Egerek számára optimalizált virtuális valĂłság (VR) szemĂĽveget fejlesztett ki a BrainVisionCenter KutatĂłintĂ©zet Ă©s Kompetenciaközpont (BVC) a HUN-REN KĂsĂ©rleti Orvostudományi KutatĂłintĂ©zettel (HUN-REN KOKI) egyĂĽttműködve.
A közös eredmĂ©ny Ăşj távlatokat nyit az agyműködĂ©s kutatásában Ă©s a látást helyreállĂtĂł agy-számĂtĂłgĂ©p interfĂ©szek fejlesztĂ©sĂ©ben. A Moculus nevű eszköz Ă©lethűen szimulálja a termĂ©szetes látást a kĂsĂ©rleti állatok számára, Ă©s akár százszorosára gyorsĂthatja a tanulási folyamatokat.
Az eszköz szorosan illeszkedik a Roska Botond Ă©s RĂłzsa Balázs által alapĂtott BVC kĂĽldetĂ©sĂ©hez, amely a látás helyreállĂtását cĂ©lzĂł terápiák Ă©s a központi idegrendszeri betegsĂ©gek kezelĂ©sĂ©nek fejlesztĂ©sĂ©re összpontosĂt.
A fejlesztĂ©s mögött Judák Linda, Szalay Gergely, Dobos Gergely Ă©s RĂłzsa Balázs állnak, akik az egĂ©r látĂłkĂ©regĂ©nek gyorstanulás során tapasztalt plaszticitását vizsgálták. A kutatĂłk tanulmányukat december 12-Ă©n publikálták a Nature Methods cĂmű tudományos folyĂłiratban.
A viselkedés és érzékelés agykérgi reprezentációja a tudomány egyik kiemelt kutatási területe, hiszen ez alapozza meg az agyi mechanizmusok mélyebb feltárását, valamint az ehhez kapcsolódó terápiás lehetőségek felfedezését és kidolgozását.
Ezeknek a jelenségeknek egyedi sejtek szintjén történő megértéséhez a legmegfelelőbb módszer, ha az egerek agyműködését gyors 3D-s képalkotással vizsgálják.
Az ilyen vizsgálatok során azonban fontos, hogy az egĂ©r feje teljesen stabil maradjon, hiszen a mozgás ronthatja az eredmĂ©nyek pontosságát. Ezt a kutatĂłk jellemzĹ‘en az egĂ©r fejĂ©nek rögzĂtĂ©se mellett, virtuális valĂłság rendszerek alkalmazásával oldják meg.
Az elmĂşlt 20-30 Ă©vben agykutatĂłk, gyĂłgyszergyárak Ă©s vállalatok számos virtuális valĂłság eszközt fejlesztettek a kĂsĂ©rleti állatok látásának vizsgálatára. Ezek az eszközök azonban általában kĂ©tdimenziĂłs projekciĂłkat használtak a virtuális tĂ©r megjelenĂtĂ©sĂ©re, feltĂ©telezve, hogy a kĂsĂ©rleti állatok, az emberekhez hasonlĂłan, kĂ©pesek a kĂ©tdimenziĂłs kĂ©pekbĹ‘l, mint pĂ©ldául egy tĂ©vĂ©kĂ©pernyĹ‘ sĂk kĂ©pĂ©bĹ‘l, rekonstruálni a valĂłságot.
A HUN-REN KOKI, a BVC, az Institute of Molecular and Clinical Ophthalmology Basel Ă©s a Pázmány PĂ©ter Egyetem kutatĂłi azonban kimutatták, hogy ez a feltĂ©telezĂ©s hibás. RágcsálĂłk esetĂ©ben a kĂ©tdimenziĂłs vetĂtĂ©sek nem nyĂşjtanak valĂłsághű Ă©lmĂ©nyt, ami torzĂthatja az eredmĂ©nyeket.
"A projekt bebizonyĂtotta, hogy az egerek csak akkor Ă©rzĂ©kelik három dimenziĂłban a világot, ha a virtuális valĂłságot az Ĺ‘ látásukhoz igazĂtva, valĂłsághűen vetĂtik számukra. Az egerek ugyanis nem rendelkeznek elegendĹ‘ absztrakt vizuális gondolkodási kapacitással, mint az emberek, ezĂ©rt számukra elengedhetetlen, hogy a látottak hűen tĂĽkrözzĂ©k a valĂłságot" - idĂ©zi az MTI-hez eljuttatott közlemĂ©ny Szalay Gergelyt, a HUN REN KOKI Ă©s a BVC vezetĹ‘ kutatĂłját.
