A szexuális eltĂ©velyedĂ©sek egyidĹ‘sek az emberisĂ©ggel. A kĂĽlönbsĂ©gek leginkább abban mutatkoznak meg, hogy mely korokban hogyan ĂtĂ©ltek meg bizonyos nemi beállĂtĂłdást, illetve szexuális viselkedĂ©si formákat. Igen változatos kĂ©pet kapunk, ha vĂ©gignĂ©zzĂĽk, hogy mely civilizáciĂłk mit tartottak elfogadhatĂłnak Ă©s mi számĂtott megbotránkoztatĂłnak.
Könnyen azt hihetjĂĽk, hogy a szexuális szabadosság idĹ‘vel egyre terjedt, hiszen a XX. században ezt láthattuk Ă©s ma is szemĂĽnk elĹ‘tt zajlik a folyamat. Gondoljunk csak arra, hogy a homoszexualitás hogyan válik bĂĽntetĹ‘jogi kategĂłriábĂłl alternatĂv Ă©letformává, vagy hogyan változott a szexuális forradalom során az orális szex megĂtĂ©lĂ©se (ördögtĹ‘l valĂł tevĂ©kenysĂ©gbĹ‘l elfogadottá vált, kikerĂĽlt a perverzitásnak ĂtĂ©lt cselekvĂ©sek körĂ©bĹ‘l). Ha azonban kicsit messzebbre tekintĂĽnk, mint az elmĂşlt száz Ă©v, akkor láthatjuk, hogy a folyamat nem egyirányĂş.
ArrĂłl, hogy az Ăłkori görögöknĂ©l már tĂ©ma volt Ă©s nem csak tett a szexualitás, a ránk maradt huncut mintájĂş cserĂ©pedĂ©nyek árulkodnak. A hetĂ©rák "társadalmi intĂ©zmĂ©nyek" voltak az Ăłkori városállamokban, szĂ©psĂ©gĂĽket gyakorta elismerĂ©s Ă©s csodálat övezte, lĂ©tĂĽk nem volt megbotránkoztatĂł. A rĂ©gi indiaiaktĂłl származĂł csodás ábrázolások (Kajuharo egyik templomának falain kĂĽlönbözĹ‘ szeretkezĂ©si pĂłzok százai tanulmányozhatĂłk) mellett Ărásos emlĂ©k is maradt e korbĂłl. A Káma-Szutra bizonyĂtja, hogy a szexuális örömszerzĂ©s ezernyi válfaját ismertĂ©k, kedveltĂ©k Ă©s nem találták perverziĂłnak, ha a rĂ©sztvevĹ‘k Ă©lvezetet találtak benne.
EgĂ©szen más volt a helyzet a közĂ©pkori EurĂłpában. A Biblia a paráználkodást a bűnök közĂ© sorolja, a közĂ©pkori Ă©rtelmezĂ©s pedig a gyermeknemzĂ©st cĂ©lzĂł aktuson kĂvĂĽl minden mást paráznaságnak, tehát elĂtĂ©lendĹ‘nek talált. A kĂ©pmutatás kora volt ez az idĹ‘szak, legalábbis fennmaradt irodalmi emlĂ©kek sora ezt bizonyĂtja. A vágánsok által leĂrt mulatságok ugyanis korántsem a szűziessĂ©g jegyĂ©ben zajlottak...
A perverziĂłrĂłl regĂ©nyt Ărni, sĹ‘t arra filozĂłfiát Ă©pĂteni azonban elĹ‘ször egy francia nemes mert: Donathien Alfonse Francois Sade-rĂłl van szĂł. Neve mindenkinek ismerĹ‘sen csenghet, hiszen Ĺ‘ a szadizmus atyja Ă©s nĂ©vadĂłja. Sade márki 1740-ben szĂĽletett Ă©s 1814-ig Ă©lt, de 74 Ă©vĂ©bĹ‘l 27-et elmegyĂłgyintĂ©zetben töltött.
Sade márki munkássága máig vitatott, Ă©letművĂ©nek legelsĹ‘ Ă©s talán legismertebb darabja a Justine avagy az erĂ©ny bukása cĂmű műve, ami kortársait olyannyira megbotránkoztatta, hogy megprĂłbálták betiltatni Ă©s megsemmisĂteni. Az, hogy a mű ma is megvásárolhatĂł, azoknak köszönhetĹ‘, akik kĂ©z alatt mĂ©gis terjesztettĂ©k a könyvet.
