A nyolcvanas Ă©vek vĂ©gĂ©n igen nagy sikert aratott a hazai könyvpiacon is a magyar származásĂş fotográfus, Susanne Szász GyermekĂĽnk szĂłtlan nyelve – A testbeszĂ©d cĂmű fotĂłalbuma. A 192, kisgyerekekrĹ‘l kĂ©szĂĽlt kĂ©p igyekszik megismertetni a szĂĽlĹ‘kkel a szavakon tĂşli kommunikáciĂłt, azaz segĂt eligazodni a nyelvet mĂ©g nem, vagy mĂ©g nem tökĂ©letesen beszĂ©lĹ‘k gesztusaiban, a kicsik mozdulatainak, mimikájának, testtartásának rejtelmeiben.
A testnyelv ismerete egyébként nemcsak a kisgyereket nevelők, hanem mindannyiunk számára fontos lehet, hiszen egymás közötti kapcsolatteremtésünkben meghatározó helyet foglalnak el a gesztusok.
A magatartáskutatĂłk csak mintegy 50-60 Ă©ve kutatják a testbeszĂ©d szerepĂ©t a társas Ă©rintkezĂ©sben, holott köztudott, hogy az emberi kommunikáciĂł nem csak beszĂ©dbĹ‘l áll. Gondoljunk csak a lovagkorban játszĂłdĂł regĂ©nyekre, filmekre, melyeknek tanĂşsága szerint pĂ©ldául a szerelmi nyelvben szabályos koreográfiája volt annak, hogy mikor mit ĂĽzen a keszkenĹ‘t, a legyezĹ‘t, a virágot tartĂł kĂ©z, de kĂĽlönös jelentĹ‘sĂ©ggel bĂrt az arcmimika vagy akár az öltözködĂ©s is.
A kimondott szavaknál jĂłval többet mondanak el rĂłlunk, Ă©rzĂ©seinkrĹ‘l, szándĂ©kainkrĂłl a mozdulataink, az arckifejezĂ©sĂĽnk, a testtartásunk, mĂ©g akkor is, ha manapság a legtöbb ember nem fordĂt elĂ©g figyelmet a szavakon tĂşli jezĂ©sekre. Ez az oka, hogy egy kudarccal vĂ©gzĹ‘dött tárgyalás, állásinterjĂş után nem Ă©rtjĂĽk, milyen hibát követtĂĽnk el, holott csupán nem tudtuk a velĂĽnk szemben ĂĽlĹ‘ ember mozdulatait Ă©rtelmezni Ă©s a magunk javára fordĂtani.
Hiszen aki tudja például, hogy a beszélgetőpartner össszekulcsolt keze, összefont karja, gyakori félrepillantása, a széken való hátradőlése, fejvakarása az érdeklődés hiányára, illetve valamiféle távolságtartásra utalhat, az bizonyára mindent megtesz, hogy felébressze a személye, a mondandója iránti érdeklődést.
A testbeszĂ©d lefordĂtásához a legtöbb ember csak ösztönösen Ă©rt, ha Ă©rt. A nĹ‘k Ă©lesebb megfigyelĹ‘kĂ©pessĂ©gĂĽknĂ©l fogva jobban Ă©rzĂ©kelik Ă©s sokszor kĂ©pesek is Ă©rtelmezni a mozdulatok ĂĽzenetĂ©t. A magatartáskutatĂłk szerint azonban nem elĂ©g csupán az egyes megnyilvánulásokat Ă©rteni, ezeket csak összefĂĽggĂ©seikben szabad vizsgálni. A testnyelvben ugyanis minden egyes mozdulat egy-egy szĂłnak felel meg, amelyek csak "összeolvasva" állnak össze Ă©rthetĹ‘ mondattá.
A mozdulatokon, a testtartáson, a szavainkat kĂsĂ©rĹ‘ arckifejezĂ©sen, a szemkontaktuson kĂvĂĽl nagyban befolyásolja a kommunikáciĂł milyensĂ©gĂ©t, kimenetelĂ©t az is, hogy a beszĂ©lĹ‘k milyen távolságra helyezkednek el egymástĂłl, s az sem elhanyagolhatĂł szempont, hogy milyen kulturális környezetbĹ‘l származnak.
A latin gesztusrendszer például bővebb és élénkebb, mint az északon élőké, a vidéki ember nem szereti a zsúfoltságot, ideges, feszült lesz attól, ha a személyes terébe hatolnak, ezzel szemben a nagyvárosi emberek megszokták, hogy az ún. személyes zónájukba (46 cm és 1,5 méter közé) hatolnak és rutinosan igyekeznek magukat embertársaiktól viselkedésükkel elhatárolni.
A kutatĂłk azt is megállapĂtották, hogy a kevĂ©sbĂ© tanult, szerĂ©nyebb szĂłkincsű emberek többször használják mondandĂłjuk kiegĂ©szĂtĂ©skĂ©nt a gesztusokat, mint a fejlett beszĂ©dkĂ©szsĂ©gű, magasan iskolázott embertársaik. Az is Ă©rdekes megfigyelĂ©s a szakemberek rĂ©szĂ©rĹ‘l, hogy a gesztusainkat – a testbeszĂ©d alapjait – a környezetĂĽnktĹ‘l, azaz szĂĽleinktĹ‘l, a velĂĽnk egy közössĂ©gbe tartozĂłktĂłl ösztönösen tanuljuk el, majd ezeket mi is tovább "örökĂtjĂĽk" utĂłdainkra.
