Gondolatok a szeretetrƑl

Szeretettel – fiatal Ă©s idƑsebb hölgy
illusztrĂĄciĂł (fotĂł: Unsplash+ Getty Images egyĂŒttmƱködĂ©sben)

ElƑször is gondolkodjunk el azon, hogy mit is jelent ez a – vĂ©lemĂ©nyem szerint sokfĂ©le Ă©rtelmezĂ©ssel felruhĂĄzott – szĂł, hogy szeretet?

A legtöbb ilyen komplex fogalom önmagĂĄban olyan, mint a pszicholĂłgiĂĄban alkalmazott "kis festĂ©kpacni", az Ășn. Rorschach-ĂĄbra. Az amorf kis festĂ©kfolt önmagĂĄban nem hordoz tartalmat. Éppen ezĂ©rt, ami nekem eszembe jut rĂłla, rĂłlam szĂłl, Ă©n vagyok. A foltokba sajĂĄt lelkivilĂĄgunkat vetĂ­tjĂŒk bele, a sajĂĄt fantĂĄziĂĄnkrĂłl, belsƑ vilĂĄgunkrĂłl szĂłl az, amit az ĂĄbra felidĂ©z bennĂŒnk.

Ezek a komplex fogalmak is sokfĂ©le lehetƑsĂ©ggel tĂșlzsĂșfolt Rorschach-ĂĄbrĂĄk. Amit Ă©n lĂĄtok bennĂŒk, amit nekem jelentenek, az rĂłlam szĂłl.

A szeretet Ă©rtelmezĂ©sĂ©rƑl az ÚjszövetsĂ©gben PĂĄl apostol – A korinthusbeliekhez Ă­rt levelĂ©ben Ă­gy vall: "A szeretet hosszĂștƱrƑ, kegyes, a szeretet nem irigykedik, a szeretet nem kĂ©rkedik, nem fuvalkodik fel... nem cselekszik Ă©ktelenĂŒl, nem keresi a maga hasznĂĄt, nem gerjed haragra, nem rĂłjja fel a gonoszt... nem örĂŒl a hamissĂĄgnak, de egyĂŒtt örĂŒl az igazsĂĄggal... mindent elfedez, mindent, hiszen mindent remĂ©l, mindent eltƱr... a szeretet soha el nem fogy."

MĂĄs megközelĂ­tĂ©sben alapmƱnek tekinthetƑ Erich Fromm: A szeretet mƱvĂ©szete cĂ­mƱ könyve. NĂ©hĂĄny gondolatot szeretnĂ©k kiragadni a mƱbƑl:

"Szeretni szemĂ©lyes Ă©lmĂ©ny, amelyet mindenki csak egyedĂŒl Ă©s magĂĄnak szerezhet meg." A legtöbb ember azt hiszi – tĂ©vesen –, hogy a szeretet elsƑsorban a szeretet tĂĄrgyĂĄtĂłl (a szeretett embertƑl) fĂŒgg Ă©s nem a szeretet kĂ©pessĂ©gĂ©tƑl. Azt gondoljĂĄk, elĂ©g megtalĂĄlni a szeretet megfelelƑ "tĂĄrgyĂĄt" (a pszicholĂłgiĂĄban a tĂĄrgy alatt Ă©rthetjĂŒk pl. a mĂĄsik embert), Ă©s mĂĄris örökkĂ© tudunk szeretni. Ha mĂ©gsem, akkor nyilvĂĄn a "tĂĄrgy" volt nem megfelelƑ. Fromm szerint a szeretet – a passzivitĂĄssal szemben – aktĂ­v cselekvĂ©s.

