Egy XI. kerĂĽleti lakás elsĹ‘ emeletĂ©n találhatĂł az az alapĂtvány, melynek kuratĂłriumi elnöke Csengery Adrienne. Az elĹ‘szoba szĂnes, festett kövekkel van tele, az ágyneműtartĂłbĂłl pedig már kiválogatott, megmosott, festĂ©sre várĂł kavicsok bĂşjnak elĹ‘. A kavics az alapĂtvány emblĂ©mája is. SchmidtnĂ© Balás Eszter, az alapĂtvány Ă©letre hĂvĂłja a maga gyűjtötte, gyönyörű kavicsainál is bĂĽszkĂ©bb az elsĹ‘ festett kavicsra. Ezt egy kisfiĂş kĂ©szĂtette a terápia során, a kĹ‘re rajzolt vicsorgĂł arc saját dadogását ábrázolja. AzĂłta sokan Ă©s sok helyrĹ‘l kĂĽldtek kĂĽlönleges formájĂş, festett Ă©s mĂ©g dĂszĂtĂ©sre várĂł köveket.
- Miért éppen a kavics?
A legenda szerint a hĂres Ăłkori szĂłnok, DĂ©moszthenĂ©sz is dadogott, s hogy saját magát meggyĂłgyĂtsa, aprĂł köveket tett a nyelve alá. Innen az emblĂ©ma Ă©s az ötlet, hogy kavicsfestĂ©ssel prĂłbálkozzunk. Tavaly anynyira elfogyott a pĂ©nzĂĽnk, hogy veszĂ©lybe kerĂĽlt az alapĂtvány működĂ©se, akkor találtuk ki, hogy rendezzĂĽk meg az elsĹ‘ magyar kĹ‘- Ă©s kavicsdĂszĂtĹ‘ versenyt.
Egy kellemes dĂ©lutánra összehĂvtunk dadogĂł Ă©s nem dadogĂł gyerekeket, kaptak követ, ragasztĂłt, festĂ©ket Ă©s alkothattak. Csak egy kikötĂ©s volt: a már dĂszes köveket a kiállĂtás után az alapĂtvány adja el. Mivel tavaly nagy volt a siker Ă©s az Ă©rdeklĹ‘dĂ©s, az idĂ©n is megismĂ©teljĂĽk az akciĂłt. EgĂ©sz nyáron vártuk a köveket Ă©s szeptemberben megnyĂlt az a kiállĂtás, amely bemutatja a gyűjtemĂ©nyt (HelyszĂn: FĹ‘városi MűvelĹ‘dĂ©si Ház). AzĂ©rt is fontos, hogy ezt minĂ©l többen lássák, mert a verseny zsűrije a közönsĂ©g. Három kategĂłriában (kicsik, nagyobbak, felnĹ‘ttek) hirdetĂĽnk majd gyĹ‘ztest az alapján, ki hány szavazatot kapott. Az eredmĂ©nyhirdetĂ©st egy meglepetĂ©s gálaműsor keretĂ©ben rendezzĂĽk meg, oktĂłber 19-Ă©n. (Ez a nap a dadogás elfogadásának ENSZ által kijelölt napja.)
- Csak dadogóktól várják a köveket, nekik szól majd a műsor?
Nem, sĹ‘t! Az alapĂtvány egyik cĂ©lja az, hogy a dadogĂł Ă©s az Ă©p beszĂ©dű gyerekeket összehozzuk.
Kutatási eredmĂ©nyek azt mutatják, hogy a dadogva beszĂ©lĹ‘ket butának Ă©s zárkĂłzottnak tartja a társadalom, legalábbis az a rĂ©sze, amely nem lĂ©p velĂĽk kapcsolatba. Akinek van az ismeretsĂ©gi körĂ©ben olyan, aki ezzel a problĂ©mával kĂĽzd, az tudja, hogy ezek a sztereotĂpiák nem igazak! SzeretnĂ©nk, ha minĂ©l többen rájönnĂ©nek, hogy a dadogás nem egyenlĹ‘ a szellemi fogyatĂ©kossággal. Persze a dadogĂłk között is van mindenfĂ©le ember. Kutatási eredmĂ©nyek igazolják, hogy a dadogĂłk átlagos IQ-ja valĂłjában magasabb, mint a nem dadogĂłk átlaga. Csak ritkán várják meg, hogy mit is akarnak mondani.
- Mi a helyes magatartás, ha egy dadogĂłval beszĂ©lgetĂĽnk? SegĂtsĂĽnk, mondjuk ki azokat a szavakat, ahol Ĺ‘ elakad?
