A nyugati és a keleti ember boldogságkeresése alapvetően különbözik.
A nyugati ember a boldogságot elsĹ‘sorban saját Ă©nhatárainak kitágĂtásában keresi. Ennek lehetĹ‘sĂ©gei pĂ©ldául a birtoklás, a bekebelezĂ©s. Annál fontosabbnak, erĹ‘sebbnek Ă©rzi magát, minĂ©l nagyobb autĂłja, háza, bankszámlája van.
SzintĂ©n egĂłnövelĹ‘, saját Ă©nhatárainkat, önmagunkat kiszĂ©lesĂtĹ‘ Ă©lmĂ©ny lehet a hatalom, a karrier, a sikeressĂ©g megĂ©lĂ©se a társadalomban.
Egy másik lehetĹ‘sĂ©g, ha párkapcsolatainkban a belĹ‘lĂĽnk hiányzĂłnak vĂ©lt tulajdonságot a másikbĂłl szeretnĂ©m "megkaparintani": ez Ăłhatatlanul fĂĽggĹ‘ssĂ©ghez vezet. Hiszen akkor csak a másikkal egyĂĽtt Ă©lem meg teljes egĂ©sznek magam. NĂ©hányunknál ezt a hiányzĂł biztonságĂ©rzetet a "nyájhoz", az egy csoporthoz valĂł tartozás Ă©rzĂ©se helyettesĂtheti.
Egyéb lehetőségünk a biztonságérzet megszerzésére például a hétköznapi rutinba való belemenekülés.
Eric From azt Ărja, hogy nem az a kĂ©rdĂ©s, hogy hogyan bolondulunk meg, hanem az, hogy – figyelembe vĂ©ve az ember helyzetĂ©t a világban, elszigeteltsĂ©gĂ©t, magányosságát, erĹ‘tlensĂ©gĂ©t – miĂ©rt nem bolondulunk meg.
A nyugati ember megközelĂtĂ©sĂ©nek másik jellemzĹ‘je, hogy a boldogságot alapvetĹ‘en kĂĽlsĹ‘ tárgyakhoz köti (autĂł, ház, karrier). Márpedig, ha boldogságĂ©rzetĂĽnket ilyen dolgokhoz kapcsoljuk, akkor eleve rĂ©sze az Ă©lmĂ©nynek az elĹ‘bbiek elvesztĂ©sĂ©tĹ‘l valĂł fĂ©lelem, szorongás.
A nyugati gondolkodásban a jĂł Ă©s a rossz ellentĂ©tpár. A boldogság a mennyország kĂ©pe, az árnyĂ©k a rossz. A buddhizmusban a jĂł Ă©s rossz viszonya Ăşgy viszonyul egymáshoz, mint ahogyan a naphoz a felhĹ‘. A napfĂ©ny csodájának rĂ©sze az is, hogy idĹ‘nkĂ©nt a felhĹ‘ elhomályosĂtja a ragyogást. A boldogság rĂ©sze a megĂ©lt szenvedĂ©s.
A nyugati megélés általában pillanatnyi vagy legalábbis múlékony. A keleti keresés az abszolút boldogság megélésére, állandóságára törekszik. Amikor azt nem külső tárgyakban, hanem önmagamban találom meg.
A nyugatiaknál a boldogság általában valamilyen cselekvéshez, mozgáshoz, aktivitáshoz kötött. A keletieknél inkább nyugalomhoz, mozdulatlansághoz.
A keleti megközelĂtĂ©sek közĂĽl a tibeti buddhizmus az, amiben konkrĂ©t egyenlĹ‘sĂ©gjelet tesznek a buddhizmus Ă©s a boldogságkeresĂ©s közĂ©. A dalai láma megfogalmazása szerint a buddhista gyakorlatok cĂ©lja, hogy kielĂ©gĂtsĂĽk boldogság utáni vágyunkat. ErĹ‘teljes Ă©rzelmeink, vágyakozásaink nem juttathatnak mĂ©ly, hosszan tartĂł boldogsághoz.
A kielĂ©gĂtett vágy csak idĹ‘leges elĂ©gedettsĂ©get okoz, az általa nyĂşjtott öröm csak rövid ideig tart, hiszen utána Ăşjabb vágyak kĂ©pzĹ‘dnek. Ha átadjuk magunkat vágyainknak, azok intenzitásukban növekedni fognak, egyre többet akarunk, egyre elĂ©gedetlenebbek leszĂĽnk.
A vágy egyfajta nyugtalanság. A buddhizmus szerint vágyaink csak kivetĂtĂ©sek, hamis illĂşziĂłi a valĂłságnak. A folyamat a következĹ‘kĂ©ppen zajlik: vonzĂłdom valamihez, kivetĂtem, eltĂşlzom mĂ©rtĂ©kĂ©t, sĂłvárgok utána, azonban megszerzĂ©sĂ©vel csak pillanatnyi örömöt okozhatok magamnak, meg nem szerzĂ©sĂ©tĹ‘l pedig szenvedek. PlatĂłn, Ăłkori filozĂłfus elmĂ©lete szerint csupán egy barlangban ĂĽlĂĽnk Ă©s nĂ©zzĂĽk az árnyakat, a hamis illĂşziĂłkat (vágyakat) a falon.
