Mentés másként – Merj segíteni!

Váradásra ösztönző plakátok
Az "Adj vért!" díjazott plakátjai

Magyarországon minden 10. percben kap stroke-ot valaki. Az időfaktor kulcsfontosságú ilyen esetekben, mivel a betegnek minél hamarabb orvosi ellátáshoz kell jutnia. Ez azonban „csak” a második lépés: a legfontosabb, hogy egyáltalán eljusson odáig a beteg, ebben pedig elengedhetetlen a lakosság aktív szerepvállalása. Ennek üzenetét juttatja el hiánypótló módon a Médiaunió Alapítvány „Mentés másként – Merj segíteni!” kampányának harmadik kisfilmje is.

Amikor minden perc számít

Magyarországon Ă©vente közel 40 000 ember kap stroke-ot. A stroke az agyat Ă©rintĹ‘ vĂ©rellátási zavar, ami származhat elĂ©gtelen vĂ©rellátásbĂłl vagy hirtelen fellĂ©pĹ‘ vĂ©rzĂ©sbĹ‘l. Az idĹ‘faktor ilyenkor kulcsfontosságĂş: a tĂĽnetek Ă©szlelĂ©sekor azonnal, de maximum nĂ©gy Ăłrán belĂĽl orvosi segĂ­tsĂ©get kell kapnia a betegnek. MinĂ©l hosszabban áll fenn a vĂ©rellátási zavar, annál nagyobb a maradandĂł károsodás vagy a halálozás kockázata.

A Médiaunió Alapítvány „Mentés másként – Merj segíteni!” kampányának harmadik kisfilmjében Pásztor Zsolt történetét ismerhetik meg a nézők, akinek életét a testvére mentette meg. Zsolt 2015-ben kapott vérzéses stroke-ot, aminek következtében a teljes bal oldala lebénult. Az ő története szerencsésen zárult, mivel az időben érkező orvosi segítségnek, kitartásának és a hosszas rehabilitációnak köszönhetően felépült. A leggyakoribb tünetekre ő is felhívja a figyelmet: ,,Egyes tünetei nagyon hasonlíthatnak olyan állapotra, mintha be lennél rúgva: beszédzavar, egyensúlyzavar, gyengébb végtagok.”

 

 

A Médiaunió „Mentés másként – Merj segíteni!” című kampányának célja többek között, hogy felhívja a figyelmet a lakossági segítségnyújtás életmentő szerepére olyan kritikus helyzetekben, mint a hirtelen szívleállás vagy a stroke. Az emberek bátor és cselekvő hozzáállása az alapvető segítségnyújtáshoz és az újraélesztéshez életeket menthet. Emellett az is a kampány célja, hogy minél többen – fiatalok és idősebbek – váljanak rendszeres véradókká.

Díjnyertes véradó plakátokkal találkozhatnak a metrózók

A Magyar Bankszövetség, a MOME és a Médiaunió Alapítvány tavaly meghirdetett „Adj vért!” plakáttervezői pályázatának díjnyertes alkotásaival februárban a 2-es metró megállóiban találkozhatnak az utazók. A plakáttervező pályázat célja az volt, hogy olyan művészi alkotások szülessenek, amelyek egyedi vizuális és tartalmi elemek segítségével szólítják meg a fiatalokat és idősebbeket – legyen szó leendő, első, visszatérő vagy rendszeres véradókról.

A vĂ©r nĂ©lkĂĽlözhetetlen a rászorulĂł betegek gyĂłgyĂ­tásában Ă©s az Ă©letmentĂ©sben egyaránt. A hazai egĂ©szsĂ©gĂĽgyi intĂ©zmĂ©nyeknek Ă©vente közel 390 000 vĂ©radásra lenne szĂĽksĂ©gĂĽk, ami napi 1600–1800 vĂ©radást jelent. A szemĂ©lyes hozzájárulás fontosságára hĂ­vja fel a figyelmet SzabĂł Sipos Barnabás, az Országos VĂ©rellátĂł Szolgálat vĂ©rnagykövete is a MĂ©diauniĂł kampányának második kisfilmjĂ©ben.

 

 

Azért fontos erről beszélni, mert sajnos az ország véradásra alkalmas lakosságának kb. 4%-a rendszeres véradó, holott szinte minden 18 és 65 év közötti, egészséges ember, akinek a testsúlya eléri az 50 kg-ot, szerepet vállalhat a stabil vérkészlet biztosításában.

 

(Médiaunió Alapítvány)

Egyszerű szöveg

  • A HTML jelölĹ‘k használata nem megengedett.
  • A webcĂ­mek Ă©s e-mail cĂ­mek automatikusan kattinthatĂł hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat Ă©s bekezdĂ©seket a rendszer automatikusan felismeri.