A cĂ©l a digitális eszközök elĹ‘nyeinek maximalizálása, valamint a használatukbĂłl adĂłdĂł hátrány minimalizálása a mindennapokban - fogalmazott Szadai Károly, a Nemzeti MĂ©dia- Ă©s HĂrközlĂ©si HatĂłság MĂ©diatanácsának tagja szerdán VeszprĂ©mben, a Pannon Egyetem Ă©s a Nemzeti MĂ©dia- Ă©s HĂrközlĂ©si HatĂłság (NMHH) MĂ©diatudományi IntĂ©zetĂ©nek közös gyermekvĂ©delmi konferenciáján.
Szadai Károly A gyermekek mĂ©diahasználata a segĂtĹ‘ szakmák szemszögĂ©bĹ‘l elnevezĂ©sű Ă©rtekezĂ©st megnyitĂł beszĂ©dĂ©ben arrĂłl beszĂ©lt, hogy a konferenciasorozat korábbi, elsĹ‘ kĂ©t rendezvĂ©nyĂ©n drámai beszámolĂłk hangzottak el a mĂ©diafogyasztás hatásait közvetlenĂĽl Ă©rzĂ©kelĹ‘ szakemberektĹ‘l. KiderĂĽlt egyebek mellett, hogy az Ăłvodás korba lĂ©pĹ‘ gyermekek ötven százalĂ©ka saját mĂ©diaeszközzel Ă©s korlátlan internethasználattal rendelkezik.
Azt mondta, a mostani konferencia cĂ©lja olyan gyakorlatokat felkutatni, amelyek segĂthetnek megoldani a mĂ©diahasználatbĂłl adĂłdĂł problĂ©mákat. A megoldás szavai szerint az eszközhasználat bevonása a hĂ©tköznapokba Ăşgy, hogy a károkat minimalizáljuk, a használatbĂłl adĂłdĂł elĹ‘nyöket pedig maximalizáljuk.
Abonyi János, a Pannon Egyetem rektora Ăşgy fogalmazott, hogy bár aggodalommal tekintĂĽnk a jövĹ‘be, mĂ©rlegelve a digitális eszközök használatábĂłl adĂłdĂł hátrányokat, ugyanakkor lĂ©tezik olyan Ă©lethelyzet, amikor a digitális közössĂ©g nĂ©mileg helyettesĂtheti a valĂłs közössĂ©geket, kapcsolatokat. PĂ©ldakĂ©nt emlĂtette, ha valaki egy komoly betegsĂ©g miatt kĂ©ptelen valĂłs közössĂ©gekhez kapcsolĂłdni.
A rektor arrĂłl is beszĂ©lt, hogy az emberek Ă©rtĂ©keit, Ă©letĂ©t a szokásaik határozzák meg, amelyek jelentĹ‘s rĂ©sze gyermekkorban alakul ki. Éppen ezĂ©rt adhat okot aggodalomra az, hogy milyen hatások Ă©rik a gyermekeket a mĂ©diában. FelmĂ©rĂ©sek szerint ugyanis a gyermekek napi nyolc Ăłrán át használják a mĂ©diát, ebbĹ‘l nĂ©gy Ăłrát aktĂv internethasználattal töltenek.
Kubinger-Pillmann Judit, a Pannon Egyetem docense elĹ‘adásában arrĂłl beszĂ©lt, hogy az Ăłvodás korĂş gyermekek kreativitásának fejlesztĂ©sĂ©ben Ă©s eszközhasználatának alakĂtásában kiemelkedĹ‘ szerep jut a szĂĽlĹ‘knek Ă©s az ĂłvodapedagĂłgusoknak.
Azt mondta, a gyermekek úgy játszanak, ahogy a szülőktől látják, ezért az óvodapedagógiában egyre inkább bevonják a digitális világot a játékmiliőbe. A változás rohamos, egyre fiatalabb korosztály életébe gyűrűzik be a digitalizáció.
Fontosnak ĂtĂ©lte, hogy a szĂĽlĹ‘k Ă©s az ĂłvodapedagĂłgusok beszĂ©ljenek egymással. HangsĂşlyozta azt is: ismerni kell a gyermekek tapasztalatait a tĂ©mával kapcsolatban.
VĂ©lemĂ©nye szerint a digitális eszközök nem helyettesĂthetik pĂ©ldául az Ă©lĹ‘, szĂłbeli mesĂ©t Ă©s fontos, hogy a digitális Ă©s az analĂłg tevĂ©kenysĂ©gek egymást kiegĂ©szĂtve jelenjenek meg a gyermekek mindennapjaiban Ăşgy, hogy az elĹ‘bbiek minimális kĂ©pernyĹ‘idĹ‘ mellett kĂĽlönbözĹ‘ kĂ©szsĂ©geket, kĂ©pessĂ©geket fejlesszenek.
Az idĂ©n harmadik alkalommal megrendezett konferencián, pedagĂłgusok, oktatáskutatĂłk Ă©s pszicholĂłgusok aktuális kutatásait mutatják be a mĂ©diafogyasztásrĂłl vagy a mĂ©diaoktatásrĂłl. Az elĹ‘adĂłk kiemelt figyelmet szentelnek az online tĂ©rben rejlĹ‘ kihĂvásoknak, a digitális identitás, magatartásformálás Ă©s mĂ©diahasználat fejlesztĹ‘ mechanizmusainak.
(MTI)