Iskolát vált a gyermekem – Hogyan vészeljük át?

[gac]
Kisdiák iskolában

Nem csak az iskolakezdés jelenthet nehézséget egy gyermek életében, hanem az iskolaváltás is. Ezt nagyban meghatározza, hogy milyen okból, és mikor kerül rá sor.

Alapszabály a nevelés során, hogy amennyire lehetséges, próbáljuk minimalizálni azoknak az alkalmaknak a számát, amikor halmozzuk a változásokat egy gyermek életében – ez sajnos nem minden esetben lehetséges. Ne időzítsünk például iskolaváltást a testvér születésének időpontjára, vagy igyekezzünk egy esetleges válás során a környezeti változások csökkentésére: ha nem muszáj, ne vegyük ki a megszokott iskolájából, főleg ne év közben!

Hagyjunk időt felkészülni a váltásra

Ilyenkor érvényes az iskolakezdésnél is említett felkészítés szükségessége: minél több ideje van a gyermekünknek felkészülni a váltásra, minél több információ áll a rendelkezésére és minél több önálló választási lehetősége van, annál könnyebben veszi majd az akadályt. Ha megpróbáljuk megspórolni a rákészülést – mondván, hogy kevesebb szorongásra és tiltakozásra van így esély –, azt bőven megbosszulja majd a sokkra adott reakció (ami hosszabb távú negatív hatást tud kifejteni például a tanulmányi eredményre, mint a felkészülés során jelentkező enyhébb szorongás).

A gyermek is vegyen részt a döntésben

Ideális esetben az iskolaváltás döntésében a gyermek is részt vesz – ha nincs is „szavazati joga”, de lehetősége van a véleményének megfogalmazására, indulatainak kifejezésére. Az új iskola kiválasztásában való aktív részvétel is csökkentheti a szorongást, valamint az új környezet előzetes felfedezése, az új lehetőségek feltérképezése is jótékony hatású lehet. Mindenképpen érdemes kidomborítanunk az új környezet előnyeit, illetve megpróbálni segíteni a beilleszkedést.

Amikor a váltás a gyermek miatt válik szükségessé

Az iskolaváltásnál ugyan jól jöhet a „tiszta lappal” indulás, de nem (minden esetben) kifizetődő gyermekünk problémájának elbagatellizálása vagy eltitkolása – főleg, ha ezek miatt döntöttünk az iskolaváltás mellett. Mivel a korábbi problémák nem mindig szűnnek meg a környezetváltozás hatására, ezért idővel úgyis fény derül rájuk, az iskola pedig könnyebben tudja kezelni a felmerülő nehézségeket, ha tisztában van a hátterükkel. A leendő osztályfőnökkel tehát érdemes lehet akár előre felvenni a kapcsolatot.

Hogyan segíthetünk? Mire figyeljünk?

Az új iskolában lehetnek olyan szokások, szabályok, melyek eltérnek az előző iskoláétól. Ha előre tájékozódunk ezekről (pl. milyen ünneplőt követelnek meg az évnyitóra, mi a szokásos tornafelszerelés stb.), megspórolhatunk a gyermekünknek néhány kellemetlen pillanatot.
A környezetváltozáshoz való alkalmazkodás időbe telhet még akkor is, ha pozitív érzések övezik (tehát nem kényszer hatására történt az iskolaváltás). Számíthatunk emiatt időszakos teljesítménycsökkenésre- vagy ingadozásra, és bármilyen pszichés tünet megjelenésére, melyre hajlamos a gyermekünk, vagy amelyre életkora alapján hajlamos lehet. Fontos, hogy ha ezek tartóssá válnak vagy súlyosbodnak, akkor forduljunk segítségért egy gyermekpszichológushoz.

 

Máténé Áfra Viktória
klinikai gyermek- és ifjúsági szakpszichológus

forrás: WEBBeteg/Szinapszis

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
Kép CAPTCHA
Kérjük, írja be a képen látható karaktereket, ügyelve a kis- és nagybetűkre.

Honlapunk böngészésével hozzájárul ahhoz, hogy sütiket használjunk. További információ.×