Érdekes törtĂ©net, hogy Angliában is a tiltott könyvek listáján szerepelt ez az Ărás - mint ahogy Sade márki többi műve -, de a British Museum Ĺ‘rzött egy pĂ©ldányt belĹ‘le. A könyv azonban csak a canterburyi Ă©rsek jelenlĂ©tĂ©ben volt olvashatĂł, egĂ©szen a XX. századig. (A törtĂ©netben a vad pornográf Ă©s az Ă©let nagy kĂ©rdĂ©sein filozofálĂł rĂ©szek váltogatják egymást.)
Sade márki legnagyobb bűne - a saját korában - nem az erĹ‘szak Ă©s a csoportszex megdöbbentĹ‘ mĂłdjainak leĂrása volt, hanem az, hogy Ărásaiban erĹ‘sen támadta az egyházat. A szerzeteseket szabados Ă©letmĂłddal vádolja, kĂ©jvágyĂł, erĹ‘szakos alakokkĂ©nt mutatja be a papokat, vallásellenes kirohanásai minden könyvĂ©ben megtalálhatĂłk.
MĂ©gsem antiklerikalizmusa, hanem vad szexuális fantáziája tette halhatatlanná a márkit. A mai pornĂłfilmek forgatĂłkönyvĂrĂłi (már ha vannak ilyenek) semmi Ăşjat sem tudnának mondani a XVIII. századi libertinus (Sade márkinál a szabad erkölcsű emberek elnevezĂ©se) irodalom ismerĹ‘inek. A márki az anális szexet, a homoszexualitást, az állatokkal lĂ©tesĂtett nemi aktust Ă©s a kĂĽlönfĂ©le segĂ©deszközök használatát is rĂ©szletesen Ărja le.
A világirodalom Sade márki számos követĹ‘jĂ©t ismeri. KĂ©sĹ‘bb Apollinaire, a franciák nagy költĹ‘je brutalitástĂłl Ă©s pedofĂliátĂłl sem mentes Tizenegyezer vesszĹ‘ cĂme regĂ©nye váltott ki hatalmas felháborodást. A Lady Chatterly szeretĹ‘je cĂmű regĂ©nyt pedig a mai napig nem adták ki Angliában.
A magyar irodalom sem mentes a szextĹ‘l. Legnevesebb költĹ‘ink erotikus verseibĹ‘l kĂ©szĂĽlt már válogatás, Magyar Erato cĂmmel. A budapesti PetĹ‘fi Irodalmi MĂşzeumban pedig egĂ©szen augusztus vĂ©gĂ©ig láthatnak egy kiállĂtást, mely e versekbĹ‘l válogat Ă©s művĂ©szi igĂ©nyű, ám ugyanakkor a nemi szerveket, a szexuális aktust meglepĹ‘ rĂ©szletessĂ©ggel ábrázolĂł grafikákkal, festmĂ©nyekkel kiegĂ©szĂĽlve teremt kĂĽlönös hangulatot.
Ebben az esetben nem pornográfiárĂłl beszĂ©lĂĽnk, szemben a hazánkban is jĂłl működĹ‘ szexfilmiparral. A legnagyobb kasszasikerű magyar filmek ugyanis szexfilmek. Miközben a pornĂłcsillagok megszokott szereplĹ‘i a valĂłságshow-knak (ahol egyĂ©bkĂ©nt is az egyik legnagyobb nĂ©zettsĂ©get a szex hozza), napilapok cĂmlapján mosolyognak Ă©s talkshow-kban vendĂ©gek, addig a legtöbb fĂ©rfi tagadja, hogy rendszeres látogatĂłja volna a pornĂłtĂ©káknak. Olyan nĹ‘t is ritkán találunk, aki mesĂ©lne vibrátorhasználati szokásairĂłl, holott a szexboltosok szerint a kazetták Ă©s az Ăzes, szĂnes Ăłvszerek mellett ez a legkelendĹ‘bb árucikk. Ahogyan a szex is az egyik legkelendĹ‘bb árucikk a világpiacon, legyen az hagyományos, kĂsĂ©rletezĹ‘ vagy Ă©ppen perverz.
-práger-
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 040401)