ElĆször is gondolkodjunk el azon, hogy mit is jelent ez a â vĂ©lemĂ©nyem szerint sokfĂ©le Ă©rtelmezĂ©ssel felruhĂĄzott â szĂł, hogy szeretet?
A legtöbb ilyen komplex fogalom önmagĂĄban olyan, mint a pszicholĂłgiĂĄban alkalmazott "kis festĂ©kpacni", az Ășn. Rorschach-ĂĄbra. Az amorf kis festĂ©kfolt önmagĂĄban nem hordoz tartalmat. Ăppen ezĂ©rt, ami nekem eszembe jut rĂłla, rĂłlam szĂłl, Ă©n vagyok. A foltokba sajĂĄt lelkivilĂĄgunkat vetĂtjĂŒk bele, a sajĂĄt fantĂĄziĂĄnkrĂłl, belsĆ vilĂĄgunkrĂłl szĂłl az, amit az ĂĄbra felidĂ©z bennĂŒnk.
Ezek a komplex fogalmak is sokfĂ©le lehetĆsĂ©ggel tĂșlzsĂșfolt Rorschach-ĂĄbrĂĄk. Amit Ă©n lĂĄtok bennĂŒk, amit nekem jelentenek, az rĂłlam szĂłl.
A szeretet Ă©rtelmezĂ©sĂ©rĆl az ĂjszövetsĂ©gben PĂĄl apostol â A korinthusbeliekhez Ărt levelĂ©ben Ăgy vall: "A szeretet hosszĂștƱrĆ, kegyes, a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kĂ©rkedik, nem fuvalkodik fel... nem cselekszik Ă©ktelenĂŒl, nem keresi a maga hasznĂĄt, nem gerjed haragra, nem rĂłjja fel a gonoszt... nem örĂŒl a hamissĂĄgnak, de egyĂŒtt örĂŒl az igazsĂĄggal... mindent elfedez, mindent, hiszen mindent remĂ©l, mindent eltƱr... a szeretet soha el nem fogy."
MĂĄs megközelĂtĂ©sben alapmƱnek tekinthetĆ Erich Fromm: A szeretet mƱvĂ©szete cĂmƱ könyve. NĂ©hĂĄny gondolatot szeretnĂ©k kiragadni a mƱbĆl:
"Szeretni szemĂ©lyes Ă©lmĂ©ny, amelyet mindenki csak egyedĂŒl Ă©s magĂĄnak szerezhet meg." A legtöbb ember azt hiszi â tĂ©vesen â, hogy a szeretet elsĆsorban a szeretet tĂĄrgyĂĄtĂłl (a szeretett embertĆl) fĂŒgg Ă©s nem a szeretet kĂ©pessĂ©gĂ©tĆl. Azt gondoljĂĄk, elĂ©g megtalĂĄlni a szeretet megfelelĆ "tĂĄrgyĂĄt" (a pszicholĂłgiĂĄban a tĂĄrgy alatt Ă©rthetjĂŒk pl. a mĂĄsik embert), Ă©s mĂĄris örökkĂ© tudunk szeretni. Ha mĂ©gsem, akkor nyilvĂĄn a "tĂĄrgy" volt nem megfelelĆ. Fromm szerint a szeretet â a passzivitĂĄssal szemben â aktĂv cselekvĂ©s.
Fromm azt mondja, hogy mindannyiunknak alapĂ©lmĂ©nye a magĂĄny Ă©rzĂ©se. Ezt kultĂșrtörtĂ©neti szinten a paradicsomi egysĂ©gbĆl valĂł kiƱzetĂ©sre vezeti vissza, amikor az ember elĆször tapasztalta meg elkĂŒlönĂŒltsĂ©gĂ©nek Ă©lmĂ©nyĂ©t. A pszichoanalitikus irodalombĂłl ismert, hogy ugyanezt az elkĂŒlönĂŒltsĂ©g-Ă©lmĂ©nyt csecsemĆ korunkban, 6-8 hĂłnaposan valamennyien megtapasztaljuk az Ă©desanyĂĄnktĂłl valĂł szoros szimbiotikus kapcsolatbĂłl valĂł levĂĄlĂĄsban, kĂ©sĆbb sajĂĄt magunk, elkĂŒlönĂŒltsĂ©gĂŒnk, Ă©nĂ©lmĂ©nyĂŒnk tudatĂĄra Ă©bredve. LĂ©tezĂ©sĂŒnk, fejlĆdĂ©sĂŒnk egyik alapkĂ©rdĂ©se, hogy mit kezdĂŒnk az elkĂŒlönĂŒltsĂ©g szorongĂĄskeltĆ Ă©lmĂ©nyĂ©vel.
Fromm szerint az embernek az egyik legmĂ©lyebb szĂŒksĂ©glete, hogy legyĆzze elkĂŒlönĂŒltsĂ©gĂ©t Ă©s kiszabaduljon magĂĄnya börtönĂ©bĆl. E cĂ©l elĂ©rĂ©sĂ©nek kĂŒlönbözĆ lehetĆsĂ©geit, mĂłdjait talĂĄlta meg az emberisĂ©g. (Ilyen pl.: az Ășn. "nyĂĄj konformizmus", amikor az egy csapathoz, csoporthoz valĂł tartozĂĄs, a szabĂĄlyokhoz valĂł alkalmazkodĂĄs, a behĂłdolĂĄs törtĂ©nik meg, cserĂ©be a csapat nyĂșjtotta vĂ©delemĂ©rt.)
