Eszter az idĂ©n szeptemberben iskolás lesz. Amikor Ăşgy február táján elĹ‘ször kerĂĽlt szĂłba, hogy elsĹ‘be megy, nem látszott lelkesnek. Amikor Ă©desanyja Ă©szrevette, hogy a cserfes kislány valĂłsággal kerĂĽli az "iskolás leszek" tĂ©mát, s a márciusi szĂĽletĂ©snapjára kapott iskolatáskát is gondosan a szekrĂ©nyĂ©be sĂĽllyeszti, sejtette már, hogy gyereke valamiĂ©rt szorong az iskolátĂłl. A titokra a leendĹ‘ tanĂtĂł nĂ©nivel valĂł találkozáskor derĂĽlt fĂ©ny, amikor Eszter megkĂ©rdezte: lehet-e az iskolás, aki "nĂ©ha" szopja az ujját, aki mĂ©g nem tud Ărni, olvasni, aki szeret karácsonykor a feldĂszĂtett fa alatt aludni?
Ăšgy látszik, a tanĂtĂł nĂ©ni válasza megnyugtatta, mert hazaĂ©rve nemcsak elĹ‘vette az iskolatáskáját, de mostanában már naponta megkĂ©rdezi: mikor vásárolják meg a szĂnes ceruzákat, a fĂĽzeteket, azaz mindazt, amire egy elsĹ‘snek szĂĽksĂ©ge lehet?
Szorongó felnőtt, szorongó gyerek
A hat-, hĂ©tĂ©vesek általában attĂłl fĂĽggĹ‘en tekintenek várakozásteli izgalommal vagy szorongással az iskolába kerĂĽlĂ©s elĂ©, hogy mikĂ©ppen kĂ©szĂtettĂĽk fel Ĺ‘ket erre az idĹ‘szakra, illetve, hogy milyen "ĂĽzenetet" olvastak ki viselkedĂ©sĂĽnkbĹ‘l ezzel kapcsolatban. Akár tagadjuk, akár nem, bizony nekĂĽnk felnĹ‘tteknek is meglehetĹ‘sen sok fejtörĂ©st okoz a gyerek iskolássá válása. Nem vĂ©letlen, hogy egyre több szĂĽlĹ‘ halogatja a beiskolázást, egyre több szellemileg Ă©s szociálisan is Ă©rettnek nyilvánĂtott hatĂ©ves "parkol" a következĹ‘ Ă©v szeptemberĂ©ig az Ăłvodai nagycsoportban, egyre többen keresnek szemĂ©lyisĂ©g- Ă©s kĂ©pessĂ©gfejlesztĹ‘ alternatĂv (Zsolnai, Waldorf, Montessori, Rogers), vagy Ă©rtĂ©korientált egyházi iskolákat gyerekeiknek, a hagyományosak helyett.
A szĂĽlĹ‘k fenntartásainak legfĹ‘bb oka, hogy iskolarendszerĂĽnkben az elmĂşlt 10-15 Ă©vben nem a szemĂ©lyisĂ©g- Ă©s kĂ©pessĂ©gfejlesztĹ‘ vonások erĹ‘södtek fel, hanem a teljesĂtmĂ©nykĂ©nyszer tolakodott elĹ‘tĂ©rbe. Mostanság az állami oktatási intĂ©zmĂ©nyek többsĂ©gĂ©ben a nebulĂłk nem az Ă©letnek, hanem az iskolának tanulnak.
A szĂĽlĹ‘k iskolarendszerrel kapcsolatos ellenĂ©rzĂ©seit fokozza, hogy a gyerek további sorsa szinte abban a pillanatban megpecsĂ©telĹ‘dik, amint átlĂ©pi az iskola kĂĽszöbĂ©t. Aki nem felel meg a követelmĂ©nyeknek, aki valamilyen okbĂłl lemarad, annak kevĂ©s esĂ©lye marad a továbbtanulásra, kĂ©sĹ‘bbi Ă©letĂ©ben pedig a lĂ©tbiztonságot, esetleg a jĂłlĂ©tet biztosĂtĂł munka, hivatás megtalálására...
Mindent az iskolához igazĂtani?