Fromm azt mondja, hogy mindannyiunknak alapĂ©lmĂ©nye a magĂĄny Ă©rzĂ©se. Ezt kultĂșrtörtĂ©neti szinten a paradicsomi egysĂ©gbƑl valĂł kiƱzetĂ©sre vezeti vissza, amikor az ember elƑször tapasztalta meg elkĂŒlönĂŒltsĂ©gĂ©nek Ă©lmĂ©nyĂ©t. A pszichoanalitikus irodalombĂłl ismert, hogy ugyanezt az elkĂŒlönĂŒltsĂ©g-Ă©lmĂ©nyt csecsemƑ korunkban, 6-8 hĂłnaposan valamennyien megtapasztaljuk az Ă©desanyĂĄnktĂłl valĂł szoros szimbiotikus kapcsolatbĂłl valĂł levĂĄlĂĄsban, kĂ©sƑbb sajĂĄt magunk, elkĂŒlönĂŒltsĂ©gĂŒnk, Ă©nĂ©lmĂ©nyĂŒnk tudatĂĄra Ă©bredve. LĂ©tezĂ©sĂŒnk, fejlƑdĂ©sĂŒnk egyik alapkĂ©rdĂ©se, hogy mit kezdĂŒnk az elkĂŒlönĂŒltsĂ©g szorongĂĄskeltƑ Ă©lmĂ©nyĂ©vel.

Fromm szerint az embernek az egyik legmĂ©lyebb szĂŒksĂ©glete, hogy legyƑzze elkĂŒlönĂŒltsĂ©gĂ©t Ă©s kiszabaduljon magĂĄnya börtönĂ©bƑl. E cĂ©l elĂ©rĂ©sĂ©nek kĂŒlönbözƑ lehetƑsĂ©geit, mĂłdjait talĂĄlta meg az emberisĂ©g. (Ilyen pl.: az Ășn. "nyĂĄj konformizmus", amikor az egy csapathoz, csoporthoz valĂł tartozĂĄs, a szabĂĄlyokhoz valĂł alkalmazkodĂĄs, a behĂłdolĂĄs törtĂ©nik meg, cserĂ©be a csapat nyĂșjtotta vĂ©delemĂ©rt.)

TovĂĄbbi lehetƑsĂ©g a mĂĄsik emberrel valĂł szimbiotikus kapcsolat, amikor valakinek teljesen alĂĄrendelem magam – ez a szimbiotikus egyesĂŒlĂ©s passzĂ­v formĂĄja, amikor mindenben a mĂĄsik rĂ©sze vagyok. Ebben a szerepben nem kell dönteni, nem kell kockĂĄzatot vĂĄllalni, viszont nincs fĂŒggetlensĂ©g. Ennek az egybeolvadĂĄsnak az aktĂ­v formĂĄja szĂ©lsƑsĂ©ges esetben a szadizmus, a mĂĄsik kizsigerelĂ©se, birtoklĂĄsa. A valĂłdi szeretet a szimbiotikus egyesĂŒlĂ©ssel szemben olyan összeolvadĂĄs, amelyben mind a kĂ©t ember megƑrzi fĂŒggetlensĂ©gĂ©t, olyan paradoxon, amelyben "kĂ©t Ă©lƑlĂ©ny Ășgy vĂĄlik egyĂ©, hogy mĂ©gis megmarad kettƑnek".

Erre a szeretetre az a jellemzƑ, hogy nem akarom birtokolni a mĂĄsikat, tiszteletben tartom a hatĂĄrait, hagyom, hogy azzĂĄ vĂĄljon, amivĂ© vĂĄlhat. BĂ©kĂ©s mosollyal figyelem akkor is, ha a maga vĂĄlasztotta Ășton jĂĄr Ă©s ez nem egyezik az Ă©n elkĂ©pzelĂ©seimmel.

Ennek a fajta aktĂ­v szeretetnek az alapfeltĂ©telei a törƑdĂ©s, a felelƑssĂ©g, a tisztelet Ă©s az ismeret. Az elsƑ egy cselekvƑ törƑdĂ©st jelent, annak az Ă©letĂ©vel, fejlƑdĂ©sĂ©vel, akit szeretĂŒnk. A mĂĄsodikkal, a felelƑssĂ©ggel vigyĂĄznunk kell, hogy ne vĂĄljon uralkodĂĄssĂĄ Ă©s birtoklĂĄssĂĄ. A felelƑssĂ©g nem azt jelenti, hogy a sajĂĄt Ă©rtĂ©keimet megprĂłbĂĄlom rĂĄkĂ©nyszerĂ­teni a mĂĄsikra, hanem azt, hogy tisztelem szemĂ©lyisĂ©gĂ©t Ă©s hatĂĄrait. "Tiszteletben tartani annyi, mint azt akarni, hogy aszerint fejlƑdjön Ă©s bontakozzon ki, amilyen."

