Tippek és trükkök – reflux

[gac]
15334

Egyre többen vannak azok, akik ennek a betegségnek enyhébb-súlyosabb formájában szenvednek orvosi diagnózissal megerősítve, de még inkább anélkül.A legkülönfélébb panaszokat okozó kórképnek érdemes a végére járni, és ha a gyanú beigazolódott, az alább leírt gyakorlati tanácsok bizony megszívlelendőek, hiszen a refluxbetegségből – a súlyosabb esetben javallt és a teljes sikert nem garantáló sebészi megoldást nem számítva – nem lehet a klasszikus értelemben véve kigyógyulni, de ésszerű életvezetéssel, szokásaink megváltoztatásával tünetmentes, mindennapjainkat semmiben sem korlátozó egyensúlyt teremthetünk.

Vannak olyan élelmiszerek, melyek a gyomorszáj (cardia) izomzatának tónusát csökkentik. Ilyen például a csokoládé, tea, kávé, fűszerek, zsíros ételek. Ezeket mértékkel fogyasszuk, csakúgy mint az alkoholtartalmú italokat, szénsavas üdítőitalokat, magasabb savtartalmú dobozos gyümölcsleveket, puffasztó ételeket. A cigarettát már csak a refluxot súlyosbító hatása miatt is érdemes letenni, a feleslegesen szedett gyógyszerekről (nyugtatókról) ill. a drogokról már nem is beszélve.

A tej általában (de nem mindig és mindenkinek) jótékony hatású, a fehérjedús ételek előnyösek lehetnek, a húsok közül a csirke és a pulyka tűnik a legjobban tolerálhatónak, egyben leghasznosabbnak.

Az alábbiakat különösen szem előtt kell tartani:

- napi többszöri, asztalnál történő étkezés, lassan, a falatokat gondosan megrágva – ezáltal kevesebb levegőt nyelünk, a táplálék optimálisan keveredik a lúgos kémhatású nyállal, jelentősen kíméljük a gyomrot; érdemes étkezés után rágógumit rágni (kerüljük a mentolosat)
- egyszerre sokat nem szabad enni, az utolsó étkezés lefekvés előtt három órával történjék
- éjszakai diszkomfort esetén segíthet a gyomorsav nyelőcsőbe jutása ellen az ágy feji végének emelése (lefekvéskor a felsőtest is kissé magasabbra kerüljön)
- meg kell szabadulni a súlyfeleslegtől, ez önmagában jelentősen enyhítheti a panaszokat
- tartózkodjunk a mélyre hajolástól, súlyos tárgyak mozgatásától; testedzési programunkat úgy alakítsuk át, hogy abban a hasizom terhelése mérsékeltebb legyen, semmiképpen ne hosszan tartó, statikus (a hasűri nyomás fokozódásának elkerülése végett)
- a közvetlen étkezés utáni sporttevékenység ellenjavallt (általában is), egy könnyű séta viszont jótékony hatású lehet
- ne mossuk a hajunkat mélyen előre hajolva, adott esetben még a mosdókagylót is érdemes feljebb szereltetni
- ne viseljünk (hasnál) szűk ruházatot, szoros övet
- fennálló felsőlégúti betegség esetén is kerüljük a krákogást, "harákolást", ne fújjuk erősen az orrunkat
- lehetőleg ne kiabáljunk hosszasan (hangos szórakozóhelyen, sporteseményen), még akkor sem ha (pl. edzői, előadói) munkánkkal ez egyébként együtt járna
- különös felhívni rá a figyelmet, de felesleges, akaratlagos böfögéssel (főként fiatalkori oktondiság) mi magunk lazítjuk a záróizmot
- kerüljük a stresszt, naponta legalább egyszer lazítsuk el magunkat tudatosan 15-20 percre, relaxáljunk

 

(–VBE–)

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Kép CAPTCHA
Kérjük, írja be a képen látható karaktereket, ügyelve a kis- és nagybetűkre.

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×