További gondok forrása, hogy a gyerek iskolássá válásával nemcsak az Ĺ‘, hanem a szűkebb Ă©s tágabb család Ă©letĂ©t is gyökeresen át kell alakĂtani (mĂ©gpedig lehetĹ‘leg Ăşgy, hogy ez egy hosszĂş távon is jĂłl működĹ‘ szokásrendszert alapozzon meg). Ha eddig a csemetĂ©nk idĹ‘beosztását igazĂtottuk a miĂ©nkhez, az elkövetkezĹ‘ idĹ‘szakban az Ĺ‘ iskolai menetrendjĂ©hez kell igazĂtanunk a családĂ©t, legyen szĂł akár a hĂ©tköznapok, akár a hosszĂş hĂ©tvĂ©gĂ©k programjairĂłl, utazásokrĂłl, nyaralásokrĂłl.
A gyerek Ă©rdekĂ©ben meg kell találni az Ă©tkezĂ©sek (reggeli, ebĂ©d, vacsora), a lefekvĂ©s, a felkelĂ©s, a szabadidĹ‘ Ă©s a tanulás megfelelĹ‘ idejĂ©t, arányát. LehetĹ‘sĂ©get kell teremteni arra is, hogy a szinte egĂ©sz napos ĂĽlĂ©s, "papĂrmunka" után a gyereknek legyen alkalma a kikapcsolĂłdásra, a friss levegĹ‘n törtĂ©nĹ‘ tartĂłzkodásra. Ugyancsak fontos - kĂĽlönösen, ha a gyerek egĂ©sz nap iskolában van -, hogy ne erĹ‘ltessĂĽk az otthoni gyakorlást, ne szorgalmazzuk az esti tanulást.
Ha a dĂ©lelĹ‘tti tanĂłrák vĂ©gĂ©n visszĂĽk haza, teremtsĂĽnk alkalmat a nyugodt ebĂ©delĂ©sre, az egy-kĂ©t Ăłrás pihenĂ©sre, játĂ©kra, mozgásra. Az önállĂł Ă©s elmĂ©lyĂĽlt tanuláshoz biztosĂtsunk minĂ©l nyugodtabb Ă©s minĂ©l jobb feltĂ©teleket. A lakás egy csendes zugában alakĂtsuk ki számára a tanulĂłsarkot, olyan terĂĽletet, amit a sajátjának Ă©rezhet, ahol az iskolai holmiját tarthatja.
Ha valamiben segĂtsĂ©gre szorul (Ă©s kĂ©ri is azt), álljunk rendelkezĂ©sĂ©re, de ne vezessĂĽk be az egyĂĽtt tanulást, hiszen ez kĂ©sĹ‘bb visszatĂ©rĹ‘ feszĂĽltsĂ©gek, viták forrása lehet. Mutassuk meg pĂ©ldául, hogyan kell a táskáját bekĂ©szĂtenie, hogyan kell elĹ‘kĂ©szĂĽlnie egy-egy feladat elvĂ©gzĂ©sĂ©hez, de ne ĂĽljĂĽnk vĂ©gig mellette, amĂg a leckĂ©jĂ©t megĂrja. Hagyjuk, hogy a saját munkájával kapcsolatban kialakuljon a felelĹ‘ssĂ©gĂ©rzete.
A szĂĽlĹ‘k gyakran nem veszik Ă©szre, hogy addig fáradhatatlannak gondolt csemetĂ©jĂĽk a sok Ăşj Ă©lmĂ©nytĹ‘l, az Ăşj követelmĂ©nyektĹ‘l, a megfelelni akarástĂłl, már a tanĂtás elsĹ‘ heteiben alaposan elfárad. Ennek jele lehet, hogy nehezen Ă©bred reggelente, egyre figyelmetlenebb, feszĂĽltebb, esetleg Ă©jszaka többször felĂ©bred, este csak hosszĂş idĹ‘ után tud elaludni. Ilyenkor az iskolábĂłl is jöhetnek jelzĂ©sek, hogy fegyelmezetlen, hogy rendetlen, szĂ©tszĂłrt, esetleg az osztálytársaival szemben válik agresszĂvvá, de az ellenkezĹ‘je is elĹ‘fordulhat: egyre gátlásosabb, egyre visszahĂşzĂłdĂłbb lesz.
VegyĂĽk figyelembe, hogy a hat-, hĂ©tĂ©vesek napi alvásszĂĽksĂ©glete legalább 10 Ăłra. Egy kisiskolások körĂ©ben vĂ©gzett felmĂ©rĂ©s szerint a keveset vagy rosszul alvĂł gyerekek többsĂ©ge alulteljesĂt, koncentráciĂłs zavarokkal kĂĽszködik, tĂşlmozgásos, nehezen kezelhetĹ‘.