KĂŒlönösen fontos ez a kĂ©rdĂ©s a szĂŒlƑ-gyermek kapcsolatban. A gyermek is önĂĄllĂł lĂ©lek, szemĂ©lyisĂ©g. A szĂŒlƑ felelƑssĂ©ge, hogy gyermeke kĂ©pessĂ©geivel összhangban levƑ adottsĂĄgokat bontakoztasson ki, amelyek a gyermek szĂĄmĂĄra is pozitĂ­v Ă©lmĂ©nyt jelentenek. HiĂĄba prĂłbĂĄlom az ĂĄltalam hasznosnak vĂ©lt Ă©rtĂ©keket rĂĄkĂ©nyszerĂ­teni, ha azok a gyermek szemĂ©lyisĂ©gĂ©vel, Ă©rdeklƑdĂ©sĂ©vel, vagy korĂĄval nincsenek összhangban.

Ugye nem kell rĂ©szletezni a kĂ©nyszerĂ­tƑ, agresszĂ­v jĂłtĂ©konysĂĄgnak a negatĂ­v hatĂĄsait. Tisztelni csak azt tudjuk, akit ismerĂŒnk. A megismerĂ©shez az ember az egyesĂŒlĂ©s Ă©lmĂ©nye, az Ă©rzelmei rĂ©vĂ©n juthat el, nem csupĂĄn a racionĂĄlis gondolkodĂĄs alapjĂĄn. Az Ă©rett szeretet logikĂĄjĂĄt Fromm a következƑkĂ©ppen fogalmazza meg: "Szeretnek, mert szeretek Ă©s szĂŒksĂ©gem van rĂĄd, mert szeretlek." Ezzel szemben az Ă©retlen szeretet logikĂĄja: "AzĂ©rt szeretek meg szeretnek Ă©s azĂ©rt szeretlek, mert szĂŒksĂ©gem van rĂĄd".

A legtöbb ember kapcsolataiban olyasmit keres, amit sajĂĄt magĂĄban hiĂĄnykĂ©nt Ă©l meg. Ha ehhez a mĂĄsik emberbƑl prĂłbĂĄlok merĂ­teni, akkor azĂ©rt van szĂŒksĂ©gem rĂĄ, mert – akĂĄr tudattalanul is – bizonyos hiĂĄnyossĂĄgaimat ĂĄltala prĂłbĂĄlom betölteni: tehĂĄt azĂ©rt szeretek, mert szĂŒksĂ©gem van rĂĄ. (Ilyenkor Ăłhatatlanul egyfajta szimbiotikus kapcsolat alakul ki.)

Az Ă©rett szeretetben magunkban hordozzuk a teljessĂ©get, megĂ©ljĂŒk, hogy minden lehetƑsĂ©g bennĂŒnk is ott van Ă©s a mĂĄsik embertƑl nem önĂ©rtĂ©kelĂ©sĂŒnk, problĂ©mĂĄink, kisebbrendƱsĂ©gi Ă©rzĂ©seink megoldĂĄsĂĄt vĂĄrjuk.

Fromm szerint a szeretet pozitĂ­v megnyilvĂĄnulĂĄsĂĄnak, a pozitĂ­v visszajelzĂ©seknek (Ășn. "simogatĂĄsoknak") alapvetƑen kĂ©t tĂ­pusa van gyermekkorunkban. Az egyik, az Ășn. "lĂ©torientĂĄlt simogatĂĄs", ami a feltĂ©tlen, pusztĂĄn a lĂ©tezĂ©sbƑl fakadĂł szeretetnek a megnyilvĂĄnulĂĄsa – szeretlek, mert vagy. A hagyomĂĄnyos csalĂĄdmodellben az Ă©desanya közvetĂ­tette ezt gyermeke felĂ©. A mĂĄsik az Ășn. "tettorientĂĄlt simogatĂĄs", a feltĂ©telhez kötött szeretet megnyilvĂĄnulĂĄsa, amikor a gyermek azĂ©rt kap pozitĂ­v visszajelzĂ©st, mert valamiben sikeres volt.