A bevezetĹ‘ben emlĂtett fotĂłművĂ©sz kĂĽlön fejezetben mutatja be, hogy a szĂĽlĹ‘k testbeszĂ©dĂ©nek, mozdulatainak, testtartásának, mimikájának milyen hatása van a gyerekeik gesztusaira. A felvĂ©telek tanĂşsága szerint a kicsik mĂ©g szĂĽleik modorosságait is átveszik, a testbeszĂ©det pedig legalább olyan intenzitással tanulják, mint a verbális nyelvet.
A testbeszĂ©d elsajátĂtásának ugyanis meghatározĂł szerepe van a gyerekek Ă©rzelmi Ă©s szellemi fejlĹ‘dĂ©sĂ©ben is. Gondoljunk csak a szĂĽlĹ‘ kitárt karjára, amely a "gyere ide" felszĂłlĂtás megfelelĹ‘je, s arra, hogy a gyerek – a mozdulat láttán – milyen bizalommal indul el az anyja, apja felĂ©, azaz igen hamar jut el a mozdulat azonosĂtásátĂłl a felszĂłlĂtás megĂ©rtĂ©sĂ©ig.
A szĂĽlĹ‘ mozdulatainak utánzása egyĂ©bkĂ©nt a gyerek szemĂ©lyisĂ©gfejlĹ‘dĂ©se szempontjábĂłl is fontos (gondoljunk csak arra, hogy a kislányok az anyjuktĂłl, a kisfiĂşk az apjuktĂłl igyekeznek ellesni a megfelelĹ‘ viselkedĂ©smintát). A testi kifejezĂ©sek tanulása tehát felkĂ©szĂt bennĂĽnket a társas Ă©rintkezĂ©sre, a társadalmi beilleszkedĂ©sre, sĹ‘t a nemi szerepeinkre is.
Több csecsemőotthonban végzett pszichológiai kutatás igazolta, hogy az intézetben nevelt kicsik – a személyes test- és szemkontaktus hiányában – később és nehezebben tanultak meg beszélni, bizalmatlanabbak, visszahúzódóbbak voltak hasonló korú, családban felnőtt társaiknál.
A mozdulatok, gesztusok szĂnesĂtik, pontosĂtják Ă©s szemĂ©lyesebbĂ© teszik, Ă©rzelmileg egĂ©szĂtik ki beszĂ©dĂĽnket. Egy ember attĂłl hiteles, ha a szĂłbeli Ă©s a nem szĂłbeli kommunikáciĂłja összhangban van.
Egy közĂ©piskolások számára Ărott tanulástechnikai tanácsadĂł kötet pedagĂłgus szerzĹ‘i pĂ©ldául kifejezetten ajánlják diákoknak azt, hogy Ă©lĂ©nkĂtsĂ©k, fűszerezzĂ©k feleleteiket, szĂłbeli megnyilvánulásaikat mozdulatokkal, mondván: a gesztusok nĂ©lkĂĽl szárazzá, unalmassá válik a beszĂ©dĂĽnk.
A taglejtéssel, a testtartással, az arckifejezéssel (sőt a ruházatunkkal, sminkünkkel, ékszereinkkel stb.) nemcsak a környezetünkre, a partnerünk viselkedésére hatunk, hanem a saját mondandónk, s a beszélgetőpartnerünk beszédének ritmusára, tartalmára is.
A utĂłbbi kĂ©t Ă©vtizedben azt is kutatásokkal támasztották alá a magatartástudományi szakemberek, hogy a testbeszĂ©dnek önállĂł szerepe is lehet a kommunikáciĂłban. KĂĽlönösen akkor van ennek jelentĹ‘sĂ©ge, ha a mozdulat, az arcjátĂ©k helyettesĂti vagy megelĹ‘zi a szavakat.
Sokszor a mimika, a testtartás, a tekintet, a térbeli elhelyezkedés beszéd nélkül is kifejezi, amit gondolunk, érzünk. Gondoljunk csak a tömegközlekedési eszközön való utazásra, ahol úgy szeretnénk a "sehová nem tartozásunkat", elkülönülésünket érzékeltetni, hogy kerüljük utastársaink tekintetét, közömbös arcot vágunk... Az sem ritka tehát, hogy a nonverbális kommunikáció a beszéddel egyenrangú információhordozó.
Érdekes megfigyelĂ©s, hogy elsĹ‘ látásra gyakran azok az emberek rokonszenveznek egymással, akiknek hasonlĂł a gesztusnyelvĂĽk. A tartĂłs Ă©s szoros Ă©rzelmi kapcsolatok mögött gyakran szinte azonos gesztusnyelvet lehet felfedezni. Az emberek egymás közötti kapcsolatait gyakran nehezĂti, ha nem ismerik vagy nem Ă©rtik a másik testbeszĂ©dĂ©t.
T. Puskás Ildikó
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 030604)