Az online gyermekvédelem legaktuálisabb kérdéseit feldolgozó, kéthetente jelentkező podcastsorozat legújabb adásai egyebek között az online kihívásokra és a TikTok népszerűségére is reflektálnak - tájékoztatta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az MTI-t.
A hatóság közleményében kutatásokra hivatkozva írt arról, hogy a gyermekek 57 százaléka már 10-11 éves korában találkozik veszélyes online kihívásokkal, holott ebben az életkorban még nem is használhatnák a közösségimédia-platformokat.
A tájékoztatás szerint a problémára Varga Árpád kriminológus, az NMHH Médiaműveltségi Programok Osztályának osztályvezetője hívta fel a figyelmet a podcastsorozat ötödik adásában, beszélgetőpartnere, Majsai László pszichopedagógus, terapeuta pedig arra mutatott rá, hogy minden esetben fel kell tárni azt a motivációt, ami a gyermeket az online kihívásban való részvételre sarkallja.
A hatodik adásban Fromann Richárd szociológus, a Játékoslét Kutatóközpont alapító ügyvezetője azt állította, hogy az online térben keletkező problémák közül kiemelkedően sok köthető a videójátékokhoz, ám ezek gyökere a szülő-gyerek kapcsolati problémákig nyúlik vissza.
Lajtos Ádám pedagógus, médiaértés-szakértő, a debreceni Bűvösvölgy csoportvezetője pedig egyebek mellett arra mutatott rá, hogy a legkártékonyabb online játékok azok, amelyeknek nincs történetük és csak a reflexekre építenek, a csoportos játékok ugyanis számos készséget fejlesztenek.
A podcastsorozat hetedik része a TikTok népszerűségéből fakadó problémákkal foglalkozik, hangsúlyozva, hogy a közösségi médiaplatformokhoz köthető negatív tendenciák nem írhatók kizárólag a TikTok számlájára. Az érzelemszabályozási zavarok gyakorisága például már a TikTok megjelenése előtt megnőtt a fiatal felnőttek körében.
Purebl György, a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének igazgatója az adásban egy brit kutatásra hivatkozva arról számolt be, hogy az egyetemisták körében az elmúlt tíz évben megötszöröződött a mentális zavarok gyakorisága.
A szakirodalom sötét mintázatoknak nevezi azokat a megoldásokat, amelyekkel a közösségi médiaplatformok elérik, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek a felületeiken. Az is egyfajta sötét megoldás, hogy nincs vége a feednek - mondta az adásban Papp János Tamás. Az NMHH kutatási szakértője arra is rávilágított, hogy a közösségi médiafelületek használata csak látszólag ingyenes, hiszen a szolgáltatás használatáért az adatainkkal fizetünk.
Az NMHH gyermekvédelmi podcastsorozata elérhető a hatóság közösségimédia- és streaming felületein: a YouTube-on, az Apple Podcasts-en és a Spotify-on, az adások kétheti rendszerességgel kerülnek fel az NMHH felületeire
(MTI)