A zen-buddhizmus szerint mĂ©g a boldogság keresĂ©sĂ©t is, a boldogság utáni vágyat is fel kell adnunk ahhoz, hogy valĂłban eljussunk hozzá. Az ehhez vezetĹ‘ utak is mások a buddhizmus kĂĽlönbözĹ‘ fajtáinál. Ami közös, az a cĂ©l, a megvilágosodás, az egysĂ©g Ă©lmĂ©nyĂ©nek elĂ©rĂ©se, kijutás a platĂłni barlangbĂłl, megszabadulás kivetĂtett vágyainktĂłl.
A tibeti buddhizmusban az utat különböző meditációs technikák jelentik. Ennek egy része gondolati szintű, például az "én" helyett a "mások" módszere, amikor az ember felméri azt, hogy pillanatnyi jó közérzete a környezetében levő sok-sok embertől függ. (Például azok a tárgyak, amelyek körülvesznek minket, más emberek munkája nyomán születtek.)
A másik gondolati megközelĂtĂ©s, az Ăşn. "hĂ©tszeres okság" mĂłdszere, mely szerint elĹ‘zĹ‘ Ă©leteinkben – a buddhizmusban a lĂ©lekvándorlás az egyik alapgondolat – bárki, a körĂĽlöttĂĽnk Ă©lĹ‘k közĂĽl lehetett valamelyik Ĺ‘sĂĽnk, rokonunk is.
Ez az elgondolás elvezet bennĂĽnket JĂ©zus tanĂtásához: "szeresd felebarátodat, mint tenmagadat". A valĂłdi empátia az, mikor fölismerem másokban a saját arcomat Ă©s önmagamban a másikat. Ez megjelenik mind a buddhista, mind a keresztĂ©ny Ă©s más vallások ideolĂłgiájában is.
Teilhart, keresztĂ©ny filozĂłfus pĂ©ldául azt mondta: "az emberrĂ© válás vĂ©g nĂ©lkĂĽli elszakadást jelent: válás, lecserĂ©lĂ©s, elhagyás, bĂşcsĂşvĂ©tel attĂłl, amik már vagyunk, hogy azzá legyĂĽnk, amire rendeltetĂ©sĂĽnk szĂłl. Mihelyt az ember fejlĹ‘dĂ©si folyamatában megáll, kiköt, elakad abban, ami vagy aminek környezete, családja, munkatere kĂ©nyelmes biztonságában lenni hiszi magát, abban a pillanatban halott! EzĂ©rt kĂĽld nekĂĽnk az Ăšr idĹ‘rĹ‘l idĹ‘re egy-egy Ăşjabb fájdalommal Ă©s szenvedĂ©ssel kapcsolatos kiszakĂtást... Nincs önismeret Ă©s nincs önmegvalĂłsĂtás önmagunkrĂłl valĂł lemondás, azaz szenvedĂ©s nĂ©lkĂĽl."
Szerinte az ember elĹ‘ször hamis Ă©njĂ©vel azonosĂtja magát. Az igazi "Ă©n" nem adomány, nem a szĂĽletĂ©skor kapott "hozomány", hanem olyan valami, aminek lassan kell elĹ‘bukkannia Ă©s kibontakoznia. Ha pillanatnyi Ă©nemmel azonosulok, akkor már nem Ă©lek, hanem elestem, bĂ©nult vagyok. Akkor nem növekszem, hanem ellenkezĹ‘leg, halĂłdom. Ha viszont nem azonosulok mai magammal, akkor tudom, hogy tovább törekszem, tovább növök. Érzem, hogy Ă©lek Ă©s kiharcolom utamat, felĂĽlkerekedem az akadályokon, hogy elĂ©rjem Ă©letem igazi Ă©rtelmĂ©t, amire meghĂvást kaptam.
Szüntelenül, kihagyás nélkül kell dolgoznom azon, hogy legyőzzem önmagam. Ez azt is jelenti, hogy elszakadok attól, amit birtokolok, amim már van. Aki azt hiszi, hogy a ruhásszekrénye tartalmával, a házával, bankbetétjével mérhető, az az ember csupán annyi, amije van. Ezért az elszakadás minden formája új lehetőség a személyiség kialakulására és továbbvezet a fölemelkedéshez, igazi személyiségünkhöz.
A keleti filozĂłfiákban az egysĂ©g Ă©lmĂ©nye azt, hogy saját Ă©nem határait nem kitágĂtani szeretnĂ©m, hanem alapvetĹ‘en máshogy Ă©lem meg, mĂ©gpedig Ăşgy, hogy ez a határ valĂłjában nem lĂ©tezik. (A szubjektĂv belsĹ‘ Ă©s az objektĂv kĂĽlsĹ‘ közötti határ megszűnĂ©se.) CsĂşcspontja a szatori - a megvilágosodás - Ă©lmĂ©nye, amelyhez fokozatosan juthat el az ember.
From szerint ezt az élményt csecsemőkorunkban már megtapasztaljuk. Később idegenedik el az ember és éli át a szubjektumra és objektumra hasadás élményét, az én határainak kialakulását. A megvilágosodás visszatérés a csecsemőkorban már megélt egység állapotához. Ugyanez az Újtestamentumban is kifejeződik: "Bizony mondom néktek, aki nem úgy fogadja be isten országát, mint egy kisgyermek, semmiképpen nem jut be abba."
Dr. PiczkĂł Katalin
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 040507)