TovĂĄbbi lehetĆsĂ©g a mĂĄsik emberrel valĂł szimbiotikus kapcsolat, amikor valakinek teljesen alĂĄrendelem magam â ez a szimbiotikus egyesĂŒlĂ©s passzĂv formĂĄja, amikor mindenben a mĂĄsik rĂ©sze vagyok. Ebben a szerepben nem kell dönteni, nem kell kockĂĄzatot vĂĄllalni, viszont nincs fĂŒggetlensĂ©g. Ennek az egybeolvadĂĄsnak az aktĂv formĂĄja szĂ©lsĆsĂ©ges esetben a szadizmus, a mĂĄsik kizsigerelĂ©se, birtoklĂĄsa. A valĂłdi szeretet a szimbiotikus egyesĂŒlĂ©ssel szemben olyan összeolvadĂĄs, amelyben mind a kĂ©t ember megĆrzi fĂŒggetlensĂ©gĂ©t, olyan paradoxon, amelyben "kĂ©t Ă©lĆlĂ©ny Ășgy vĂĄlik egyĂ©, hogy mĂ©gis megmarad kettĆnek".
Erre a szeretetre az a jellemzĆ, hogy nem akarom birtokolni a mĂĄsikat, tiszteletben tartom a hatĂĄrait, hagyom, hogy azzĂĄ vĂĄljon, amivĂ© vĂĄlhat. BĂ©kĂ©s mosollyal figyelem akkor is, ha a maga vĂĄlasztotta Ășton jĂĄr Ă©s ez nem egyezik az Ă©n elkĂ©pzelĂ©seimmel.
Ennek a fajta aktĂv szeretetnek az alapfeltĂ©telei a törĆdĂ©s, a felelĆssĂ©g, a tisztelet Ă©s az ismeret. Az elsĆ egy cselekvĆ törĆdĂ©st jelent, annak az Ă©letĂ©vel, fejlĆdĂ©sĂ©vel, akit szeretĂŒnk. A mĂĄsodikkal, a felelĆssĂ©ggel vigyĂĄznunk kell, hogy ne vĂĄljon uralkodĂĄssĂĄ Ă©s birtoklĂĄssĂĄ. A felelĆssĂ©g nem azt jelenti, hogy a sajĂĄt Ă©rtĂ©keimet megprĂłbĂĄlom rĂĄkĂ©nyszerĂteni a mĂĄsikra, hanem azt, hogy tisztelem szemĂ©lyisĂ©gĂ©t Ă©s hatĂĄrait. "Tiszteletben tartani annyi, mint azt akarni, hogy aszerint fejlĆdjön Ă©s bontakozzon ki, amilyen."
KĂŒlönösen fontos ez a kĂ©rdĂ©s a szĂŒlĆ-gyermek kapcsolatban. A gyermek is önĂĄllĂł lĂ©lek, szemĂ©lyisĂ©g. A szĂŒlĆ felelĆssĂ©ge, hogy gyermeke kĂ©pessĂ©geivel összhangban levĆ adottsĂĄgokat bontakoztasson ki, amelyek a gyermek szĂĄmĂĄra is pozitĂv Ă©lmĂ©nyt jelentenek. HiĂĄba prĂłbĂĄlom az ĂĄltalam hasznosnak vĂ©lt Ă©rtĂ©keket rĂĄkĂ©nyszerĂteni, ha azok a gyermek szemĂ©lyisĂ©gĂ©vel, Ă©rdeklĆdĂ©sĂ©vel, vagy korĂĄval nincsenek összhangban.
Ugye nem kell rĂ©szletezni a kĂ©nyszerĂtĆ, agresszĂv jĂłtĂ©konysĂĄgnak a negatĂv hatĂĄsait. Tisztelni csak azt tudjuk, akit ismerĂŒnk. A megismerĂ©shez az ember az egyesĂŒlĂ©s Ă©lmĂ©nye, az Ă©rzelmei rĂ©vĂ©n juthat el, nem csupĂĄn a racionĂĄlis gondolkodĂĄs alapjĂĄn. Az Ă©rett szeretet logikĂĄjĂĄt Fromm a következĆkĂ©ppen fogalmazza meg: "Szeretnek, mert szeretek Ă©s szĂŒksĂ©gem van rĂĄd, mert szeretlek." Ezzel szemben az Ă©retlen szeretet logikĂĄja: "AzĂ©rt szeretek meg szeretnek Ă©s azĂ©rt szeretlek, mert szĂŒksĂ©gem van rĂĄd".
