A digitális eszközök alkalmazása hosszĂş távon nem segĂt a kisgyerekek hisztijĂ©nek kezelĂ©sĂ©ben, hanem inkább sĂşlyosbĂtják az Ă©rzelemszabályozási problĂ©mákat - derĂĽl ki egy magyar-kanadai friss kutatásbĂłl.
A vizsgálatot vĂ©gzĹ‘ pszicholĂłgusok azt találták, hogy azok a gyerekek, akik digitális eszközt kapnak a kezĂĽkbe a dĂĽhrohamaik csillapĂtására, nem tanulják meg, hogyan szabályozzák az Ă©rzelmeiket, ami hosszĂş távon sĂşlyos problĂ©mákhoz vezet az Ă©rzelmek Ă©s viselkedĂ©s szabályozása terĂ©n - olvashatĂł az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) EtolĂłgiai tanszĂ©kĂ©nek közlemĂ©nyĂ©ben.
"A dühkitörések és hisztik a gyermeki lét velejárói, azonban az, hogy a szülők hogyan kezelik ezeket, hatással lehetnek a gyermek érzelmi fejlődésére" - idézi a közlemény Konok Veronikát, az Alfa Generáció Labor vezetőjét, a kutatás eredményeiből megjelent tanulmány első szerzőjét.
Mint Ărják, a gyerekeket lenyűgözik a digitális tartalmak, Ăgy ez egy egyszerű Ă©s rövid távon hatĂ©konynak tűnĹ‘ mĂłdja annak, hogy a szĂĽlĹ‘k leállĂtsák a dĂĽhrohamokat, eltereljĂ©k a gyermek figyelmĂ©t. Az ELTE Ă©s a kanadai Sherbrooke-i Egyetem kutatĂłi azonban arra számĂtottak, hogy a gyakorlatnak hosszĂş távon negatĂv következmĂ©nyei lehetnek.
FeltĂ©telezĂ©sĂĽk megerĹ‘sĂtĂ©sĂ©re vĂ©geztek egy felmĂ©rĂ©st 2020-ban, majd egy Ă©vvel kĂ©sĹ‘bb egy utánkövetĂ©st, amelyben több mint 300, kĂ©t Ă©s öt Ă©v közötti gyermeket nevelĹ‘ kanadai szĂĽlĹ‘ töltött ki egy kĂ©rdĹ‘Ăvet. A kĂ©rdĂ©sek a gyermek Ă©s a szĂĽlĹ‘ mĂ©diahasználati szokásaira, köztĂĽk az Ăşgynevezett szĂĽlĹ‘i digitális Ă©rzelemszabályozásra vonatkoztak, vagyis, hogy milyen gyakran ad a szĂĽlĹ‘ digitális eszközt a gyereknek azĂ©rt, hogy megnyugtassa Ĺ‘t. Ezen kĂvĂĽl a gyerek önszabályozási kĂ©szsĂ©geit, az Ă©rzelmek, a viselkedĂ©s Ă©s a figyelem szabályozásának kĂ©pessĂ©gĂ©t is vizsgálták.
Azt találták, hogy a szülők akkor alkalmazták a digitális eszközöket az érzelemszabályozás kezelésére, ha gyereküknek több érzelemszabályozási problémája volt egy évvel korábban. Azonban ez a stratégia a már meglévő probléma súlyosbodásához vezetett: a gyerekek egy évvel később gyengébb indulatkezelési készségeket mutattak.
A digitális eszközök alkalmazása a kĂ©sĹ‘bbiekben nemcsak az Ă©rzelmek, de más kognitĂv folyamatok, pĂ©ldául a figyelem szabályozását is negatĂvan befolyásolta. Ez azĂ©rt lehet, mert ha a gyermek figyelmĂ©t mindig kĂĽlsĹ‘ ingerekkel prĂłbálja a szĂĽlĹ‘ lekötni, akkor a gyerek nem tanulja meg, hogy Ĺ‘ maga hogyan irányĂtsa azt.
Konok Veronika szerint fontos, hogy a szĂĽlĹ‘k ne kerĂĽljĂ©k el azokat a helyzeteket, amelyek frusztrálĂłk lehetnek a gyermek számára, a gyerekeknek pedig meg kell tanulniuk, hogyan kezeljĂ©k a negatĂv Ă©rzelmeiket. "Ebben a tanulási folyamatban a szĂĽleik segĂtsĂ©gĂ©re van szĂĽksĂ©gĂĽk, nem pedig egy digitális eszközre" - vĂ©li a szakember. A kutatĂłk azt javasolják, hogy a szĂĽlĹ‘k támogassák gyermekeiket a nehĂ©z helyzetekben, segĂtsenek felismerni Ă©rzelmeiket, Ă©s tanĂtsák meg azokat kezelni. Ehhez egy mĂłdszer lehet, ha a szĂĽlĹ‘ visszatĂĽkrözi a gyermek Ă©rzelmeit, pĂ©ldául megprĂłbálja megfogalmazni, Ă©s kimondani, hogy mi lehet a gyerek frusztráciĂłjának az oka. A gyerek Ăgy megtanulja felismerni saját Ă©rzelmeit, ami elĹ‘feltĂ©tele annak, hogy szabályozni is tudja Ĺ‘ket.
A gyermekek mellett azonban a szĂĽlĹ‘ket is támogatni kell abban, hogy kezelni tudják ezeket a helyzeteket. Caroline Fitzpatrick, a kanadai kutatĂłcsoport vezetĹ‘je, a Sherbrooke-i Egyetem professzora szerint az eredmĂ©nyek alapján Ăşj terápiás Ă©s tanácsadási mĂłdszereket lehetne kidolgozni a szĂĽlĹ‘k számára, akikben tudatosĂtani kell azt is, hogy a digitális eszközök csak rövid távon segĂtenek a hisztin, hosszĂş távon inkább sĂşlyosbĂtják a problĂ©mákat.
(MTI)