Levelek és válaszok
Tisztelt SzerkesztĹ‘sĂ©g! Ă–tödikes kislányom Ă©s harmadikos kisfiam van. AmiĂłta elkezdĹ‘dött a tanĂ©v, rendszeresen konfliktusaink vannak, mert iskola után kĂĽlönbözĹ‘ sorozatokat szeretnĂ©nek nĂ©zni a tĂ©vĂ©ben. Ráadásul a kisfiam kĂ©pes akár Ăłrák hosszat számĂtĂłgĂ©pes játĂ©kokba mĂ©lyedni. Mit tegyek, mennyire legyek szigorĂş, következetes, miközben tudom, hogy a sorozatok törtĂ©nĂ©seit az osztályban rendszeresen megbeszĂ©lik egymás között a gyerekek?
* * *
HasonlĂł kĂ©rdĂ©sekkel szinte naponta keresnek meg aggĂłdĂł szĂĽlĹ‘k. A televĂziĂł lehetne pozitĂv, Ă©rtĂ©kteremtĹ‘, ĂzlĂ©sformálĂł lehetĹ‘sĂ©g, jĂł eszköze a szemĂ©lyisĂ©gfejlĹ‘dĂ©snek. Sajnos mĂ©gsem az. Hogy miĂ©rt? Az egyik kĂ©zzelfoghatĂł magyarázat az, hogy ritkák az olyan, Ă©rtĂ©ket kĂ©pviselĹ‘ műsorok, filmek, amelyek hozzájárulnak szellemĂĽnk, lelkĂĽnk Ă©pĂĽlĂ©sĂ©hez.
MásrĂ©szt köztudott, hogy a televĂziĂłzás olyan passzĂv, befogadĂł tevĂ©kenysĂ©g, amely elĹ‘re gyártott vizuális Ă©lmĂ©nyanyagot közvetĂtve, lĂ©nyegesen kisebb teret enged saját fantáziánk, kreativitásunk kibontakozásához, mint pl. az olvasás, vagy a csoportos játĂ©k. A fĹ‘ gond azonban akkor jelentkezik, amikor a tĂ©vĂ©nĂ©zĂ©s szinte kizárĂłlagos szabadidĹ‘-eltöltĂ©ssĂ©, örömforrássá válik. Amikor napi többĂłrás "elfoglaltsággá" alakul az emberi kapcsolatok rovására. Ráadásul a kĂĽlönbözĹ‘ szappanoperák konfliktusai, megoldásmĂłdjai legtöbbször nem valĂłságosak, Ă©s semmifĂ©le konstruktĂv mintát nem nyĂşjtanak.
Az egyoldalĂş kommunikáciĂł nem pĂłtolja, sĹ‘t leĂ©pĂtheti (akárcsak a komputerezĂ©s) az Ă©rzelmek valĂłdi megĂ©lĂ©sĂ©t. A beszĂ©lgetĂ©sek meghittsĂ©gĂ©t, a saját Ă©rzĂ©sek kifejezĂ©sĂ©nek gyakorlását csak emberi kapcsolatok során tanulhatjuk meg.
Minden ember alapélménye - megszületése után - az elkülönültség érzése (E. Fromm), amikor egy kis csecsemő kiválva az anyával való szoros, biztonságot jelentő szimbiózisból, elkezdi érzékelni saját elkülönültségét, magányát, önálló lényét.
Másik alapélményünk az ún. kisebbrendűségi érzés (Adler), amikor megtapasztaljuk - 1-2-3 éves korban -, hogy mennyi mindent nem tudunk megcsinálni, amit a "nagyok" igen, azt, hogy milyen kicsik és ügyetlenek is vagyunk. A személyiségfejlődésünk során mindannyiunknak meg kell küzdenünk e két alapérzéssel.
