RendkĂvĂĽl aktuális kihĂvás elĂ© állĂtotta a Janssen Ă©s a DĂ©l-pesti CentrumkĂłrház oltĂłpontja a nemrĂ©giben megrendezett Hack&Heal ProgramozĂłi Verseny rĂ©szvevĹ‘it. A csapatoknak a 48 Ăłrás megmĂ©rettetĂ©sen olyan digitális megoldást kellett kidolgozniuk, amely a koronavĂrus elleni oltási folyamatot gyorsĂthatja fel Ăşgy, hogy papĂrmentesebbĂ© teszi a folyamatot Ă©s csökkenti az orvosok adminisztráciĂłs terheit.
A felsĹ‘oktatásban tanulĂł diákok Ă©s fiatal fejlesztĹ‘k rĂ©szvĂ©telĂ©vel rendeztĂ©k meg az online Hack&Heal ProgramozĂłi Versenyt. A megmĂ©rettetĂ©sre vállalkozĂł csapatok a vállalati partnerek által felvetett, az egĂ©szsĂ©gĂĽgy kĂĽlönbözĹ‘ terĂĽleteinek fejlesztĂ©sĂ©re vonatkozĂł három kihĂvásra kerestĂ©k a hatĂ©kony megoldásokat. A Janssen Ă©s a DĂ©l-pesti CentrumkĂłrház által megfogalmazott „KoronavĂrus vakcináciĂł felgyorsĂtása” kihĂvásra öt csapat adott be projekttervet.
A problĂ©ma felvetĂ©s lĂ©nyege az oltási folyamat minĂ©l hatĂ©konyabb Ă©s gyorsabb megvalĂłsĂtásának támogatása volt. „A tömeges oltás megoldása rendkĂvĂĽl sĂĽrgetĹ‘ problĂ©ma. A pandĂ©mia megállĂtásának jelenlegi, egyetlen eszköze a nyájimmunitás elĂ©rĂ©se világszerte. A világ egyik vezetĹ‘ gyĂłgyszeripari vállalatakĂ©nt kötelessĂ©gĂĽnknek Ă©rezzĂĽk, hogy a vakcinafejlesztĂ©sen tĂşl is mindent megtegyĂĽnk, ami segĂtheti az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi dolgozĂłk emberfeletti munkáját” – mondta el a versenyfeladat kapcsán Siminszky Zita, a Johnson & Johnson vállalatcsoporthoz tartozĂł Janssen gyĂłgyszeripari vállalat orvos igazgatĂłja.
A verseny alatt a DĂ©l-pesti CentrumkĂłrház munkatársai folyamatos mentoráciĂłval támogatták a csapatok munkáját, Ă©s megosztottak minden tudást Ă©s tapasztalatot, amit eddig az oltási folyamat során - a regisztráciĂłtĂłl kezdve, a betegek beoltásán keresztĂĽl egĂ©szen az utánkövetĂ©s szakaszáig – összegyűjtöttek. A mentorok segĂtettek a csapatoknak beazonosĂtani azon pontokat, ahol a munka innovatĂv, digitális megoldásokkal sokkal gördĂĽlĂ©kenyebbĂ© tehetĹ‘.
„Azt hiszem minden mentortársam nevĂ©ben mondhatom, hogy hihetetlen Ă©lmĂ©ny Ă©s motiváciĂłs forrás volt egyĂĽtt dolgozni a fiatalokkal. Nagyon nagy volt az Ă©rdeklĹ‘dĂ©s a mentorbeszĂ©lgetĂ©sek iránt, voltak olyan csapatok, akik többször is visszatĂ©rtek Ă©s rendkĂvĂĽli munkát fektettek a feladat megĂ©rtĂ©sĂ©be. A legnagyobb kihĂvás a versenyzĹ‘k számára az volt, hogy ezt a komplex problĂ©makört olyan kezelhetĹ‘ rĂ©szekre bontsák, melyek alapján el tudják dönteni, hogy mi a fontos, mire Ă©rdemes fĂłkuszálni a rendelkezĂ©sĂĽkre állĂł rövid idĹ‘ alatt. A beszĂ©lgetĂ©sek nagyon inspirálĂłak voltak a mentorok számára is, a kapott informáciĂłkat pedig a csapatok kiválĂłan beĂ©pĂtettĂ©k a bemutatĂłjukba, melynek eredmĂ©nyekĂ©nt valĂłban olyan megoldások szĂĽlettek, melyek jelenleg hatĂ©konyan tudnák segĂteni az oltĂłpont munkáját” – mondta el Dr. Benke PĂ©ter mentor, a DĂ©l-pesti CentrumkĂłrház fĹ‘orvosa.
