csontritkulás étrend

A csontritkulás

A "néma járvány" - így is emlegetjük e betegséget, amely világszerte több száz millió embert sújt és hazánkban is a lakosság 7-10 százalékát érinti. Az utóbbi évtizedekben a csontritkulás kiemelkedő és egyre növekvő népegészségügyi gonddá vált.

Újabb adatok szerint az oszteoporózisra visszavezethető halálozás már összemérhető a mell- és nőgyógyászati daganatok okozta halálozással. A csontritkulással kapcsolatban tehát bőven akad tennivaló. E betegség bárkinél kialakulhat - a tévhitekkel ellentétben nem csak az idősek betegsége -, ezért fontos, hogy felhívjuk a figyelmet az oszteoporózisra és a megelőzését szolgáló alapvető tudnivalókra.

Receptek 4 személyre!

SAJTKOKTÉL

Hozzávalók: trappista sajt 6 dkg, óvári sajt 6 dkg, füstölt sajt 6 dkg, dióbél v. mandula 4 dkg, alma 20 dkg, narancs 1db, citrom 1 db, kefir 2 dl, késhegynyi őrölt fehér bors és őrölt szerecsendió, fejes saláta, só

A sajtot, a megtisztított almát és a narancsot apró kockákra daraboljuk és összekeverjük a durvára darált dióval vagy a leforrázva meghámozott és feldarabolt mandulával. A kefirt sóval, szűrt citromlével, fehér borssal, szerecsendióval turmixgépben kikeverjük és ráöntjük. Lehűtve, salátalevelekkel kibélelt kehelyben tálaljuk.

Egy adag kalciumtartalma: kb. 300 mg

HAGYMALEVES

Az adatok átlagoltak, tisztított élelmiszerre vonatkoznak és tájékoztató jellegűek.

Egy adott élelmiszer kálciumtartalmára a gyár által közzétettek az irányadóak (amennyiben az a csomagoláson fel van tüntetve vagy a kereskedelmi egységben egyéb módon hozzáférhető).

 

A koffein és a betegségek Amikor a frissen főzött kávé, egy finom tea aromáját élvezzük, vagy amikor forró csokoládét szürcsölgetünk, koffein kerül a szervezetünkbe. Koffeint – természetes alkotóként – több mint hatvanféle növény levele, magja, gyümölcse tartalmaz. A legfontosabb közülük a kávé- és a kakaóbab, a kóladió és a tealevél. Az emberiség évszázadok óta ismeri őket, fogyasztásuk azonban csak az utolsó évtizedekben vált tömegessé. Úgy tartják, hogy a tea leveléből már i. e. 2737-ben Sen Nung kínai császár részére kitűnő illatú teát készítettek. A kávé őshazája Afrika; a kávéivás kultúráját az araboktól vettük át, a csokoládéval az azték uralkodó, Montezuma ismertette meg a spanyolokat.

Hawaii turmix - egy egzotikus táj egzotikus gyümölcsei

Keresve sem találnánk többféle egzotikus ételt, gyümölcsöt és zöldségfélét egy helyen, mint egy távoli szigeten, Hawaiin. Ahogy a táj sokarcúsága egyedülálló, úgy a kultúra is rendkívül összetett. Az igazi hawaii-polinéz stílus keveredik a japán, kínai, thaiföldi és amerikai hagyományokkal, érintve a lakosságot, az életmódot, az étkezési kultúrát.

Van-e jelentősége az étkezés gyakoriságának?

A táplálkozástudományi kutatások több mint húsz éve arra a megállapításra jutottak, hogy az elfogyasztott táplálék mennyiségén és minőségén, energia és tápanyagtartalmán kívül az étkezés gyakorisága is szerepet játszik a szervezet anyagcseréjében és jelentősége lehet az elhízás megelőzésében.

A tudományok fejlődésének hála, egyre hosszabb ideig élünk, az viszont nem mindegy, hogy ezt milyen életminőségben tesszük. Rohanó világunkban a mozgásszegény életmód és a helytelen táplálkozás sajnos az egészségünk ellen való. Noha étkezési szokásainkkal kapcsolatos negatív jelenségekről már könyvtárnyi irodalom született, mi mégsem tanulunk eleget belőle. Dr. Stella Péter belgyógyász szerint nincs rossz, illetve jó étel, csak rosszul vagy jól megválasztott étrend. Az emberi szervezetnek zöldségre, gyümölcs- és húsfélére egyaránt szüksége van. Ha bármelyiket mellőzi, annak súlyos következményei lehetnek.

Tévhitek a reggelivel kapcsolatban

A reggeli étkezéssel kapcsolatban nagyon sok tévhit él a köztudatban. Fontos tudni, hogy a reggelinél is vannak olyan szabályok, amelyeket érdemes betartani, ha azt akarjuk, hogy jobban induljon a napunk, és hogy lendületünk a nap folyamán végigkísérhessen minket.

A csontritkulás megelőzésében szerepet játszó élelmiszerek

Az egészséges csontozat kialakításának és megtartásának alapvető feltétele, hogy szervezetünk ne szenvedjen hiányt a szükséges tápanyagokból.

Azzal a legtöbben tisztában vannak, hogy a csontok felépítéséhez a kalcium elengedhetetlenül szükséges, s azzal is, hogy legjobb forrásának a tej és tejtermékek tekinthetők. Azt viszont már sokkal kevesebben tudják, hogy milyen anyagok segítik, illetve gátolják a kalcium hasznosulását szervezetünkben.

Ideális táplálék...A tojás az egyik legősibb és legértékesebb táplálékunk. Nem csak önállóan, hanem számos étel alkotórészeként is fogyasztjuk. Egész évben beszerezhető és könnyen tárolható.

Feliratkozás csontritkulás étrend csatornájára

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×