©b ok miatt hosszabb ideig inkubĂĄtorban ĂĄpoltĂĄk
- olyan csalĂĄdba szĂŒletett, ahol több öröklĆdĆ lĂĄtĂĄsi hiba fordul elĆ
A gyermekek viselkedĂ©se, fejlĆdĂ©se igen eltĂ©rĆ, mĂ©gis az elsĆ Ă©letĂ©v folyamĂĄn többĂ©-kevĂ©sbĂ© meghatĂĄrozott idĆhöz köthetĆk egyes fejlĆdĂ©si ĂĄllomĂĄsok (arcok felismerĂ©se, kĂșszĂĄs, felĂŒlĂ©s, jĂĄtĂ©kok kĂ©zbevĂ©tele stb.). A szokvĂĄnyostĂłl valĂł eltĂ©rĂ©s azonban kellĆ odafigyelĂ©ssel mindig felismerhetĆ.
A szem alapvetĆ funkciĂłja a fĂ©nyĂ©rzĂ©s. Ennek meglĂ©tĂ©t szĂŒletĂ©s utĂĄn rögtön ellenĆrizni lehet az Ășn. fotomotoros reflexszel, mely a pupillĂĄk fĂ©nyre bekövetkezĆ akaratlan szƱkĂŒletĂ©t jelenti. Ez a jelensĂ©g mĂĄr 5 hĂłnapra szĂŒletett koraszĂŒlötteken is megfigyelhetĆ. Laikus szĂŒlĆ is meggyĆzĆdhet rĂłla, ha belevilĂĄgĂt gyermeke szemĂ©be. A reflexes pupillaszƱkĂŒlet a szem lĂĄtĂł voltĂĄnak bizonyĂtĂ©ka.
FigyelmeztetĆ jel azonban, ha a szembogĂĄr igen tĂĄg Ă©s fĂ©nyre nem szƱkĂŒl össze, vagy ha szĂne nem fekete, hanem szĂŒrkĂ©s, esetleg zöldes-sĂĄrgĂĄs, mint a macskĂĄĂ©.
LĂĄtĂĄskĂĄrosodĂĄsra utal a szemrezgĂ©s Ă©s az, ha a szemek a "semmibe merednek" vagy furcsĂĄn elcsĂșsznak anĂ©lkĂŒl, hogy valamire irĂĄnyulnĂĄnak.
A fej ĂĄllandĂł vagy tartĂłs ferde ĂĄllĂĄsa esetĂ©n feltĂ©telezhetĆ, hogy az egyik szem nem vagy csak alig lĂĄt. A feltƱnĆen nagy szemek Ă©s a tĂșlzott fĂ©nykerĂŒlĂ©s is utalhat szembetegsĂ©gre.
Ha a kisgyermek csetlik-botlik, mĂ©g 6 hĂłnapos kora utĂĄn is a tĂĄrgyak mellĂ© nyĂșl, ha fĂ©lhomĂĄlyban Ă©szrevehetĆen bizonytalanabb, mint tĂĄrsai vagy visszahĂșzĂłdik a közös jĂĄtĂ©ktĂłl, a hĂĄttĂ©rben szemĂ©szeti okot is feltĂ©telezhetĂŒnk.
IskolĂĄskorban a fĂĄradĂ©konysĂĄg, fejfĂĄjĂĄs, a lecke vagy televĂziĂł tĂșl közelrĆl nĂ©zĂ©se gyanĂșs lehet. Egyes esetekben az olvasĂĄsi nehĂ©zsĂ©gek hĂĄtterĂ©ben is kimutathatĂł szemĂ©szeti ok.
Mikor vigyĂŒk gyermekĂŒnket szemĂ©szetre?
KoraszĂŒlötteken vagy genetikai ĂĄrtalmakra gyanĂșs csecsemĆknĂ©l mĂ©g az intĂ©zetbĆl törtĂ©nĆ hazabocsĂĄtĂĄs elĆtt megtörtĂ©nik a szemĂ©szeti vizsgĂĄlat, eltĂ©rĂ©s esetĂ©n a tovĂĄbbi teendĆkrĆl is tĂĄjĂ©koztatjĂĄk a szĂŒlĆket.
GyulladĂĄs, sĂ©rĂŒlĂ©s azonnali szemĂ©szeti vizsgĂĄlatot indokol.
A megszokottĂłl eltĂ©rĆ szemĂĄllĂĄs vagy egyĂ©b frissen felfedezett eltĂ©rĂ©s esetĂ©n mielĆbb fel kell keresni a gyermekszemĂ©szetet. A hibĂĄs szemĂĄllĂĄs (kancsalsĂĄg) elsĆsorban funkcionĂĄlis, s csak mĂĄsodsorban kozmetikai kategĂłria.
A lĂĄtĂĄshibĂĄkat kimutatĂł szƱrĂ©seket (ha gyanĂș van rĂĄ) fĂ©l-, egyĂ©ves korban el lehet vĂ©geztetni, de iskolĂĄskor elĆtt (legkĂ©sĆbb az iskolaĂ©rettsĂ©gi vizsgĂĄlat keretĂ©n belĂŒl) feltĂ©tlenĂŒl szĂŒksĂ©ges.
A szemĂŒveggel korrigĂĄlhatĂł fĂ©nytörĂ©si hiba nem betegsĂ©g. A megfelelĆ korrekciĂł hiĂĄnya viszont jelentĆsen visszavetheti a gyermek Ă©rtelmi Ă©s pszichĂ©s fejlĆdĂ©sĂ©t, iskolai teljesĂtmĂ©nyĂ©t.
Dr. Kabai Magdolna
szemész szakorvos
forrĂĄs: archĂvum
(Patika TĂŒkör â 010108)