A párizsi városháza csĂĽtörtökön rendeletben "korlátozott forgalmĂş övezettĂ©" nyilvánĂtotta a francia fĹ‘város nĂ©gy belvárosi kerĂĽletĂ©t, ahol jövĹ‘ hĂ©ttĹ‘l nem engedĂ©lyezett szemĂ©lygĂ©pkocsikkal, teherautĂłkkal Ă©s motorokkal áthaladni.
A rendelet szerint az 5,5 nĂ©gyzetkilomĂ©ternyi terĂĽletre csak a sĂĽrgĹ‘ssĂ©gi járművek, a buszok, a taxik, a mozgáskorlátozottak, valamint a nĂ©gy kerĂĽletben lakĂł vagy ott dolgozĂł autĂłsok Ă©s a cĂ©lforgalmĂş járművek hajthatnak be, azaz azok, akiknek az indulási vagy Ă©rkezĂ©si helye a nĂ©gy kerĂĽlet egyikĂ©re esik (orvosi rendelĂ©s, bevásárlás, mozi- vagy szĂnházlátogatás).
A többször elhalasztott intĂ©zkedĂ©s bevezetĂ©se Anne Hidalgo, Párizs szocialista fĹ‘polgármesterĂ©nek kampányĂgĂ©rete volt annak Ă©rdekĂ©ben, hogy
"felszabadĂtsa az autĂłk által elfoglalt közterĂĽletet" Ă©s csökkentse a környezetszennyezĂ©st, ahogyan azt több eurĂłpai nagyváros (Madrid, MilánĂł, RĂłma) is megtette a központi kerĂĽleteiben.
Az elkĂ©pzelĂ©s 2021 májusában törtĂ©nt bejelentĂ©se Ăłta az övezet határainak kialakĂtása komoly tárgyalások tárgyát kĂ©pezte a párizsi prefektĂşrával, amely a csĂĽtörtökön megjelent rendeletet társszerzĹ‘kĂ©nt Ărta alá. Eredetileg a Szajna bal partján a Boulevard Saint-Germain Ă©s a folyĂł közötti terĂĽlet, a CitĂ© Ă©s a Saint-Louis szigetek, valamint a jobb part felsĹ‘ rakpartjai is a lezárt övezetbe tartoztak volna, de a vĂ©gsĹ‘ változatbĂłl kikerĂĽltek.
A párizsi önkormányzat a legforgalmasabb fĹ‘városi főútvonalakon a forgalom jelentĹ‘s csökkenĂ©sĂ©re számĂt: a város által megrendelt hatástanulmány szerint az OpĂ©ra sugárĂşton 30 százalĂ©kkal, a SĂ©bastopol sugárĂşton pedig 15 százalĂ©kkal csökkenhet a forgalom. A városháza a levegĹ‘minĹ‘sĂ©g javulására Ă©s a zajszint csökkenĂ©sĂ©re is számĂt.
Az önkormányzat jelezte, hogy a hĂ©tfĹ‘n hatályba lĂ©pĹ‘ rendelet megszegĹ‘inek az elsĹ‘, "edukáciĂłs szakaszban" nem kell bĂĽntetĂ©sre számĂtaniuk, mielĹ‘tt a második, "ellenĹ‘rzĂ©si Ă©s bĂĽntetĂ©si fázis" Ă©letbe lĂ©p.
(MTI)