Az afázia a beszĂ©d, az Ărás vagy a szavak megĂ©rtĂ©sĂ©nek, illetve lĂ©trehozásának károsodott kĂ©pessĂ©ge vagy megszűnĂ©se.
Az afáziás beteg az agyi károsodás következtĂ©ben rĂ©szben vagy teljesen elveszĂti a beszĂ©dkĂ©zsĂ©gĂ©t, azaz nem tudja a gondolatait szavakban vagy Ărásban kifejezni, illetve nem Ă©rti mások beszĂ©dĂ©t.
TestĂĽnk jobb oldalát a bal, a bal oldalát pedig a jobb agyfĂ©lteke vezĂ©rli. A beszĂ©dmegĂ©rtĂ©sben, a szavak leĂrásában, az Ărott szavak megĂ©rtĂ©sĂ©ben, a számolásban szerepet játszĂł terĂĽletek a bal agyfĂ©ltekĂ©ben helyezkednek el.
Így a bal féltekében bekövetkező agyi katasztrófa az esetek jelentős részében beszédzavarhoz vezet. A beszédközpont általában mind a jobb, mind pedig a balkezeseknél a bal féltekében van, de egyes balkezeseknél előfordulhat, hogy ez a központ a jobb félteke vagy a jobb és a bal félteke között helyezkedik el.
Az 1860-as Ă©vekben egy francia orvos, Paul Broca egy beszĂ©dkĂ©ptelen beteg felboncolt agyát vizsgálta Ă©s megállapĂtotta, hogy a bal fĂ©lteke homloklebenyĂ©nek oldalán lĂ©vĹ‘ terĂĽlet sĂ©rĂĽlĂ©se expresszĂv, vagyis motoros afáziához vezet.
Az e terĂĽleten (Broca-terĂĽlet) sĂ©rĂĽlt betegeknek nehĂ©zsĂ©get jelent a szavak helyes kiejtĂ©se. beszĂ©dĂĽk Ă©rtelmes lehet, de a mellĂ©kneveket, kötĹ‘szĂłkat, határozĂłszĂłkat sokszor elhagyják, beszĂ©dĂĽk lassĂş Ă©s nehĂ©zkes, ennek ellenĂ©re mind az Ărott, mind a beszĂ©lt nyelvet megĂ©rtik.
Karl Wernicke nĂ©met kutatĂł több mint egy Ă©vtizeddel a Broca-vizsgálatok után felismerte, hogy a bal fĂ©ltekĂ©ben a halántĂ©klebeny bizonyos sĂ©rĂĽlĂ©se receptĂv, azaz szenzoros afáziához vezet. A Wernicke-terĂĽleten sĂ©rĂĽlt egyĂ©nek nem kĂ©pesek a szavak megĂ©rtĂ©sĂ©re, hallják a beszĂ©det, de a szavak jelentĂ©sĂ©t nem Ă©rtik. A szavak helyes kiejtĂ©se általában nem okoz gondot számukra, de beszĂ©dĂĽk Ă©rtelmetlen.
E vizsgálatok jelentĹ‘sek voltak a beszĂ©dzavar kutatásában. A mai napig folyamatosan prĂłbálják teljesen feltĂ©rkĂ©pezni az emberi agyat. Ma már sokkal több ismerettel rendelkezĂĽnk a kĂĽlönbözĹ‘ agyterĂĽletekrĹ‘l Ă©s azok funkciĂłirĂłl, Ăgy azokat a sĂ©rĂĽlĂ©seket is ismerjĂĽk, amelyek beszĂ©dzavarhoz vezetnek. E kutatások alapján a motoros Ă©s a szenzoros afáziának több tĂpusát kĂĽlönböztetjĂĽk meg.
A stroke-on átesett, beszĂ©dzavarral is kĂĽszködĹ‘ betegeknek Ă©pp olyan fontos a beszĂ©d gyakorlása, mint a rendszeres mozgás. Az, hogy a beteg mely afáziatĂpusba sorolhatĂł, a kezelĹ‘orvos, logopĂ©dus állapĂtja meg.
Tapasztalataim szerint a kĂłrházakban nem fordĂtanak elĂ©g figyelmet e problĂ©mára, ezĂ©rt ha kĂ©tsĂ©geink vannak, akkor magunk is meggyĹ‘zĹ‘dhetĂĽnk arrĂłl, hogy a betegnek a beszĂ©dĂ©rtĂ©ssel, a beszĂ©dformálással vannak-e nehĂ©zsĂ©gei vagy mindkettĹ‘ (globális afázia) gondot okoz a számára.
Ha a beszĂ©dĂ©rtĂ©st vizsgáljuk, pl. kĂ©rjĂĽk meg a beteget, hogy emelje fel valamelyik karját vagy nyisson ki egy könyvet az általunk megadott oldalon. TelevĂziĂłnĂ©zĂ©s, rádiĂłhallgatás közben is figyeljĂĽk Ĺ‘t, ha nem Ă©rti az ott elhangzottakat, nem tudja Ă©lvezni a műsort.
A beszĂ©d gyakorlással folyamatosan javĂthatĂł, a javulás lassĂş folyamat, de eredmĂ©nyes lehet, ha a hozzátartozĂłk, a családtagok bevonják a beteget beszĂ©lgetĂ©seikbe, de kĂĽlön is sok foglalkozást Ă©s tĂĽrelmet igĂ©nyel a beszĂ©dkĂ©zsĂ©g javĂtása. Ha ezt a család nem tudja megoldani, feltĂ©tlenĂĽl szĂĽksĂ©ges logopĂ©dus segĂtsĂ©gĂ©t igĂ©nybe venni.
Potondi Eszter
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 010112)