Intim fitness - gátizom torna kismamáknak

128
21309

INTIM FITNESS - GÁTIZOM TORNA KISMAMÁKNAK

Minden nő életének egyik legfontosabb momentuma, amikor gyermeket vár. Ez az új állapot nagyon sok testi és lelki változást hoz a várandós életébe. Ezekre azonban fel lehet és fel is kell készülni.

A testséma megváltozása, a súlypont előretolódása következtében rossz testtartás alakulhat ki, amely megnehezítheti a terhesség panaszmentes kihordását és a szülés lefolyását.

A szülésre való felkészítés csapatmunka, amelyben az intimtorna trénernek is szerepe van. Feladata, hogy felkészítse a kismamát a változásokra, segítse abban, hogyan korrigálhatja helytelen tartását, hogyan erősítheti meg a gátizmait, ezáltal csökkentve a terhesség során és utána gyakran jelentkező medencealapi izmok gyengülését. Közös cél, hogy a várandós nő megőrizze aktivitását a terhesség idején is, s hogy a várakozás negyven hete minél örömtelibb legyen a kismama számára.

A terhesség során valamennyi szerv, szövet működése megváltozik. A számos élettani, funkcióbeli változás biztosítja a terhesség megtartását, a magzat optimális fejlődését, a szülés normális lefolyását és a gyermekágyi involúciós folyamat lezajlását.

A testsúly növekedése, a hormonális változások és ennek következtében a csont- és izomrendszerben létrejövő eltérések együttesen hatnak a várandós nő testtartásának megváltozására.

A testtartás gyakran árulkodik arról, hogyan érezzük magunkat. Nagymértékben reflexmechanizmusok irányítják, de hatnak rá külső tényezők is, pl.: érzelmek, a nem kellőképpen megmozgatott, vagy sérült izmok, a fájdalom, a testsúly megváltozása.

A terhesség alatt több tényező is hozzájárul a testtartás megváltozásához. Ilyen a has és a testsúly megnövekedése, de szerepe lehet annak is, hogy a kismama milyen érzelmekkel viseltetik a teste, a terhessége iránt. A terhesség idején . a test megváltozott egyensúlyi helyzete következtében (a súlypont has felé tolódik) - nagyobb feladat hárul a törzs izomzatára. A magzat növekedésével a gerinc tartása is megváltozik. Ha a kismama nem használja has- és farizmait a növekvő súly megtartására, a gerinc a deréktájon deformálódik. Kialakulhat emellett egy a gerinc háti szakaszán elhelyezkedő deformitás is, ami magával vonja a vállöv helyzetének megváltozását is, ami előre eső helyzetbe kerül.

A medencefenék izmai több rétegben helyezkednek el és nagyon fontos feladatokat látnak el:

- alátámasztják a hasűri szerveket,
- zárják a medencefeneket,
- rögzíti a kismedence szerveit,
- a szükséglet szerint zárva tartják vagy zárják-nyitják a húgycső és a végbél nyílását,
- fenntartják a hüvely tónusát,
- rugalmasságuk, tágulékonyságuk a kitolási szakban lehetővé teszi, hogy a magzat feje áthaladjon a szülőcsatornán.

Ezen funkciókat három, egymás feletti izmokból és kötőszövetből álló réteg látja el.

Lehetséges tünetek közvetlen szülés után:

- bélgáz visszatartási képtelenség
- vizeletürítési nehézség, mert alig lehet működtetni az izmot
- nagymértékben kitágult hüvely
- székletürítési probléma, alig vagy egyáltalán nem mozgatható a végbélzáróizom.

A medencefenékre nehezedő nagyobb terhelés az izmok gyengüléséhez vezethet, amelynek tünetei a következők lehetnek:

- stresszinkontinencia
- hüvelytónus csökkenése
- végbélgyengeség, aranyér
- a hüvely a végbél kiboltosulása
- a méh leszállása
- az orgazmus nehezebb elérése

A terhesség negyven hete, majd a kitolási szak egyaránt nagy megterhelést ró a medencefenék izomzatára. Ezek az izmok többségében harántcsíkolt izmok élettani sajátosságainál fogva sérülékenyek, és - mint minden más edzésre szoruló izom - megfelelő tréning hiányában elgyengülésre, sorvadásra hajlamosak.

Az intim torna célja:

- terhességre, szülésre való felkészítés, mert a szülés előtt megedzett medencealapi izmok gyorsabban regenerálódnak a szülés után és hamarabb szerzik vissza a funkcióképességüket
- a vajúdást megkönnyítő és a szülést alatti testhelyzetek ismertetése bemutatása
- gátvédő vajúdási technika megtanítása, mely jelentősége a szülési érzetek között, illetve a szülési érzetek alatt van
- a gátlazítás megtanítása, mert a szülés könnyebbé válhat, a baba könnyebben megszülethet
- helyes testtartás korrigálása
- az estlegesen kialakuló tünetek megelőzése.

A medencefenék izmainak gyakoroltatása alatt elsősorban a gátizom tudatos működtetését kell érteni. Fontos megéreztetni ezen izmok működését és tudatos ellazítását, amely szüléskor könnyebb áthaladást biztosít a magzat számára.

Melyik időszakban ajánlható az intim torna a kismamáknak?
Bármikor elkezdhető a torna megtanulása, akár az utolsó hónapban is. Ha idejekorán elkezdjük, a medencealapi izmok könnyebben felkészülhetnek a szülésre és elegendő idő marad arra, hogy az esetlegesen meggyengült izmok megerősödhessenek. A tornát rögtön a szülés után éredemes elkezdeni: már a szülőágyon meg kell próbálni az izmok kimozdítását.

A további tréning fokozatosságáról az intim torna tréner részletes felvilágosítást ad a kismamáknak.

Mikor nem ajánlható az intim torna a kismamának?
Veszélyeztetett várandósság esetén a torna megtanulása nem javasolt. Ebben az esetben a gyakorlatok a szülés után sajátítandók el.

Abban az esetben, ha a kismama megtanulta, de keményedik a hasa torna közben, akkor azt ideiglenesen abba kell hagynia és a megtanult lazítási technikákat szükséges alkalmaznia.

Az intim torna nagy jelentősége várandósságra készülve abban rejlik, hogy felkészületlen, edzetlen medencealap esetén az izmok nem tudnak úgy alkalmazkodni a szülés alatti megterheléshez, így az izmok kinyúlnak és nehezebb azokat megerősíteni. Ezzel szemben az intim torna által edzett izmok nagyon jól tudnak alkalmazkodni a szülés alatti rendkívüli megterheléshez, és a gáti rehabilitáció is jobb eredményt mutat.


Bajnok Ildikó

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Kép CAPTCHA
Kérjük, írja be a képen látható karaktereket, ügyelve a kis- és nagybetűkre.

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×