glükóz intolerancia

A cukorbetegség korunk egyik népbetegsége, a magas vérnyomás és a degeneratív ízületi betegségek mellett - az előrejelzések szerint - a következő évtizedekben Földünkön a leggyakoribb betegségek egyikévé fog válni. A betegek meghatározó többségét, mintegy 95 százalékát az ún. 2-es típusú cukorbetegek alkotják. E korábban időskorinak is nevezett betegség egyik fő jellemzője, hogy a betegek meghatározó többsége esetében a kórkép felnőttkorban kezdődik és a betegség általában sokáig, évtizedeken át nem szorul inzulinkezelésre....

A cukorbaj egy komplex anyagcsere-betegség, amelyre az jellemző, hogy az inzulinelválasztás, illetve ennek hatása nem megfelelő. Ha ezt a bajt nem kezelik, magas vércukorszint alakul ki, amit kis és nagy érszövődmények kísérhetnek. A cukorszintet befolyásolni tudjuk, s ezen keresztül befolyásoljuk az egész anyagcserét is, mégpedig úgy, hogy pótoljuk az inzulint vagy hatását javítjuk. Többféle cukorbetegség létezik.

Tejcukorérzékenyeknek

Számos kérdés vetődik fel bennünk, amikor kiderül, hogy a panaszaink tejcukor-érzékenység miatt alakultak ki. Például ezek:

  • mi okozza a tejcukor-érzékenységet?
  • elmúlhat-e az érzékenység
  • ihatok-e tejet
  • ehetek-e sajtot, túrót, kefirt stb.
  • vannak-e tejcukormentes tejtermékek
  • lehet-e más élelmiszerekben is tejcukor?

A tejcukorérzékenyek dietoterápiája

Az édes íz szeretete veleszületett tulajdonságunk már a koraszülötteknél is kimutatható, míg a sós ízek preferenciája csak kb. kétéves kor körül alakul ki. Az első édes ízt az "édes anyatej" közvetíti számunkra, s az életünk során később is azt érezzük édesnek, aminek a cukortartalma az anyatejéhez hasonlít. A tej édes ízét tejcukor (laktóz) tartalmának köszönheti. Az anyatejben kb. 6,7, a tehéntejben kb. 5,3 százalék tejcukor található. A tejcukor kettős cukor, (diszacharid), két egyszerű cukorból, egy molekula szőlőcukorból (glükózból) és egy molekula nyákcukorból (galaktózból) áll.

A fogyókúra reneszánszát éljük. Különféle diéták terjednek, egyre több, biztos fogyással kecsegtető receptkönyv jelenik meg. Sok olyan módszer él a köztudatban, amelyek - rövid távon - biztos sikerrel járnak. Azonban a tartós "kilók feletti győzelem" nem következik be, mivel a leadott súly gyorsan visszarakódik. Ennek oka legtöbbször az, hogy olyan diétás megoldásokkal próbálkozunk, amelyek távol állnak a kiegyensúlyozott táplálkozástól, hosszú távon nem tarthatók, az anyagcserét – sokszor a hormonrendszer működését is – előnytelenül befolyásolják.

A cikk előző részében azzal foglalkoztunk, milyen hatása van a testmozgásnak a cukorbetegségre. Ez alkalommal az egészségi állapotra legkedvezőbb hatású gyakorlati program felépítését ismertetjük.

 

A mozgásprogram felépítése

• Általános bemelegítés

  • 10 perc izomnyújtás
  • 5 perc izomerősítés
  • 20 perc aerobik jellegű folyamatos gyakorlatsor
  • 5 perc lazítás
  • 5 perc izomnyújtás a levezetésre

     

Feliratkozás glükóz intolerancia csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×