A legfontosabb, hogy legyĂĽnk tĂĽrelmesek Ă©s kĂváncsiak. KĂváncsiak arra, hogy mit szeretne mondani, Ă©s tĂĽrelmesek, hogy elmondhassa. Azt, hogy segĂtsĂĽnk-e, kĂ©rdezzĂĽk meg! Ne kĂsĂ©rjĂĽk át a vak embert az Ăşton, ha nem akar átmenni! KĂ©rdezzĂĽk meg, kell-e a segĂtsĂ©gĂĽnk Ă©s beszĂ©lgetĹ‘társunk meg fogja mondani, akarja-e, hogy befejezzĂĽk a mondatot, a szĂłt. Az a legfontosabb, soha ne gĂşnyolĂłdjunk, ne nevessĂĽk ki Ĺ‘ket, mert ebbĹ‘l fakad a dadogĂłk bezárkĂłzása.
- Milyen feladatai vannak az alapĂtványnak?
Az ismeretterjesztĂ©sen Ă©s az elfogadás segĂtĂ©sĂ©n tĂşl megprĂłbálunk közvetlenĂĽl is segĂteni a szakmának Ă©s a szĂĽlĹ‘knek. Van egy adatbázisunk, mely tartalmazza azoknak a szakembereknek (logopĂ©dusoknak) a listáját, akik foglalkoznak ezzel a problĂ©mával. Budapesten válogathatnak a szĂĽlĹ‘k Ă©s a gyerekek, de vidĂ©ken nehezebb a helyzet. Éppen ezĂ©rt, ha valaki hozzánk fordul, meg tudjuk mondani, hogy lakĂłhelyĂ©hez legközelebb hol talál megfelelĹ‘ foglalkozást. Emellett működtetĂĽnk esetmegbeszĂ©lĹ‘ csoportot dadogĂłkkal foglalkozĂłknak Ă©s 1995, az alapĂtvány lĂ©trehozása Ăłta, Ă©vente meghirdetĂĽnk egy pályázatot, melyre Ăşj dadogásterápiás eljárások leĂrását várjuk a logopĂ©dusszakmátĂłl. Sajnos tavaly erre a hagyományos pályázatra sem volt pĂ©nzĂĽnk.
Azonban már három éve sikerül olyan nyári napközis táborokat szerveznünk, melyek anyanyelvi és logopédiai fejlesztőtáborok is egyben.
- Mikor kell szakemberhez fordulni?
MinĂ©l elĹ‘bb. Sajnos elĂ©g gyakori, hogy orvosok, ha 2 Ă©v körĂĽli csemetĂ©vel Ă©s azzal a panasszal Ă©rkezik hozzájuk a szĂĽlĹ‘, hogy dadog a kicsi, azt mondják: nem kell vele törĹ‘dni, majd kinövi! Nos, ebben kĂ©t komoly hiba is van. Az elsĹ‘, hogy "nem kell vele törĹ‘dni". Az anyuka vagy apuka ugyanis nem tud nem törĹ‘dni ezzel, maximum Ăşgy tesz, mintha nem törĹ‘dne a dologgal, Ă©s ezzel a gyerekben (az Ĺ‘szintĂ©tlensĂ©gĂ©vel) bizonytalanságĂ©rzetet kelt, vagy a már meglĂ©vĹ‘t erĹ‘sĂti. A gyerek Ă©rzi, ha valami nincs rendben Ă©s azt is Ă©rzi, ha nem Ĺ‘szintĂ©k vele. A másik nagy tĂ©vedĂ©s, hogy "majd kinövi". Nem növi ki!
A dadogás évekre is eltűnhet, de az a tapasztalat, hogy szinte mindig visszatér. Van, akinél csak stresszhelyzetben, de más oka is lehet a már elfeledettnek hit probléma visszatérésének.
Éppen ezért minél előbb logopédushoz kell fordulni. Lehet, hogy furcsa, de nem csak egy gyereknek. Mi egy kétesztendős csöppséggel még nem tudunk foglalkozni, de a szülőkkel igen. Nekik tudunk tanácsot adni, meg tudjuk nyugtatni őket, és persze később, ha a folyamatos beszéd kialakul, akkor már a gyerek is jár foglalkozásra. A szülők és a pedagógusok szerepe nagyon fontos!
- Mennyire felkĂ©szĂĽltek az általános iskolai tanĂtĂłk? Mit tudnak tenni?
Hozzánk általában azok a gyerekek kerülnek, ahol gond van az iskolában, ahol a tanár nem tud bánni a problémával. Ha nincs türelme, ha nem tudja meggátolni a csúfolást, akkor a gyerek befelé fordul, a gond állandósul. Ahol a tanárok megfelelően állnak a dadogó gyerekhez, ott nem is biztos, hogy szükség van ránk.
-práger-
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 021004)