A legtöbb ember kapcsolataiban olyasmit keres, amit sajĂĄt magĂĄban hiĂĄnykĂ©nt Ă©l meg. Ha ehhez a mĂĄsik emberbĆl prĂłbĂĄlok merĂteni, akkor azĂ©rt van szĂŒksĂ©gem rĂĄ, mert â akĂĄr tudattalanul is â bizonyos hiĂĄnyossĂĄgaimat ĂĄltala prĂłbĂĄlom betölteni: tehĂĄt azĂ©rt szeretek, mert szĂŒksĂ©gem van rĂĄ. (Ilyenkor Ăłhatatlanul egyfajta szimbiotikus kapcsolat alakul ki.)
Az Ă©rett szeretetben magunkban hordozzuk a teljessĂ©get, megĂ©ljĂŒk, hogy minden lehetĆsĂ©g bennĂŒnk is ott van Ă©s a mĂĄsik embertĆl nem önĂ©rtĂ©kelĂ©sĂŒnk, problĂ©mĂĄink, kisebbrendƱsĂ©gi Ă©rzĂ©seink megoldĂĄsĂĄt vĂĄrjuk.
Fromm szerint a szeretet pozitĂv megnyilvĂĄnulĂĄsĂĄnak, a pozitĂv visszajelzĂ©seknek (Ășn. "simogatĂĄsoknak") alapvetĆen kĂ©t tĂpusa van gyermekkorunkban. Az egyik, az Ășn. "lĂ©torientĂĄlt simogatĂĄs", ami a feltĂ©tlen, pusztĂĄn a lĂ©tezĂ©sbĆl fakadĂł szeretetnek a megnyilvĂĄnulĂĄsa â szeretlek, mert vagy. A hagyomĂĄnyos csalĂĄdmodellben az Ă©desanya közvetĂtette ezt gyermeke felĂ©. A mĂĄsik az Ășn. "tettorientĂĄlt simogatĂĄs", a feltĂ©telhez kötött szeretet megnyilvĂĄnulĂĄsa, amikor a gyermek azĂ©rt kap pozitĂv visszajelzĂ©st, mert valamiben sikeres volt.
TermĂ©szetesen ahhoz, hogy kiegyensĂșlyozott, Ă©rett szemĂ©lyisĂ©ggĂ© vĂĄljunk, mindkettĆre szĂŒksĂ©gĂŒnk van. Ha valaki csak "lĂ©torientĂĄlt simogatĂĄst" kap, hiĂĄnyozni fog a teljesĂtĂ©shez valĂł motivĂĄciĂłja, Ă©n-központĂșvĂĄ vĂĄlhat. Ha pedig elsĆsorban "tettorientĂĄlt simogatĂĄsokat" kap, akkor az Ășn. teljesĂtmĂ©nykĂ©nyszer lehet jellemzĆ rĂĄ: mindig bizonyĂtania kell, mert nem Ă©rzi, hogy önmagĂĄĂ©rt is szerethetik, elfogadhatjĂĄk.
Mindenki elgondolkozhat azon, hogy gyermekkorĂĄban milyen arĂĄnyban kapta a "simogatĂĄsokat". LeegyszerƱsĂtve azt mondhatjuk, hogy felnĆtt Ă©letĂŒnk sorĂĄn azt tudjuk könnyen tovĂĄbbadni kapcsolatainkban, amit mi magunk is megkaptunk. Ugyanakkor minden tovĂĄbbi kötĆdĂ©s â a pĂĄrkapcsolat is â egy lehetĆsĂ©g, hogy megtanuljuk a szeretet lĂ©torientĂĄlt viszonyulĂĄsĂĄt, simogatĂĄsĂĄt közvetĂteni környezetĂŒnk felĂ©.
Nincs-e ez ellentmondĂĄsban azzal, hogy a kiegyensĂșlyozott, Ă©rett szeretet viszont nem fĂŒggĆsĂ©g? Azt gondolom, hogy nincs. Kapcsolatainkban folyamatosan fejlĆdhet szemĂ©lyisĂ©gĂŒnk. A mĂĄsik integritĂĄsĂĄnak figyelembevĂ©tele, tisztelete, Ă©s a szeretet adĂĄsĂĄnak Ă©s kapĂĄsĂĄnak tanulĂĄsa egyĂŒtt lehet jelen.
VĂ©gezetĂŒl nĂ©hĂĄny szĂł a feltĂ©tlen szeretetrĆl. Bernie S. Siegel amerikai orvos azt tapasztalta, hogy elesettebb tĂĄrsaiknak segĂtĆ betegek kedvezĆbb gyĂłgyulĂĄsi arĂĄnyokat mutattak. "Meg vagyok gyĆzĆdve arrĂłl, hogy minden gyĂłgyulĂĄsnak köze van ahhoz, hogy feltĂ©tel nĂ©lkĂŒl adhatunk (Ă©s kaphatunk) szeretetet. Ez az immunrendszer ĂĄltalunk ismert legerĆsebb ingerlĂ©shez vezet."
SajĂĄt munkĂĄm tapasztalata szerint hosszĂș tĂĄvon minden ember azt kapja vissza az Ă©lettĆl, amit Ć maga kisugĂĄroz környezete felĂ©.
Dr. PiczkĂł Katalin
pszichiĂĄter szakorvos
forrĂĄs: archĂvum
(Patika TĂŒkör â 040401)