A kihĂvásra megoldáskĂ©nt leadott öt projektterv közĂĽl három is elismerĂ©sben rĂ©szesĂĽlt: a zsűri vĂ©lemĂ©nye alapján kiválasztott kategĂłriagyĹ‘ztes mellett ebben a kategĂłriában indulĂł csapat nyerte a közönsĂ©gszavazás elsĹ‘, illetve harmadik helyezĂ©sĂ©t is.
„A közönsĂ©gszavazáson elĂ©rt sikerek is alátámasztják, hogy a beĂ©rkezett projekttervek mindegyike nagyon magas szĂnvonalat kĂ©pviselt, Ăgy a zsűrinek rendkĂvĂĽl nehĂ©z dolga volt. A döntĂ©snĂ©l a kidolgozottság mellett azt vettĂĽk figyelembe, hogy a felvázolt megoldásban a versenyzĹ‘knek mennyire sikerĂĽlt a valĂłs gyakorlatba is hatĂ©konyan átĂĽltethetĹ‘ koncepciĂłt kidolgozniuk” – tette hozzá Dr. Szlávik János a DĂ©l-pesti CentrumkĂłrház infektolĂłgus fĹ‘orvosa.
A kategĂłrianyertes a PatiON csapat applikáciĂłja lett, amely 1500 eurĂłs támogatásban rĂ©szesĂĽlt a Janssen felajánlásának köszönhetĹ‘en. „Az általunk kifejlesztett digitális megoldás segĂtsĂ©gĂ©vel az emberek már az oltás elĹ‘tt tájĂ©kozĂłdhatnak a teljes folyamatrĂłl, kĂłrtörtĂ©netĂĽk pedig egy beĂ©pĂtett kĂ©rdĹ‘Ăv segĂtsĂ©gĂ©vel azonnal digitalizálhatĂł, minimalizálva a papĂr alapĂş adategyeztetĂ©st. Az alkalmazással nemcsak az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi dolgozĂłk adminisztráciĂłs terhei csökkennek, hanem az adatvesztesĂ©g Ă©s az adathiba is redukálhatĂł. Az összegyűjtött adatok alapján hosszĂş távon a teljes folyamat optimalizálhatĂł, amely jobb kapacitás-kihasználtságot Ă©s nagyobb hatĂ©konyságot eredmĂ©nyez” – mutatta be projektjĂĽket a csapat vezetĹ‘je Frey Balázs.
A legtöbb közönségszavazatot a finn Vacci csapata kapta, akik anonim mellékhatásjelentő applikációt fejlesztettek ki. A közönségszavazatok harmadik helyezettje egy győri középiskolás csapat lett, akik az oltásra jelentkezőket, a háziorvost, illetve az oltóközpontot összekötő alkalmazást dolgoztak ki. A megoldás nem csak az oltási folyamatot támogatja digitális eszközökkel, hanem az oltás után jelentkező mellékhatások követésére is lehetőséget nyújt a háziorvos és a páciens között.
A versenyt követĹ‘en a rĂ©sztvevĹ‘k által leadott projekttervek megvalĂłsĂtására is biztosĂtanak lehetĹ‘sĂ©get, a Janssen Ă©s a DĂ©l-pesti CentrumkĂłrház oltĂłpontja - a nyertes csapat által kidolgozott tervben rejlĹ‘ potenciál láttán már a megoldás mielĹ‘bbi gyakorlatba törtĂ©nĹ‘ átĂĽltetĂ©sĂ©nek lehetĹ‘sĂ©geit vizsgálja.