A kialvatlansággal kapcsolatos problĂ©máknak elejĂ©t vehetjĂĽk, ha már az iskolakezdet elĹ‘tti hetekben fokozatosan beállĂtjuk a tanĂ©vkezdet utáni esti lefekvĂ©s idejĂ©t.
Nem biztos, hogy a teher alatt nő a pálma...
Sok szĂĽlĹ‘ az iskolába kerĂĽlĂ©s idĹ‘pontját Ă©rzi elĂ©rkezettnek ahhoz, hogy fiát, lányát beĂrassa Ăşszásoktatásra; edzĂ©sre, nĂ©ptáncra, művĂ©szi tornára kezdje járatni, mondván: amĂşgy is kell mozognia... ValĂłban igaz, hogy a napi többĂłrás ĂĽlĂ©s után a gyereknek szĂĽksĂ©ge van a mozgásra, ám az edzĂ©sek, a szervezett sportfoglalkozások Ă©s az iskolai követelmĂ©nyekhez valĂł alkalmazkodás aránytalanul nagy megterhelĂ©st jelenthetnek számára.
Ebben az Ă©letkorban a szabad, kötetlen mozgásra kell lehetĹ‘sĂ©get teremteni, hogy kiprĂłbálhassa saját testĂ©t, ĂĽgyessĂ©gĂ©t, gyorsaságát, azaz futkározhasson, labdázhasson, rollerezhessen, biciklizhessen. (A tĂşl korán kezdett versenysportoltatás egyĂ©bkĂ©nt a csontozat, az ĂzĂĽletek egĂ©szsĂ©ges fejlĹ‘dĂ©sĂ©t is veszĂ©lyezteti.)
A nyelv- Ă©s zenetanulással is várhatunk mĂ©g egy Ă©vet, hiszen az elsĹ‘s gyerek számára elĂ©g feladatot ad az Ăşj ismeretek elsajátĂtása, az Ăşj környezet Ă©s szabályrendszer elfogadása.
Iskolai konfliktusok forrása lehet, ha a tĂşlkoros - vagy nagyobb testvĂ©r mellett cseperedĹ‘ - gyerek már ismeri a betűvetĂ©s, az Ărás, olvasás tudományát, a számokat, esetleg egyes számtani alapműveleteket is tud, ezĂ©rt nĂ©hány tanĂtási nap elteltĂ©vel kĂváncsisága lelohad, s unatkozni kezd az Ăłrákon.
Ahhoz, hogy a társainál többet tudĂł gyerek megĹ‘rizze Ă©rdeklĹ‘dĂ©sĂ©t az Ăłrán törtĂ©ntek iránt, hogy ne kerĂĽljön a szellemi pangás állapotába, hogy ne veszĂtse el az egyĂĽttműködĂ©si kĂ©szsĂ©gĂ©t, a tanĂtĂł nĂ©ni segĂtsĂ©gĂ©re van szĂĽksĂ©g. (A jĂł pedagĂłgus ismeri azokat a szakmai fogásokat, amelyekkel az ilyen gyereket is be lehet vonni az Ăłrai munkába.)
Kiűzetés a paradicsomból?
Eszter talán nem is alaptalanul fĂ©lt attĂłl, hogy iskolás korában már le kell mondania a vigaszt nyĂşjtĂł ujjszopásrĂłl Ă©s a gyerekes, ám boldogĂtĂł karácsonyfa alatti alvásrĂłl. Egyre több szĂĽlĹ‘ gondolja Ăşgy, hogy a gyerekkor befejezĹ‘dik az iskoláskor kezdetĂ©vel, hiszen szinte alig marad idĹ‘ másra, mint az iskolával kapcsolatos dolgokra. S bár a szĂĽlĹ‘k Ă©s gyerekek általában valĂłban kĂ©szĂĽlnek az iskolára, az átállás gyakran egyáltalán nem feszĂĽltsĂ©g- Ă©s zökkenĹ‘mentes.
Nemcsak azĂ©rt, mert a gyerek, a család Ă©letritmusát hozzá kell igazĂtani az Ăşj helyzethez, de azĂ©rt is, mert - akár akarjuk, akár nem - a gyerekĂĽnkkel valĂł kapcsolatunk is átalakulhat. Nagyon sokan esĂĽnk ugyanis abba a hibába, hogy az addig okosnak, talpraesettnek tartott csemetĂ©nkrĹ‘l, annak iskolai elĹ‘menetele, a tanĂtĂł nĂ©ni Ă©rtĂ©kĂtĂ©lete, minĹ‘sĂtĂ©se, "pontrendszere" alapján megváltozik a vĂ©lemĂ©nyĂĽnk.
