A Benevita AlapĂtvány szĂ©khelyĂ©t keresem Ă©s dr. Cseuz Regina reumatolĂłgus szakorvos rendelĹ‘jĂ©ben meg is találom. NĂ©hány Ă©ve ĂzĂĽleti gondokkal kĂĽzdĹ‘ betegek hozták lĂ©tre az alapĂtványt, melynek egyik igen fontos tevĂ©kenysĂ©ge a betegkĂ©pzĂ©s.
– Mi a betegképzés?
– A betegképzés Nyugat-Európában már elterjedt gyakorlat, nem is túlzottan új dolog, hiszen már a nyolcvanas években hallhattunk róla. Sajnos Magyarországon még nem igazán elterjedt, pedig igen hasznos.
– A kĂ©pzĂ©s lĂ©nyege, hogy a betegek tisztában legyenek azzal, hogy mi bajuk van, milyen terápiás lehetĹ‘sĂ©gek állnak rendelkezĂ©sĂĽkre, hogyan Ă©lhetnek egyĂĽtt betegsĂ©gĂĽkkel Ăşgy, hogy Ă©letminĹ‘sĂ©gĂĽk ne romoljon. Az a tudás, amit egy ilyen tanfolyamon megszerezhetnek, Ăşj alapokra helyezi az orvos-páciens kapcsolatot, hiszen a beteg tájĂ©kozott Ă©s ez a kezelĹ‘ orvos munkáját is megkönnyĂtheti. SĹ‘t!Tapasztalataink szerint azok, akik tudják, hogy mivel jár a betegsĂ©gĂĽk, kevesebb idĹ‘t töltenek kĂłrházban, Ăgy az egĂ©szsĂ©gbiztosĂtás is "spĂłrol". MĂ©gis azt hiszem, az a legfontosabb, hogy az itt megfordult betegek könnyebben Ă©lnek egyĂĽtt az Ĺ‘ket sĂşjtĂł problĂ©mákkal.
– Hogyan épül fel a képzés?
– Mi a reumatoid artitiszben szenvedĹ‘ betegek rĂ©szĂ©re indĂtunk tanfolyamokat. Ez a betegsĂ©g, melyet magyarul sokĂzĂĽleti gyulladásnak hĂvnak, jobbára hölgyeket támad meg Ă©s mozgásszervi problĂ©mákat okoz. A vĂ©gtagok deformálĂłdhatnak, a mozgás nehezebbĂ© válik. Éppen ezĂ©rt minden egyes foglalkozásunkon jelen van egy gyĂłgytornász, aki a helyes tartásrĂłl, az Ăşj mozgásterápiákrĂłl beszĂ©l az egybegyűlteknek. Emellett prĂłbálunk a hĂ©tköznapi Ă©letben jĂłl használhatĂł, praktikus informáciĂłkat is szolgáltatni.
LegutĂłbb F. Nagy AngĂ©la, a szakácskönyveirĹ‘l mĂ©ltán ismert ĂşjságĂrĂłnĹ‘ volt a tanfolyam vendĂ©ge. Ĺ‘ könnyen elkĂ©szĂthetĹ‘ recepteket hozott magával, melyekkel bárki elkápráztathatja családtagjait, Ă©s olyan trĂĽkköket osztott meg a betegekkel, melyek segĂtsĂ©gĂ©vel a konyhai munka egyszerűbbĂ©, kevĂ©sbĂ© fárasztĂłvá válik. Hiszen a hagymaszeletelĹ‘ használata, vagy a fagyasztással kapcsolatos aprĂł ötletek a mozgásukban korlátozott betegek számára is Ăşjra Ă©lmĂ©nnyĂ© tehetik a fĹ‘zĂ©st.
– Mennyire hasznosĂtják hosszĂş távon a betegek az itt megtanultakat?
– Már több esztendeje tartunk ilyenfajta kĂ©pzĂ©st, immár 140 beteg fordult meg tanfolyamainkon. ÉletĂĽket figyelemmel kĂsĂ©rtĂĽk a kĂ©pzĂ©s után is. Éppen most kĂ©szĂĽl egy tanulmány a tapasztalatainkbĂłl. Ăšgy látjuk, hogy az itt elsajátĂtottakat használják a betegek Ă©s ez hosszĂş távon javĂtja Ă©letminĹ‘sĂ©gĂĽket, megkönnyĂti a betegsĂ©ggel valĂł egyĂĽttĂ©lĂ©st. Emellett nem elhanyagolandĂł szempont, hogy egy ilyen tanfolyam egyfĂ©le csoportterápia is.
A betegek sokszor egymástól kapnak hasznos tippeket: mit hol lehet megvenni, ki milyen gondokkal küzdött és hogyan tudta megoldani problémáit. Fontos, hogy látják, nincsenek egyedül. Sajnos azok, akik nem tudják elfogadni állapotukat és bezárkóznak (néha szó szerint is), hozzánk sem jönnek el, pedig nekik lenne a legfontosabb, hogy elfogadják helyzetüket és megpróbáljanak tenni valamit a saját érdekükben.
– Kik és hogyan jelentkezhetnek a képzésre?
– Sajnos nem tudjuk folyamatosan működtetni a kĂ©pzĂ©st, hiszen a tanfolyamok pályázaton nyert összegekbĹ‘l jönnek lĂ©tre. Ha van pályázat Ă©s pĂ©nz, akkor mindig elindĂtunk egy kĂ©pzĂ©st. Egy tanfolyam maximum 9-10 fĹ‘vel működhet. Bárki jöhet, aki elĹ‘re jelzi szándĂ©kát, majd rĂ©szt vesz egy elĹ‘zetes beszĂ©lgetĂ©sen, ahol tisztázzuk, hogy milyen terápiákon vett rĂ©szt, mi a betegsĂ©ge, milyen stádiumban van, stb. Ezután kitöltjĂĽk a szokásos kĂ©rdĹ‘ĂvĂĽnket, mely segĂt nekĂĽnk abban, hogy lemĂ©rjĂĽk, mennyire hatĂ©kony a munkánk. Sajnos ezután gyakran várni kell egy Ăşj kĂ©pzĂ©s elindulására, de mindig Ă©rtesĂtjĂĽk a jelentkezĹ‘ket a kezdĂ©srĹ‘l, hiszen az az Ă©rdekĂĽnk, hogy minĂ©l többen elvĂ©gezzĂ©k a tanfolyamot.
- práger -
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 030201)
ArchĂvum
Archivált Ărás. A benne foglaltak aktualitása nem garantált, vagy nem feltĂ©tlenĂĽl tĂĽkrözik a vonatkozĂł tudományterĂĽletek jelenlegi ismeretanyagát, szempontjait Ă©s hangsĂşlyait.