A közlemĂ©ny szerint a Moculus VR rendszer egy speciális futĂłpadot tartalmaz - amely rögzĂti Ă©s továbbĂtja az egĂ©r mozgásának adatait - valamint kĂ©t kĂ©pernyĹ‘bĹ‘l Ă©s egy hozzájuk illeszkedĹ‘ optikai lekĂ©pezĹ‘rendszerbĹ‘l áll. Ez utĂłbbi biztosĂtja az egerek számára szĂĽksĂ©ges, 180 foknál is szĂ©lesebb látĂłmezĹ‘t, amely lehetĹ‘vĂ© teszi, hogy termĂ©szetes mĂłdon lĂ©pjenek interakciĂłba a virtuális környezettel.
Eközben a kutatĂłk a kĂ©t fotonmikroszkĂłp segĂtsĂ©gĂ©vel feltĂ©rkĂ©pezhetik az egĂ©r agyi aktivitásmintázatait, melyek tanulmányozása lehetĹ‘sĂ©get ad arra, hogy jobban megĂ©rtsĂĽk, hogyan tanulnak az állatok, Ă©s milyen idegi mechanizmusok szabályozzák a döntĂ©shozatalt.
"A rágcsálĂłk vizuális tanulási kĂ©pessĂ©gei meglepĹ‘en fejlettek. A korábbi elkĂ©pzelĂ©sekkel szemben akár egyetlen nap, sĹ‘t nĂ©ha mindössze 30 perc alatt is kĂ©pesek Ăşj vizuális informáciĂłk elsajátĂtására, szemben a korábbi virtuális valĂłság rendszerekkel, amelyekkel mindez 5-9 napot vett igĂ©nybe" - ismertette az eredmĂ©nyeket Judák Linda, a HUN REN KOKI Ă©s a BVC vezetĹ‘ kutatĂłja.
E kutatások nemcsak az alapvetĹ‘ agyműködĂ©s megĂ©rtĂ©sĂ©ben nyĂşjtanak segĂtsĂ©get, hanem hozzájárulhatnak a neurolĂłgiai rendellenessĂ©gek, pĂ©ldául látáskárosodás terápiás megoldásainak fejlesztĂ©sĂ©hez.
RĂłzsa Balázs, a BVC igazgatĂłja, a HUN-REN KOKI Ă©s a Pázmány PĂ©ter Katolikus Egyetem csoportvezetĹ‘je kiemelte, hogy a projekt legfontosabb eredmĂ©nye az Ăşj eszköz, amely olyan tĂ©ridĹ‘beli agyi aktivitásmintázatokat generál, amelyek nagyságrendekkel pontosabban Ă©s mĂ©lyebben kĂłdolják környezetĂĽnk adott látványelemeit. Ez lehetĹ‘vĂ© teszi, hogy a 3D akusztooptikai mikroszkĂłpra Ă©pĂĽlĹ‘ látáshelyreállĂtĂł eszközök minden eddiginĂ©l precĂzebben aktiválják vissza az idegsejtek aktivitását, Ă©s Ăgy sokkal pontosabb mestersĂ©ges látást hozzanak lĂ©tre.
"Három Ă©vvel ezelĹ‘tt, 2021 Ă©v vĂ©gĂ©n, a BrainVisionCenter alapĂtásakor Roska Botonddal a látáshelyreállĂtás alapkutatást, az ehhez szĂĽksĂ©ges speciális kutatĂłeszközök fejlesztĂ©sĂ©t, valamint az agykĂ©rgi látáshelyreállĂtáshoz kapcsolĂłdĂł kutatásokat jelöltĂĽk meg fĹ‘ kĂĽldetĂ©skĂ©nt. A Moculus ezeknek a törekvĂ©seknek az egyik fontos állomása, segĂtsĂ©gĂ©vel ugyanis a gĂ©ntechnolĂłgai eljárások agykĂ©rgi látáshelyreállĂtásban betöltött szerepe minden eddig mĂłdszernĂ©l hatĂ©konyabban tesztelhetĹ‘"- hĂşzta alá az igazgatĂł.
Az eszköz nagy érdeklődésre tart számot az idegtudományi kutatóeszközök területén, hasonló ugyanis jelenleg nem elérhető a piacon.
(MTI)