Azt gondolom, hogy a kĂĽzdelem csak akkor lehet sikeres, ha az emberi kapcsolatok terĂĽletĂ©n "vĂvjuk meg", itt szerzĂĽnk tapasztalatot Ă©s sikerĂ©lmĂ©nyt. Ez a sikerĂ©lmĂ©ny az, amely leginkább segĂt önbizalmunk, önĂ©rtĂ©kelĂ©sĂĽnk fejlĹ‘dĂ©sĂ©ben. A tĂ©vĂ©, a számĂtĂłgĂ©p lehet egyfajta pĂłtszere, elkerĂĽlĂ©se e kĂĽzdelmeknek: nem kell megmĂ©rettetnem magam - az egyikben egy kĂ©szen gyártott, a másikban egy virtuális, realitásoktĂłl elszakadt világ áll rendelkezĂ©semre.
Ráadásul éppen azok a gyerekek hajlamosak leragadni a tévé és a komputer előtt, akik amúgy is gátlásosabbak, visszafogottabbak. Természetesen ezzel éppen attól a lehetséges sikerélménytől fosztják meg magukat, amitől fejlődhetnének, épülhetne kommunikációs eszköztáruk, tapasztalatuk az emberi kapcsolatokban.
A komputerezĂ©s, a számĂtĂłgĂ©pes játĂ©kok meghatározott keretek között (termĂ©szetesen nem lehet pontosan meghatározni, mi is a normális), idĹ‘ben behatároltan fejleszthetik a kreativitást, intelligenciát, racionális gondolkodást. Használata, az általa teremtett gyors kommunikáciĂłs lehetĹ‘sĂ©g ma már nĂ©lkĂĽlözhetetlenĂĽl hozzátartozik kultĂşránkhoz.
Az internetes kapcsolatok segĂthetik azok kibontakozását, akik egyĂ©bkĂ©nt nehezen lĂ©tesĂtenek szemĂ©lyes kapcsolatokat. A problĂ©ma ugyanĂşgy az, ha ez pĂłtlĂ©kká, a szemĂ©lyes kapcsolatteremtĂ©s egyedĂĽli eszközĂ©vĂ© válik.
A civilizáciĂłval elveszĂtettĂĽnk nĂ©hány olyan dolgot, amelyek fontos rĂ©szei voltak Ă©letĂĽnknek. PrĂłbáljuk ezeket tudatosan visszacsempĂ©szni, megĹ‘rizni, egĂ©szsĂ©ges arányt kialakĂtani az Ăşj lehetĹ‘sĂ©gek (tĂ©vĂ©, komputer) kihasználása mellett. A mozgást, a termĂ©szettel valĂł közvetlen kapcsolatot, valamint a társas kapcsolatok, barátságok ápolását ne felejtsĂĽk el.
Azt gondolom, gyermekeink nevelĂ©sĂ©ben igenis fontos bizonyos határok tudatos, következetes felállĂtása. TermĂ©szetesen nem a "porosz utas" szigort követve, hanem rugalmasan Ă©s elĹ‘tĂ©rbe helyezve a pozitĂv visszajelzĂ©seket a negatĂvakkal szemben.
A tĂ©vĂ© Ă©s a komputer elĹ‘tĂ©rbe kerĂĽlĂ©se biztosĂtja a hĂ©tköznapokban megvĂvandĂł, elĹ‘revivĹ‘, Ă©pĂtĹ‘, fejlĹ‘dĂ©sĂĽnket elĹ‘segĂtĹ‘ kĂĽzdelmeink elkerĂĽlĂ©sĂ©t, a minimális energiabefektetĂ©s lehetĹ‘sĂ©gĂ©t. EzĂ©rt mennyisĂ©gĂ©t gyermekeink Ă©letĂ©ben igenis tudatosan szabályoznunk kell. Ugyanakkor a gyermek viselkedĂ©sĂ©re leginkább a szĂĽlĹ‘i minta hat (pl.: Ĺ‘ maga mennyit nĂ©z tĂ©vĂ©műsorokat, vagy játszik komputeren).
PiczkĂł Katalin
pszichiáter szakorvos
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 031001)