"Alig vártuk a vakáciĂłt. A kezdeti fellĂ©legzĂ©s után a család közösen nyaralt kĂ©rt hĂ©tig a Balaton mellett. SikerĂĽlt kikapcsolĂłdnunk, de sajnos ez már a mĂşltĂ©. NekĂĽnk szĂĽlĹ‘knek dolgoznunk kell, a gyerekek felĂĽgyeletĂ©nek megszervezĂ©se nagy nehĂ©zsĂ©get okoz. KĂ©t hĂ©tig a nagyszĂĽlĹ‘knĂ©l lesznek, azután táborba szeretnĂ©m kĂĽldeni Ĺ‘ket, mert a felĂĽgyeletĂĽket csak Ăgy tudjuk megoldani. Tanácsot kĂ©rek: milyen tábor a legideálisabb, a legbiztonságosabb?"
A nyár a gyerekeknek a teljes kikapcsolódás, a másfajta tevékenységekhez való fordulás lehetőségének időszaka.
A táborozásnál a gyerekek megszabadulhatnak a megfelelni akarás kĂnos Ă©lmĂ©nyĂ©tĹ‘l, mĂłd nyĂlik egymás jobb megismerĂ©sĂ©re, az Ăşj informáciĂłk feldolgozására. MásrĂ©szt szabadabb, kalandosabb játĂ©kokban vehetnek rĂ©szt, ahol a kĂ©pessĂ©geiket kibontakoztathatják, sikerĂ©lmĂ©nyeik lehetnek. A sikerĂ©lmĂ©nyek átĂ©lĂ©se Ă©s a környezet pozitĂv visszajelzĂ©se további cselekvĂ©sre, prĂłbálkozásra ösztönzi Ĺ‘ket.
Most már csak a megfelelő tábor kiválasztása van hátra, ami egyáltalán nem könnyű feladat. Milyen szempontokat kell figyelembe vennünk?
Döntés előtt a szülő tájékozódjon a tábor programjairól, s azt beszélje meg gyermekével.
Nagyon fontos, hogy a gyermek szemĂ©lyisĂ©gĂ©nek, igĂ©nyeinek megfelelĹ‘ tábort válasszunk! PĂ©ldául olyan gyermeket ne kĂĽldjĂĽnk kĂ©zművestáborba, akinek nincs kĂ©zĂĽgyessĂ©ge. Ebben az esetben ugyanis csak a kudarcaival szembesĂtenĂ©nk, rosszkedvű Ă©s frusztrált lesz a kikapcsolĂłdás helyett.
A gyermek igĂ©nyeinek ismerete segĂt a választásban. KĂ©rdezzĂĽk meg gyermekĂĽnktĹ‘l, hogy hova szeretne menni Ă©s kikkel. Ha esetleg határozottan elutasĂt egy tábort, ne erĹ‘szakoskodjunk, ne prĂłbáljuk a saját Ă©rveinkkel meggyĹ‘zni, inkább keressĂĽnk közösen egy másikat.
Természetesen a család anyagi lehetőségei is megszabják, hogy hova tudjuk elengedni csemeténket. A választásnál a gyermek kora is kritérium.
AlsĂłs gyermekeknĂ©l nem a szĂłbeli kommunikáciĂłnak, hanem a mozgásos tevĂ©kenysĂ©gnek van kitĂĽntetett szerepe, mivel az Ă©letkori sajátosságokbĂłl adĂłdĂłan, Ĺ‘k az Ă©rzelmeiket, feszĂĽltsĂ©geiket mozgásos formában fejezik ki, vezetik le. EzĂ©rt az ilyen korosztályĂş gyermekeknĂ©l minden tábor számĂtásba jöhet, amely a mozgásra, a játĂ©kosságra, kĂ©zĂĽgyessĂ©gre helyezi a hangsĂşlyt. SzemĂ©lyisĂ©gtĂpustĂłl fĂĽggetlenĂĽl azt tanácsolnám, hogy ne egyedĂĽl menjen táborba, hanem ismerĹ‘sĂ©vel, testvĂ©rrel vagy baráttal.
Más a helyzet a pubertásban lĂ©vĹ‘knĂ©l, hiszen a szĂłbeli kifejezĹ‘kĂ©szsĂ©gĂĽk lehetĹ‘vĂ© teszi Ă©rzelmeik, feszĂĽltsĂ©geik megfogalmazását. A kortársaikkal valĂł közös kapcsolatuk segĂti Ĺ‘ket abban, hogy önállĂłan eldöntsĂ©k, hova szeretnĂ©nek menni, Ă©s kivel szeretnĂ©nek táborozni. A szĂĽlĹ‘nek a teendĹ‘je ebben az esetben a minĂ©l több informáciĂł begyűjtĂ©se a táborrĂłl Ă©s a kapcsolattartás megbeszĂ©lĂ©se a gyerekkel.
Dr. Nemes Rozália
gyermek- és felnőttpszichiáter
Dr. PiczkĂł Katalin
pszichiáter
forrás: archĂvum
(Patika Tükör – 030801)