Az EurĂłpai Parlament elfogadta a levegĹ‘minĹ‘sĂ©g szabályait alapvetĹ‘en meghatározĂł uniĂłs irányelv szigorĂtását. A jogszabály szövege a sok kompromisszum ellenĂ©re hosszabb távon remĂ©nyt ad arra, hogy kevesebben betegszenek meg, illetve halnak meg a szennyezett levegĹ‘ miatt hazánkban is.
Több mint kĂ©tĂ©ves jogalkotási Ă©s tárgyalási folyamat vĂ©ge felĂ© közeledik a környezeti levegĹ‘ minĹ‘sĂ©gĂ©rĹ‘l szĂłlĂł uniĂłs irányelv elfogadása. A mĂłdosĂtásra kĂ©t okbĂłl volt szĂĽksĂ©g. EgyrĂ©szt a legĂşjabb tudományos kutatások Ă©s az EgĂ©szsĂ©gĂĽgyi Világszervezet (WHO) ajánlásai a jelenleginĂ©l jĂłval szigorĂşbb lĂ©gszennyezettsĂ©gi határĂ©rtĂ©keket tartanak indokoltnak, másrĂ©szt az elmĂşlt idĹ‘szakban bebizonyosodott, hogy az elĹ‘Ărásoknak valĂł megfelelĂ©s, a hatĂ©kony intĂ©zkedĂ©sek kikĂ©nyszerĂtĂ©se rendkĂvĂĽl nehĂ©zkes.
Amint ismeretes, a magyar kormány ellen is már hosszĂş Ă©vek Ăłta kötelezettsĂ©gszegĂ©si eljárás folyik az irányelv megszegĂ©se miatt, sĹ‘t már ĂtĂ©let is szĂĽletett, mĂ©gsem törtĂ©nik áttörĂ©s. Az EurĂłpai Parlament által most elfogadott Ăşj szabályozás 2030-tĂłl a jelenleginĂ©l sok esetben jelentĹ‘sen szigorĂşbb – de a WHO ajánlásainál enyhĂ©bb – határĂ©rtĂ©keket Ăr elĹ‘. Sajnálatos, hogy az eredeti tervezetekhez kĂ©pest a tárgyalási folyamatban megkötött kompromisszumok miatt a megfelelĂ©s jogi Ă©rtelemben feltehetĹ‘en csak hosszabb távon – 2040 után – lesz számonkĂ©rhetĹ‘. A mĂłdosĂtás tĂ©nyleges hatĂ©konysága Ăgy elsĹ‘sorban megint a tagállamokon mĂşlik. Ha azonban mĂ©g a határidĹ‘ elĹ‘tt elkezdenek hatĂ©kony kibocsátás-csökkentĹ‘ intĂ©zkedĂ©seket hozni, akkor van esĂ©ly arra, hogy csökkenjen a lĂ©gszennyezĂ©ssel összefĂĽggĹ‘ halálesetek száma, amely jelenleg EurĂłpában Ă©vi 300 ezerre, Magyarországon 10-12 ezerre tehetĹ‘, nem is beszĂ©lve a sok milliĂł megbetegedĂ©srĹ‘l.
Bendik Gábor, a LevegĹ‘ Munkacsoport környezetvĂ©delmi szakjogásza elmondta: „Az EurĂłpai Bizottság által a jogszabályhoz kĂ©szĂtett hatástanulmány megállapĂtotta, hogy a lĂ©gszennyezĂ©s csökkentĂ©sĂ©hez szĂĽksĂ©ges intĂ©zkedĂ©sek sokkal kevesebbe kerĂĽlnek, mint az intĂ©zkedĂ©sek halogatása miatti károk költsĂ©gei. Tehát pusztán nemzetgazdasági okokbĂłl is Ă©rdemes mielĹ‘bb javĂtani a levegĹ‘ minĹ‘sĂ©gĂ©t.”
A felĂĽlvizsgált jogszabály emiatt igyekszik a vĂ©grehajtás kötelezĹ‘ erejĂ©t kĂĽlönfĂ©le Ăşj jogi lehetĹ‘sĂ©gekkel körĂĽlbástyázni. Ăšj elem az irányelvben, hogy a rossz levegĹ‘minĹ‘sĂ©g miatti egĂ©szsĂ©gkárosodás esetĂ©n kártĂ©rĂtĂ©st lehet követelni. Emellett egyĂ©rtelművĂ© válik a bĂrĂłsághoz fordulás joga a tagállami levegĹ‘minĹ‘sĂ©gi tervek elĂ©gtelensĂ©ge esetĂ©n. NĂ©mileg javulnak a levegĹ‘minĹ‘sĂ©gi mĂ©rőállomások elhelyezĂ©sĂ©re Ă©s a mĂ©rĂ©sekre vonatkozĂł szabályok is. A jogszabály vĂ©gleges elfogadásához mĂ©g a tagállami miniszterek tanácsának döntĂ©se is szĂĽksĂ©ges, de a korábban megszĂĽletett politikai alku miatt feltehetĹ‘en itt már nem lesz változás.
Az Európai Parlament magyar tagjai közül az új jogszabályt a DK és a Momentum képviselői megszavazták, a Fidesz és a KDNP képviselői pedig nemmel szavaztak.
forrás: Levegő Munkacsoport
levego.hu