RepĂĽlĹ‘rajtot vett a digitalizáciĂł a koronavĂrus-járvány Ă©veiben: a mobiltelefon vált az internetezĂ©s elsĹ‘számĂş eszközĂ©vĂ©, tovább erĹ‘södött a közössĂ©gi mĂ©dia szerepe a kapcsolattartásban, Ă©s tömegek szoktak rá az online vásárlásra.
A Nemzeti MĂ©dia- Ă©s HĂrközlĂ©si HatĂłság (NMHH) friss kutatása a Kantar-Hoffman piackutatĂł intĂ©zet felmĂ©rĂ©seit elemezve mutatja be tĂz Ă©v legfontosabb tendenciáit a hazai digitális Ă©s kulturális tĂ©rben, rámutatva a koronavĂrus-járvány tartĂłsan velĂĽnk Ă©lĹ‘ hatásaira is.
KözlemĂ©nyĂĽk szerint gyökeresen átalakultak a magyarok internetezĂ©si szokásai az elmĂşlt egy Ă©vtizedben: mĂg 2014-ben a többsĂ©g mĂ©g csak asztali számĂtĂłgĂ©prĹ‘l szörfölt a világhálĂłn, 2024-ben már tĂzbĹ‘l nyolcan a telefonjukat is használták internetezĂ©sre.
Az okostelefonok népszerűségével együtt nőtt a mobilinternet jelentősége is: tavaly a megkérdezettek 45 százaléka nyilatkozott úgy, hogy annak hiánya számára elviselhetetlen lenne, mintegy 6 százalékkal többen, mint 2020-ban.
A tavalyi évben egy átlagos magyar naponta mintegy három órát internetezett, az emberek harmada pedig egyenesen ezt tartotta a kedvenc időtöltésének.
A digitális tĂ©r az elmĂşlt Ă©vtizedben tendenciĂłzusan meghĂłdĂtotta a szabadidĹ‘nket is: már minden második magyar Ăşgy Ă©rzi, hogy tĂşl sok idĹ‘t tölt az online tĂ©rben. Az idĹ‘pazarlás Ă©rzete elsĹ‘sorban a 16-39 Ă©ves fiatalokat sĂşjtja, mĂg a cĂ©ltudatosabban böngĂ©szĹ‘ 55 Ă©ven felĂĽliek körĂ©ben ritkább.
A közössĂ©gi mĂ©dia mindeközben egyre nagyobb szerepet tölt be a baráti kapcsolataink fenntartásában: tĂz Ă©ve mĂ©g csak másfĂ©lszer annyian tartották meghatározĂłnak az online platformokat ebben, mint akik nem, mĂg tavaly már nĂ©gyszer annyian.
Az is egyre fontosabb a felhasználĂłknak, hogy mikĂ©pp jelennek meg ezeken a felĂĽleteken: 2014-ben mĂ©g a válaszadĂłk csupán harmada szánt kĂĽlön figyelmet a közössĂ©gi profiljára, mĂg tavaly már a felĂĽk.
Az internet az informálĂłdásban is megkerĂĽlhetetlennĂ© vált: egy Ă©vtizede tĂzbĹ‘l mĂ©g mindössze öten neveztĂ©k elsĹ‘dleges informáciĂłforrásuknak az online teret, 2024-ben azonban már nyolcan. Érdekes tendencia, hogy az online felĂĽletek jelentĹ‘sĂ©ge a pandĂ©mia elĹ‘tti idĹ‘szakban egyre növekedett, a járvány Ă©veiben azonban a hagyományos mĂ©diumok szerepe vált jelentĹ‘sebbĂ©.
Ennek oka az lehet, hogy a rádiĂłk Ă©s televĂziĂłk hiteles Ă©s könnyen Ă©rthetĹ‘ informáciĂłkat nyĂşjtottak a krĂzishelyzetben, a lakosság pedig egyfajta hivatalos hĂrforráskĂ©nt tekintett ezekre. Az online felĂĽletek ezzel szemben átmenetileg veszĂtettek a presztĂzsĂĽkbĹ‘l, mert sokszor álhĂrekkel vagy szenzáciĂłhajhász, fĂ©lrevezetĹ‘ informáciĂłkkal vadászták az olvasĂłik kattintásait, Ăgy csökkentve az emberek belĂ©jĂĽk vetett bizalmát.
Az NMHH szerint az elmĂşlt Ă©vtizedben az internetes vásárlások is meghĂłdĂtották a hazai piacot: a pandĂ©mia alatt minden korosztálybĂłl tömegek tettek szert az online vásárláshoz szĂĽksĂ©ges tapasztalatokra, ami nagyban növelte a webáruházak nĂ©pszerűsĂ©gĂ©t.
A lakosság sportolásra Ă©s kulturális programokra fordĂtott ideje a pandĂ©mia alatt erĹ‘sen visszaesett, de 2024-ben már csaknem visszaállt a lezárások elĹ‘tti szintre: az emberek több mint negyede ismĂ©t rendszeresen jár szĂnházba vagy kiállĂtásokra, de a koncertek látogatottsága is javult.
A tavalyi évre a legalább heti rendszerességgel sportolók aránya is csaknem teljesen visszaállt a pandémia előtti szintre.
Bár az Ă©let a lezárások Ăłta visszatĂ©rt a normális kerĂ©kvágásba, egyre többen panaszkodnak stresszre Ă©s kimerĂĽltsĂ©gre: az elmĂşlt tĂz Ă©vben több mint 10 százalĂ©kkal nĹ‘tt azok aránya, akik rendszeresen kimerĂĽltnek Ă©rzik magukat.
Ezzel párhuzamosan tavaly háromból egy megkérdezett nyilatkozott úgy, hogy stresszes az élete, illetve hogy sokat aggódik maga miatt, pedig 2014-ben még többségben voltak azok, akik ennek ellenkezőjéről nyilatkoztak.
A stressz Ă©s az aggodalom leginkább a huszonĂ©vesekre jellemzĹ‘, körĂĽkben tavaly szinte minden második megkĂ©rdezett kĂĽzdött ezzel, mĂg a 60-75 Ă©v közöttiekre a stresszmentes, nyugodtabb Ă©let jellemzĹ‘.
Az NMHH tanulmánya arra figyelmeztet, hogy a digitalizáció felpörgésével egyre fontosabb odafigyelnünk a tudatos és kiegyensúlyozott internethasználatra, hogy a folyamatos online jelenlét ne menjen személyes kapcsolataink, mentális jóllétünk és az egészséges életmód rovására.
(MTI)