TermĂ©szetesen ahhoz, hogy kiegyensĂșlyozott, Ă©rett szemĂ©lyisĂ©ggĂ© vĂĄljunk, mindkettƑre szĂŒksĂ©gĂŒnk van. Ha valaki csak "lĂ©torientĂĄlt simogatĂĄst" kap, hiĂĄnyozni fog a teljesĂ­tĂ©shez valĂł motivĂĄciĂłja, Ă©n-központĂșvĂĄ vĂĄlhat. Ha pedig elsƑsorban "tettorientĂĄlt simogatĂĄsokat" kap, akkor az Ășn. teljesĂ­tmĂ©nykĂ©nyszer lehet jellemzƑ rĂĄ: mindig bizonyĂ­tania kell, mert nem Ă©rzi, hogy önmagĂĄĂ©rt is szerethetik, elfogadhatjĂĄk.

Mindenki elgondolkozhat azon, hogy gyermekkorĂĄban milyen arĂĄnyban kapta a "simogatĂĄsokat". LeegyszerƱsĂ­tve azt mondhatjuk, hogy felnƑtt Ă©letĂŒnk sorĂĄn azt tudjuk könnyen tovĂĄbbadni kapcsolatainkban, amit mi magunk is megkaptunk. Ugyanakkor minden tovĂĄbbi kötƑdĂ©s – a pĂĄrkapcsolat is – egy lehetƑsĂ©g, hogy megtanuljuk a szeretet lĂ©torientĂĄlt viszonyulĂĄsĂĄt, simogatĂĄsĂĄt közvetĂ­teni környezetĂŒnk felĂ©.

Nincs-e ez ellentmondĂĄsban azzal, hogy a kiegyensĂșlyozott, Ă©rett szeretet viszont nem fĂŒggƑsĂ©g? Azt gondolom, hogy nincs. Kapcsolatainkban folyamatosan fejlƑdhet szemĂ©lyisĂ©gĂŒnk. A mĂĄsik integritĂĄsĂĄnak figyelembevĂ©tele, tisztelete, Ă©s a szeretet adĂĄsĂĄnak Ă©s kapĂĄsĂĄnak tanulĂĄsa egyĂŒtt lehet jelen.

VĂ©gezetĂŒl nĂ©hĂĄny szĂł a feltĂ©tlen szeretetrƑl. Bernie S. Siegel amerikai orvos azt tapasztalta, hogy elesettebb tĂĄrsaiknak segĂ­tƑ betegek kedvezƑbb gyĂłgyulĂĄsi arĂĄnyokat mutattak. "Meg vagyok gyƑzƑdve arrĂłl, hogy minden gyĂłgyulĂĄsnak köze van ahhoz, hogy feltĂ©tel nĂ©lkĂŒl adhatunk (Ă©s kaphatunk) szeretetet. Ez az immunrendszer ĂĄltalunk ismert legerƑsebb ingerlĂ©shez vezet."

SajĂĄt munkĂĄm tapasztalata szerint hosszĂș tĂĄvon minden ember azt kapja vissza az Ă©lettƑl, amit Ƒ maga kisugĂĄroz környezete felĂ©.

 

Dr. PiczkĂł Katalin
pszichiĂĄter szakorvos

forrĂĄs: archĂ­vum
(Patika TĂŒkör – 040401)

EgyszerƱ szöveg

  • A HTML jelölƑk hasznĂĄlata nem megengedett.
  • A webcĂ­mek Ă©s e-mail cĂ­mek automatikusan kattinthatĂł hivatkozĂĄsokkĂĄ alakulnak.
  • A sorokat Ă©s bekezdĂ©seket a rendszer automatikusan felismeri.