Napi rĂtussá lesznek a számonkĂ©rĂ©sek, a bĂĽntetĂ©sek, s egyre több nevelĂ©si problĂ©mával találjuk magunkat szembe. Az otthoni viták, az iskolai kudarcok pedig elĹ‘bb-utĂłbb eltávolĂtják a gyereket a szĂĽleitĹ‘l, az iskolátĂłl, a tanĂtĂłjátĂłl, de mĂ©g a társaitĂłl is. Egyre jobban elveszĂti az önbizalmát, egyre dacosabbá, kezelhetetlenebbĂ©, megközelĂthetetlenebbĂ© válik.
Statisztikai adatok bizonyĂtják, hogy az utĂłbbi Ă©vekben ugrásszerűen megnĹ‘tt a lelki zavarokkal kĂĽszködĹ‘ kisiskolások száma. Ennek oka az, hogy a gyerekek magukra maradnak a tanulási nehĂ©zsĂ©geikkel, a beilleszkedĂ©si problĂ©máikkal, önĂ©rtĂ©kelĂ©si problĂ©máikkal, mivel a kudarcokban osztozni senki - sem a szĂĽlĹ‘, sem a pedagĂłgus - nem szeret.
ElĹ‘fordulhat, hogy a tanulási nehĂ©zsĂ©gek, magatartási zavarok mögött beilleszkedĂ©si zavarok, vagy a tanĂtĂł nĂ©nivel kapcsolatos Ă©rzelmi, egyĂĽttműködĂ©si problĂ©mák állnak. Ez utĂłbbi egyáltalán nem ritkaság, mivel a hat-hĂ©t Ă©vesek mĂ©g Ă©rzelemvezĂ©reltek, meg akarnak felelni annak, akit szeretnek, ellenben ha a szeretet, az odafigyelĂ©s hiányát Ă©rzik, könnyen feladják.
BeszĂ©ljĂĽk meg Ă©szrevĂ©teleinket, gondjainkat a pedagĂłgussal, ám ha a problĂ©ma nem oldĂłdik meg - pĂ©ldául a gyerek egyre többször utal rá, hogy nem szĂvesen megy iskolába, esetleg egyre többször produkál testi tĂĽneteket (gyakran náthás, fájlalja a gyomrát, netán Ă©jszaka bepisil, estĂ©nkĂ©nt nehezen alszik el, vagy Ă©jszaka gyakran felĂ©bred) -, forduljunk nevelĂ©si tanácsadĂłhoz, illetve mĂ©rlegeljĂĽk, hogy nem lenne-e cĂ©lszerű pedagĂłgust vagy iskolát változtatni.
A szĂĽlĹ‘i bizalom Ă©s feltĂ©tel nĂ©lkĂĽli szeretet, a biztonságos Ă©s nyugodt "hátország" nĂ©lkĂĽlözhetetlen az iskolai boldoguláshoz is, (s minden Ă©letkorban) a szemĂ©lyisĂ©g kiteljesedĂ©sĂ©hez is. A mentális problĂ©mákat, a tanulási zavarokat, a gyerek elmagányosodását, kudarcossá válását is megelĹ‘zhetjĂĽk, ha mindennap alkalmat teremtĂĽnk arra, hogy nyugodt körĂĽlmĂ©nyek között elmesĂ©lhesse - az Ĺ‘ nĂ©zĹ‘pontjábĂłl is - az iskolában törtĂ©nteket, mindazt, ami a szĂvĂ©t nyomja. Biztassuk, dicsĂ©rjĂĽk, növeljĂĽk az önĂ©rtĂ©kelĂ©sĂ©t, az önbizalmát, oldjuk a szorongásait, ne ĂtĂ©ljĂĽnk rĂłla pusztán az iskolai Ă©rdemjegyei alapján, s elvárásainkat igazĂtsuk a szemĂ©lyisĂ©gĂ©hez, a kĂ©pessĂ©geihez.
MĂ©rei Ferenc, a neves pszicholĂłgus azt tanácsolta a mindenkori szĂĽlĹ‘knek, hogy gyerekĂĽket állĂtsák lábujjhegyre, azaz legyenek vele szemben elvárásaik, ám ĂĽgyeljenek arra, hogy a talaj mindig biztos legyen a lába alatt.
T. Puskás Ildikó
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 020919)