Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (PPK) kutatói új tanulmányukban azt vizsgálták, hogy van-e kapcsolat az úgynevezett sötét triád – nárcizmus, pszichopátia, machiavellizmus – és a társas elfogadás között serdülőkorban. Eredményeik szerint a nárcisztikus vonásokat mutató fiatalokat rokonszenvesebbnek és népszerűbbnek tartják kortársaik.
A sötĂ©t triád kifejezĂ©s három szociálisan nemkĂvánatos vonást takar: a szubklinikai (klinikai tĂĽnetet nem okozĂł) nárcizmust, a szubklinikai pszichopátiát Ă©s a machiavellizmust. Mindháromra jellemzĹ‘ a rosszindulatĂş, kizsákmányolĂł viselkedĂ©s, az Ă©rzĂ©ketlensĂ©g, az Ĺ‘szintesĂ©g hiánya, az alacsony egyĂĽttműködĂ©si hajlandĂłság Ă©s az agressziĂł.
A szerzĹ‘k kiemelik, hogy a három vonás között jelentĹ‘s kĂĽlönbsĂ©gek is vannak. MĂg a nárcizmusra grandiozitás, felsĹ‘bbrendűsĂ©g Ă©s dominancia jellemzĹ‘, a pszichopátia a társas normák figyelmen kĂvĂĽl hagyásával, impulzivitással, ellensĂ©gessĂ©ggel, alacsony empátiával Ă©s kockázatkeresĂ©ssel jár. A machiavellizmus esetĂ©ben gyakori mások kizsákmányolása, valamint a környezethez valĂł rugalmas alkalmazkodás a cĂ©lok elĂ©rĂ©se Ă©rdekĂ©ben.
A kutatĂłk, SzabĂł Zsolt PĂ©ter, Orosz Natália Zsuzsanna, Gulyás RĂ©ka Ă©s Láng András, 184 közĂ©piskolás korĂş fiatalt vizsgáltak meg kilenc iskolai osztálybĂłl. A rĂ©sztvevĹ‘k kitöltöttek egy önbevallásos alapĂş kĂ©rdĹ‘Ăvet a sötĂ©t triád jellemzĹ‘irĹ‘l, ezután a kutatĂłk elvĂ©geztek egy szociometriai felmĂ©rĂ©st, amelyben a vizsgált serdĂĽlĹ‘k rokonszenvessĂ©gĂ©t Ă©s nĂ©pszerűsĂ©gĂ©t az osztálytársaik ĂtĂ©ltĂ©k meg. Az elsĹ‘re szinonimának tűnĹ‘ fogalmak a társas elfogadás aspektusai, de mĂg a szimpátia arra utal, mennyire kedvelnek Ă©s fogadnak el valakit, addig a nĂ©pszerűsĂ©g a dominanciát, a presztĂzst Ă©s a befolyást foglalja magában.
Mint Ărták, a nĂ©pszerűsĂ©g sokrĂ©tű jelensĂ©g, ugyanis szĂĽksĂ©gesek hozzá olyan kedvezĹ‘ tulajdonságok, mint az intelligencia Ă©s a barátságosság, ugyanakkor kedvezĹ‘tlenebb vonások is társulnak hozzá: az arrogancia, a manipuláciĂł Ă©s az agressziĂł - mintha a nĂ©pszerű szemĂ©lyeknek lenne egy sötĂ©t, antiszociális oldala.
A kutatás eredmĂ©nyei szerint azokat a fiatalokat, akik magasabb nárcizmus pontszámot Ă©rtek el a kĂ©rdĹ‘Ăvekben, rokonszenvesebbnek Ă©s nĂ©pszerűbbnek tartották a társaik. Ezen kĂvĂĽl azt is gondolták rĂłluk, hogy jĂł vezetĹ‘i kĂ©szsĂ©gekkel bĂrnak, Ă©s várhatĂłan sikeresek lesznek a közĂ©piskola utáni Ă©letĂĽkben. Korábbi kutatások igazolták, hogy a nárcisztikus vonások valĂłban gyakran hozzájárulnak a sikeressĂ©ghez Ă©s a vezetĹ‘i pozĂciĂłk megszerzĂ©sĂ©hez.
A szerzĹ‘k szerint ezekbĹ‘l az eredmĂ©nyekbĹ‘l kiindulva lehetsĂ©ges, hogy a nárcisztikus szemĂ©lyek "szĂĽletett vezetĹ‘" attitűdje nem csupán grandiĂłzus önkĂ©pĂĽk, hanem egyfajta reális önĂ©rtĂ©kelĂ©s eredmĂ©nye is, de az is elĹ‘fordulhat, hogy ez a hozzáállásuk önbeteljesĂtĹ‘ jĂłslatkĂ©nt működik. Kamaszkorban a nárcisztikus fiatalok önbizalma, exhibicionizmusa Ă©s vezetĹ‘i kĂ©szsĂ©gei pedig annyira vonzĂłak lehetnek kortársaik számára, hogy mĂ©g a negatĂv vonásokat is ellensĂşlyozzák.
Ezzel szemben a sötĂ©t triád másik kĂ©t elemĂ©t vizsgálva a kutatĂłk azt találták, hogy mind a pszichopátiának, mind a machiavellizmusnak minimális prediktĂv ereje van a társas elfogadásra nĂ©zve. Azokat a fiatalokat, akikre ezek a vonások jobban jellemzĹ‘ek voltak, osztálytársaik kevĂ©sbĂ© találták rokonszenvesnek Ă©s nĂ©pszerűnek, ám ez az összefĂĽggĂ©s nem volt jelentĹ‘s.
A pszichopátiával járĂł impulzivitás Ă©s deviáns viselkedĂ©s könnyedĂ©n elnyerheti a kamaszok tetszĂ©sĂ©t, de az ilyen tĂpusĂş fiatalokat barátságtalan termĂ©szetĂĽk miatt általában mĂ©gis negatĂvan ĂtĂ©lik meg társaik. A machiavellizmus – ha az adott helyzetben az jár a legtöbb elĹ‘nnyel – eredmĂ©nyezhet önzetlensĂ©get Ă©s kedvessĂ©get, ám a barátok kihasználása Ă©s az Ĺ‘szintĂ©tlensĂ©g rossz benyomást kelt.
A szerzĹ‘k valĂłszĂnűsĂtik, hogy a pszichopátia Ă©s a machiavellizmus esetĂ©n a kedvezĹ‘ Ă©s a kedvezĹ‘tlen tulajdonságok kiegyensĂşlyozzák egymást, Ăgy ezek a vonások a nárcizmussal ellentĂ©tben nem tudnak jelentĹ‘s hatást gyakorolni a társas elfogadásra.
(MTI)