Magyarországon minden 10. percben kap stroke-ot valaki. Az idĹ‘faktor kulcsfontosságĂş ilyen esetekben, mivel a betegnek minĂ©l hamarabb orvosi ellátáshoz kell jutnia. Ez azonban „csak” a második lĂ©pĂ©s: a legfontosabb, hogy egyáltalán eljusson odáig a beteg, ebben pedig elengedhetetlen a lakosság aktĂv szerepvállalása. Ennek ĂĽzenetĂ©t juttatja el hiánypĂłtlĂł mĂłdon a MĂ©diauniĂł AlapĂtvány „MentĂ©s máskĂ©nt – Merj segĂteni!” kampányának harmadik kisfilmje is.
Amikor minden perc számĂt
Magyarországon Ă©vente közel 40 000 ember kap stroke-ot. A stroke az agyat Ă©rintĹ‘ vĂ©rellátási zavar, ami származhat elĂ©gtelen vĂ©rellátásbĂłl vagy hirtelen fellĂ©pĹ‘ vĂ©rzĂ©sbĹ‘l. Az idĹ‘faktor ilyenkor kulcsfontosságĂş: a tĂĽnetek Ă©szlelĂ©sekor azonnal, de maximum nĂ©gy Ăłrán belĂĽl orvosi segĂtsĂ©get kell kapnia a betegnek. MinĂ©l hosszabban áll fenn a vĂ©rellátási zavar, annál nagyobb a maradandĂł károsodás vagy a halálozás kockázata.
A MĂ©diauniĂł AlapĂtvány „MentĂ©s máskĂ©nt – Merj segĂteni!” kampányának harmadik kisfilmjĂ©ben Pásztor Zsolt törtĂ©netĂ©t ismerhetik meg a nĂ©zĹ‘k, akinek Ă©letĂ©t a testvĂ©re mentette meg. Zsolt 2015-ben kapott vĂ©rzĂ©ses stroke-ot, aminek következtĂ©ben a teljes bal oldala lebĂ©nult. Az Ĺ‘ törtĂ©nete szerencsĂ©sen zárult, mivel az idĹ‘ben Ă©rkezĹ‘ orvosi segĂtsĂ©gnek, kitartásának Ă©s a hosszas rehabilitáciĂłnak köszönhetĹ‘en felĂ©pĂĽlt. A leggyakoribb tĂĽnetekre Ĺ‘ is felhĂvja a figyelmet: ,,Egyes tĂĽnetei nagyon hasonlĂthatnak olyan állapotra, mintha be lennĂ©l rĂşgva: beszĂ©dzavar, egyensĂşlyzavar, gyengĂ©bb vĂ©gtagok.”
A MĂ©diauniĂł „MentĂ©s máskĂ©nt – Merj segĂteni!” cĂmű kampányának cĂ©lja többek között, hogy felhĂvja a figyelmet a lakossági segĂtsĂ©gnyĂşjtás Ă©letmentĹ‘ szerepĂ©re olyan kritikus helyzetekben, mint a hirtelen szĂvleállás vagy a stroke. Az emberek bátor Ă©s cselekvĹ‘ hozzáállása az alapvetĹ‘ segĂtsĂ©gnyĂşjtáshoz Ă©s az ĂşjraĂ©lesztĂ©shez Ă©leteket menthet. Emellett az is a kampány cĂ©lja, hogy minĂ©l többen – fiatalok Ă©s idĹ‘sebbek – váljanak rendszeres vĂ©radĂłkká.
DĂjnyertes vĂ©radĂł plakátokkal találkozhatnak a metrĂłzĂłk
A Magyar BankszövetsĂ©g, a MOME Ă©s a MĂ©diauniĂł AlapĂtvány tavaly meghirdetett „Adj vĂ©rt!” plakáttervezĹ‘i pályázatának dĂjnyertes alkotásaival februárban a 2-es metrĂł megállĂłiban találkozhatnak az utazĂłk. A plakáttervezĹ‘ pályázat cĂ©lja az volt, hogy olyan művĂ©szi alkotások szĂĽlessenek, amelyek egyedi vizuális Ă©s tartalmi elemek segĂtsĂ©gĂ©vel szĂłlĂtják meg a fiatalokat Ă©s idĹ‘sebbeket – legyen szĂł leendĹ‘, elsĹ‘, visszatĂ©rĹ‘ vagy rendszeres vĂ©radĂłkrĂłl.
A vĂ©r nĂ©lkĂĽlözhetetlen a rászorulĂł betegek gyĂłgyĂtásában Ă©s az Ă©letmentĂ©sben egyaránt. A hazai egĂ©szsĂ©gĂĽgyi intĂ©zmĂ©nyeknek Ă©vente közel 390 000 vĂ©radásra lenne szĂĽksĂ©gĂĽk, ami napi 1600–1800 vĂ©radást jelent. A szemĂ©lyes hozzájárulás fontosságára hĂvja fel a figyelmet SzabĂł Sipos Barnabás, az Országos VĂ©rellátĂł Szolgálat vĂ©rnagykövete is a MĂ©diauniĂł kampányának második kisfilmjĂ©ben.
AzĂ©rt fontos errĹ‘l beszĂ©lni, mert sajnos az ország vĂ©radásra alkalmas lakosságának kb. 4%-a rendszeres vĂ©radĂł, holott szinte minden 18 Ă©s 65 Ă©v közötti, egĂ©szsĂ©ges ember, akinek a testsĂşlya elĂ©ri az 50 kg-ot, szerepet vállalhat a stabil vĂ©rkĂ©szlet biztosĂtásában.
(MĂ©diauniĂł AlapĂtvány)