Új alapellátási ügyeleti rendszer a fővárosban október 1-től

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) koordinálásával a fővárosban 15 helyszínen 28 felnőtt- és három gyermekellátóhely lesz, ezeket 14 mobil ügyeleti egység egészíti ki.

Budapesten olyan alapellátási ügyeleti rendszer jön létre, amelyben az alapellátás, a mentés és a kórházak sürgősségi osztályai összehangoltan végzik a feladatokat.

A sürgős, életmentést igénylő esetekben továbbra is a 112-es telefonszámot kell hívni, azonban kisebb probléma esetén délután 16 óra után, hétvégén és ünnepnapokon a már ismert 1830-as-as telefonszámot.

A rendszer nem tér el a vidéken már bevezetett szisztémától: a hívást egy egészségügyi dolgozó fogadja, aki kikérdezi a beteget, majd – ha szükséges – alapellátási ügyeletre irányítja, vagy egy mobil ügyeleti egységet küld hozzá. Ha úgy ítéli meg, hogy a betelefonálónak sürgős ellátásra van szüksége, akkor mentőt irányítanak hozzá.

Takács Péter egészségügyi államtitkár az új rendszer bevezetéséről szóló sajtótájékoztatón jelezte: Budapest a vidékhez képest ellátásszervezési szempontból „sajátos” helyzetben van, ezért a rendszert "ráhagyással" vezetik be.

Véleménye szerint a jelenleginél betegellátási szempontból jobb lesz az október 1-jével Budapesten is életbe lépő új alapellátási ügyeleti rendszer.

Azt mondta, egyeztettek a háziorvosokkal, az orvosi kamarával, a szakmai szervezetekkel, hogy a fővárosban a legjobban adaptálható rendszer jöjjön létre. Az államtitkár hozzátette: a rendszerről egyeztetett Karácsony Gergely főpolgármesterrel és a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének képviselőivel is, akikkel a konstruktív megbeszélésen túlnyomórészt egyetértésre jutottak.

Az államtitkár nyomatékosította: nincs olyan kormányzati szándék, hogy a háziorvosoknak az eddig rendelési idejüket meg kellene változtatniuk. Budapesten jellemzően 8 és 12, illetve 16 és 20 óra között rendelnek az orvosok, ehhez nem kell hozzányúlni – emelte ki.

A budapesti alapellátási ügyeleti rendszerben külön lesz felnőtt- és gyermekügyelet. Az utóbbi három helyen lesz a fővárosban, ezt egy mobil szolgálattal is megerősítik. Az alapellátási ügyeleteken kívül lesz még két olyan pont, ahol a napközbeni ellátást biztosítják.

Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója elmondta, az új rendszerben ügyeleti időben nem a betegnek kell megkeresnie a megfelelő ellátást, hanem a 1830-as számon egy szakember fogja eldönteni, hogy a telefonálónak milyen ellátásra van szüksége.

Az eddigi országos betegadatokból az látszik, hogy a betegek 93 százaléka enyhe vagy helyben kezelhető panaszokkal fordult az ügyeletekhez - jelezte.

Beszélt arról is, hogy eddig 261 háziorvos jelentkezett az OMSZ ügyeleti rendszerébe, emellett számíthatnak a kórházi orvosokra is. Csató Gábor közlése szerint a toborzás folyamatos, de minden tárgyi és személyi feltétel adott az alapellátási ügyelet október 1-jei bevezetéséhez.

Megemlítette azt is, hogy a fővárosban nem a lakcímkártya alapján fognak dönteni a betegek ellátásáról, és lesz egy szakorvosi konzultációs lehetőség is az ügyeletet adó orvosoknak.

Győrfi Pál, a mentőszolgálat szóvivője elmondta, minden lehetséges kommunikációs csatornát ki fognak használni a lakosság tájékoztatása érdekében.

Az OMSZ honlapján folyamatosan frissülő információkat közölnek; az ÉletMentő applikáció push üzenetekkel informál majd. Ezen kívül az útvonaltervezőkben is jelezni fogják az ügyeleti pontokat, valamint a kerületi újságokban és a kerületi tévécsatornákon is lesznek tájékoztató anyagok az új alapellátási ügyeletről.

 

(MTI)

GYÓGYTORNAPRAXIS.hu – Gyógyítás a teljesség igényével

Egyszerű szöveg

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és e-mail címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.